Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 118 FørsteFørste 123451353103 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 4694

Tråd: Forsvaret kjøper F-35 kampfly fra Lockheed Martin

Menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
    raskere enn både JSF og EF
    Eurofighter Typhoon og JAS Gripen mach 2,0 som maks. hastighet. Gripen N skal vel få større skyvekraft og lengre rekkevedde pga. økt drivstoffkapasitet. Men får den økt maks. hastighet også?

Sølve.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er ikke offentliggjort kapasiteter om Gripen N ennå. Her er Forsvarsnetts informasjon vedrørende de to andre kandidatene.

EF: http://www.mil.no/luft/start/omlf/fremt ... leID=90027

JSF: http://www.mil.no/luft/start/omlf/fremt ... leID=90025

For øvrig er det mengder med godt lesestoff her:

http://odin.dep.no/fd/norsk/tema/p30006 ... ok-bn.html

Til staticburst: Jeg registrerer at du nok en gang argumenterer ved å sette andres meninger i tvil, uten egentlig å ha kilder til korrekte svar selv. Jeg foreslår at du heretter legger vekt på å ha ryggdekning i dine svar og kommentarer. Jeg erkjenner at det er flere kunnskapsrike mennesker på dette foraet, men også flere som ikke kan oppgi bakgrunn eller kilder for sine svar, hvor sistnevnte har en tendens til å synse og å tolke utifra uvesentlige tekster.

Når det gjelder vedlikehold av JAS Gripen, er det nettopp enkeltheten ved dette som er den store fordelen ved dette flyet. Om Norge velger å la vernepliktige komme i nærheten er én sak, men faktum er at svenskenes jagerfly er konstruert for å la vernepliktige delta i vedlikehold og klargjøring.
    Assumption is the mother of all fuckups

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Til staticburst: Jeg registrerer at du nok en gang argumenterer ved å sette andres meninger i tvil, uten egentlig å ha kilder til korrekte svar selv. Jeg foreslår at du heretter legger vekt på å ha ryggdekning i dine svar og kommentarer. Jeg erkjenner at det er flere kunnskapsrike mennesker på dette foraet, men også flere som ikke kan oppgi bakgrunn eller kilder for sine svar, hvor sistnevnte har en tendens til å synse og å tolke utifra uvesentlige tekster.

Når det gjelder vedlikehold av JAS Gripen, er det nettopp enkeltheten ved dette som er den store fordelen ved dette flyet. Om Norge velger å la vernepliktige komme i nærheten er én sak, men faktum er at svenskenes jagerfly er konstruert for å la vernepliktige delta i vedlikehold og klargjøring.
    Jeg bare belyser ting jeg mener er regelrett feil. Og det er lov!

Du hevder jeg tolker og synser. Jeg peker på vedtak fra Stortinget.

Jeg erkjenner at det er flere kunnskapsrike mennesker på dette foraet, men også flere som ikke kan oppgi bakgrunn eller kilder for sine svar
    Hadde det vært bedre om jeg ikke hadde gitt noen referanser men bare påstått noe, og sagt at jeg kan ikke grunngi mine meninger utifra hvilken avdeling jeg tjenestegjør i? For alt du vet jobber jeg kanskje i en slik avdeling, eller ikke........

Når det gjelder referanser så beklager jeg at jeg ikke gav noen på dette med teknikere og skruing på flymaskiner. Men så kan ikke jeg se at du gjorde det mtp din påstand om vernepliktige heller!

Når det gjelder utdanningen kan du titte på mil.no.
    http://www.mil.no/pubs/fnett/forsvarsne ... lene/lbsk/
    Teknisk utdanning
    For elever med yrkesfaglig bakgrunn som kommer inn på de tekniske linjene vil det i det første året bli gitt opplæring i militære ferdigheter og lederutdanning, gjennom modulene FOS BS, rekruttskole, felles befalsutdanning og en almennfaglig påbygning. Almennfaglig påbygning fører elevene frem til generell studiekompetanse. Etter første året starter elevene på typeutdanningen som varer ca seks måneder (litt forskjell fra linje til linje). Etter dette er det ut i praksis på en av Luftforsvarets stasjoner. Totaltid for dette løpet er tre år.

http://www.mil.no/luft/start/Karriere/y ... leID=87592
    Flytekniker
    I den praktiske vedlikeholdstjenesten utfører du inspeksjoner, reparasjoner og vedlikehold på flytypen som du har opplæring på...... I de første månedene vil du være under veiledning og observasjon av en seniortekniker som skal godkjenne arbeidet som du utfører på flyet. Når du har fått utsjekk på flytypen kan du utføre selvstendig arbeid.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Men du leser ikke det jeg skriver. Dette er klippet ut fra forrige innlegg:

Jeg har ikke skrevet at det er bestemt at norske vernepliktige skal gjennomføre vedlikehold, men at flyet (JAS Gripen) er konstruert for dette når det gjelder svenskenes eget behov og krav. Sverige har ingen allianser å støtte seg på, uansett type behov, og må derfor benytte rubbel og bit av egen befolkning, også når det gjelder understøttelse av flystyrker.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    8
    Kan noen gi meg en forklaring for "dummies" ang hva som menes med en gjenkjøpsavtale?
    In canis veritas

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    Kan noen gi meg en forklaring for "dummies" ang hva som menes med en gjenkjøpsavtale?
    Dette kan forklares med et greit eksempel; og siden vi snakker om jagerflyanskaffelser kan vi jo bruke dét som et konkret eksempel.

Norge annonserer at landet ønsker anbud på jagerfly fra jagerflyprodusentene. Og, naturlig nok; produsenten som leverer det beste anbudet for Norge vil ha høyest mulighet for å få tilslag.

Men; Norge sier: Disse jagerflyene er forferdelig dyre, og skal vi kjøpe jagerfly til 60 milliarder, vil vi at norsk industri også skal "noe" igjen.

Jagerflyprodusentene tenker seg om; og tilslutt sier Lockheed Martin (til opplysning en amerikansk våpenteknologiprodusent): Hvis Norge velger vårt flotte JSF, skal vi kjøpe norsk forsvarsmateriell for 10 milliarder, samt skaffe kontrakter til norske bedrifter (som ikke nødvendigvis har noe med forsvarsmateriell å gjøre) for 50 milliarder.

Norge sier: Ja, dette høres fornuftig ut. Vi kjøper jagerfly av dere for 60 milliarder, og dere skaffer oss gjenskjøpsavtaler for totalt 60 milliarder.

Dette var ett eksempel på en gjenkjøpsavtale, og er ikke nødvendigvis gjeldende for pågående forhandlinger. Siden dette er svært høye summer, er ofte de respektive lands myndigheter med i diskusjonene også.

Håper dette ver til hjelp.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    8
    Veldig. Takker.
    In canis veritas

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=181058

WTF:

"Norge har ikke bestemt seg for type eller antall!"

Nå må de rulle inn... Regjeringen har tidligere sagt at de skal ha 48 fly, hverken flere eller færre...
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    WTF:

"Norge har ikke bestemt seg for type eller antall!"

Nå må de rulle inn... Regjeringen har tidligere sagt at de skal ha 48 fly, hverken flere eller færre...

Sikkert bare en vri de drar, før de anonserer att norge bare skal kjøpe 15 fly og at det var planen hele tiden;)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det har jo vært ymtet frempå at det muligens blir for dyrt å kjøpe 48 fly hvis det blir JSF.. at det kanskje til og med skulle ned i to skvadroner. Var vel da beskyldningen om at luftforsvaret holdt på å bli en liten flyklubb..
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Försvarsnett har lagt ut information om de tre förslagen:
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=134566

Här är Gripen N:

Mvh, K

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kult fly...

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    VF NX-1 - OP/Btt N/MFaBn/Brig N - kont 8/94

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    og der var JSF ute av leken
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Vær ikke så sikker på det. Velger vi et annet fly nå, så blir jo alle de millionene vi har sendt over dammen allerede for sunk cost å regne. Det ser ikke bra ut og vil nok telle med det og.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Vær ikke så sikker på det. Velger vi et annet fly nå, så blir jo alle de millionene vi har sendt over dammen allerede for sunk cost å regne. Det ser ikke bra ut og vil nok telle med det og.
    Er du kjent med uttrykket "å kaste gode penger etter dårlige"? Det er først og fremst det JEG forbinder med forliste kostnader ihvertfall...
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Nå ble jeg faktisk usikker på om du mente at å bruke allerede investerte midler som argument ble feil eller om det var bruken av sunk cost som uttrykk du reagerte på.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Nå skal det sies at det første er jeg enig i men det har vel vært ettertrykkelig bevist at det at noe er fornuftig og rasjonellt ikke alltid betyr sååå mye. :)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    61
    He....det første var riktig, ja.
    Beidh a lá leo

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Danmark overvejer et mindre antal kampfly til fordel for Apache kamphelikoptere og AC-130 "gunships"...

Rapport fra Dansk institut for militære studier(eng.):

http://www.difms.dk/files/upload/DIMS07 ... rcraft.pdf

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7

Eurofighter trekker seg fra jagerflykonkurranse

In Cani Veritas

Guest
    EUROFIGHTER KUTTER AVTALE MED NORGE.

Jagerflygiganten skal være irritert over behandlingen de har fått av Forsvarsdepartementet

Den europeiske produsenten mener det ikke er en reell konkurranse om kontrakten, og at norske myndigheter favoriserer det amerikanske jagerflyet Joint Strike Fighter (JSF).

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2162934.ece

Dersom det er hold i dette, og det bør det jaggu være når Eurofighter går til det steg å trekke seg fra forhandlingene, så er det jaggu smålig av FD!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ikke smålig, bare sunn fornuft som sier at JSF er det beste flyet.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Ikke smålig, bare sunn fornuft som sier at JSF er det beste flyet.
    Jeg kan ikke se at det er så selvfølgelig/"sunn fornuft", hvorfor er JSF best? Er det fordi vi ikke får tilgang til programvaren, eller fordi den må klare seg med langt mindre våpenlast enn konkurrentene hvis den skal beholde stealth-fordelen sin? Økonomisk er den kanskje et bedre valg enn Eurofighter, men dårligere enn Gripen.
    meh

Guest
    Hvilket fly som er "best", er en diskusjon som i beste fall egentlig er håpløs å begi seg ut på. Jeg har lest utallige argumentasjoner om hvilke fordeler det ene og det andre (og det tredje) flyet har. Men i mine øyne er det ingen tvil om at det rent operative skal og må telle mer enn alt annet, inkludert økonomi. Vi skal ha et så bra fly som mulig for norske forhold. Og jeg er ikke overbevist om at Joint Strike Fighter er den optimale løsningen i landet vårt.

En del mennesker med høy kompetanse på jagerfly hevder at Typhoon vil kunne gjøre en vel så bra jobb i et hjemlig scenario som JSF.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    Men i mine øyne er det ingen tvil om at det rent operative skal og må telle mer enn alt annet, inkludert økonomi.
    Hvem sier at det ikke er en sammenheng her? Jeg er ikke sikker på hva som biter best fra seg, et superfly hvor menneskene ikke har hatt råd til å trene skikkelig, eller et billigere fly hvor menneskene har hatt råd til å trene masse.

I Sverige oppdaget man at skyttere på Centurion (strv 104) var flinkere enn sine kolleger på Leo2 (strv 121). Grunnen var at Centurion uansett skulle ut av strukturen, så da skjøt man opp mobiliseringslageret av 105mm, hver skytter fikk skutt hundrevis av skarpe granater. På Leo 2 måtte man nøye seg med langt mindre trening, for å holde seg innen stramme budsjetter.
    meh

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Men i mine øyne er det ingen tvil om at det rent operative skal og må telle mer enn alt annet, inkludert økonomi.
    Hvem sier at det ikke er en sammenheng her? Jeg er ikke sikker på hva som biter best fra seg, et superfly hvor menneskene ikke har hatt råd til å trene skikkelig, eller et billigere fly hvor menneskene har hatt råd til å trene masse.

I Sverige oppdaget man at skyttere på Centurion (strv 104) var flinkere enn sine kolleger på Leo2 (strv 121). Grunnen var at Centurion uansett skulle ut av strukturen, så da skjøt man opp mobiliseringslageret av 105mm, hver skytter fikk skutt hundrevis av skarpe granater. På Leo 2 måtte man nøye seg med langt mindre trening, for å holde seg innen stramme budsjetter.
    Veldig bra poeng!

Gripen-N FTW!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Foto: Lászlo Tóth/Gripen Image Base

Dagbladet: Også Gripen vurderer samarbeidet med Norge
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/21/521865.html
    admin

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    "Best" var dog ment som en liten "spydighet" ifra meg, siden jeg bor i USA. Faktisk, så har jeg nok omtrent "null peiling" på hva som er best av disse flyene eller ei. De har sikkert alle egenskaper som vil gjøre dem til suverene kampfly, uansett hva Norge velger, selvom JSF fremdeles er......
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hehe vi ender vel opp med et senario at vi kjøper de flyene vi "får lov til å kjøpe", ikke de vi ønsker oss....
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Guest
    Men det har vel kanskje vært slik at det er opplest og vedtatt at Norge skal kjøpe amerikansk uansett. Verken svenskene eller europeerne har vel knapt vært reelle konkurrenter, eller?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Mulig. På en måte så har jo Norge en rimelig lang historie med å kjøpe Amerikanske fly og helikoptre. Mye dreier seg sikkert om diverse gjenkjøpsavtaler, etc. Jeg får bare håpe på at Forsvaret "spiller med åpne og redelige kort her," og at dere (Norge) får den beste avtalen og de beste flyene for deres gjøremål.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    0
    Har pratet med en del jagerflygere, og blant dem er det bare ett ønske, og det er ikke JAS Gripen eller Eurofighter. Og nå har jo Eurofighter trukket seg i tillegg.. Å kjøpe JAS Gripen slik den er nå blir et merkelig valg. Vi trenger ikke et fly som kan lande på riksveiene, og kapasietene til Gripen er per nå dårligere enn vi har på dagens F-16! Faktisk hørt at norske F-16 flygere har ledd av Gripen etter å ha flydd dogfight mot svenskene.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    0
    Faktisk hørt at norske F-16 flygere har ledd av Gripen etter å ha flydd dogfight mot svenskene.
    Høres tvilsomt ut. Uansett så er vel ikke dogfight egenskapene til JSF så mye bedre. Konseptet der er vel å skyte ned evt fly før man havner i en dogfight.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av BlueBarom
    Har pratet med en del jagerflygere, og blant dem er det bare ett ønske, og det er ikke JAS Gripen eller Eurofighter. Og nå har jo Eurofighter trukket seg i tillegg.. Å kjøpe JAS Gripen slik den er nå blir et merkelig valg. Vi trenger ikke et fly som kan lande på riksveiene, og kapasietene til Gripen er per nå dårligere enn vi har på dagens F-16! Faktisk hørt at norske F-16 flygere har ledd av Gripen etter å ha flydd dogfight mot svenskene.
    Gripen "slik den er nå" er ikke et alternativ. Gripen-N er.

-Større motor
    -Mer drivstoff
    -Større lasteevne
    -Større rekkevidde
    -Større radar
    ++++

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Hva defineres som dogfigth i dag da ? alt innen 200 km ?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av 2C36
    Hva defineres som dogfight i dag da ? alt innen 200 km ?
    Mja, dogfight er vel de kampsituasjonene hvor flyene kan benytte seg av maskinkanoner.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av 2C36
    Hva defineres som dogfight i dag da ? alt innen 200 km ?
    Mja, dogfight er vel de kampsituasjonene hvor flyene kan benytte seg av maskinkanoner.

Nei.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grenseland

Nei.
    Enlighten us with your knowledge, oracle!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Aktuelt: Forsvaret kjøper fire nye Hercules
    By Gwandihir in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 09-09-08, 21:14
  2. Forsvaret kjøper sjømålsmissiler
    By twominds in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 09-07-07, 09:29
  3. Forsvaret kjøper nye sjøvannsmissiler
    By KJ in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 1