Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 92

Tråd: Stavanger Politet - NOKAS

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7

Stavanger Politet - NOKAS

ER Politet så utrolig dårlig som det blir framsatt i dagens utgave av en lokal avis?;

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/nor ... 549350.ece

Jeg har ikke detaljlest alt av hendelesforløp i denne saken, men disse gutta stillte seg jo opp ferdig pansra, med ulike automatvåpen..

Personlig mener jeg at Politet gjordre hva de kunne, med det lille de hadde, oppi alt kaoset..Men hva er Poliets respons på alt pepperet de får?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Litt off-topic men her er linken til hundedraps saken det blir referert til i artikkelen over: http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article1462424.ece

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det mest skremmende i denne saken, er hvordan forsvarerne til de siktede fremstiller sine klienter i media, og hvordan de på de mest finurlige måter prøver å flytte fokus over på politiets handlemåte. Når f.eks Staff antyder at ranerne handlet i nødverge, skurrer det iallefall hos meg.

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    helt enig der. Jeg mener media har et ansvar i saker. Det er de som presenterer saken til mannen i gata. Forsvarere er heller ikke noen med mest moral i gryta. Merkeligt at vitner må avlegge ed, mens forsvarere lyver rævva av seg om saken i media for å pleie interessene til sine klienter.

Når det gjelder min personlige oppfattning av hva som hendte de raske sekundene under skytingen ved NOKAS ranet, så synes jeg det er trist at plitiet ikke er mere treffsikre........

Beklagelig at det ikke blir bevilget mer penger til utstyr og bemanning i politiet!
    In Cani Veritas

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg syns den aktuelle politimannen gjorde en fremragende jobb, og klarte faktisk å "få inn en eller flere fulltreffere" med Colt'n sin. At det ikke ble gjort større skade på ranerne, skyldes vel i stor grad at de var godt beskyttet av vernevester osv. Tviler faktisk på at det finnes særlig mange mennesker i dette landet som kunne prestert særlig bedre skyting under de rådende omstendighetene.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av m109
    Jeg syns den aktuelle politimannen gjorde en fremragende jobb, og klarte faktisk å "få inn en eller flere fulltreffere" med Colt'n sin. At det ikke ble gjort større skade på ranerne, skyldes vel i stor grad at de var godt beskyttet av vernevester osv. Tviler faktisk på at det finnes særlig mange mennesker i dette landet som kunne prestert særlig bedre skyting under de rådende omstendighetene.
    Ehm..er ikke vanlig Politi utstyr med SW revolver da?

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Greit nok at det var fremragende jobbing, men er du klar over hvor mye våpentrening en vanlig politibetjent har?
    Dette står jo selvsagt i stil med at de ikke bærer våpen til vanlig, men hallo! Har en kamerat som var innom skytebanen 3 ganger i løpet av 3 års politiutdannelse.

Har ikke kjennskap til betjenten som løsnet skuddene 5.april i fjor, men....
    Må bare "skyte" inn till slutt at jeg synes stavangerpolitiet gjorde og gjør en fremragende jobb med NOKAS saken.
    In Cani Veritas

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Ser ut som sjøveien igjen har blitt benyttet.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=285739
    admin

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ghost
    Merkeligt at vitner må avlegge ed, mens forsvarere lyver rævva av seg om saken i media for å pleie interessene til sine klienter.
    Det står også i loven (hvis jeg har forstått riktig) at en tiltalt ikke blir straffet ved avgivelse av falsk forklaring i retten. Go figure!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Never a dull moment....
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/12/440024.html

Toska tømte to magasiner mot Nokas
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/14/440135.html

- Politiet har bevisst skapt frykt
    admin

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvordan stor vil man bedømme rømmningsprosenten her?
    Eller kommer dette rett og slett som et moment av dårlig efaring og lite trening?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    http://www.dt.no/apps/pbcs.dll/article? ... 90260/1001

Løste dødsranet
    Dette ble funnet i Drammensfjorden
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 099988.ece

Kan bli felt av fotoboks
    Trafikkbevis kan komme til å stå sentralt i rettssaken mot de tiltalte for NOKAS-ranet, skriver Dagbladet.
    admin

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av m109
    Så nylig på TV2 nyhetene eller nettavisen.no at politimannen som skjøt hadde erfaring fra utenlandstjeneste i Kosovo. Uten å spekulere rundt dette, så deltar som kjent Beredskapstroppen i Oslo (Delta) med personell til UNMIK Special Team 6 i Kosovo. Regner med UEH enhetene rundt om i landet generelt, setter pris på at de får tjenestemenn med nyttig erfaring.
    take one for the team

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Tror du/dere at hans erfaring fra "skarp" tjeneste i Kosovo (eller for den saks skyld int.ops. generelt) gjorde det lettere for ham å handle som han gjorde...?I en bisetning kan jeg nevne noe som sikkert mange vet fra før...det er at av alle norske polititjenestemenn/kvinner som har tjenestegjort for UNmik police, er det bare ytterst få som var i team six.
    Turbo bullshit...No real power.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Tror du/dere at hans erfaring fra "skarp" tjeneste i Kosovo (eller for den saks skyld int.ops. generelt) gjorde det lettere for ham å handle som han gjorde...?I en bisetning kan jeg nevne noe som sikkert mange vet fra før...det er at av alle norske polititjenestemenn/kvinner som har tjenestegjort for UNmik police, er det bare ytterst få som var i team six.
    Blir jo bare spekulasjoner, men jeg tror faktisk at erfaringer fra int.ops uansett om det er politi eller forsvar, faktisk kan ha motsatt effekt. At de venter lenger før de skyter, at det skal mere til før de løsner skudd.

Men når det først "braker" løs tror jeg de som har vært borti skuddvekslinger før, klarer å holde hodet kaldere, og kanskje ta mer fornuftige beslutninger. Fleste parten av de som har tjenestegjort ute har jo ikke vært i direkte skuddvekslinger, det er også et fåtall. Men de er jo mer vant til å ferdes i uttrygge miljøer samt mer vant til å håntere skarpe våpen.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Tror du/dere at hans erfaring fra "skarp" tjeneste i Kosovo (eller for den saks skyld int.ops. generelt) gjorde det lettere for ham å handle som han gjorde...?
    Jeg tror det er en fordel å ha erfaring og ha vært ute for pressede situasjoner både gjennom skarp tjeneste og realistiske øvelser. Personlig ville jeg i en situasjon som i Stavanger helt klart ha foretrukket en makker med årevis med skarp erfaring, enn en som nettopp er blitt klekket ut fra politihøyskolen...
    take one for the team

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Mulig at du er inne på noe, og som du sa; det er bare spekulasjoner...
    Men jeg vet at personell som bærer våpen, og er trent til å bruke disse, har en nerve som sier at hvis noen skyter på deg, ja da besvarer du.
    Dermed er det helt andre momenter som utfordrer den enkeltes vurderingsevne.Alle de "indirekte" faktorene.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    admin

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Noen som har hørt noe om det blir rekruttert nok politifolk til rettssaken ? Med de betingelsene de fikk så er det jo mer lønnsomt å være hjemme og gå vanlig skift etter hva jeg forstår.

Litt greit for oss her i byen at gjengen som sikrer saken er både mange nok og motiverte ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289855
    Dette må unektelig ha vært en stressende dag på begge sider av loven.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hørte på radioen i dag at han politimannen som løsnet 17 skudd etter ranerne er tiltalt av SEFO. Ikke hver dag det skjer!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Det er vel rutinemessig at hver gang det løsnes skudd så skal SEFO inn i bildet.
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Rutinemessig etterforskning ja, men her er han faktisk tiltalt. Det var visst den samme tjenestemannen som avlivet en hund tidligere i år ved først å spraye hunden med tåregass så avlive den. Forteller det som jeg hørte fra radioen bare.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Da er rettssaken igang. Selvsagt direkte overført fangetransport på TV2 som også som vanlig har eget Heli som fulgte kortesjen. Blir interessant å følge dette. Forøvrig interessant å se at sjåfør av fangetransport bilene sleit med å rygge... Sikkert nervøse...
    admin

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Da er rettssaken igang. Selvsagt direkte overført fangetransport på TV2 som også som vanlig har eget Heli som fulgte kortesjen. Blir interessant å følge dette. Forøvrig interessant å se at sjåfør av fangetransport bilene sleit med å rygge... Sikkert nervøse...
    Var ikke lett å komme seg på jobb idag nei.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Skader ikke å være en smule nervøs..er bare enda mer "heads up" da..

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Uverdig med fotlenker.
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107534

Hva er Deres syn i saken? Et nødvendig onde i form at et gjenomtenkt sikkerhetstiltak eller show off`?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    don`t do the crime if you can`t do the time..... Hadde jeg vært en av de gutta, så hadde jeg vel ikke hadt mye å tape på å stikke av. Typisk sånn dritt som advokater skal prøve å skaffe sympati for. Tror ikke lenker på føttene er det som bekymrer toska og gutta mest nå! :)
    Frosken

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Var ett godt sms-innlegg på tv. Husker ikke nøyaktig, men en av advokatene mente at sikkerhetsopplegget hadde et "Hollywodsk" preg:

"Hollywodsk kriminalitet krever Hollywodsk sikkerhet"

Husker ikke nøyaktig ordlyd, men synes det var godt sagt.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Theim
    Uverdig med fotlenker.
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107534

Hva er Deres syn i saken? Et nødvendig onde i form at et gjenomtenkt sikkerhetstiltak eller show off`?

- Jeg mener det er helt uverdig, dessuten helt unødvendig. De snubler rundt i gangene, det er stigmatiserende og uverdig.

Når man har deltatt i såpass grov krimnalitet som de gutta her har gjort står man ikke i stilling til å gnåle om uverdighet. De bør være glad for at de er tiltalt i et land med en rettstat som ikke har dødsstraff.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hehe de skal være glad de ikke sitter i små bur slik forbrytere av det kalibre gjør i mange andre land. Fotllenker bør jo være et minimum når politiet ikke får lov til å ha våpen inne i rettsaken.

Må si at jeg ofte lurer på hva som foregår oppe i skallen til enkelte av disse forsvarsadvokatene. En ting er at tiltalte har rett til et godt forsvar men å leke barnehage tante å sutre over ransaking og fotlenker det bør de holde seg for gode til.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Heftig språkbruk av avdokater gitt:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=291589
    http://web3.aftenbladet.no/lokalt/nokas ... 223258.ece

Noen som er redd for at man skal se at klienter er skyldige, eller?

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    0
    Når de raner flere millioner så rått og brutalt som de gjorde så synes jeg de har frasagt seg alle "rettigheter" og de bør absolutt forvente å bli skutt på. Virker som om media har mistet perspektivet helt når liksom poletiet som skal beskytte innbyggerne blir fremstilt som synderne i en sånn sak.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Glad jeg lever i et land hvor ingen er fratatt alle rettigheter, uansett hva de er anklaget eller dømt for å ha gjort. Men det er nå bare meg da.

Uten en fair prosess, hvor de som er anklaget nå kan få prøvd sin sak på en rettferdig måte der tvilen skal komme den tiltalte til gode, ville det alltid vært tvil i fremtiden. Jeg tror de blir dømt (om ikke alle), men at underveis skal advokatene deres bruke alle lovlige triks for å få de av kroken. Jeg ville aldri vært advokat, men det er en nødvendig rolle.

Det som bli spennende er den dagen politiet er villig til å fortelle om bakgrunnen for den trusselvurderingen de gjør rundt rømning. Utifra det som er gjort rundt rettslokalet virker det på en utenforstående som de venter angrep av bevæpnede enheter med store ressurser for å befri fanger.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det høres nesten ut som du, sammen med meida, ønsker å overprøve den rapporten som kommer fra den instansen som har med å klartlegge slike truselvuderinger.. Tar et helt politikorps feil?

Personlig syns jeg det var synd at de ikke fkk medholde i både håndjern, fotlenker og bevæpning inne i salen- for alle sin sikkerhet. Det er tross alt ikke bare faren for et direkte anslag, men også sikkerheten til en og hver av de tiltale.

Sett at samtlige av de tiltate ble skudd, da det bare befant seg tre, fire ubevæpna politienheter på stedet. Samtlige ble drept. Inkludert tiltalte. Hvem står da igjen med problemet? Jo..Politet..De taper uansett hvordabn man vrir og venner på det..

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Theim
    Det høres nesten ut som du, sammen med meida, ønsker å overprøve den rapporten som kommer fra den instansen som har med å klartlegge slike truselvuderinger.. Tar et helt politikorps feil?

Personlig syns jeg det var synd at de ikke fkk medholde i både håndjern, fotlenker og bevæpning inne i salen- for alle sin sikkerhet. Det er tross alt ikke bare faren for et direkte anslag, men også sikkerheten til en og hver av de tiltale.

Sett at samtlige av de tiltate ble skudd, da det bare befant seg tre, fire ubevæpna politienheter på stedet. Samtlige ble drept. Inkludert tiltalte. Hvem står da igjen med problemet? Jo..Politet..De taper uansett hvordabn man vrir og venner på det..
    Vanskelig å overprøve noe jeg ikke kjenner til. Men når grunnlaget for vurderingen foreligger en gang i fremtiden forholder jeg meg retten å vurdere om jeg er enig ja, men jeg er heller ikke så fjern at jeg er uenig med en vurdering jeg ikke vet grunnlaget for. Med spennende å se mener jeg akkurat det.

Forøvrig vil jeg tro at scenariet du beskriver vil også de tiltalte i det hinsidige føle at de tapte litt.

Husk at tiltalte kun er tiltalte, de er faktisk ikke dømt ennå.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 133372.ece

- Tiltalte kastet opp etter fangetransport
    Advokat Steinar Wiik Sørvik beskylder politiet for å ta i bruk torturlignende metoder under transporten av de NOKAS-tiltalte. Flere av de tiltalte skal ha kastet opp etter kjøreturene.
    KRISTJAN MOLSTAD
    admin

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •