milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 33 av 33

Trd: Sprsml om bruk av Creatin....

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sprsml om bruk av Creatin....

Hei!
    N er det igjen et emne om Creatin:)
    Jeg har noen sprsml anngende bruken av Creatin:
    1: Vil folk annbefale bruke Creatin under treningen for opptak?
    2: Vil prestasjonene dramatisk falle under opptaksuka hvis du ikke har tatt Creatin p noen dager?
    3: Vil du g drastisk opp i vekt ved bruk av Creatin?
    4: Vil du bli en mer utholdende lper?

Setter pris p svar!
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare bl og dr!

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

Kreatin

Dette er et tema som kommer gjentatte ganger.. Sjekk:
    http://php.iform.no/pub/art.php?id=260
    http://php.iform.no/pub/art.php?id=320
    http://www.trim.no/artikkel.php?id=423
    http://www.trim.no/artikkel.php?id=424
    http://www.trim.no/artikkel.php?id=425
    http://www.trim.no/artikkel.php?id=426
    http://www.trim.no/artikkel.php?id=427
    http://www.trim.no/artikkel.php?id=428

Forvrig s er kreatin diskutert flere steder her p forumet, se her: http://spesialjeger.net/forum/viewtopic.php?t=296 og her: http://spesialjeger.net/forum/viewtopic.php?t=300

Mine svar :
    1: Ja
    2: vet ikke helt, jeg anntar at kreatinbruken er i forbindelse treningen i forkant av evt opptak
    3: det vil bli en vektkning ja.
    4: det tror jeg nok at du blir.
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det var noen fine linker. Uten at jeg har noe personlig erfaring med kreatin vil jeg si jeg er enig med 84mm; forsiktig enig. Jeg synes det er litt uklart om effekten av kreatin er varig. Men det virker samtidig om om det frer til raskere restitusjon mens man bruker det og det er veldig positivt

Mine svar :
    1) Ja. Alt som er lovlig og kan gi en effekt....

2) Vet ikke helt, jeg hadde faset ut kreatin-bruken gradvis i god tid fr opptaket for sikkerhetsskyld

3) Det vil nok bli en vektkning. For en stor kommer del av at kreatin binder mye vann. S det blir nok et argument for og fase ut bruken av kreatin i god tid fr et opptak. Ikke godt si hva effekten av kjemisk vsketap vil bli i forbindelse med et opptak

4) Det tror jeg nok at du blir. Kan bare anbefale deg lese om teoriene til Ulrik Wislff OG hans "kompanjonger". De legger stor vekt p muskelstyrke som en faktor i alle typer utholdenhet
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Rubinen
    Gjest
    Sitat Olaf Tufte: "Kosttilskudd er for pingler som ikke gidder trene."

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Fr vel riske hisse p meg noen av dere da:)

1: Nei. Mener at det ikke er ndvendig. Man kan f i seg nok kreatin ved legge opp kostholdet riktig. Enkelte forskere spekulerer ogs i at kroppens evne til ta i seg kreatin p normalt vis blir svekket ved kunstig tilfrsel. Dessuten kan det gi en psykologisk effekt, positiv frst, men nr man s slutter bruke det kan det gi en negativ effekt.

3: Vil nok g opp et par kilo, ja.

4: Ved ta kreatin blir man sterkere og mer utholden, men det virker som den strste effekten skjer p den anaerobe siden (veldig tungt, kort arbeid). Dette pga. kreatin hjelper den kjemiske prosessen ved anaerobt arbeid, mens ved langvarig arbeid med lavere intensitet er det en annen prosess. Flere kjente sprintere har brukt kreatin som f.eks Geir Moen og Linford Christie. Men det er ogs blitt brukt i idretter med krav til mer langvarig, utholdene arbeid, som f.eks fotball (Zinedine Zidane).

Og det viser seg ogs at kreatin kan vre prestasjonsnedsettende i utholdenhetsidretter. I Sverige fant man ut at orienteringslpere som tok kreatin presterte drastisk drligere under skogslp. Flere norske sprintere og noen skilpere har benyttet kreatin, men sluttet med det ganske fort.

Det finnes ogs en del publiserte arbeider som viser at kreatin har ingen prestasjonsfremmende effekt i noen hyintensitetsaktiviteter som 60m lp, sykkelsprint, kortdistansesvmming og roing.

Det er ogs bevist at trening i seg selv kan ke mengden kreatin i musklene i stor grad, og at veltrente lpere kan reprodusere kreatin til bruk i musklene raskere enn andre.

Det er ikke bevist at kunstig inntak av kreatin kan redusere kroppens egen produksjon av kreatin, men det er ikke utenkelig. Det kan ogs tenkes at langvarig bruk kan ha en uheldig effekt p energiomsetningen av fett og karbohydrater.

Finnes mange meninger om kreatin, dette er min. Hper ingen blir sinte p meg, ser det som ndvendig at det debatteres bde for og imot i en slik sak. Vet at det er en god del forumbrukere som har brukt/bruker kreatin. Men jeg mener alts kreatin er best for kroppsbyggere, ikke for seige soldater.

Edit: Hehe Rubinen;)
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Du argumenterer iallefall veldig bra for din mening. Men jeg synes du delegger litt med dette utsagnet

Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Men jeg mener alts kreatin er best for kroppsbyggere, ikke for seige soldater
    S du mener allts det kan ha en muskeloppbyggende effekt? I s fall vil jeg pst det er like relevant for forberedelser til et opptak og et liv som spesialsoldat som det er for en kroppsbygger
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ja, det er ingen tvil om kreatinets veldokumenterte effekt som muskeloppbyggende. Men som de svenske orienteringslperne fikk merke, slet de nr de skulle lpe skogslp. Det kan ha noe med at fett og karbohydratforbrenningen som man bruker nr man skal lpe langt, blir skivsa litt ut av ATP og CP forbrenning pga kunstig tilfrsel av kreatin, men det er ikke sikkert. Det ogs ha noe med den kte kroppsvekten.

Uansett, s ble deres resultat drligere, s det kan peke p at kreatin kan hjelpe p push-ups og hang-ups (en spesialjeger har selvsagt ikke vondt av en del muskler) men det kan svi p 5000 metern, evt. lange marsjer i skogen.

Litt off-topic, men styrke er jo en stor del av de fleste opptaksrettede treningsprogram, men man br tenke p at man ikke fr for store muskler heller. Det er jo sinnsykt tungt lpe med s store muskler, og da blir belastningen strre til skader som f.eks. beinhinnebetennelse.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ok, da er vi enige. Du har overbevist meg

Skal ikke se bort ifra at vslebalanse kan vre et problem ved lange arbeidsperioder som feks for de lperne du nevner. Inntak av kreatin er kjent for fre til kramper etc selv ved moderat trening om man ikke er ppasselig med vskeinntaket i tillegg

Mht til styrke trening for utholdene aktiviteter vil jeg bare igjen minne om hva kvinnelandslaget i langrenn og Marit Bjrgen driver med. kt styrke forebygger effektivt belastningsskader og frer til mer hensiktsmessige og effektive bevegelser. De trener med tunge vekter for 1) ke styrken mest mulig effektivt og 2) unng store vekst av muskelvolumet. Ref teoriene til Wislff og Hvard sters

At man ikke skal undervurdere rollen til styrketrening mht forebygging av skader har jeg selv ftt merke p kroppen. Jeg fikk belastningskader som flge av overdreven lping og/eller hjorting med sekk. Fikk meg tilslutt en time p NIMI for og f en god vurdering og diagnose. Som medisin ga de meg et styrketreningsprogram og beskjed om forsette med lpingen. Etter ca 6 mnd var jeg p G igjen og har ikke merket noe siden. NB! Jeg flger forsatt det styrketreningsprogrammet
    ~Thomas Paine

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Mangen gode tips her:)

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Gutta flger med! Meget bra!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    s... si at jeg skal p et opptak om 3 uker, der det blir test av pushups, situps, hangups og 3000 meter'n - hvis jeg begynner ta kreatin en uke eller to fr opptaket, vil det kunne hjelpe meg med ta flere pushups, situps og hanhups? regner med at det ikke vil hjelpe s mye p 3000 meter'n. og gr det greit bare slutte med det rett etter opptaket?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    oooh... er jeg fenrik n? :P

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har hrt at det tar ca. 1 mned fr Creatin fr full effekt....

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Scouser
    ok, s da er det ikke noe vits i at jeg begynner ned det, siden opptaket er om en 2-3 uker?

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    Les de 6 artiklene om kreatin som er linket til litt lenger opp i forumet her.. Der str det mye nyttig informasjon om bruk og virkninger.
    84mm

Rake
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av echo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Scouser
    ok, s da er det ikke noe vits i at jeg begynner ned det, siden opptaket er om en 2-3 uker?
    P ingen mte! Du br ha slutta med kreatin i GOD tid fr et eventuelt opptak, siden kt kreatininntak i form av tilskudd gjr at kroppen trenger MYE mer vann.

Storadmiral Dnitz
    Gjest

Om kreatin

Jeg viser til olympiatoppens rapport som sier at kreatin har ingen effekt p utholdenheten din. Kreatin blir mest brukt i vektlfting og i sprint distanser i friidrett. Videre er effekten strst for utrente folk.
    Som det heter i rapporten: kreatin egner seg best ved prestasjonskning i velser med maksimal intensitet og kort varighet(under ett minutt).

Vil ogs bare minne p at kreatin er et grsonestoff p dopinglista, og preparater med kreatin kan inneholde forbudte stoffer.

Litt synd hvis man trenger stoffer dop for kunne f til noe.

So much for the king's army

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

Re: Om kreatin

Sitat Opprinnelig skrevet av Storadmiral Dnitz
    Litt synd hvis man trenger stoffer dop for kunne f til noe.
    Bare s det er sagt, kreatin er IKKE et dopingpreparat!
    Hoit!
    84mm

Storadmiral Dnitz
    Gjest

Kreatin

Nei. det er sant. Det er ikke et dopingmiddel n, men det er et grsonestoff som nr som helst kan bli tatt inn i "varmen" p dopinglisteene(les rapport fra Olympiatoppen).

Nr det snakkes om et grsonestoff s betyr det at det faktisk er snakk om et stoff som nesten er doping, det er bare tatt ut n fordi virkningen av kreatin er svrt begrenset over lengre tid.

Frarder jo ingen til ikke bruke det, men personlig foretrekker jeg flelsen av at jeg har oppndd noe uten bruk av preparater av ymse slag. Dopinglistet eller ikke.

Hallingen
    Gjest
    Er det ndvendig bruke "dop"?
    Er det ikke bedre optimalisere formen uten mtte bruke kjemikalier?
    m nok si at jeg er enig med Storadmiralen

Hvis man mter opp p opptak og har behov for kjemikalier for kunne gjennomfre er vel ikke det positivt.

Storadmiral Dnitz
    Gjest

Bra

Det er bra det er flere som fler det slik.

Gjest
    Jeg ser poengene med det trene "rent".

Syntes allikevel at det blir litt feil kalle kreatin for "dop" bare fordi det er i grsonen.

Har kreatin en effekt p treningen s har ikke jeg noe imot bruke det evt. s lenge det ikke er satt p listen over dop.

Hva med koffein ?

De fleste her har nok tatt noen kaffekopper ekstra for holde seg vken der ute under busken.

Hvor mange kopper kan jeg ta fr jeg er i "grsonen" evt. beveget meg inn p doplisten ?

Vet at dette blir p spissen. Poenget mit er at slenge kreatin ikke er fastsatt som dop s kan dette brukes som prestasjonsfremkallende p lik linje med druesukker, exelen osv.......

Storadmiral Dnitz
    Gjest

Forsvidt

Jepp. for all del. det er ikke et dopingmiddel s det er fritt frem for bruke det. Kreatin har jo i lang tid vrt bruk i ymse idretter, men jeg vet bare at det blir advart mot det i idrettsmilj. Har enn ikke hrt om dopingkontroller p velser i forsvaret, men en vet jo aldri.

Koffein har jo allerede vrt inne p dopinglistene, men ble n tatt av igjen siden det ble pvist at en skal drikke ganske mange kopper for f noen virkning. Vet ikke ssen det er med kreatin, men det str i rapportene at det bare har virkning for velser under ett minutt.

Personlig holder jeg fortsatt p flelsen av at jeg har klart noe uten bruk av "hjelpemidler" er den beste.

Gjest
    I styrkerommet har jeg med en flaske med kreatin p.
    Om det har noen effekt ?
    Aner ikke. Vet ikke hvordan fremgangen ville vrt uten.
    Psykologisk effekt ? Antar det.
    Lping/ging i stor skog s er det en ting som gjelder. VANN.
    Som tidligere nevnt her s har kreatin en effekt nr det er snakk om utholdenhet overkortere tid.
    Har ogs hrt at det kan pvirke kroppens egenproduksjon av dette og fyer meg inn i rekken med dere andre om kutte kreatin tilskudd en stund fr opptak.

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Vil bare komme med en kjapp kommentar her...

Som nevnt tidligere, str ikke kreatin p dopinglisten. Kriteriene til et stoff som str p dopinglista er flgende:

-Stoffer eller metoder som har potensiale til prestasjonsforbedring
    -Helserisiko for utver
    -Brudd p idrettens anselse

Hvis disse tre kan bevises, kvalifiserer det til kalle det dop. Det er en grunn til at man vil bekjempe doping. Det er farlig. Legg spesielt merke til punkt 2.

S, hvor vil jeg med dette? Kreatin str ikke p dopinglisten nei, men det har gjort det. Grunnen til at det ikke str der lenger er at regler endres, samt at man kanskje ikke klarer bevise de tre overnevnte faktorene.

S, kreatin er ikke bevist farlig, men har blitt det i fortiden, men er ikke det n lenger;)

Likevel er det grsone-stoff, som man br holde seg unna. Hrte dette p et foredrag av antidoping norge...

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tror dere glemmer det faktum at Kreatin som selges her til lands ikke ndvendigvis har de samme verdiene og inneholder ikke de samme mengdene kreatin som feks i Sverige eller Tyskland.

Selvom du ikke alltid veit hva du fr med utenlands kreatin s er de som regel litt kvassere enn Norske produkter.
    In canis veritas

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Likevel er det grsone-stoff, som man br holde seg unna. Hrte dette p et foredrag av antidoping norge...
    Nisselandet Norge har jo et helt hysterisk forhold til dosering av feks.vitaminer i proteintilskudd.... Ta for for eks.Red-Bull...norge er vel det eneste landet som ikke selger denne drikken......
    Jeg vil pst at kreatin ikke har noe bivirkninger.....p-pillene som damene deres bruker er et astronomisk antall x farligere....

Selv har jeg brukt kreatin under styrketrening 6 ganger p 9 r.....7 ganger uten noe som helst form for fremgang..kan vere mange faktorer som spiller inn her som feks.hvile...ellers s er det jo en kjent sak at det er forskjell p bruk og misbruk her i livet.....

fjsnissen gaupa

Hallingen
    Gjest
    psyke spiller nok endel.

Jeg og noen kompiser skulle kdde med en annen kamerat ved legge p til 90kg i benk, og vi visste at han "bare" tok 80.

Han var totalt overbevist at det bare var 80kg p stanga, og lftet 90kg helt greit.

Nr han fikk se hvor mye det var p stanga fikk han totalt hakeslepp :)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hallingen
    Han var totalt overbevist at det bare var 80kg p stanga, og lftet 90kg helt greit.
    Stian Grimset er sikkert interesert i teorien din.......

Hallingen
    Gjest
    Det jeg sier er at han m ha hatt en mental sperre, nr han trodde det bare var 80 kg p stanga tok han det helt med ro, og bare lftet det.
    Han var overbevist om at han ikke kunne klare 90kg. Psykte seg selv ut muligens

Eller var det de magiske kreftene som kommer i sving hver juleaften? :)

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ikke noe hemmelighet at hjernen gir opp leeeeenge fr musklene nr bristepunktet. Gammel overlevelsegenskap, hvis man mtte lpe fra kjempelver like etter slitsom jakt osv;)

De fleste har vel opplevd at man blir psykisk sliten, og at man kan manipulere psyken for hente fra kjempekrefter. Kan ta et eksempel fra en tur jeg var p denne uken:

Scenen er alts 3. dagen p en 4-dagers tur. 2 netter er blitt tilbrakt i telt. Den neste skal tilbringes i hytte. Har gtt 4-5 timer denne dagen. Str nederst i dalen, skal opp til rett under tregrensa hvor hytta ligger. Sekken er tung. Sliten i skuldrer og bein. Litt smsulten. Tror det var 300 hydemeter vi skulle opp. Lederne anslo 1-2 timer p oppstigningen, da vi var en stor gruppe p nesten 30 personer, med varierende form.

P med skifellene og opp bakkene. Jeg hang meg p den gruppen som skulle opp og fram fort som f**n. Etter kanskje 5 minutter kjente jeg meg ddsliten. Skuldrene verket enda mer, melkesyren boblet i beina. Det virket som om det aldri skulle ta slutt. Hvert skritt innebar stor smerte, men jeg sa til meg selv at jeg skulle h******e ikke stoppe fr resten av gruppen gjorde det. S jeg fortsatte, brennsikker p at musklene ville stoppe hvert yeblikk om de ikke fikk hvile, og jeg ikke fikk drukket noe vann. Det skjedde aldri. Ca 40 minutter etter starten s vi hytta. Da forsvant alt som het smerte og slitsomhet. Hele gjengen lp rett og slett de siste 50-100 meterne. No problem.

Vel fremme den siste dagen l vi og solte oss mens vi ventet p bussen som skulle hente oss. Noen spekulerte i hvor mye de skulle hatt for ga samme turen p nytt igjen n. De spurte en av lederne, en harding med navnet Jrn, om han hadde hatt lyst gjre nettopp det. Han svarte at han ikke hatt noe problem med gjennomfre en 8-dagers tur, men da ville han ha forberedt seg p en 8-dagers tur ogs. Det er jo noe med det vite at man er ferdig, man fler man er sliten og gleder seg til slappe litt av. Hjernen gjr at man kjenner seg ekstra sliten.

Det er jo nettopp dette Forsvaret benytter seg av p diverse opptak. Nr man har gtt langt og lenger enn langt, med tung sekk og befalet gir odre om sl leir, s tenker man: "Endelig!" Nr s befalet en god halvtime etterp gir beskjed: "Pakk sammen, vi drar om 10 minutter!" Vil hjernen sende lammende kjemikalier ut til musklene, og man kjenner seg mye mer sliten enn om man visste at det bare var snakk om en kjapp hvilepause.

Dersom man kan trene seg opp til kontrollere psyken, har man enorme fordeler. Det beste er at dette kommer av seg selv gjennom positiv innstilling, og gjennom presse seg selv under trening. :)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Da forsvant alt som het smerte og slitsomhet. Hele gjengen lp rett og slett de siste 50-100 meterne. No problem.
    M man s m man.,......

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    44 innlegg
    Placebo-effekten...Mind Over Mather!
    Turbo bullshit...No real power.

Lignende trder

1. Bruk av hansker
    By Znuddel in forum Forsvarets sanitet (FSAN)
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 081930A Jan 16,
  2. Bruk av Flash.
    By Libber in forum Heimevernet
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 141210A Nov 15,
  3. F-16 i bruk til 2030
    By mp_satan in forum Luftforsvaret
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: DTG 202335A Jul 15,
  4. Instruksjonsvideo: M/77 og bruk
    By MD in forum S-3 4. Militre fag og stridsteknikk