Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Koke vekk proteiner?!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Koke vekk proteiner?!

Hei!

Noen har sagt til meg at hvis du koker/setter maten i mikroovnen, så vil du koke vekk proteinene! Dette høres helt sprøtt ut for meg ihverfall, og ville ha satt pris på en avklaring her:)

På forhånd takk!
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

Re: Koke vekk proteiner?!

Hei!

Noen har sagt til meg at hvis du koker/setter maten i mikroovnen, så vil du koke vekk proteinene! Dette høres helt sprøtt ut for meg ihverfall, og ville ha satt pris på en avklaring her:)

På forhånd takk!

Det går ikke an å koke vekk proteiner. Skal ikke gå for langt inn kjemien, men kan prøve å forklare. De ulike proteinene som finnes i kroppen er bygd opp av alt fra 100-70000 såkalte aminosyrer. Når du spiser proteiner, bryter kroppen de fleste av disse ned til enkelte aminosyrer, og deretter setter kroppen disse aminosyrene isammen igjen til nye proteiner som kroppen kan bruke. (Muskelfibrer,hemoglobin..etc...)

Det finnes 20 forskjellige aminosyrer som bygger opp proteiner i kroppen vår, og ca. 10 av disse må kroppen få tilført gjennom kostholdet.

Det blir lettere for kroppen å utnytte proteinene i f.eks. kjøtt dersom du koker/steker det først.

Så ikke vær redd for å varme opp maten, det gjør bare godt..:)
    -Moderator- Diligentia Vis Celeritas

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Det finns jo proteinrik mat som du ikke trenger å varme opp heller som shushi, blåskjell osv... namnam. Blir sulten bare ved tanken.
    Kanskje du tenken på VITAMINER for de kan du ødelegge ved høy temp eller for lang koking/steking. Blir rett og slett sulten av all denne matpraten jeg som netopp har spist.
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Re: Koke vekk proteiner?!

Sitat Opprinnelig skrevet av Scouser
    Noen har sagt til meg at hvis du koker/setter maten i mikroovnen, så vil du koke vekk proteinene!
    Det der har ikke jeg heller hørt noe om. Jeg tror Rubinen har helt rett. I likhet med No fear har jeg også hørt at vitaminer sliter litt under visse temperaturer. Om det er tilfelle med proteiner vet jeg ikke. Uansett skulle jeg tro du kan redde deg ut av begge problemene om du også inntar det du koker maten i; noe som er helt vanlig med supper, stuinger, gryteretter, etc
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Takker og bukker for svarene....

Nå kan jeg ihverfall spise kokt mat med god samvittighet:)
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •