Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 94 av 94

Tråd: Spionpress i Norge

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sv: Spionpress i Norge

Den aktuelle stortingsmannen virker vel ikke spontant som en høydere.

Men er rart når man sier at stortingsrepresentanter skal kunne instrueres av PST. Kanskje er det ikke det man mener, men det høres ut som noe som ligger meget nært dette.
    Minsk, det nye Utopia

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Mer betenkelig at man har så dårlig gangsyn at man eventuelt må "instrueres" av PST.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

"
    De på forannevnte måte valgte representanter utgjør kongeriket Norges Storting.
    "

"
    Folket utøver den lovgivende makt ved Stortinget. Stortingets representanter velges gjennom frie og hemmelige valg.
    "

Embetsverket har selvfølgelig ikke adgang til å "instruere" Stortinget.

Jeg hadde ikke stemt på mannen, men jeg har ikke sett noen som sier at han har gjort noe ulovlig.
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    "
    Jeg hadde ikke stemt på mannen, men jeg har ikke sett noen som sier at han har gjort noe ulovlig.
    Når han spiller et spill han ikke vet han spiller eller kjenner reglene til, så er det viktig han får en innføring i hva det er han har viklet seg inn i og hvordan han enklest kan komme ut av det. Hvis han fremdeles ikke skjønner farene ved det han holder på så trenger han tydeligvis mer veiledning eller i verste fall, noen føringer. Sånne typer i maktposisjon gjør meg skremt - glad jeg ikke stemte på ham.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

NSMs Roar Thon har blogget litt i dag:

I det digitale rom invaderes vi hver dag!

"Du kan jo ikke se den digitale grense under vann...."

I en verden med et gradvis økende konfliktnivå, kan vi nesten daglig følge medias dekning om økt militær aktivitet langs våre geografiske grenser. Vi er ikke det eneste landet som opplever slik aktivitet og som ser alvorlig på utviklingen. I den fysiske verden eksisterer fortsatt nasjonalgrenser, og de fleste nasjoner ser med alvor på andres forsøk på, eller krenkelse av de eksisterende grenser. Det er ikke bare en økt militær tilstedeværelse, men også etterretningsaktører som utviser en åpenlys interesse mot enkeltpersoner og offentlige og private virksomheter i Norge. På TV2 nyhetene 24 juni 2015 oppfordret PST-sjefen alle som sitter på kunnskap og verdier til å utvise større bevissthet ved å gjøre det de kan for å beskytte sensitiv informasjon. Vi kan føye til at dette gjelder også i det digitale rom!

Med noen få unntak, som f.eks. Nord-Korea, så finnes det ikke "geografiske grenser" på Internett.
    Les hele blogginnlegget hans her:
    https://www.nsm.stat.no/blogg/digital-invasjon/

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2014
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av milforum-news Vis post
    På TV2 nyhetene 24 juni 2015 oppfordret PST-sjefen alle som sitter på kunnskap og verdier til å utvise større bevissthet ved å gjøre det de kan for å beskytte sensitiv informasjon. Vi kan føye til at dette gjelder også i det digitale rom!
    Hmm, innerst inne er jeg fullstendig overbevist om at PST absolutt IKKE ønsker at ALLE skal implementere alle kjente tiltak for å beskytte sensitiv informasjon.

Jeg definerer all min elektroniske kommunikasjon som sensitiv, men har foreløpig ikke gått til det skritt å bruke f.eks Tails, se https://tails.boum.org. Jeg vurderer å ta det i bruk på utenlandsreiser i første omgang, må bare lese meg opp litt på funksjonalitet først.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    32

En lang reportasje i Dagbladet - Magasinet om spionasje under den kalde krigen

I over 30 år har han levd blant oss. En respektert fastlege, gynekolog, og norsk statsborger med barn og familie.

I like mange år har han båret på hemmeligheten om hva han har gjort, og hvem han egentlig er.

Spionen som aldri ble avslørt
    https://www.dagbladet.no/magasinet/k...-igor/69575760
    Svolten og tyst, samband fyst

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    96

Jeg hadde helt glemt denne tråden, men leste artikkelen, og den er jo interessant. Kanskje mest interessant er at han ble forsøkt re-rekruttert for kun få år siden, noe som med all tydelighet viser at man fortsatt driver med denslags. Ikke at det er noen overraskelse for den som følger med, men det er vel mange der ute som er ganske naive når det gjelder spionasje.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    32

Det som kanskje gjør det ekstra spesielt er vår felles krigshistorie som gjør at vi går fra allierte til fiender til allierte igjen. Og at det dreide seg om andre nasjoner enn Russland fra warszawapakten.
    Svolten og tyst, samband fyst

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Ein kan kanskje sei det slik at mange av landa i det som går under Aust Europa er dei verklege taparane etter WW2. Ta Polen som eksempel, Tyskland går først til angrep og erobrar halve Polen, så går Sovjet til angrep å erobrar den andre halvparten. Når krigen omsider er over er Polen fortsatt delvis okkupert av Sovjet mens landet blir styrt av overløparar ala Quisling fram til muren faller. Den regjeringa som satt når Polen vart angrepe og som rømte til vesten fekk ikkje komme heim igjen så lenge kommunistane styrte.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    4

Kremt, Polen ligger da i Sentral-Europa, ikke i Øst-Europa!

Ellers enig i påstanden @magskor !
    Aldri mer 13

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    12

Hvor er Polen i dag.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    58

I det "tidligere Øst-Europa" (Det skjedde en brå og rask plateforskyvning i Europa i 1989).

Slik geografi er alltid veiledende og mest politisk og følelsesmessig. Er Island Skandinavia? Finland? Ligger Georgia (landet, ikke delstaten) i Europa eller Asia, og har guiden rett når han peker på en flaggstang i Ankara og sier at den er høyest i Europa? Og ikke minst, hvor begynner egentlig Balkan? (Rett svar er i neste landsby mot Sørøst. Eller ved Ringstrasse om du er i Wien.)

Forøvrig er jeg tilbøyelig til å tro Tomazs' versjon av at han for det meste jattet med føringsoffiserene sine. Kommunistregimet i Polen hadde svært, svært lav tillit og legitimitet i store deler av befolkningen og var under konstant press for å balansere hensyn til en dypt anti-sovjetisk befolkning og å unngå et nytt 1956 eller 1968 i Polen (det var nære på både i 1956, 1972 og antagelig i 1981.) Russerne stolte på polakkene såvidt litt lenger enn de kunne kaste dem (med god grunn.) Noen "true believers" fantes det selvfølgelig, men de ble det stadig færre av. Det som gjør det litt vanskelig er at det er nærmest umulig å i ettertid bevise om du bare "holdt maska" eller virkelig var lojal mot regimet.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Norge vs ?
    By Hunter in forum Romfart, terrorisme og andre konfliktområder
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 02-12-13, 15:58
  2. Norge i Afg: - Mer brutalt enn naziokkupasjonen av Norge
    By KJ in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 28-02-08, 18:33
  3. Norge mitt Norge - et vintereventyr
    By nyskjerrig in forum Mannskapsmessa
    Svar: 0