milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Sesjon-> opptak

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sesjon-> opptak

Hei.

Jeg er 18 år, og skal inn på sesjon i slutten av denne måneden. Skal sansynligvis da inn i militæret sommeren 2006.

Jeg har lyst til å gå inn som marinejeger eller hjk. Noen som kan fortelle meg litt om hva jeg må søke, og hva som skjer etterpå? takk
    Preparus Supervivet

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er jo langt frem i tid så mye kan forandre seg til du en gang blir innkalt. Derfor er det viktig og følge med på internetsidene til de avdelingene du er interesert i. Et godt eksempel på det er alle de som nå drømmer om å søke befalsskoler rundt omkring og ikke har fått med seg de radikale forandringene

For MJK er det såvidt jeg vet bare å si ifra under sesjonen slik at du blir innkalt til rekruttskolen på Madla, ofte kalt sjøforsvarets rekruttskole, på sommeren. Om det ikke går i orden av en eller anne grunn og du får en annen innkalling, eller ingen innkalling, må du selv ta kontakt med vernepliktsverket for å forandre det

For FJ ved HJK må du selv sende inn en søknad til HJK om å bli innkalt til rekruttskole ved HJK etter at du har fått en innkalling til førstegangstjeneste i posten. Om du av en eller annen grunn får innkalling til en annen kontigent, dvs en annen tid på året enn sommeren, eller ingen innkalling, må du ta kontakt med vernepliktsverket for å forandre det. Vanligvis får aktuelle FJ-kandidater tilsendt info og søknadspapirer i posten, men om du ikke får det kan det lastes ned fra internet-siden til HJK, evnt kan du ringe/epost til rekrutteringsoffen ved HJK
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Takk for det
    Preparus Supervivet

RemSlatt
    Gjest

hmm?

Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Et godt eksempel på det er alle de som nå drømmer om å søke befalsskoler rundt omkring og ikke har fått med seg de radikale forandringene
    hva mener du? er det en ny ordning for bs?

btw er ny her, men må si dette er en kjempe bra side! veldig bra at man har et sted man kan lese og skrive spørsmål ang forsvaret ;D
    skal donere litt penger når lønna kommer :P

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Neida, om du har fulgt med er det ikke så veldig nytt. Det jeg tenkte på var at de fleste linjene på de fleste BS er nå integrert med førstegangstjenesten gjennom noen de kaller GBU

I hæren tror jeg det til og meg har godt så langt at de som kommer inn på de siste gjenværende plassene ved Hærens Befalsskole blir plassert ute i avdelingene for store deler av utdanningen. Det virker nesten som om den eneste grunnen til at de har beholdt en BS med mulighet for søknad er for å rekruttere flere kvinner. Jeg kan iallefall ikke se mange andre argumenter

Velkommen til forumet forresten!
    ~Thomas Paine

RemSlatt
    Gjest
    takk ;D

hmm, har lest ganske mye på mil.no og andre steder, men har aldri hørt om GBU. Kan hende jeg blander kortene her men UB og BS er de eneste jeg vet om. Jeg kunne tenkt meg å ta befalsutdanning til å begynne med, syns du jeg burde heller ta førstegangstjenesten (blir HKMG 26.juli) og ta det derfra? Da får jeg se hvordan forsvaret er og så får jeg kanskje med meg alle mulighetene og evt veier man kan ta for vidre virksomhet i forsvaret. Hva syns du :P ?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har snakket med to kamerater som går på henholdsvis BS og i TMBN. De sier at slik planene nå ser ut, så kommer BS-aspiranten til å foregå på Rena. Etter dette vil de bli sendt ut til de forskjellige avdelingene for videre utdanning.

RemSlatt
    Gjest
    Ikke meninga å være helt rookie, mene TMBN det er?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av RemSlatt
    Ikke meninga å være helt rookie, mene TMBN det er?
    Det går bra!
    TMBN = Telemarkbataljon.
    Fyr løs hvis det er noe mere du lurer på!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    har lest ganske mye på mil.no og andre steder, men har aldri hørt om GBU
    Om jeg ikke tar helt feil har den offesielle betegnelsen på utdanningen man får ved BS og UB alltid vært "2årig etatsutdannelse" eller noe slikt; der BS har vært 1år skole + 1år praksis, og UB har variert alt ifra noen uker til 6 mnd skole + den resterende tiden tiden praksis avhengi av bakgrunn og avdeling

Grunnleggende Befals Utdanning (GBU) bygger på det samme prinsippet om en 2årig utdannning. Forskjellen er at GBU er en mer integrert model. Man får tilbud om muligheten under førstegangstjenesten eller evnt som vervet soldat. Den faglige utdanning skjer i hovedsak ved avdelingen, den formelle utdanningen kan evnt foregå ved eksterne kurs på sivile skoler eller ved felles kurs avdelingene imellom. Jeg tror ikke den endeligen formen er helt klar enda

Finnes sikkert mange argumenter for og imot. Spare penger er uten tvil en viktig faktor. Mer spesialisert kompentanse nevnes som argument for. Inkonsistente krav og nivå på utdanningen er nevnt som argument mot
    ~Thomas Paine

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hva syns du :P ?
    Jeg er knapt den rette til å gi deg råd om hva du skal gjøre. Jeg er som måren i hønsehuset, jeg gjør akkurat det jeg har mest lyst til akkurat nå...

Men karriere i det norske forsvaret er i ferd med å bli litt som i det amerikanske; dvs går du glipp av en krig kan du bare pakke sammen om du ikke har noen gode venner og noen tråder å trekke i :D Fullt så ille er det nok ikke, ikke enda, men utenlandserfaring er alfa og omega. Og jeg tror kvalitet er viktigere enn kvantitet. Velg en type tjeneste og avdeling hvor du kan få gode, relevante og viktige jobber i utlandet
    ~Thomas Paine

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    har lest ganske mye på mil.no og andre steder, men har aldri hørt om GBU
    Om jeg ikke tar helt feil har den offesielle betegnelsen på utdanningen man får ved BS og UB alltid vært "2årig etatsutdannelse" eller noe slikt; der BS har vært 1år skole + 1år praksis, og UB har variert alt ifra noen uker til 6 mnd skole + den resterende tiden tiden praksis avhengi av bakgrunn og avdeling

Grunnleggende Befals Utdanning (GBU) bygger på det samme prinsippet om en 2årig utdannning. Forskjellen er at GBU er en mer integrert model. Man får tilbud om muligheten under førstegangstjenesten eller evnt som vervet soldat. Den faglige utdanning skjer i hovedsak ved avdelingen, den formelle utdanningen kan evnt foregå ved eksterne kurs på sivile skoler eller ved felles kurs avdelingene imellom. Jeg tror ikke den endeligen formen er helt klar enda

Finnes sikkert mange argumenter for og imot. Spare penger er uten tvil en viktig faktor. Mer spesialisert kompentanse nevnes som argument for. Inkonsistente krav og nivå på utdanningen er nevnt som argument mot
    Er du sikret jobb 2. året som befal når det er snakk om GBU?
    dvs. et år utdanning og et pliktår slik som det har vært før på BS?

RemSlatt
    Gjest
    takk! ble kanskje litt klokere nå ;)

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    Selv tok jeg førstegangstjenesten før jeg tok befalsutdanning og synes jeg fikk mye igjen for det. Men jeg måtte jo gå mye lengre uten noe særlig god lønn da.

Slik det nå er på BS og UB, er det mye færre plasser og vanskeligere å komme inn.

Men dersom du først virkelig vil bli befal, kan du jo først søke deg på BS (som er det beste), og kommer du ikke inn, så få deg overført til en vanlig førstegangstjeneste som du tror du kommer til å trives med, og sats på å få tilbud om GBU etter et år...
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ugle
    Selv tok jeg førstegangstjenesten før jeg tok befalsutdanning og synes jeg fikk mye igjen for det. Men jeg måtte jo gå mye lengre uten noe særlig god lønn da.

Men dersom du først virkelig vil bli befal, kan du jo først søke deg på BS (som er det beste), og kommer du ikke inn, så få deg overført til en vanlig førstegangstjeneste som du tror du kommer til å trives med, og sats på å få tilbud om GBU etter et år...
    Jeg gjennomførte aspiranten på Befalskolen i kavaleriet (BSK) i 92, men kom dessverre ikke inn. Var et år ved panserbataljonen i pansret oppklaringstropp i steden. Jeg mente da at avgjørelsen om at jeg ikke skulle komme inn på BSK var feil, dvs jeg synes jeg burde ha kommet inn. Bestemte meg for å søke igjen året etter. Mens jeg var i førstegangstjenesten fikk jeg telefon fra BSK, med tilbud om plass ved Utskrevet sersjantkurs (USK som det het, nå UB), men jeg takket nei fordi jeg ville på BSK og trodde jeg skulle komme inn på BSK. Jeg møtte opp igjen på BSK året etter og denne gangen gikk alt veldig på skinner. Jeg hadde fordel av å ha gjennomført aspiranten (6 uker) en gang før og i tillegg ha gjennomført førstegangstjenste.

BS anbefales, men får du det ikke til så prøv igjen året etter som meg da vel :-) Kjenner flere som har gjort det samme, men du må selvfølgelig ville.

Dette skal ikke diskuteres her og sletter det dere skrev ref hopp/utsiling. Mvh, Admin

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det finnes mange veier til Roma. Det er vanskelig og argumentere at en er bedre enn en annen. Det er ingen tvil om at BS har høyere standing generelt i forsvaret. Det er ikke så rart siden de fleste offiserer har BS. Om 10 år er det kanskje anderledes

Men dette kan varierer fra avdeling til avdeling også. Feks blandt de operative delene av HJK/MJK er det sansynlig at BS gir en lavere standing siden langt de fleste der har en eller annen type forkortet befalsutdanning

Om man som avec og Ugle har førstegangstjeneste før befalsutdanningen får man uavhengig av faglig nivå lettere goodwill og autoritet blandt de man skal lede; i tillegg er man sansynligvis bedre faglig siden man har lengre fartstid. De som i tillegg til førstegangstjenesten også har utenlandstjeneste før en befalsutdanning ruler. Slik var det iallefall før

Men jeg må si jeg har møtt enkelte eksempler på det stikk motsatte; dvs nyutdanna sersjanter som etter kun 1år i forsvaret er helt usedvanlig flinke, og "veteraner" som etter flere kontigenter ute til slutt har klart og mase seg til et UB-kurs eller en BS-plass, men fremstår som helt ubrukelige

Dette skal ikke diskuteres her og sletter det dere skrev ref hopp/utsiling. Mvh, Admin
    ~Thomas Paine

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En slik kar skulle søkt seg til storm istedet ;) Fra spøk til alvor. Han kom jo strengt tatt inn da siden han røyk ut på et hoppekurs, gjorde han ikke? Det finnes flere hjerteskjærende og imponerende historier om slike mennesker
    Sist jeg så ham var han i 2016. Antar at han har anlegg for denslags, men synd det med hoppingen. Ja, du er kanskje ansett som "inne" etter opptaket, eller er det først når vingen kommer, eller er det når beretten kommer? Ikke vet jeg, men i mine øyne så kom han i hvert fall inn.

En annen kar som ble patruljefører på FJ var involvert i en trafikkulykke en liten stund etter opptaket. Han ble selv skadet, men var i stand til å være skadestedsleder inntil hjelpen ankom. I ettertid viste det seg at han var så skadet at han ikke kunne fortsette som FJ.

Eller en stakkar fra FSK som skulle rapellere australsk i vanntårnet på Trandum. Noe skjedde og mannen gikk i bakken med et brak og knakk begge bena. Hva som skjedde videre vet jeg ikke. De sier liksom ikke så mye de gutta der :-) Antar at det ble gips og tilbake i uniform når han ble friskmeldt.

Selv så jeg en annen gang når FJ elevene trente rapellering fra Bell 412 på gressplenen (vinterstid) like forran BSK bygget på Trandum. Helikoptret steg 5-10 meter opp og elevene rappelerte fra meiene og ned på bakken. Helikopteret landet og opp igjen. Slik holdt de på en stund. Plutselig falt en av elevene altfor raskt og klasket i bakken med ryggen først. Dette gikk bra, men at pusten ble slått ut av ham er helt sikkert.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Lignende tråder

1. sesjon 2
    By diggimonster in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 050016A Mar 16,
  2. sesjon og opptak
    By dovregubben0 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 262226A Nov 13,
  3. Sesjon del 2 over
    By aleksanderwoods in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 11