Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 190

Trd: Stsj - eller "helt ndvendig" ?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Stsj - eller "helt ndvendig" ?

Hvor gr grensen mellom stsj og pynten ?? Som vi alle vet jo lenger siden frste KTS, jo MINDRE greier p vesten og kroppn, og alt skal vre slitt og lappet. Se Platoon ....

Er jo ikke tvil om at mange gende hjemme i norsk skau p 12 timer velse av gangen har med mye skrot, men hva er skrot og hva er utstyr som du m ha, men Forsvaret ikke leverer ?

Kniver ?
    Lure holdere til stridsvest ?
    Andre stvler ?
    Lighter med kompass og utfellbar fallskjerm ?
    ekstra siktemidler og lys ?

Tror det er noen her som fr noen smil bak sin rygg nr de kommer med "helt ndvendig" stsjet sitt .......... F de gode argumentene for det riktige stsjet !
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    A1 og samekniven, helt klart.. Must have.
    Snusboks lomme til stridsvest er superharry, men meget praktisk.
    Firesteel opptennings dings. Uunvrlig nr du skal tenne primus og alle fyrstikkene har blitt grt i regnet.
    General Snus! Dette burde gtt som forbruks vare i forsvaret. hehe
    Synes ogs at stridsvest lommen til maglite og leatherman/victorinox er grei.
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av StealthWasp
    General Snus! Dette burde gtt som forbruks vare i forsvaret. hehe
    Enig der. Husker en historie om en oppklarings-elev som skulle p et slikt overlevelseskurs ved HJK en gang p 90-tallet. Av personlige greier fikk de kun lov til ta med seg et lite skrin med lure ting ut i felten. Alle fylte opp skrinet med vantetpakkete fyrstikker, fiskekroker, sen, paracord, etc etc. Men den her eleven tmte ut alt det der og fylte skrinet til randen med general :)

Forvrig var det en stor kampanje i US Army for litt siden: "Be Professional - Carry Light". Ingen tvil om at akkurat dette er et aktuelt tema ogs for norske soldater etter at korea-utstyret har endt opp p historiens skraphaug. Nr man i enkelte avdelinger kan velge mellom forskjellige typer damsperre-sokker og kanskje 8 forskjellige typer feltstvler, etc, er det lett helgardere og vanskelig prioritere bort masse gucci-greier
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: Stsj - eller "helt ndvendig" ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Hvor gr grensen mellom stsj og pynten ?? Som vi alle vet jo lenger siden frste KTS, jo MINDRE greier p vesten og kroppn, og alt skal vre slitt og lappet. Se Platoon ....

Er jo ikke tvil om at mange gende hjemme i norsk skau p 12 timer velse av gangen har med mye skrot, men hva er skrot og hva er utstyr som du m ha, men Forsvaret ikke leverer ?

Kniver ?
    Lure holdere til stridsvest ?
    Andre stvler ?
    Lighter med kompass og utfellbar fallskjerm ?
    ekstra siktemidler og lys ?

Tror det er noen her som fr noen smil bak sin rygg nr de kommer med "helt ndvendig" stsjet sitt .......... F de gode argumentene for det riktige stsjet !

Det kommer ann p oppdraget og hva PF bestemmer som sier seg selv egentlig. Men for ta din liste s vil jeg si det slik

Kniver:
    samekniven og letherman er et must og holder i massevis.

Lure holdere til stidsvest:
    Er det en lur holder til noe som du skal bruke mye eller trenger f raskt opp s er det et must. Kommer ann p behovet/oppdraget.

Andre stvler:
    Med mindre mann skal p date samtidig s ville jeg holdt meg til de jeg gikk med for dette veier. Men du har jo ogs OP-sokker som egentlig er skolignende sokker som blir brukt inne i soveposen. Husker ikke hva de heter, men de funker bra i OP`en og er greie lpe med i tilfelle alarm.

Lighter med kompass og utfellbar fallskjerm:
    What the hell is this? Enten s er dette her en jvlig stor lighter eller s er det en utrolig liten fallskjerm. Har ikke vrt bort i dette, men ikke dumt ha lighteren og kompasset ved en survival situasjon. Jeg personlig ville satset p en mere sikker og utholden varmekilde enn lighteren, men den veier ikke mye og tar ikke stor plass og har et kompass (og har en fallskjerm???) s den er ikke dum.

Ekstra siktemidler/lys:
    Kommer ann p behovet/oppdraget og hva PF/makkerparret avtaler. Dette er noe som en i makkerparret eller en i laget pleier ta med i reserve hvis det er ndvendig for dette veier. Det er jo ikke s mange avdelinger som trenger tenke p dette enda s hvorfor tar du det med?

Min erfaring er at folk ogs tar med seg for mye klr i steden for minimalisere (been there done that) i tillegg til kjekt ha stasje.
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utlmodige sjeler fr grensen ns?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    0

Ekstra Stvler..

er men f.eks p en tre dags fjelltur og ligger i telt, og gr med vanlige skisko (dette er en sivil tur) ville jeg nok hatt med meg ekstra fjellsko,,
    skisko blir fort blte, og det er got og ha noe trt p fttene om kvelden.
    MEN p sommeren ville jeg nok holdt meg til ett par sko.
    dette med ekstra stvler sprs jo p hvilke ting man skal foreta seg, og i hvilket milj..
    i skrivende yeblikk er jeg akkurat p tur ut av huset, jeg skal p fjelltur..
    i helgen, og da har jeg med meg ekstra sko.. det kan vre jvlig bltt noen steder...:) og ligger i telt, s blet klarer nok ikke og trke opp alt...
    har noen noe og si til dette?

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har noen hrt om skotrkere som ikke bruker strm eller varme?
    skal visstnok vre noe krystallgreier som trker 77'ene p 3t.
    Jeg glemmte nevne victorinox i listen min, men vi har ftt de utlevert,
    s jeg trodde det ikke var verdt nevne.
    P sivile turer pleier jeg ta med en oransje rykgranat,
    snn i tilfelle jeg skulle knekke begge bena og f ett grantre igjennom magen.
    Da er det greit kunne varsle.
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Har alltid med meg ett komplett first-aid kit tilsvarende de man finner i offshore redningsflter (nei det er ikke stort og tungt) samt ett par ndbluss/raketter. Dette er p lengre turer eller turer med vanskelig terreng/mange folk/mye natt navigering. Ellers er jo den virkelige "livredderen" sports/plaster-tape, vademecum og vaselin:) Har ogs den "uvane" ta med litt ekstra vann (min 2l), da jeg syntes dette er greit ha i en "ndsituasjon" samt de ekstra kiloene gir meg en tyngre sekk = mer trening (litt off topic det siste der, "undvendig stasj").
    jeg sover med lyset p, ikke for at jeg er redd for mrket, men for at mrket er redd for meg.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    [quote="StealthWasp"]Har noen hrt om skotrkere som ikke bruker strm eller varme?"

Joda det finnes. Har et sett selv - dryzone.

Det funker ok (p hyttetur i hstjakya), det veier en 1/2 kg s det er uaktuellt bre i felten ellers. Mine sko var trrere enn makkerens par etter natten.

Det skal funke til 1-3 trkinger fr den m reaktiviseres (noen minutter i micro/ligge oppe en varm ovn for fordrive fukten)

Kan vistnok ogs legges i en bag med klamt utstyr for trke dette.
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Forvrig var det en stor kampanje i US Army for litt siden: "Be Professional - Carry Light". Ingen tvil om at akkurat dette er et aktuelt tema ogs for norske soldater .....
    Bra poeng king ! ser flere her kommenterer eksemplene jeg satte opp konkret, og det er bra det, men det var mest det prinsipielle jeg var interessert i.
    "Carry light" kan jo feks vre ikke ha med seg mer enn 3 magasiner fordi du beregner stikke av fort hvis noe skjer etc. Naturlige ting som legge igjen feltspaden nr du skal ut p kolonne feks er vel greit for de fleste, men et sted gr jo en grense. Bde av klr og utstyr tar du jo alltid en sjanse nr du legger det igjen.

En problemstilling er feks bevegelighet i, inn og ut av kjrety med vest. Situasjonen styrer alltid utvalget, men jeg m jo si det ser litt rart ut med Camelback p skytebanen da ... Tror mange i den regulre hren hos oss hadde hatt godt av en "fight light" kampanje.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    0
    Et lite "triks" om man skal begynne telle gram (som selvflgelig ikke er dumt), fikk jeg av en kar p villmarkshuset.

Nr det gjelder spisebestikk: Legg igjen skjeen og kniven, ta med gaffelen. "Trenger du skje kan det drikkes, kniv har du alltid med uansett".

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av KomaTrollet
    "Trenger du skje kan det drikkes

Stusselig drikke feltrasjonen, ta med skje!
    Heller frisk og rik, enn fattig og syk!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det er vel smak og behag egentlig, men jeg pleide slyfe gaffelen og kniven og ta med skjeen. Flte det var undvendig ta med kniven da jeg ogs hadde med leatherman/samekniv i tilfelle noe hard (matmessig) mtte skjres, ikke at jeg trengte det egentlig.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    0
    Er ogs vant til kun bruke skje, ofte festet i en snor til brystlommen, s man ikke mister den. Anngende "stasj" s er det utrolig mye man fr plass til i "chips-posen" (Les lrlommen)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ja, spesielt hvis du har 2 av dem og i tillegg snickersposen (eller multiverktylommen p stridsvesten som den ogs heter). Gikk p et par smeller fr jeg lrte gitt ; )

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nr vi frst er i gang med vesten, er det noen som har noen gode argumenter FOR bajonetten ?
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Tja..nrstrid?? hehe...alltid i veien og elendig mte den er festet p. Tror mange jeger avd. slepper g med dette ubrukelige verktyet (alts kan nok bli ganske s hendig men for de fleste av oss kommer det aldri s langt). Eneste jeg har brukt den til er pne hermetikk bokser med...men der igjen slr jo et multiverkty den ganske greit..S str den vell i KOP
    jeg sover med lyset p, ikke for at jeg er redd for mrket, men for at mrket er redd for meg.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ikke alltid like lurt bruke samekniv/leatherman til maten, da disse gjerne er innsmurt i olje eller annet faenskap. Husk "ren-og-skitten-side" i felt gutter! Ingen funker som soldat nr toer'n har satt krana p full pning. Parafin f.eks tmmer magan din lett.

Ellers s er det beste utstyret Forsvaret noen gang har kommet opp med fotposer! De er geniale. Holder deg trr og varm. Du kan ta dem av hvis mulig. Veier nesten ingenting. Kort applaus til fotposene!

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ja fyer meg inn i rekken av de som gir kort applaus til fotposene. Husker vi ble fortalt da vi kom inn i forcen at luftforsvaret fikk F16 og Hren fotposer!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av m109
    Ikke alltid like lurt bruke samekniv/leatherman til maten, da disse gjerne er innsmurt i olje eller annet faenskap. Husk "ren-og-skitten-side" i felt gutter! Ingen funker som soldat nr toer'n har satt krana p full pning. Parafin f.eks tmmer magan din lett.
    Jo det er sant og jeg skulle selvflgelig ha nevnt det ogs. Bra at du tok det opp. Selvflgelig rengjr mann de redskaper/hender som blir benyttet til mattilberedning/spising spesielt etter kontakt med parafin/rdsprit og lignende. Da m jeg i denne anledning nevne vtservietter eller spe som viktig ha med i felt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Nr vi frst er i gang med vesten, er det noen som har noen gode argumenter FOR bajonetten ?
    I flge Geneve-konvensjonen s er det ikke lov bruke bajonetten lenger. Det blir vist for inhumant. Go figure!?

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Personlig har jeg erfart at den strste trusselen bajonetten innebrer er skader p eget personell. Under trening har folk dultet borti andre osv.
    Str en del om hvordan trening skal foreg i UD 2-1, og den er basert p kjipe erfaringer gitt. Ikke kan den brukes til matlaging heller, da denne alltid er innsmurt i olje. Funker lfte bort svartkjelen fra bl med, men det er s sjelden man fyrer opp bl at det blir litt vel luksus kanskje. Min erfaring er at det den brukes mest til er texassibir, da under sibirdelen for sjekke guttas ftter etter lange dager i teig. Smbefalet har ikke srlig lyst til kjenne p sure, illeluktende bein.

Forsvarets camostift er ogs en klassiker! Steinhard og vanskelig f p, enda verre og f bort. Gir soldatene kviser og annet rart slik at de kan g i et med kvisete konfirmanter under eventuell sibo...

For ikke glemme Forsvarets myggspray, men det er en annen historie.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av m109
    Forsvarets camostift er ogs en klassiker! Steinhard og vanskelig f p, enda verre og f bort. Gir soldatene kviser og annet rart slik at de kan g i et med kvisete konfirmanter under eventuell sibo...
    Njaaa ..... sist jeg var inne (ifjor ...) brukte vi n "sminkeskrinet" istedenfor stift: Har ikke alle ftt det n da ?
    Sttter opp om fotposer - de er definitivt IKKE stsj, men helt ndvendig.

Forvrig M109 - knallbra nick. Hilsen gammel Nilsing
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Njaaa ..... sist jeg var inne (ifjor ...) brukte vi n "sminkeskrinet" istedenfor stift: Har ikke alle ftt det n da ?

Kamostiftene deles fortsatt ut s forsvaret kan kvitte seg med dem kan jeg tenke meg, men deler ogs ut sminkekrinet etterhvert hvis avd har rd til det.

Ser det er flere artllerister her p forumet, AHOA!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear

Kamostiftene deles fortsatt ut s forsvaret kan kvitte seg med dem kan jeg tenke meg, men deler ogs ut sminkekrinet etterhvert hvis avd har rd til det.

Ser det er flere artllerister her p forumet, AHOA!
    Dette blir jo fullstendig offtopic da, men nu m tydeligvis vi artillerister finne frem videokamera: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4658836.html
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Mike...AHOA!
    Turbo bullshit...No real power.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Mike...AHOA!
    Ja, noen mtte vel fylle opp rekken der og. Nils derimot er konglebatteri
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Nils er rett og slett det beste batteriet. Det ser man jo ut av hvem av batteriene som lever enn. P og Mike er borte...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    M nok rette p deg m109. LOKBTT lever fremdeles, og jeg m si at det er det best batteriet ; )

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    oi oi oi, n har du vekket slagbjrnen! M, N og P er de ordentlige batteriene, der hvor det smeller og lukter krutt. Lokbtt er noe Nils trenger for levere varene...

-Brigadens Slagbjrn

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ikke for vre irriterende, men var ikke topicen "stsj eller helt ndvendig"?????????
    En smule plagsomt g inn p et topic og oppdage at det blir diskutert helt andre ting..
    Hold dere til topicene, eller fortsett med ny topic p ordet er fritt eller noe...
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Martin
    Ikke for vre irriterende, men var ikke topicen "stsj eller helt ndvendig"?????????
    En smule plagsomt g inn p et topic og oppdage at det blir diskutert helt andre ting..
    Hold dere til topicene, eller fortsett med ny topic p ordet er fritt eller noe...
    Er en kanon stsj - eller helt ndvendig ?
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jss.... unger no tildags...
    Kanon vil nok regnes som ndvendig der den trengs, men det som ble diskutert mellom dere var "hvem som er best"...
    (Pappaen min er strre en din... Og s?? min pappa er sterkere en din........(god gammeldags krangling fra barnemunn)

Men n er jo faktisk eg med p delegge "stsj eller helt ndvendig" topicen..

Fortsatt fin dag folkens=)
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    Tilbake til topic..

Jeg vil gjerne komme med en gammel klisje da. "Det er bedre ha noe med og ikke trenge det, enn trenge noe og ikke ha det med".

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hva man virkelig har behov for og hva som bare er kjekt ha med seg i krigen er et av de omrdet der teoretisk kunnskap kommer veldig til kort mot erfaring

Det manglet ikke p leksjoner fr jeg skulle ut p min frste dgnvelse iallefall, men den sekken var tung ja. Min frste to-ukers-sekk var ikke en kilo tyngre det er jeg overbevist om

Etterhvert som alt blir mer og mer realistisk blir mengden med oppdrags-spesifikt utstyr s voksen at stsje rett og slett blir klemt ut av sekken. Batterier i hodet og rva, dynamo, amo, granater, sprengstoff, intravens vske, M72, kamera, nattustyr, parafin... listen blir bare lengre og lengre og tyngre og tyngre :/

Jeg glemmer sikkert mye. Ah.. for ikke og glemme at om vintern m posene med intravens vske og batteriene seffern bres inn mot kroppen for ikke fryse. Et hlvete. Idag m man sikkert ha med seg en pc eller to g, iallefall ved htte avdelinger..

Det man hrer det glemmer man,
    Det man ser det husker man,
    Det man gjr det kan man
    ~Thomas Paine

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7

pc i felt

King:

Det er VJK (Velferdsjegerkommandoen, ref. annen trd p forumet) som har ansvar for PC i felt, og httere avdeling skal du lete lenge etter ;)
    "If you ain't Cav, you ain't!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Prver pakke s lite som mulig nr det gjelder ekstra klr, men masse ekstra mat:) Lurt ha litt dersom man m vre lengre enn planlagt.

Akkurat kommet hjem fra en 4-dagers tur i indre troms. Hadde med meg 2 sett underty og ullsokker. Et som jeg gikk i og et som jeg sov i. Null problem. Skjnner ikke de som tar med seg 4-5 par ekstra alt, og skroter et sett s fort det blir vtt.

Nr det gjelder ekstra sko, s synes jeg det er greit ta med seg fotposer og noen, det er p en mte en tykk dunsokk/tffel... Vte skisko fr muligheten til trke, mens man holdes god og varm inne i dunsokkene. M jeg en tur ut, drar jeg bare p meg fotposene.

Dunsokkene har jeg ogs nr jeg sover, helt knall. Tar ogs med det vte settet med underty i soveposen, og vips, s er det trt om morgenen;) Greit vre tett i nesen nr man kryper i posen tredje natta p rad sammen med det undertysettet man har gtt i like mange dager og svettet som en gris:P
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: pc i felt

Sitat Opprinnelig skrevet av XenOn
    Det er VJK (Velferdsjegerkommandoen, ref. annen trd p forumet) som har ansvar for PC i felt, og httere avdeling skal du lete lenge etter ;)
    Ojsann... driver du og sprer gradert info her ;) Ja, nr vi er innep slikt her s er det vel strengt tatt para-jegerne som har ansvaret for den intravense vsken ogs. Para-jeger = sansoldat (paramedic)

Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Prver pakke s lite som mulig
    Det gjr jeg g. P det omrdet har jeg skarpsinding som jeg er oppdaget et nrmest algoritmisk forhold mellom hvor lite det er mulig ta med seg og hvor stor plass jeg har til overs, dvs det er aldri noe plass til overs helt uavhengig av hvor lang turen er og om sekken er p 80 eller 120 liter... Konklusjon: 1 stk reconpack p loftet
    ~Thomas Paine

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: Stsj - eller "helt ndvendig" ?

Et enkellt og godt sammensatt ndsett er standard p alle mil. og siv. turer.
    Strrelsen p settet avhenger av rstid. Sitter du med rva i klem vinterstid er en enkel jervenduk ogs god ha.
    Jeg bruker et hjemmekomponert sett som fr plass i en liten metallboks. (skosmrningsboks).
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Var p skoletur med ruble og ugress fra torsdag til fredag. Fjelltur p ski til ei hytte med det meste (vann, dass, gassbluss, dyner++). Klarte likevell pakke 33kg i Para'en min... Hehe, litt undvendig mye stash der ja, MEN som jeg har sagt tidligere i trden s gjr jeg dette for f mer trening (trim) ut av turene. Men kan jo nevne utstyr som ndbluss/raketter i fleng, stort medic kit, fyrverkeri(seff),nattkikkert,flere liter vann, sovepose, jervenduk,lommelykt,primus,liggeund erlag,stor snspade, ekstra skift + varmt ty, div ting som kokekar,lightsticks,stearinglys,bes tikk+++++. Ja brukte jo som noen av dere kan gjette kun ca 0,5% av dette. hehe. Men greit vite at jeg kunne levd et komfortabelt liv i flere dager p fjellet..som tidligere tropps ass s er jeg vant med at folk kommer spr/krever det rareste av utstyr s henger vell litt igjen..:)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    cap:

Det meste av utstyr du nevner er jo et must p tur, men hvorfor nattkikkerten p skoletur. Vanskelig se damene med nattkikkert nr de ligger inne i teltet (if you know what i mean?).

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •