Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 40 av 40

Tråd: beinhinnebetenelse

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

beinhinnebetenelse

ok, har spurt på trim.no uten å få svar, så nå spør jeg dere...

jeg begynnte å løpe på tredemølle for 2 måneder siden, jeg løper 10 KM en eller to ganger i uken, og av og til løper jeg 3000 M i tillegg.

har i det siste begynnt å få vondt i leggene når jeg løper, er redd for at dette kan være en beinhinnebetenelse på grunn av for mye løping på hardt underlag... har bestemt meg for å kutte ut løpingen i en 3-4 uker... er det noe mer jeg kan gjøre for at betennelsen skal gå over? og er det sant at man aldri blir 100% frisk?

jeg trener også beina en gang i uken, tar litt beinpress, leggex og lårcurl... skal jeg kutte ut dette også? jeg går også en del ute, langs en grusvei, kan jeg fortsette med dette?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Re: beinhinnebetenelse

Sitat Opprinnelig skrevet av echo
    ok, har spurt på trim.no uten å få svar, så nå spør jeg dere...

jeg begynnte å løpe på tredemølle for 2 måneder siden, jeg løper 10 KM en eller to ganger i uken, og av og til løper jeg 3000 M i tillegg.

har i det siste begynnt å få vondt i leggene når jeg løper, er redd for at dette kan være en beinhinnebetenelse på grunn av for mye løping på hardt underlag... har bestemt meg for å kutte ut løpingen i en 3-4 uker... er det noe mer jeg kan gjøre for at betennelsen skal gå over? og er det sant at man aldri blir 100% frisk?

jeg trener også beina en gang i uken, tar litt beinpress, leggex og lårcurl... skal jeg kutte ut dette også? jeg går også en del ute, langs en grusvei, kan jeg fortsette med dette?
    Hei, echo.

Jeg er selv litt plaget, og har vært plaget tidligere. Beinhinnebetennelse oppstår ofte av for mye trening for fort, og da løping og typis på hardt underlag eller med dårlige sko.

Viktig å stanse løping med en gang. Minst 3-4 uker noenganger lenger. Gå til kontroll av foten din, påse at du ikke pronerer og skaff i såfall korrekte sko for dine føtter.

Som botemiddel kan legen skrive ut Voltaren, tilsv som virker betennelseshemmende. Viktig å stanse treningen, som allerede nevnt, men det gjelder løpingen. Gåing kan du fortsette med, men kjenn etter at det ikke plager leggen der det gjør vondt idag. Annen alternativ trening for å opprettholde/forbedre kondisjon er sykling, roing, svømming, stepmaskin, etc. Alt som involverer store muskelgrupper (typisk lår), men uten belastningen som forårsakes av løping.

Hvis du ikke er altfor plaget så er det mulig å redusere løpingen til et minmum, men det anbefales ikke.

Selv ble jeg plaget like før befalskoleopptak i 92, møtte opp med beinhinnebetennelse på begge legger (innside). Smerten er ikke allverden, men for mye gjør ting langt verre enn man har godt av. Jeg løp ikke alltid, noen ganger var jeg delvis (sykemeldt på militærsk). I tillegg maserte jeg leggene rundt smerte området mye. Jeg klarte å holde benhinnen så å si i sjakk, igjennom hele aspiranten. Etter at jeg kom inn ble treningen redusert så mye at beinhinnen gradvis forsvant.

Hvis du ikke passer på så tror jeg fort at det kan bli kronisk, men jeg tro at du kan bli maratonløper med de samme bena hvis du passer på.

Nå over 10 år senere har jeg igjen startet med en del løping og hvis jeg ikke passer på kjenner jeg at det begynner å murre så smått i leggen. Stortsett løper jeg ikke mer en ca 5 km pr uke. Øker gradvis ca 10% til uken etter. Ikke mer. Over tid så blir det mange mil. Sett deg ned å regn :-) De andre dagene jeg trener blir det ergometersykkel eller roing. Har også svømt litt.

Lykke til og pass på bena dine.

-Avec

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

beinhinnebetennelse

det er helt feil at en skal slutte å trene når en får beinhinnebetennelse! fikk noen gode råd om det av legen på KNM Harald Haarfagre. det en skal gjøre er å fortsette treningen, i den grad du kan tåle smertene. gjerne smør leggen(e) inn med en betennelsesdempende og smertestillende salve. betennelsen vil gå over etter hvert som bena blir vandt med den nye belastningen som forårsaket den! og kjøp gode sko som er tilpasset bena dine på ett sted som filmer deg mens du jogger for å se slilen din
    no pain, no gain!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004
    Militærleger - pfft! (grov generalisering). Jeg mener absolutt du burde trappe ned/hvile når det gjelder jogging et par uker, og la betennelsen avta (betennelsesdempende krem?). Deretter ville jeg passet på:
    - gode sko, helst 2 par til å veksle på
    - jogge på grus/skog eller annet godt underlag
    - IKKE begynne å trene for hardt igjen.

Mitt tips er å hvile en periode, deretter begynne treninga igjen på et litt lavere nivå enn før, og så øke forsiktig etter hvert. Skulle smertene komme tilbake så anbefaler jeg å roe litt ned igjen. Beinhinnebetennelse er ikke døden, men det er kroppens måte å si i fra at nå går det for hardt for seg, og tegnene burde du ta alvorlig. Det er lettere å gjøre noe med det nå enn å bare la det skure, for deretter å få kronisk betennelse.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    har hvilt i 3 uker nå, har så vidt begynnt å trene igjen.

starter med å gå 8 km 4 ganger i uken, neste uke skal jeg begynne å løpe 6 km 2 ganger i uken og gå 11 km en eller to ganger i uken, og så øke gradvis.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Re: beinhinnebetennelse

Sitat Opprinnelig skrevet av alexT
    det er helt feil at en skal slutte å trene når en får beinhinnebetennelse! fikk noen gode råd om det av legen på KNM Harald Haarfagre. det en skal gjøre er å fortsette treningen, i den grad du kan tåle smertene. gjerne smør leggen(e) inn med en betennelsesdempende og smertestillende salve. betennelsen vil gå over etter hvert som bena blir vandt med den nye belastningen som forårsaket den! og kjøp gode sko som er tilpasset bena dine på ett sted som filmer deg mens du jogger for å se slilen din
    Det er ikke snakk om å slutte å trene, men å trene alternativt. Referansen du henviser til er ikke noe jeg velger å stole på. Du må bør kunne henvise til dokumentasjon i en så skråsikker påstand, og ikke gjenta noe du har hørt fra kun en lege. Legen kan ha gitt feil råd og du kan ha misforstått deler av hva legen har ment, m.m. Har du det skriftlig fra minst en kilde så kan du i det minste refere til denne, også er det opptil leseren å vurdere om han/hun ønkser å følge rådene som kommer frem i denne dokumentasjonen.

En referanse jeg har lest tidligere og som jeg mener er god har beskrivelse på symptomer, tiltak og behandling. I artikkelen står flg: Det beste er å avbryte treningen og benytte alternativ trening f.eks. svømming og sykling (med hælen). Jo tidligere man avstår fra treningen som har ført til plagene, desto raskere blir skaden leget. Man bør ikke begynne å trene igjen før smerten ved belastning er borte, og ømheten ved skinnebenet er borte

Noen referanser (felles for disse er hvile og alternativ trening):

Å fortsette å løpe med smerter er ikke lurt og det er hensiktsmessig å hvile når det er vondt. Dette har jeg fra egen erfaring samt at det er hva de fleste leger og eksperter på området anbefaler. Må du løpe så kan du alikevel komme unna med det (holde i sjakk), men da må du alikevel gjøre visse tiltak. Som jeg skrev over hadde jeg beinhinnebetennelse igjennom hele aspirantperioden på 6 uker. Jeg kunne selvfølgelig ikke være delvis igjennom hele denne perioden, men når det hadde vært mye påkjenninger på leggen på kort tid så kunne jeg gå til legen å være delvis feks en eller flere økter som krevde løping. Alternativt gikk vi som var delvise, inn i mellom, på feks orienteringsløyper. Det værste var at vi fikk til og med bedre slutttider en enkelte av de som løp (treffsikkerheten var noe høyere, enn hos enkelte med en smule høy puls), hehe. Massasje, varme/kulde behandling samt taping er også noe man kan gjøre for å lindre/forebygge smertene.

Oppsummering en del tiltak:
    • Stans løping, spesielt på hardt underlag[/*:m:251fbcg1]
    • Gå til ansakaffelse av gode og korrekte sko (sko må eventelt kompensere for overpronering, hvis du er utsatt for det.
      HINT
      : Sjekk bena dine hos Løpelabbet i forbindelse med kjøping av sko. Det er gratis.[/*:m:251fbcg1]
    • Avstå fra for mye løping hvis du ikke kan unngå at du må løpe noe (typisk opptakssituasjon)[/*:m:251fbcg1]
    • Tape leggen (når du må løpe). Instruksjon på dette finnes sikkert flere steder. Nordli har blandt annet en serie hefter som omhandler Idrettskader utgitt av Norges idrettsforbund. Hefte nr 3 (blått hefte) av 3 omhandler Tøyninger og Taping av idrettskader. Side 29 i dette heftet illustrerer hvordan du kan tape benhinnen, hvor hensikten er å benne leggen (muskelen) inn slik at belastningen på innsiden (benhinnen) av leggen blir mindre.[/*:m:251fbcg1]
    • Masser området. Tverrmassasje av sener anbefales feks av fysioterapauter. Bruk olje eller krem så er det mer effektivt.[/*:m:251fbcg1]
    • Smør deg med feks Orudis (betennelseshemmende krem, helt ufarlig). Mulig tigerbalsam har samme effekt, men det er jeg mer usikker på. Orudis er reseptfri på apoteket.[/*:m:251fbcg1]
    • Tren alternativt med svømming, sykling, roing, ski (kanskje litt sent nå), eller andre former for "low impact" idretter.[/*:m:251fbcg1]
    • Varme og kuldebehandling. Les nærmere om dette i første referanse ovenfor.[/*:m:251fbcg1]
    • Etter hvile og når du igjen skal begynne å løpe så start gradvis, ikke løp for langt og for mye med en gang. Kjenn godt etter i leggen. Normalt starter det med at du føler at du er noe støl på innsiden av leggen og da er det viktig at du får restituert deg og følg ekspertenes råd om underlag, sko, mengde, uttøying, hvile, etc.[/*:m:251fbcg1]

Lykke til med å komme tilbake til treningen for de av dere dette gjelder.

Hilsen
    en som selv har vært plaget og fort blir plaget hvis jeg ikke tar hensyn

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    mange takk for svaret, avec :)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

....

.....
    In canis veritas

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Løplabbet i Oslo/Pilestredet har tlf : 22478329. Hjemmeside http://www.loplabbet.no Løp og kjøp : )
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Re: Løpelabbet....

Sitat Opprinnelig skrevet av murre
    Sitat Opprinnelig skrevet av avec
    Sjekk bena dine hos Løpelabbet i forbindelse med kjøping av sko. Det er gratis
    Faaa**n!!
    Jeg har fått betennelse og er fubar om jeg ikke får ordning på dette ASAP!

Kan NOEN si meg hva tlf nr, websiden eller adressen er til Løpelabbet? Jeg har søkt på telefonkatalogen.no, google og på Sol.no uten hell!!

Hordan kan en butikk, som er som godt omtalt, være så vanskelig å finne? VIL de ikke hjelpe oss stakkarer? hehe

Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg da jeg har fått panikk og sutrer som ei jente.... :)
    Murre, slutt og sutre. Fjern museflettene og de rosa blondetrusene. Act like a man and take it like a man.

Antar at det er beinhinnebetennelse du snakker om.

By the way, velkommen etter and join the gang. Det "murrer" i leggene mine også for tiden for å si det sånn. Jeg trener alternativt og løper mye mindre en jeg skulle ønske jeg kunne. Stort sett ikke mer en 5 km per uke for meg. Roing, sykling, gange, etc de andre dagene.

Sorry, min feil. Løpelabbet var typisk nok feil.
    Prøv her
    Kode:
    Løplabbet  
    Pilestredet 7A 
    0180 Oslo 

Telefon 22 47 83 05 
    Telefaks 22 47 83 11 
    E-post medicus@medicus-plesner.no
    Nye sko løser trolig ikke problemet ditt umiddelbart (forutsatt at det er overpronasjon som er årsaken), så hvile og alternativ trening må til. Hvis det er for mye trening, for fort så er saken en annen. Da er det ikke sikkert du trenger nye sko engang, så sant de du har er gode nok. Sko skal byttes oftere enn man tror. Løpelabbet kan fortelle mer om dette.

Se innlegget mitt lenger opp og prøv å følg noen av rådene fra ekspertene der, ang. behandling og tiltak.

-Avec

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    Hei,
    Hvordan vet man at en har fått betennelse, eller om man bare har vont fordi en ikke er vannt til å bevege seg så mye?
    Følger treningsdagboken til MJ (inne i uke 6), før det var det eget opplegg med jogging (8,5 km) hver 4. dag. For ca 4 uker siden var det akkurat som om noe "revnet" bak i leggen etter 2 km løp. Uken etterpå fikk jeg det i begge leggene. Virker som det er i selve leggmuskelen (verker når jeg trykker på den). Tok det med ro noen dager, der jeg syklet i stedet for å jogge. Startet så å jogge 5 km. Merket ikke så mye til smertene, men tok det ganske med ro. Nå er det mer frykten for at det skal komme tilbake som legger en demper på treningen (løper mer annspent i frykt for å overbelaste, uheldig da nettop dette kan føre til overbelastning). Skal på opptak til I-Styrken om 12 dager, har trent jevnt siden januar. Har brukt tigerbalsam, med dette fungerer dårlig. Skal ut å jogge i dag (8,5 km) så får se hvordan det går. 5 km på assvalt og 3,5 på grus (halveis i løpet). Kommer det tilbake i dag får jeg prøve Orudis. Som sagt vet ikke om det er betennelse eller bare muskelverk som følge av for dårlig grunntrening.

"Smerte er bare svakhet som forlater kroppen"
    FUBAR!
    Tracers work both ways

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Hei,
    Hvordan vet man at en har fått betennelse, eller om man bare har vont fordi en ikke er vannt til å bevege seg så mye?
    Følger treningsdagboken til MJ (inne i uke 6), før det var det eget opplegg med jogging (8,5 km) hver 4. dag. For ca 4 uker siden var det akkurat som om noe "revnet" bak i leggen etter 2 km løp. Uken etterpå fikk jeg det i begge leggene. Virker som det er i selve leggmuskelen (verker når jeg trykker på den). Tok det med ro noen dager, der jeg syklet i stedet for å jogge. Startet så å jogge 5 km. Merket ikke så mye til smertene, men tok det ganske med ro. Nå er det mer frykten for at det skal komme tilbake som legger en demper på treningen (løper mer annspent i frykt for å overbelaste, uheldig da nettop dette kan føre til overbelastning). Skal på opptak til I-Styrken om 12 dager, har trent jevnt siden januar. Har brukt tigerbalsam, med dette fungerer dårlig. Skal ut å jogge i dag (8,5 km) så får se hvordan det går. 5 km på assvalt og 3,5 på grus (halveis i løpet). Kommer det tilbake i dag får jeg prøve Orudis. Som sagt vet ikke om det er betennelse eller bare muskelverk som følge av for dårlig grunntrening.

"Smerte er bare svakhet som forlater kroppen"
    Hei.

Betennelse eller muskelverk, begge deler er noe du bør ta hensyn til. En som har vondt av å ikke være vant til å bevege seg mye har klart ikke noe å gjøre på en lang løpetur.

Anbefaler deg å ikke løpe 8,5 km idag hvis du er usikker på om du er bra eller ikke (du er trolig ikke det). Ta sykkelen isteden og tilbring like lang tid på den som du ville ha gjort ved løping for å få noenlunde samme hjerte/lunge effekt. For meg så virker det som om du har fått en skade og den blir bare verre hvis du løper på den. Asfalt er drepen og hvis du først må løpe så anbefaler jeg deg å heller løpe i terreng og stier hvor det tydlig er mykere underlag.

Tigerbalsam er ingen vidunderkur, og det er ikke orudis heller. Når du nevner "kjentes ut som det revnet" så høres det ut som en alvorlig overbelastning spør du meg, men samtidig skjønner jeg ikke hvordan du fortsatt kan løpe etterpå. Beinet burde ikke ha virket hvis du skjønner, smertene burde vært vonde å holde ut, etc.

Muskelverk er forbigående, beinhinne/betennelse er ikke. Hvis du trener på muskelverk til stadighet så vil du ende opp med betennelse. Det er derfor man må vente til man er restituert, eller hvis man er i veldig god form og har godt treningsgrunnlag trener rolig, dvs hvor økten er restitusjonsøkt. MERK dette er forbeholdt de med mange mil under beina.

Distansen på løpingen bør ikke økes med mer en 10% hver uke, og selv da anbefales det mindre/ingen progresjon, kanskje til og med litt hvile hver 4 uke. Det går smått i starten, men når man først har kommet over 10-15 km pr uke baller det fort på seg. Det er her mange gjør feil ved at de legger ut på for lang tur i en økt, eller løper altfor mange mindre økter i løpet av uken. Kroppen må hvile og få tid til å tilpasse seg belastningene gradvis, hvis ikke er skader ikke til å komme unna.

En kommentar jeg har til MJ programmet er at progresjonen er for bratt. Du må ha et veldig godt grunnlag før du starter opp, og selv da synes jeg det virker som om programmet er vel tøft. Var jeg deg så ville jeg heller sett på FJ sitt som virker mye bedre. Spesialjeger virker også noe vel tøft, men har du først fått opp formen og klarer å gjennomføre FJ programmet uten skader så kanskje du også kan gå på SJ eller MJ programmene.

Det trenger selvfølgelig ikke være noe galt med grunnlaget ditt eller hvordan du har bygd formen så langt, men da er det i såfall en akutt skade som følge av en direkte overbelastning (vrikkefoten, tråkkeover, fall, etc), men det virker ikke sånn på måten du forklarte ovenfor.

Hvis du har smerter, eller nedsatt styrke i leggene så ville jeg gått til legen. Kanskje er det ikke så ille, og kanskje blir det værre ved å fortsette å løpe så mye som du har tenkt frem mot opptaket.

-Avec

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

....

.....
    In canis veritas

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Helt seriøst! Jeg har rett og slett ikek tid til å få problemer med beinhinnebetennelse tullball nå!! Jeg har for mye jeg må rekke før mai og ENDA mer å rekke før midten av Juni! Dette er rett og slett katastrofe!

Ingen som har noe tips om massasje, salve ol. som kan speede opp recovery prosessen?
    Helt seriøst....ta hensyn og lytt til kroppens signaler.

Speede up er noe vi alle ønsker. Jeg masserer en del, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper, men jeg håper at det hjelper noe. Jeg benytter også orudis som skal ha en betennelsesdempende effekt. Varme/kulde behandling skal også være noen man kan forsøke. Det viktigste tror jeg uansett er å trappe ned løpingen og heller sykle/svømme eller tilsv til ting roer seg eller du holder det i sjakk. Sjekk øverste link i innlegget mitt over så står det noe om forskjellige behandlingsmetoder. Operasjon er også en mulighet hvis det er riktig ille, men da sier det seg selv at du ikke kan ut å løpe igjen samme dag :-(

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    .....
    In canis veritas

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Enda mer seriøst! Seff kommer jeg til å lytte til kroppen, men jeg lever i håpet om at å bytte fra løpebane (irdettsarena) til kupert terreng, kjøpe sko fra løplabbet og bruke "leggbandasje" (som omtalt i ene linken til Avec) burde speede opp prosessen.

Det som er merkelig er at jeg ikke har drevet med intens trening. Har vært slækt i påsken og var syk uka etter. Begynte forsiktig forrige uke og løp litt på løpebane på søndag og i går. Men i går så blei det ille i leggen. Er derfor ikke sikker på om det er underlag/sko sin skyld eller om det faktisk er betennelse...

Tør liksom ikke å prøve å løpe ute i terrenget for å finne ut at det bare gjorde vondt værre!
    Hei, igjen murre.

Særiøsest!

Hvis det kom så fort og etter et så langt opphold fra løping så er det nok ikke beinhinnebetennelse du har fått, men snarere en mulighet for å utvikle det. Slik du forteller det så tror jeg du er heldig. Gjør som jeg skrev like ovenfor og tren alternativt. Trolig er du bare veldig støl og det er kroppen som sier ifra at den ikke er restituert ennå. Jeg får noe av det samme hvis jeg løper intenst. Da må jeg ta lengre hvile etterpå. Hvis du fortsetter å belaste leggen nå mens du er stiv på fremsiden så vil du trolig utvikle betennelse ganske raskt. Svøm, sykle, ro, etc og unngå at du blir stiv på samme sted. Da tror jeg raskt at du er tilbake til normalt.

En måte å raskt få beinhinnebetennelse på er å endre på noe som fungerer bra. Det være seg løpe mye mer enn normalt, skifte sko (dårligere/feil sko), underlag (som oftest til hardere underlag) og muligens også intesitet. Eksempler er skiløpere som pakkerned skiene for sesongen og starter med løping, eller en skogsløper som plutselig skifter til asfalt.

Tapeingen jeg nevnte er kun for å avlaste, det gjør ikke restitusjonen noe raskere. Ville heller trent alternativt uten å belaste benhinnen enn å tape den ved å utføre idrett som belaster benhinnen.

PS! Litt avbrekk på noen dager eller til du ikke har muskelverk i leggen tror jeg lønner seg bra fremfor å få skikkelig trøbbel som overhodet ikke passer opplegget ditt.

PS! Det gjelder testen med Rocco og OneShot i helgen også :-)

-Avec

Ble medlem
    2005
    Takk for veldig gode tips Avec.
    Akkurat kommet hjem etter joggeturen. Tok det med ro i begynnelsen for å bli skikkelig varm. Kjente ikke noe smerter i dag, tror det har hjulpet å sykle en del i stedet for løping hele tiden. Siste to ukene har jeg tatt uttøying både før og etter treningsøkten. Før for å øke blosirkulasjonen, etter for å motvirke stive muskler. Tror dette har hjulpet en del.
    Når det er sakt så er det nok asfalten som er den største synderen. Kjente det på vei tilbake (første delen er asvalt, så grus frem til snupunktet, siste delen blir da asvalt igjen). Kjennte stor forskjell på belastningen på grus i forhold til asvalten på vei tilbake. Skal heller utvide MJ programmet fra 15 uker til 40 uker, får se hvordan det går.
    FUBAR!
    Tracers work both ways

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Takk for veldig gode tips Avec.
    Akkurat kommet hjem etter joggeturen. Tok det med ro i begynnelsen for å bli skikkelig varm. Kjente ikke noe smerter i dag, tror det har hjulpet å sykle en del i stedet for løping hele tiden. Siste to ukene har jeg tatt uttøying både før og etter treningsøkten. Før for å øke blosirkulasjonen, etter for å motvirke stive muskler. Tror dette har hjulpet en del.
    Når det er sakt så er det nok asfalten som er den største synderen. Kjente det på vei tilbake (første delen er asvalt, så grus frem til snupunktet, siste delen blir da asvalt igjen). Kjennte stor forskjell på belastningen på grus i forhold til asvalten på vei tilbake. Skal heller utvide MJ programmet fra 15 uker til 40 uker, får se hvordan det går.
    Det er helt sikkert ikke dumt å la progresjonen være litt mer spredd utover. Du kan jo forsøke å finne noe som gir belastning men ikke for mye slik programmet er idag.

Nevnte forsåvidt ikke det, men oppvarming er viktig (forsåvidt er det alltid det) også det å tøye. Som du forsåvidt nevner selv. Det er to måter å tøye ut på (noen som har flere måter?), men ingen av dem tar så godt som jeg skulle ønske. Den ene er å tøye akilles, eller nedre del av leggen og den andre metoden er å sitte på kne med risten ned mot bakken, dvs under deg. Skulle gjerne kjent at det tok bedre, men det virker ikke som om det er noen gode måter å få tøyd skikkelig i front der hvor beinhinnen sitter.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    .....
    In canis veritas

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Nå er jeg litt bedre til sinn. Tidligere i dag var jeg veldig nede og så bare mørkt på alt!! Har kjøpt meg "legg varmere" som er laget for beinhinne betennelse, har kjøpt Ice Gel som skal maseres på for å øke blodsirkulasjonen. i tillegg skal jeg ta kalt/varmt terapi 3 ganger om dagen.

Skal ikke belaste leggen den neste uken og jobbe med alternativ trening som sykling og svømming. Dette tror jeg kan gå over relativt fort!

TAKK for hjelpen Avec!
    ;-) Your welcome

Du kan jo bare spørre om jeg er småstiv i benhinnen etter opptak i I-styrken i helga. 3000m på asfalt og mye løping (les kontaktdriller) på asfalt i marsjstøvler tar godt på skal jeg si deg. Tror jeg har funnet en god vektfordeling (ved bruk av alt. trening) på treningen som ikke gjør at det blomstrer, men jeg er litt bekymret for å ikke få løpt nok :-(

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

løsningen.....for meg

Det har blitt litt for mye løping i det siste. Ikke at det er mye, men leggene mine tåler bare så altfor altfor lite. Løp først en 5 km. 4-5 dager senere løp jeg 3km og etter 2 dagers pause en ny 3km. Alle disse løp jeg med relativt høy intensitet slik at belastningen er større enn om jeg kun hadde jogget. Dette ser alle at det ikke kan på noen måte klassifiseres som løping i overkant av hva som er fornuftig for normalt trente personer....., så få km burde selv morra mi ha klart å løpe. Ikke akkurat snakk om mengdetrening det her nei. Uansett, betennelsen har kommet skikkelig denne gangen. Nå ble det virkelig for mye for pinglebena mine og jeg innså at løpet var kjørt. Koste hva det koste vil, operasjon eller hva det måtte bli.

Jeg oppsøkte spesialist (idrettslege på NIMI) og han så straks hva som var mitt problem. Bena tenderer til plattfothet, dvs jeg har liten fotbue som gjør at foten vris innover ved belastning, og i tillegg har jeg litt vridd tåball som fører til at vridningen av foten blir ytterligere økt. Løsningen på mitt problem skal være å få såler som kompenserer for mine skjeve føtter. Sålene må lages av en ortoped. Når jeg har fått sålene skal jeg gradvis tilvenne med disse. JEg kan gå, men ikke løpe til leggene er bra igjen. Dvs betennelsen borte og likeså kulene langs med leggbenet. Etter dette kan jeg gradvis oppta løping litt etter litt. Håpet er at jeg etter dette kan ha en normal progresjon på løpingen og etterhvert kunne legge tilbake noen mil i løpet av en uke.

Så derfor et tips til de av dere som sliter med beinhinnebetennelse. Få kyndig lege til å titte på fotstillingen og vurdere om du må ha såle eller ikke.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Betennelse er no dritt!
    Har selv hatt beinhinnebetennelse etter løping på mølle og sluttet med løping i et par måneder, når jeg igjen begynte med løping(i terreng med gode sko) kom det snart tilbake.
    Dersom du klemmer hardt mot det betente området vil du kjenne noen klomper. Dette er "rester" etter betennelsen som sitter igjen leeeeenge etter en betennelse, men som gjør at man fortere vil få det igjen.
    Eneste behandlingen jeg vet fungerer er en slags "sjokk/støt" behandling.
    Helt ny type behandling der de bruker et apparat som "slår" rett på disse klumpene(15ganger i sek) og knuser de.
    2-3 behandlinger holder.
    Har selv hatt 2 behandlinger og er allerede mye bedre.
    Koster ca 400kr per behandling.
    Tired of the Police? Next time, try calling a Crackhead when you need help

Ble medlem
    2004
    Hvor får man denne behandlingen? Har aldri hørt om denne metoden før, er den 100% effektiv?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Er det dyr behandling eller aiabehn?

Hadde dette selv i fjor og klarte etter en tid å "trene" det av meg, reiste en tur til syden og fortsatte en lettere trening der. Husker første dagen løp vi på asfalt og det var ikke akkurat stas, en av de siste dagene var det intervaller på stranda i x varmegrader (TUNGT!!!). Kom hjem igjen og har ikke kjent noe til det i etterkant, men hører med at jeg riktignok gikk på noe tabletter jeg ikke husker navnet på samtidig. Var noe betennelsesdampende av noe slag.

Ble medlem
    2004
    Princo, ikke brexidol vell?? Aka. jegerdrops?

EDIT: aiabehn hvor fikk du denne behandlingen? Sliter selv med litt tilbakevendene beinhinnebetennelse (vanvittig irriterende!!).
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Cap: Jepp, stemmer det...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av aiabehn
    Dersom du klemmer hardt mot det betente området vil du kjenne noen klomper. Dette er "rester" etter betennelsen som sitter igjen leeeeenge etter en betennelse, men som gjør at man fortere vil få det igjen.
    Eneste behandlingen jeg vet fungerer er en slags "sjokk/støt" behandling.
    Helt ny type behandling der de bruker et apparat som "slår" rett på disse klumpene(15ganger i sek) og knuser de.
    2-3 behandlinger holder.
    Har selv hatt 2 behandlinger og er allerede mye bedre.
    Koster ca 400kr per behandling.
    Hvor gjorde du dette?
    Jeg fikk lignende behandling hos fysioterapeut for noen år siden, men klumpene ble brukket opp "manuelt", ikke med apparat. Muligens noe enda nyere du var borti.
    Den "manuelle varianten" fungerte ihvertfall veldig godt på meg.

I tillegg pleier jeg å bruke masse Oridus ved betennelse; en krem som jeg mener funker bra (som et supplement for hvile og riktig behandling, selvfølgelig).

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005

Vil bare

Vil bare legge til at en tøyeøvelse somkan hjelpe mot og forebygge beinhinnebetennelse er å tøye anklene. Vi som driver med friidrett havner jo ofte oppe i slike situasjoner, og dette hjelper. I mange tilfeller oppstår beinhinnebetennelse fordi man er stiv i ankelområdet.
    Beat to quarters!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Vi bare minne om det jeg skrev ovenfor, nemlig at så lenge det er fotstillingen (les "unormale") på føttene som er årsaken til at beinhinnebetennelsen oppstår så hjelper det ikke med behandlinger av hverken den ener eller den andre. Tøyninger eller annen form for trening vil heller ikke hjelpe. For de av dere dette gjelder så må dere gjøre som meg, dvs å oppsøke ortoped (jeg var hos idrettslege først) som kan lage såler som vil kompensere for eventuelle skjevheter i føttene og på den måten redusere belastningen på benhinnen.

JEg har hatt benhinne i 13 år og tror jeg kan skrive under på at ingen verdens ting hjelper så lenge føttene er årsaken.

Gjest
    Så at noen hadde litt problemer med å finne butikken når de søker på Løpelabbet og det er fordi butikken heter Løplabbet
    Sjekk: www.loplabbet.no. Forretningen i Oslo ligger i Pilestredet 7.

Anbefales, når vi kara løper så mye som vi gjør så er det viktig med gode sko. Der tester de deg på løpebånd og ser om du har noen skavanker å ta hensyn til ved valg av sko og i nabo forretningen kan man kjøpe innlegssåler, fint å ha i marsjstøveler.

Sikkert nevnt før men nevner det igjen jeg

En naparapat som jeg ble anbefalt (har ikke noen skader selv) heter så mye som Steinar Ruud og jobber på center helse, han skulle vist være spesialist på området.
    Sjekk: www.centerhelse.no eller ring sentralbordet på 22131700

Motions er et annet selskap som driver med forebyggende arbeid mot idrettskader, med bla. idrettsmassasje og avspenningsøvelser.
    Sjekk: www.motions.no

Håper det kan være til noen hjelp.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005

Jepp

Det er klart, at først må en få orden på føttene hvis det er skjevheter og liknende. Men hvis det ikke er skjeveheter og liknende kan det hjelpe med tøying. Tøying er bra for kroppen generelt.
    Beat to quarters!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    behandlingen jeg beskrev tidligere tror jeg heter "shockwave treatment", ta en telefon til noe som heter "trianglet fysikalske" i elverum, er en lege der som heter Berg som driver med det. Han kan sikkert fortelle hvor man kan få behandling dersom man bor andre steder i landet.

Har for øvrig hatt min tredje behandling og er så godt som kvitt helvetet.
    (ps. denne behandlingen er ikke smertefri)
    Tired of the Police? Next time, try calling a Crackhead when you need help

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Beinhinnebetennelse

Varm opp og is ned. Strekk ut leggen ved å presse den i en 45-70 graders stilling i 5-10 minutt hver dag, lag gjerne en "boks" til å stå slik på. Jeg slet voldsomt med beinhinnebetennelse men gjorde dette og det gikk etterhvert vekk selv om jeg ikke gav opp løpingen. Hold deg LANGT unna asfalt, springe på en sandstrand er lurt hvis du har mulighet til det!
    Ørjan

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Kan du si litt mer om den 45-70 graders stillingen? Er det å bøye vristen nedover på en måte? Forstod ikke helt det. Takk!

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Øvelsen

Poenget er at med denne øvelsen så strekker du ut hele leggen. Bøy deg gjerne litt fremover så du kjenner en strekk i skinnleggen, eller med andre ord bøy vristen mot boksen eller veggen du strekker ut mot.

Du vil kjenne en ekstra strekk i selve legg-muskelen. Det er ikke der benhinnebetennelsen ligger, men dette strekker i teorien ut hele leggen ifølge en kamerat som er i Norgestoppen for juniorer på 100-meter sprint. Det er meget viktig å huske på å stå der i lang tid. Av egen erfaring funker dette meget bra! Håper jeg gav svar på spørsmålet mitt, hvis ikke må du bare ta kontakt!
    [/url]
    Ørjan

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Øvelsen

Poenget er at med denne øvelsen så strekker du ut hele leggen. Bøy deg gjerne litt fremover så du kjenner en strekk i skinnleggen, eller med andre ord bøy vristen mot boksen eller veggen du strekker ut mot.

Du vil kjenne en ekstra strekk i selve legg-muskelen. Det er ikke der benhinnebetennelsen ligger, men dette strekker i teorien ut hele leggen ifølge en kamerat som er i Norgestoppen for juniorer på 100-meter sprint. Det er meget viktig å huske på å stå der i lang tid. Av egen erfaring funker dette meget bra! Håper jeg gav svar på spørsmålet mitt, hvis ikke må du bare ta kontakt!
    Ørjan

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Ops

oi! Var ikke meningen å poste det to ganger! Sorry
    Ørjan

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Tøyning hjelper ikke mot benhinnebetennelse. Tøyning gjør ingenting annet enn å strekke muskler og sener slik at du gradvis blir mykere, eller leddene mer fleksible. Det er klart at om årsaken til at du får benhinnebetennelse er stiv og kort muskulatur i leggen, ja da har det hensikt å tøye til du når en normal.

Har du betennelse så finnes det mange metoder for å bli kvitt problemen raskere enn kun ved hvile. Eksempler på dette som jeg ikke går nærmere inn på kan være massasje, div oljer/kremer, varme/kulde behandling, lett trening med mange repetisjoner, m.m.

Det viktigste er å ta symptomene på alvor og ikke minst redusere treningen, spesielt den spesifikke treningen som er årsaken til problemene. Er det asfalt som er årsaken så ikke løp på asfalt i en periode til problemet er borte. Øk gradvis treningen på asfalt og tilvenn kroppen til denne påkjenningen. Et signal om at noe kan være galt er at du har treningsverk/er støl utover det som burde ha vært normalt. Trene med treningsverk gjentatte ganger vi føre til skader.

Hvis det ikke er selve treningen som er årsaken (underlag eller mengde) til at du får benhinnebetennelse så kan det være fysiske problemer med benstilling etc. For mitt eget vedkommende så får jeg benhinnebet. enklere i dag enn for 12 år siden. Den gang kunne jeg trene relativt mye, men fikk etterhvert problemer og måtte hvile samt redusere treningen (dette har selvfølglig noe med alder å gjøre). Løp feks mindre på asfalt og andre harde underlag, og tren alternativt. Etter som årene har gått og jeg igjen trener relativt mye så viser det seg at jeg ikke kan løpe mer enn 1 stk 5 km i raskt tempo pr. uke før problemene hoper seg opp. Løsningen er å unngå det som skaper problemet og gradvis tilpasse seg denne belastningen over tid.

Jeg oppsøkte lege (burde nok ha gjort dette mange år før) og fant ut at fotstillingen i begge bena tilsvarer overpronering. Mao så kan ikke jeg tilpasse meg belastningen ved å løpe uansett pga dette. Jeg har forsåvidt visst om dette lenge, men ikke at det var så ille som da jeg fikk det bekreftet av en idrettslege ved NIMI. Resultatet ble ortopedbesøk og støping av såler for mine føtter. Har akkurat tatt opp løpetreningen igjen etter ca 5-6 uker uten løping. Håpet er at jeg nå ikke vil bli støl i framsiden av leggen og at jeg i værste fall er helt fin til neste trening.

Hilsen en som har hatt benhinnebet i ca 13 år.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Hvis man får problemer med beina, gå til en som kan se på fotstillingen hvis ikke legen skjønner hva det er.

Kjenner MANGE som har slitt med problemer LENGE, prøvde det ene etter det andre, mens lege og annet helsepersonell ikke har skjønt noe som helst. Så, mer eller mindre ved tilfeldigheter, har de blitt sendt til en som har sett på beina, og slått fast feil i fotstilling, plattfot, osv. Så har de fått riktig behandling...
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Hvis man får problemer med beina, gå til en som kan se på fotstillingen hvis ikke legen skjønner hva det er.

Kjenner MANGE som har slitt med problemer LENGE, prøvde det ene etter det andre, mens lege og annet helsepersonell ikke har skjønt noe som helst. Så, mer eller mindre ved tilfeldigheter, har de blitt sendt til en som har sett på beina, og slått fast feil i fotstilling, plattfot, osv. Så har de fått riktig behandling...
    Yup, og der har du meg :-/

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •