Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 78

Tråd: Beste MacGyver løsning

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Beste MacGyver løsning

Vi må få oss noen morsomme under utstyr og. Beskriv din beste MacGyver løsning på utstyr som gikk i stykker eller manglet. MacGyver er jo også kjent for sine spennende sprengladninger laget av en blyant, tyggis og bilfelg, så all improvisasjon med tilgjengelige midler er tillatt !

Men det skal være gjennomført ! Ikke nødvendigvis i grønt, men heller ikke bare på tegnebrettet ...

Så får vi se hvem som vinner en rull med tape ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    En PACE fyrt på seriekoplete SEM-52 batterier tapet fast på utsiden. Strømmen ble ført inn med snubletråd isolert med nordsjøtape. Fungerte helt utmerket og kan uten videre anbefales

At sambandsmannen (undertegnede) ikke hadde med seg ekstra 9v til PACE på en 3 ukers vinterøvelse kan kanskje overraske noen. Det var iallefall en stor overraskelse for patruljeføreren (undertegnede). At han hadde med seg SEM-52 og ekstra batterier til den er intet mindre enn en bombe. For hva skal man med SEM-52 i felt?
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tysse dobbelboggie tilhenger festet med 5 meters snøre til en bv206 og lastet med en snøscooter.. Funket fint helt til mp fikk nyss idet..=)
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Noe sier meg at dette kan bli en bra tråd...
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    AN-PRC 77-batteri (er usikker på korrekt betegnelse) som strømkilde for reiseradio funker halt fint! Man tager to stumper med feltlinje, fester de til hver sin pol i batterikassen på radioen, og stikker de løse kabelendene ned i hvert sitt hull i batteriet. Hvilke hull som er riktige bør man sjekke på forhånd med et voltmeter, hvilke som gir ønsket strømstyrke.
    Så teiper man hele batterier fast på radioen med rikelig med isolasjonstape!
    K.I.S.S. -Keep it simple, stupid!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Tror denne er litt gammel, og det var ikke jeg som opprinnelig fant på det;
    Men nattoptikk-feste snudd opp-ned, tilpasset og tapet til hjelm, snitt hull i trekket, og vips har man hjelmmontasje til nattoptikken! ;-)
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    En rødfis inn i hver ende av feltlinjetrommelen er et bra substitutt for spoleapparat.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

Lure løsninger

Hvem er egentlig smartest av Reodor Felgen, MacGyver, eller Petter Smart?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Re: Lure løsninger

Sitat Opprinnelig skrevet av Rakkeren
    Meget godt spørsmål. Dette var en ting jeg egentlig har lurt på, uten å være klar over det. Og nå må vi få svaret før jeg mister nattesøven...hehe
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Re: Lure løsninger

Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Meget godt spørsmål. Dette var en ting jeg egentlig har lurt på, uten å være klar over det. Og nå må vi få svaret før jeg mister nattesøven...hehe
    Felgen klarte vel å kare til seg den beste filmdealen, så det er vel ham.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Må si jeg hater MacGyver seriene fordi han alltid lurer seg unna den sikre døden som den rotta han er...
    Prøvde å la være å skrive dette men kunne ikke dy meg. Can`t stand him!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    En liten sak jeg kom til å tenke på. Har ikke forsøkt det, så jeg vet ikke om det funker, er det noen som har forsøkt?

Avlytte fi's samtaler:
    1.Finn fi sin feltlinje.
    2.Ta din egen rull med linjekabel (er litt rusten på terminologien...) og klargjør den med en synål festet til hver av ledningene på kabelen.
    3.Stikk en synål ned i hver av ledningene i kabelen, trekk deg tilbake, og vent på av det ringer.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Forleden fikset jeg en ismaskin, som ikke laget is i det hele tatt. Dette ble gjort i god "Maccie"-ånd ved hjelp av kondom, latexhanske, kulepenn og varmt vann... Funket som bare juling etter dette.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hadde like å se den ismaskinen og se hvordan du faktisk gikk frem ved å bruke de "delene" ;)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    En liten sak jeg kom til å tenke på. Har ikke forsøkt det, så jeg vet ikke om det funker, er det noen som har forsøkt?

Avlytte fi's samtaler:
    1.Finn fi sin feltlinje.
    2.Ta din egen rull med linjekabel (er litt rusten på terminologien...) og klargjør den med en synål festet til hver av ledningene på kabelen.
    3.Stikk en synål ned i hver av ledningene i kabelen, trekk deg tilbake, og vent på av det ringer.
    eehhh.
    Dette er ikke MacGyver, dette var SOP i hine hårde dager når dinosaurene fremdeles brukte 14kvadrat og M6.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Avlytte fi's samtaler:
    1.Finn fi sin feltlinje.
    Ikke helt det samme, men har flere ganger koblet sikkerhetsnåler, feltlinje og tp med tallskive for å ringe Norge fra Bosnia mens vi var der nede. Funker som bare det. (ikke sikkert de som får tlf regninga var like glad, hehe)

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hmmm...beste jeg kommer på var breinstruktøren som i mangel av abalakovkrok (dyr sak i forhold til funksjon - ca 150-200,- som du sjelden bruker) tok en håndhvisp (max 10,-) fra kjøkkenkassen, bøyde og bente og vips: endte opp med et langt bedre produkt...har siden holdt et skeptisk øye med klatreutstyr...

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ved gjennomføring av skarp MER-drill hadde den berømte NOEN glemt schaffler`en, i beste improvisasjons ånd tok vi MRR batteri i hende, det funket jo som bare F...
    Det som ikke funket var batteriene etterpå, kortsluttet og klar for kassering!!!
    Norbatt XXXII, KFOR I & II, IZ SFOR I

Menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    0
    Stikke en nål gjennom begge lederne på linjekabelen. Klipp nåla helt inntil kabelen, så den ikke blir så lett å finne.
    Og vips fi har ikke lengre bruk for det sambandet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    I bunnen av boksen til røyk-granatene til CV90 er det en liten skumgummiforing. Dersom en deler denne i to på tvers (dvs sitter igjen med to tynne sirkler istedet for en tykk) med en leatherman en stille aften i felt, så kan du fint kombinere den med strips og/eller tape for å erstatte mikrofonhetta på headsettene som mangler dette.
    VK'er har en tendens til å fylle sine mik.hetter med frossent snørr og kondens fra pust, og lagførerne ser ut til å trampe de av når de sitter av... (de blir iallefall borte etterhvert)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av chrjoha
    I bunnen av boksen til røyk-granatene til CV90 er det en liten skumgummiforing. Dersom en deler denne i to på tvers (dvs sitter igjen med to tynne sirkler istedet for en tykk) med en leatherman en stille aften i felt, så kan du fint kombinere den med strips og/eller tape for å erstatte mikrofonhetta på headsettene som mangler dette.
    VK'er har en tendens til å fylle sine mik.hetter med frossent snørr og kondens fra pust, og lagførerne ser ut til å trampe de av når de sitter av... (de blir iallefall borte etterhvert)
    Hmm nice, bare sund at hc røyken har forsvunnet totalt og den nye røyken er så ufattelig vanskelig å oppdrive.. IRRITERENDE!!! Men men. Det vakke en dum ide det ass, Og i tillegg kammo på mikken vinterstid da.. hehe
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

På tide med et bilde av helten vår.
    admin

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

triks og fiks

Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Må si jeg hater MacGyver seriene fordi han alltid lurer seg unna den sikre døden som den rotta han er...
    Prøvde å la være å skrive dette men kunne ikke dy meg. Can`t stand him!

no får du jaggu det gi deg...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Macgyver e no bare heilt konge så bare rull inn gjeipa og oppfør deg..
    du tar no vekk hele gleden ved å sitte å se på macgyver!!!!!!!!!!!!!
    Quick or dead?? your choice..

I say be quick....

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Noe sier meg at dette kan bli en bra tråd...
    MÅ bare bumpe opp denne tråden, sikkert mange som har noen nye triks på lager!

Hesjtråd/ståltråd fungerer utmerket som erstatter for wiren/hæltråden på skikkelige ski-bindinger.

Før en tur en gang pakket jeg ned loddetinn i stedet for skikkelig tråd, det fungerte ikke så bra til kroker etc...

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    knallskudd ned i bæsjandcarryen. Kan sette ut en hel tropp for en kort stund.

Ehhh kan bli en liten strekk etterpå

GJ

Husk å løp fort !!!!!!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Godt å se det ikke bare er meg som lempa knallskudd i en halvblaut og meget full BC ;-D Stygg sak, de som ikke sprang som F var "eierne" av BC'n...

Ser flere tricks på WD 1-TT og jeg er enig med taler som hevder dette er SOP - det er SOP.
    Har man derimot egnet nærforsvar kan man feltskjøte kabelen med sin egen, da ser det proffsigt ut i skjøtepunktet og ingen umiddelbar mistanke ble reist de gangene jeg testa den biten.

Så ligger man og ni-stirrer på feltveksleren og håper den skal lyse snart...

Batterier - Alle Forsvarets kjt har 24 V, du får 12 V vha koble på ett av batteriene i batterirommet, om du trenger kun 12 V. Batteriene til AN/PRC 77 har høl forskjellige strømstyrker, der man kobler på radioen - trenger du lade Nokia så tar du 13.7 V og 0, så er du igang på No time. Trenger du tine frosne tær, kan du kortslutte ett batteri og legge som varmeelement i posen.

Opp gjennom historien har man bygd mange improviserte antenner til 77-serien, og da har man en porsjon WD 1 TT (feltkabel) i sekken : du kan ta ut tråder fra feltkabelen og sette snarer om du blir ligende noen døgn i teig - merk! Dersom kommunen du er i tillater snarefangst, that is. (Og at du kan snarekunster, seff). Klessnor, snor for å strekke 7-dukeren eller for å stramme opp framskutt OPs tak - multiverktøy, den feltkabelen.

Går aldri noe sted uten jukkastikka mi, fikk med avd.logo engang i tiden og heldigvis var folk på et senere kurs snille nok til å kjøpe "No Tag" jukkastikke så jeg har noen uten firmalogo på også - OPSEC all the way. Har også bryne med til finnkniven, fort gjort å treffe stein når man driver på.

Next ?
    Beyond is where I learn

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    6
    AN-PRC 77-batteri (er usikker på korrekt betegnelse) som strømkilde for reiseradio funker halt fint! Man tager to stumper med feltlinje, fester de til hver sin pol i batterikassen på radioen, og stikker de løse kabelendene ned i hvert sitt hull i batteriet. Hvilke hull som er riktige bør man sjekke på forhånd med et voltmeter, hvilke som gir ønsket strømstyrke.
    Så teiper man hele batterier fast på radioen med rikelig med isolasjonstape!
    Forsiktig med sånt. Li-ione-batterier kommer i kasser merket "Do not carry on passenger aircraft", og det er det en grunn til. Befalet vårt (ingbn) likestilte de batteriene med et "legeme, spreng, TNT, 500g"
    Flag Oscar!

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når man synes at nattkikkerten ikke forstørrer nok, så kan man bruke en vanlig kikkert i tillegg, da ser man mye lenger og bedre,

eller når man ligger med AG sksk satsen på og ikke ser noe, kan man bruke nattkikkerten som nattoptisk i tillegg, og vis så ser man litt mer
    TUERE!!

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Kulde stopper

På sist øvelse så satte jeg vakt i ei Cobra vogn, men døra måtte være åpen og temperaturen nærmet seg de blå. Selv om ovnen sto på fullt og var lettere rød klarte jeg ikke å få opp tempen inne i vogna.

Løsning.
    1 stk fjøl på 70-80cm
    1 stk karabinkrok eller annen krok
    1 stk ullteppe
    1-2 m med snøre ( min ble okkupert fra snorene på en persienne)

Bor et hull i fjøla med multitool ca 5 cm fra enden.
    Stikk gjennom den ene enden på snøret og knyt det fast.
    Vipp ut slåen til hengelåsen på vogna, heng kroken over døra, tre søret gjennom kroken og juster lengden på snøret slik at fjøla ligger vannrett når den hviler på slåen.
    Legg teppet over fjøla og temperaturen i vogna stiger minst 10 grader.
    Sand til frokost sa Rommel

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Gutten og jenta hadde kost seg i høyet. Jenta holder seg på magen, mens gutten kler på seg.
    -Hva synes du at barnet skal hete, spør jenta drømmende.
    Gutten drar av kondomet og lager en knute.
    -Hvis han klarer å komme seg ut av denne skal han f..en meg hete McGyver, sier gutten

Menig
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    0

Avlytte fi's samtaler:
    1.Finn fi sin feltlinje.
    Kan ikke se hvorfor det ikke skulle gå? Men nå bruker jo FI svært sjelden feltlinje da...?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86
    Ah, dette vekker gamle minner!

Har opp gjennom årene slitt mye med å få bra nok HF-samband (NO/PRC-111), deriblant bruk av improviserte antenner/jordplan i felt. Standard norsk hesje prøvd (ikke hesjestreng, men en fullt oppsatt hesje), men ikke funnet i orden (sannsynligvis satt opp i feil retning og med feil lengde, så den bonden burde hatt strekk). Derimot fungerte et autovern aldeles glimrende tilkoblet vanlig trådantenne, og ga bedre samband enn bare trådantennen alene.

Bare man beregner litt retning og antennelengde (λ = c/f) fungerer det meste.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hadde 9 mils samband på 77-stasjon. Omvendt L samt jording.

(Måtte verifisere posisjon tre ganger mot KO)

Vi var mektig stolte frem til vi kom tilbake til leir, og en av sambandsgutta fra KO kunne fortelle at vi hadde fått hjelp av en kraftlinje vi hadde "i ryggen". I hans öyne hadde vår improvisering ikke betydd en töddel til eller fra.
    Sentio aliquos togatos contra me conspirare

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Eneste jeg kan komme på er en snartenkt løsning på når reimen på ene siden av trugebindingen røk.
    Kom heldigvis på at jeg eller noen på laget(husker ikke helt) hadde en reim(en type grå skinn reim, sett på ludvik sekk og andre eldre sekker), som jeg festet i spennen på det som var igjen av trugereimen, og knyttet denne fast i trugen. Funket greit det.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    (Kjære Gud i Himmelen, la denne saken være foreldet) På en øvelse i 1985 var vi i ferd med å bli angrepet av en markørstyrke. Det de ikke hadde sett var at vi hadde observert dem der de gjorde seg klar borte i skogbrynet ca. 70-80 meter unna. Vi tenkte at vi måtte overraske dem litt men siden vi var Ingeniørsoldater var det ingen som akkurat hadde lyst å springe rundt dem og flanke dem ut. Da kom jeg på den "fantastiske" idè om at vi kunne sende avgårde et knallskudd mot dem. Jeg stappet dopapir ned bakkant av knallskuddet og tredde den over pipa tiø AG'n og satte kolben i bakken. En annen tok å tente skuddet og jeg brente av. Den for i en fantastisk bue og luftsprengte ca 10-15 meter over dem og litt til siden. Alikevel litt for nært enn det jeg hadde tenkt. Etter det var det ingen annen måte å sende avgårde knallskudd på.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    hahahhaa, genialt !
    True Blue Through and Through

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Ah, dette vekker gamle minner!

Har opp gjennom årene slitt mye med å få bra nok HF-samband (NO/PRC-111), deriblant bruk av improviserte antenner/jordplan i felt. Standard norsk hesje prøvd (ikke hesjestreng, men en fullt oppsatt hesje), men ikke funnet i orden (sannsynligvis satt opp i feil retning og med feil lengde, så den bonden burde hatt strekk). Derimot fungerte et autovern aldeles glimrende tilkoblet vanlig trådantenne, og ga bedre samband enn bare trådantennen alene.

Bare man beregner litt retning og antennelengde (λ = c/f) fungerer det meste.
    Ca. retning/lengde og feltlinje som HF-antenne gir gulle godt samband. Vi satte opp den beste HF linja et sted i int.ops ved hjelp av lokal vegitasjon og feltlinje. Krystall klart samband (til å være hotell foxtrot ;-)) Men når den j**** sambandstroppsjefen kom og lagde en fast installasjon etter alle regler inkl nedgravd jording så ble hotell foxtrot ubrukelig.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    (Kjære Gud i Himmelen, la denne saken være foreldet) På en øvelse i 1985 var vi i ferd med å bli angrepet av en markørstyrke. Det de ikke hadde sett var at vi hadde observert dem der de gjorde seg klar borte i skogbrynet ca. 70-80 meter unna. Vi tenkte at vi måtte overraske dem litt men siden vi var Ingeniørsoldater var det ingen som akkurat hadde lyst å springe rundt dem og flanke dem ut. Da kom jeg på den "fantastiske" idè om at vi kunne sende avgårde et knallskudd mot dem. Jeg stappet dopapir ned bakkant av knallskuddet og tredde den over pipa tiø AG'n og satte kolben i bakken. En annen tok å tente skuddet og jeg brente av. Den for i en fantastisk bue og luftsprengte ca 10-15 meter over dem og litt til siden. Alikevel litt for nært enn det jeg hadde tenkt. Etter det var det ingen annen måte å sende avgårde knallskudd på.
    Var vel ikke helt i henhold til UD 2.1 det.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Har også sett spontaneksplosjon i det man trakk av også..
    What happens in the garage, stays in the garage

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Har også sett spontaneksplosjon i det man trakk av også..
    ...derfor toalett-papiret som ble stukket inn akkurat for å unngå det. Ungdommelig overmot men ikke helt tett i nøtta (tror jeg).

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •