Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: bare lurer...

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

bare lurer...

jeg har 1. gangstjeneste i storm, og det er en ting jeg lurer på. vi trener veldig mye "strid", dvs. SIBO, framrykning, patruljedriller osv. noe av det første vi gjorde etter rekrutten var skarp framrykning med laget i angrep, og til rett etter jul hadde vi gjort alle former for strid (driller) skarpt, med "sårede personer" osv. vi har aldri hatt noen form for "tøm våpen, kontroller", eller noe annet som "hemmer oss" når vi gjør ting skarpt, selv med "sårede" personer. befalet begynner å bli veldig avslappet med oss, og vi har noen små brudd på 45-grader osv. når vi gjør ting skarpt. dette er ikke ment som skryt, for som de fleste sikkert vet, og som også er stereotypen på storm, så trener vi kun på selve striden. derfor lurer jeg på hvor langt folk er kommet i andre avdelinger når det kommer til bruk av skarpt. jeg har hørt noen rykter om at de andre steder blir plaget med "tøm våpen, kontroller" i huet og ræva midt i "strid", og at dette skjer selv i mek. inf. mulig de tør litt mer med oss fordi de har begynt med ganske kraftig seleksjon i storm, slik de gjør i jegeravdelingene (ca. 50% ut etter rekrutten), men jeg skjønner allikevel ikke hvordan man kan trene realistisk på strid hvis man ikke får lov til å løpe mens man skyter, eller ikke får lov til å løpe mens andre skyter og dekker. man må jo få en viss tilvenningsgrad nå det gjelder bruk av skarp ammo, hvis det faktisk en dag skulle bli krig... det er bra at det tenkes på sikkerhet, men hvor går grensa?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Ut i fra det jeg har erfart og hørt så praktiseres ¨tøm våpen kontroller¨ i de fleste avd pga sikkerheten, men det er vel opp til kp sjefen å bestemme og muligens enda høyere opp i systemet. Uten å være helt sikker på det kan det tenkes at siden storm er tiltenkt opprag i utlandet trenes dere med tanke på det. Det kan også tenkes at laget er alene på skytebanene som igjen kan åpne for mere handlerom. Men vær sikker på en ting: selv om befalet begynner å bli veldig avslappet rundt dere så følger de nok VELDIG godt med når noen har skarpe skudd i våpenet. Men det må sies at når vanlige dødlige får utdelt skarpe skudd så ¨våkner¨ de opp og er veldig skjerpet med tanke på sikkerhet. Og det at befalet lar dere fortsette med hele drillen uten avbrytelser forteller det dere at ledelsen stoler på at dette takler dere som igjen gir dere en form for trygghet og selvtillit. Jeg tipper at dere har trent mye tørt på dette og har kommet til et punkt der dere var ganske drillet før dere fikk lov til å gå videre med det?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

til dels...

vi var relativt godt drillet på laget i angrep tørt, for det trente vi mye på under rekrutten. men vi hadde den første skarpe gjennomføringa rett etter at rekruttperioden var over, så vi var ikke bloddrilla, for å si det sånn. patruljedrillene trente vi ikke mye på før vi gjorde det skarpt, men de første skarpe gjennomføringene av for eks. veidrill ble jo da gjort på en vanlig kortholds skytebane. selv synes jeg sikkerheten har vært godt ivaretatt hele tiden. det jeg reagerer på er "tøm våpen, kontroller" de visstnok har i huet og ræva i andre avdelinger. jeg skjønner jo selvsagt at de ikke trener like mye på angrep og skyting i for eks. samband som de gjør i en infanteri-lignende avdeling, men allikevel. man har jo tross alt gått å drassa på AG`en i et år, og burde ikke være ukomfortabel med å bruke den også utenfor skytebanen. er det noen som vet hvordan bruken av skarp ammo i mek. inf og jegeravdelingene er, og hvor frie de er? som alle sikkert kjenner til så er jo forsvaret en eneste stor rykte-maskin, og det går alle mulige historier om hva man gjør og ikke gjør i andre avdelinger, så jeg er ute etter litt førstehånds-kunnskap.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •