Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 72

Tråd: Hva sier dere til konene?

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Hva sier dere til konene?

Hei.
    Er helt ny på dette fora, men tillater meg til å stille ett lite spørsmål.
    Jeg er sivil nå, og har vært det i ti år. Men på midten av 90 tallet, da jeg var ung og dum, reiste jeg utenlands. Hvor og hva jeg gjorde, ønsker jeg av forskjellige grunner ikke å si. Opplevde ting som nok har satt sine spor. Jeg lever idag ett ganske A4 liv, med kone, bikkje, unge og volvo :-) Men, og her kommer spørsmålet. Jeg sliter litt med ettervirkninger. De har igrunn gjort seg gjeldene de siste par årene. Enkelte lyder, lukter og lysglimt får meg tidvis til å reagere på en måte som er vanskelig for kona mi og guttungen å forstå. Merkelig nok er jeg aktiv jeger og skytter, og det er ikke problem i hele tatt. Jeg sliter også med nattesøvnen til tider. Jeg har en god kompiss som også har vært ute en vinterdag, og han sliter med mye det samme, men vi snakker endel om det vi opplevde, og det gjør det lettere.
    Men hva skal man fortelle til kona? Hun merker jo at jeg ikke alltid er meg selv, og er naturlig nok bekymret. Nå skal jeg skyte inn, at det er ikke ett stort problem. Jeg fungerer godt i vanlig jobb, og går også til en psykolog for å bearbeide og snakke ut.
    Jobben velger mannen, ikke motsatt

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Velkommen på Forumet. Takk for interessant innlegg og håper på konstruktiv debatt rundt dette.
    admin

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Velkommen på Forumet. Takk for interessant innlegg og håper på konstruktiv debatt rundt dette.
    Takk. Hun vet at jeg har hatt utenlandstjeneste da, men ikke hva og hvor.

Guest
    Hei

Si det som det er - dvs ikke skjul eller pakk det inn. Siden dette blir en "hobby psykologs" uttallelse så vil kanskje fagfolk evaluere det anderledes, men med mindre det er snakk om en klassifisert tur så ville jeg lagt kortene på bordet.
    Det er ikke en unik situasjon i så hendseende og jeg tror man høster forståelse for eventuell oppførsel.
    Merket selv at året etter min siste tur (Jugoslavia i 92) så var jeg mye mer på "bittet" og reagerte fort på lyder etc. Dette gikk over etterhvert som jeg ble mer "sivil. Det skal nevnes at jeg har en god kameratgjeng med FN bakgrunn, og det hjalp helt klart som en "ventil" i årene etter tjenesten.
    Det er ikke lett for "sivile" å forstå "spenningen" (les: tense - not exited), til tider frykten ved natt patruljer, roadside bomber, bombe nedslag, døde mennesker, påskyting osv og som tidligere link har vist så høster man heller ikke all verdens support fra systemet, så hvordan skal familie og venner forstå med mindre man legger litt innsats i å få dem til å forstå?

Som aktiv skytter så har jeg våpen hjemme, og i et tidligere forhold var våpen bannlyst inne i selve leiligheten da hun var redd for reaksjonsmønsteret mitt etter 3 turer. Dette til tross for at det aldri hadde vært noen hendelser - kun kunnskap om Vietnam veteraners handlinger etter den krigen :-). Kan ikke sammenliknes...men det brydde ikke hun seg om..

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sjekk ut Siops.
    Ta kontakt på forumet med administrator eller bruk kontaktskjema.
    Dette er folk som har kontakter både her og der (sivilt/militært)
    Lykke til!

84mm
    Slik... nå virker linken...
    What happens in the garage, stays in the garage

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Takk for gode svar.
    Da jeg kom hjem, var jeg også på "hugget". Tittet automatisk etter neste sikre dekning, var for solreflekser ol. Opplevde bla at jeg stupte innunder en benk i ei gågate,pga ett smell. Men det avtok etter hvert, og jeg ble "normal" igjen. Det som jeg synes er litt merkelig, er at det kommer igjen nå. Over 10 år siden jeg kom hjem. Litt av problemet mitt, er at jeg ikke kan fortelle alt til kona. Hun vil gjerne vite. Hun ønsker jo bare å hjelpe meg. Må presisere igjen at jeg ikke er ett nervevrak, men fungerer godt i jobb, og sosialt på fritiden, men avogtil så stokker det seg litt.

Guest
    :-)

Opplevde ikke innlegget som om det kom fra et "nervevrak" :-)))
    Tror det er et sunt tegn at man er klar over hva man reagerer på, hvorfor man reagerer osv.
    De aller fleste av oss fungerer jo helt fint, og man ser ikke at vi har litt "ekstra bagasje" til tider :-)

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Learjet35
    :-)

Opplevde ikke innlegget som om det kom fra et "nervevrak" :-)))
    Tror det er et sunt tegn at man er klar over hva man reagerer på, hvorfor man reagerer osv.
    De aller fleste av oss fungerer jo helt fint, og man ser ikke at vi har litt "ekstra bagasje" til tider :-)
    Nei, det er jo sant da. Akkurat som deg Learjet35 er jeg og aktiv skytter og jeger. Jeg tok det opp igjen for noen år siden, og da var jeg faktisk litt spent på hvordan det skulle gå. Men det gikk smertefritt. Faktisk ikke så mange andre steder jeg slapper så godt av, som på skytebanen, eller i rådyrskogen :-)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Ingen av oss her inne skal vel kaste oss ut i å være hobbypsykologer, men min erfaring fra mange år ut i diverse misjoner og kobling frem og tilbake til sivilt liv er at du bør finne noen som forstår hva du sier. Ser du går til psykolog allerede, men jeg ville vurdert å finne noen som hadde opplevd noenlunde det samme som deg i tillegg.
    Dette kan du prøve på gjennom kameratstøtten til FN veteranene, du finner mer enn FN-tjeneste bakgrunn der.

Ser du ikke har fortalt kona om tiden ute, og at du selv oppfatter dette som et kjerneproblem (tematittel). Jeg vet ikke hvilke grunner du har for dette, men hvis det handler om gradert informasjon etc begynner jo dette å bli noen år siden. Ta evnt kontakt med Forsvaret, feks sykepleier på Hærens styrker på Elverum, for å få sjekket opp hva du kan si. Jeg tror du vil få lov til å fortelle kona langt mer enn du tror hvis det er forsvarets gradering det handler om.
    Hvis det er ting du ikke er villig til å fortelle kona, er det noe annet, og handler mer om forholdet. Jeg synes det ofte er riktig å fortelle sin partner om ting en har gjort som en gjerne skulle ha ugjort, fremfor å la det være hull i din personlige historie overfor din partner. Det er din vurdering.

Den ekstra bagasjen vi som har prøvd oss i krig har er både positiv og negativ. Selv liker jeg fremdeles ikke nyttårsaften, eller legehelikopter rasende over huset på natta. Det kan du selvsagt kalle senvirkninger, men jeg velger å fokusere på hva uteårene har gitt meg av opplevelser, vurderingsevne, læring om egne grenser og perspektiv. Lykke til med "normaliseringen", men husk at du er annerledes med den erfaringen og historien du har. Og det er ikke negativt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Kloke ord Sofakriger!

Aircooled : Du er i hvert fall på rett spor når du prøver å finne en løsning på problemet. Veien dit er sikkert kronglete og lang, men ingenting bra kommer lett i livet!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    takk for kloke ord alle sammen.
    Sofakriger: Psykologen jeg går til, har faktisk vært ute i tjeneste selv. Jeg ble anbefalt han igjenom noen kompisser. Det er foresten godt å se at det ikke bare er jeg som ikke liker nyttårsaften hehe.

Når det gjelder kona, og hva jeg forteller/ikke forteller, så ønsker jeg kanskje å beskytte henne, på en måte. Latterlig i grunn, med tanke på at hun er sykepleier på akuttmotak. Men dog. Jeg ønsker på en måte ikke fortelle henne hvorfor lukten av svinesteik ikke alltid får frem matlysten i meg. Men jeg må presisere litt. Jeg har altså fortalt at jeg var ute. Det er ingen hemmelighet. Jeg kommer også selvsagt til å fortelle det til sønnen min, og den andre lille som kommer i januar, når de blir gamle nok. Problemet mitt er å prøve å fortelle å skånsomt som mulig, og få de til å forstå hvorfor jeg avogtil reagerer som jeg gjør, uten at jeg blir for detaljert. Ikke nødvendigvis pga klasifisering, men fordi jeg ønsker å beskytte de mot, tja kall det den brutale virkeligheten.

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    0

Belastende tjeneste

Dette var en interessant tråd, Air!

Min kone og jeg kommer på hver vår kant i perioder ut for potensielt belastende inntrykk. Vi forteller (nesten) alt til hverandre. Detaljer som kan identifisere personer eller pågående operasjoner holdes tilbake.

Jeg har i mindre grad behov for å "lette på trykket", men forteller for å la min kone ta del i min hverdag. Slik kan hun lettere forstå meg, min jobb og mine prioriteringer.

Kona har nok mer behov for å "tømme seg" i ny & ne. Det er jeg obs på, og setter av den tid som er nødvendig for at hun skal få prate ut om opplevelser.

Jeg kjenner deg ikke godt nok til å gi et personlig råd, Air - men dersom jeg slet med tidligere inntrykk, og hadde kone som jobbet i akuttmottak hadde jeg ikke vært i tvil: Jeg hadde fortalt alt! Eneste unntak kan være dersom jeg eller mine nærmeste hadde begått ekstreme overgrep. Kanskje ville jeg da moderert historien.

Min kone ville opplevd det som ekskluderende dersom jeg hadde holdt mye opplevelser for meg selv. Spesielt dersom opplevelsene preget meg så mye (?) som hos deg. Virkeligheten kan være brutal, og det vet din kone fra jobben i akuttmottaket!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    0
    Du sier du kastet deg under en benk fordi du hørte det smalt!!!!!!
    Are u nervous in the service?
    Har vært utenlands jeg å....... Har opplevd mye dritt!!
    Men har aldri kastet meg under benker fordi jeg har hørt et smell.....

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av glx
    OK...Ikke noe behov for dissing eller flaming her! Aight?

Har du selv vært utenlands og sett mye dritt skjønner du sikkert at ikke alle er like motagelige for sånt og at enkelte opplevelser henger igjen bedre enn andre...

Guest
    Himmel og hav! Hva slags innspill er dette?

Til å ha opplevd mye dritt så kan du ikke ha lært mye.
    Hvor tjenestegjorde du?

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av glx
    jeg vet ikke hva du opplevde da du var ute, og vil heller ikke ilegge deg meninger. Det får du stå for selv. Jeg anser meg selv, som ikke spesielt nervøs, eller skvetten. Men 1 mnd etter jeg kom hjem, var jeg såpass på hugget, at ja, jeg kastet meg naturlig i dekning da jeg hørte ett smell.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Foreslår at innlegget til bruker glx ikke vektlegges og at dere fortsetter den konstruktive diskusjonen som var igang.
    admin

Guest
    Mottatt og forstått.

Guest
    Dette er ikke ment som et "trøste innlegg", men å kaste seg ned pga et høyt smell kort tid etter utenlandstjeneste hvor smell fort kan ha kommet i forbindelse med "mer morro" kvalifiserer vel ikke akkurat til å være nervøs :-)

I etterkant av forskjellige kontigenter så har man i mildeste form opplevd folk som lager OP i snøen, hater helikoptere osv og i verste form så har folk tatt livet av seg. En med-veteran fikk stadige telefoner fra en kompis fra samme kontigent som da var full og spurte han hørte helikopterene som fløy over og en dag var han ikke blant oss. Alle har forskjellige opplevelser og alle opplever dem forskjellig. Ingen fasit.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av aircooled
    Det er foresten godt å se at det ikke bare er jeg som ikke liker nyttårsaften hehe.

Jeg ønsker på en måte ikke fortelle henne hvorfor lukten av svinesteik ikke alltid får frem matlysten i meg.
    Kjenner meg også igjen i beskrivelsen av nyttårsaften. Lurer litt på hvor du tjenestegjorde.. Du trenger ikke å svare på den.. Får en følelse av Quana-massakeren...

Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Hei!
    Har fulgt denne tråden med stor interesse.
    Det går vel an å si at det fins like mange inntrykk og reaksjoner i etterkant av en misjon som det finnes soldater.Ingen er like, og som nevnt over; det finnes ingen fasit.
    Har selv sendt medsoldat hjem i kiste.Klart det henger igjen.
    Etterhvert har jeg fått en god dialog med samboeren min rundt dette.
    Hun tok selv initiativ og surfet litt på nettsidene til Norsk Veteran Nettverk, der hun kunne lese om andres opplevelser og etter-reaksjoner.Det har helt klart økt hennes forståelse (les: evne til å forstå, ikke sympati) for det som jeg og andre "veteraner" har vært igjennom.
    Vil anbefale alle å lese Knut A. Braa's "Den lange veien hjem".
    Braa er UNIFIL-veteran.
    Ser at Quana dukker opp her.De som er interessert i video- og bilde materiale bør se filmen "Tinnsoldatene".Norsk dokumentar.

mvh
    Zapata.
    Turbo bullshit...No real power.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    eg må si at det er godt å lese alle dei gode råda som dei som har vert ute før har! Har ikkje vert ute selv men har eit ønske om at eg få reise ut til neste sommer og da kjem slike råd godt med.

takk
    Ageir Auestad

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    (...)
    Nå må det sies at om du har en innarbeidet ryggmargsrefleks om å kaste deg i dekning hvis det smeller vil vel det være en god egenskap. Du vet ikke hva smellet kommer fra, men det er aldri dumt å hive seg i dekning fra ukjente farer. Det er bedre å ligge under benken enn å stå på toppen av den hvis f.eks. en sveiser i huset rett over gata velter ei oksygenflaske ned heissjakta og hele glassfasaden er på vei mot deg

Ryggmargsrefleksjoner som dette er ofte urinstinkter som ligger latent i de fleste. Problemet er bare at de fleste av oss aldri har hatt bruk for disse instinktene, og at de fleste, som aldri har hatt behov for å reagere raskt i truende situasjoner ikke skjønner hvilket fortrinn det er.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    admin

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    ikke rart enkelte av oss ikke har høye tanker om serbere.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Sterke historier og sår som kommer til å ta flere generasjoner å reparere.
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Heller ikke rart at mange ikke har høye tanker om FN/Nato.
    Turbo bullshit...No real power.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Heller ikke rart at mange ikke har høye tanker om FN/Nato.
    Nei det er jeg helt enig i !

Guest
    ,

Guest
    ,

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    OT og slett ikke noe godt eksempel, men et lite apropos til de siste innleggene og linken til admin. Nå feires 200 års jubileet til slaget ved Trafalgar. Legg merke til hvordan alle involverte parter er med på feiringen. Slik vil det ikke være på balkan selv om 200 år...

Slaget ved trafalgar var fulstendig nådeløst og brutalt, og med større følger enn alle de siste 15 åras balkan konflikter til sammen. Når slaget var over hadde de involverte selvkontroll og disiplin til å redde skadde og sårede fra begge sider med sitt eget liv som innsats

Ulike mennesker kriger på ulikt vis. Den ene siden kan jeg se meg selv som en del av i et knipetak, de andre... de som krabber rundt på balkan.. de hadde jeg ikke pissa på om de stod i fyr og flamme
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Guest
    ,

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Foreslår dere tar dette på PM. Har null verdi for omverden. Eventuelt trekk over til VG-forum e.l. hvor takhøyden for mer useriøse innlegg/provokasjoner er større.
    admin

Guest
    ,

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Noted - foreslår at denne tråden nå sporer tilbake til opprinnelig tema. All annen gruff tar dere på PM.
    admin

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    greit admin.
    take one for the team

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hei air.

Har vert vekke fra forumet en stund, men leste tråden du har startet her.
    Synes dette er en av de trådene som har fenget meg mest, det skal du vite.
    Jeg har også vert ute og dette er for meg og deg som for mange andre et viktig tema.

Min bedre halvdel har vert ute selv så dette er lett for meg.

Håper du finner ut av dette air. Har veldig stor respekt for deg! (så se vekk ifra visse tommlek@ker som ødellegger tråden)

Keep your head up!
    In Cani Veritas

Guest
    ,

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Hei Air !

Da ignorerer jeg tullinginnleggene her og holder meg til topic. Har vært borte fra PCen en stund (beklager admin -ble pålagt ferie ...), men ser at det er opplevelser som er av en slik karakter at du tror det blir for tøft, som er grunnen til at du ikke forteller alt til kona. Nå er ikke jeg deg, jeg har ikke dine opplevelser eller din kone, men jeg ville tatt den jobben og fortalt alt jeg har opplevd som har gitt slike inntrykk. Det får heller bli en lang kveld/natt - og kanskje flere runder.

Jeg har selv fortalt gode kamerater om feks opplevelsen når du står med et siktebilde som ikke er rund pappskive og skal ta beslutninger - og hva du tenker etterpå om "hva hvis". Og andre opplevelser.

Ser Bosnia blir referert til av flere ifm markeringen nylig. For Nederland er dette meget sårt, og det er ikke tvil om dårlige beslutninger ble tatt på flere nivåer. Manglende luftstøtte etc er nok avsporing - men manglende beslutningsevne til å bli stående på krava uansett kost var nok det det sto mest på. Dette var den største menneskelige tragedie i Europa siden 2.verdenskrig - og den største krigen var at det kunne vært forhindret. Jeg skålte i champagne den dagen Zlatan (sjef tigrene) ble skutt - og ser frem til at de to siste gutta blir buret inn. Var i teig både før og etter, men var heldigvis hjemme en tur når 15000 flyktninger kom gående til TAB.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Hei !

Kanskje dette kan gi litt om hvordan hovudet funker i krise. Sikkert litt teoretisk for en del, men kan være kjekt for de som er interessert i faget ..
    http://www.mil.no/sjo/start/article.jht ... eID=103809

Jeg skal jaffal lese den !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •