Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Trd: Sprsml, diskusjon MDK.

Guest

Sprsml, diskusjon MDK.

Noen som kan fortelle litt om livet som minedykker? Seleksjon, utdanning, tjeneste, utstyr, steder og lnn.

Idag holder jeg p med bli sertifisert som arbeidsdykker klasse S og for dykking med Heliox. Synes MDK gjr en veldig meningsfylt jobb, og det virker som en god tjeneste og ballast for ske MJK etter en frstegangstjeneste i bltt/grnt.

Hrte at MJK og MDK var en og samme jobb fr det ble for mange oppgaver p hver linje s delt opp til hva det har blitt til idag, selv om dette skal vre for lenge siden.

Hvis noen har peil. s kan vi jo ha en diskusjon om S-24, SIVA-55 osv. En nerde ting =)

Edit. Lagt ved bilder

http://www.imagehosting.us/index.php?ac ... ent=573436

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Dette vet jeg du vil f mye svar p og kanskje til og med nerdesvar... ;)
    admin

Guest
    Fr hpe p det admin! Hehe

Opptakskrav:
    Kroppsheving i bom 5 ganger (overtak).
    "Sit ups" 40 ganger i lpet av 2 minutter.
    "Push ups" 30 ganger.
    5000 meter banelp p under 21 minutter og 45 sekunder.
    Helsemessig skikket for tjenesten.

Medisinske krav
    Helseprofil: ingen avvik.
    Syn: ingen avvik.
    Hrsel: normal.
    Fargesyn: ingen avvik.

I tillegg vil det bli lagt vekt p flgende personlige egenskaper:
    Motivasjon for tjenesten
    Fysiske styrke og utholdenhet
    Personlige holdninger
    Lringsevne
    Psykisk stabilitet
    Evne til sosial tilpassing

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Kan jo dumpe inn en link til mdk for de som skulle vre uvitende om nettsidene deres. Mange bra bilder der.

http://www.mil.no/sjo/keskdr/minekrig/start/minedykker/
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Guest
    Ser ut til vre admin, Crazy K og meg p denne. MDK sine sider har mye fin lesning og bilder, men litt "inside stories" er mye mer spennende da ;)

ps. koster alle legerklringer for yrkesdykking like mye? Hos noen leger m man ta rngten av lunger osv. Bor i Oslo omrdet

Kom p elvefestivalen Drammen 20, er sikkerhets dykker p en rib.

Ha en god helg!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Har ikke noe erfaring med kara, men hrte noen kvasse historier fra opptaket deres. Ikke bare bare nei. Har ogs ftt sett en del bilder fra tjenesten deres i Irak, virker som mye bra og spennende, hvis du liker vasse til livet i r kloakk ikledd trrdrakt da. ;)
    Kunne tenkt meg det selv, har dykkeleder kort og Arbeidsdykker S klasse, s ikke helt ukjent med dykketjeneste, men 7 i syn, s det suger lut.

Frste post p forumet forresten, hei alle sammen.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ikke tvil om at det er fet tjeneste. Riktig at MDK og MJK var en felles greie. tidligere var det "froskemann" m var den tffeste utdanningen i marinen, men da det ble strre krav til spesialisering splittet man tjenesten i to. Bruk av felles instruktrer/resurser er utstrakt.

MDK har skaffet seg et meget godt navn internasjonalt, og er kjent for vre meget tilpassningsdyktige. Norske MDK fikk etter hvert ansvaret for all EOD/EOR for Nato i Afganisthan, og har hstet mye ros for jobben de gjorde der. Det ser det ut til MDK's utdanning gjr at de av mange utlendinger regnes for en spesialstyrke.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    0

ja.

Joachim viste meg forumet, mye bra her ;)

Jeg og Joachim trener som guder for tiden. Skal ned i svmmehallen n vi, s det her blir nok bra.

MVH Ole Martin (Coldgangster)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Lpeplikt p Haakonsvern; opp p Rema EETJ? Husk ta med deg stlpotta! ;-)

Lykke til!
    MMB
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Morsomt med en nerdediskusjon rundt siva'n n har de faktisk ftt seg en Zeagler re-breather som er enda mer sexy (OK Admin, Den er ute av skapet) De bruker fortsatt Siva+ p dype dykk, og 24 p O2 svmming, men mye gjres med den nye saken.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7

MDK

Norske spesialstyrker er ganske enkelt prioritert konomisk, fysisk og ikke minst psykisk (hvilket er viktig under vann) teambuilding settes langt opp p prioriteringslisten og derav er det ogs ikke bare bare komme igjennom nlyet. Jeg gr ut ifra at det er derfor vi har sppas gode styrker som vi har ogs.

Hadde bare bestemdrene vre forsttt hvorfor vi gjr dette hadde alt vert greit.
    There's no traffic jam on the extra mile

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Re: MDK

Sitat Opprinnelig skrevet av Kristoffer

Hadde bare bestemdrene vre forsttt hvorfor vi gjr dette hadde alt vert greit.
    Kristoffer du har min sttte st p.
    Og kom til Jren litt oftere s vi kan dykke??
    Husk smerte kan vre bde godt og godt vondt

Guest
    Fr ta et dykk p Jren engang! ;)

Menig
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    0
    Var p sesjon nylig. Skte dykkertjeneste, og satser p bli minedykker. Det virker spennende! Andre som ogs skal?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Norge har tilbudt 5 minedykkere som hjelp til New Orleans. Gutta var p kurs i Kanada, s de har litt kortere vei.

Guest
    Har p flelsen at det blir mye lik berging for de gutta?

Jeg skal ske minedykker nr jeg skal p sesjon.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Det gr nok en del opp og ned, avhengig av om det er strre ulykker i den tiden du er operativ. Er en stor sjanse for komme borti det, ja.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Hvordan er det bli minedykker?

Har to stikk-ord: God psyke og tle frysing. Du er hele tiden vt og kald. Av de ca. 200 som starta mitt opptak, var vi 8 som fullfrte. Mange av de som falt av var p landslagniv i svmming og flere var i ekstrem god form. De manglet psyken. Du m ha begge deler. Kan ikke f panikk 81meter nede i det kalde bl. Kan ikke g inn p detaljer p selve seleksjonen, men kan trekke likheter fra opptak til mjk og hjk hvis det sier noe. MDUP 1 er det lengste kurset i forsvaret og av flere raitet mer krevende enn fallskjermjeger-kurset som ogs statistikken vil vise. Lykke til dere som skal prve og husk at det er du selv som avgjr om du skal bli minedykker eller ikke. Gi gass, unng feil.
    Frosken

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •