Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 73

Tråd: Livvakttjeneste

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Livvakttjeneste

Er det noen som vet noe om Livvakt tjeneste i Norge.
    Kurs, opplæring, jobb muligheter etc.

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    jeg tok kurset mitt hos EPS (Executive Protection Services) i tønsberg for noen år siden, vet ikke om de er operative fortsatt.

Gjest
    Bare et lite spørsmål siden noen av dere har tatt kurs og har noe erfaring fra dette: Er det et marked for dette i Norge?

Vurderte dette selv for noen år siden, men ble ikke helt klok på om det faktisk var jobber å få etter endt utdannelse.
    Livvakt tjeneste er jo "litt" mer spesialisert enn da å måtte jobbe som Securitas vakt på Rimi eller vakt på konserter etterpå. Bare så det er sagt - Securitas vakt på Rimi er en helt hederlig jobb, men ikke helt det samme som livvakt :-).

Ser også at det finnes flere selskaper rundt omkring i verden som feks http://www.stirlingservices.com som driver med opplæring der kurs kjøres i østblokk land med mye fokus på våpenopplæring etc.
    Hvor relevant er det? Man kan likevel ikke bære våpen i Norge og er vel strengt tatt begrennset til egen kropp som våpen da batonger, gass/spray etc ikke er lov? Er det smutthull/egne regler for livvakter i regelverket?

hilsen Learjet

Gjest
    Takk for tilbakemeldinger så langt, men fremdeles så gjenstår spørsmålet: Er det noe marked for det?

Er innneforstått med at ledsagere/livvakter ikke kan gå ut med porteføljen sin, men noe bør indikere at firmaene har kunder og oppdrag - ikke bare et bra treningsopplegge?

Følgende ble klippet ut fra en av sidene:
    Selv tok XXX utdannelsen sin ved XXX i -92, i -93 vervet han seg til Libanon og i -94 reiste han til FN-troppen i Bosnia hvor oppdraget var å sørge for sikkerheten til bl.a. daværende utenriksminister Bjørn Tore Godal og statssekretær Brekke.
    Det betyr jo ingenting. Hva da - Godal/brekke var muligens i Bosnia i 2 dager og så reiste hjem og det var garantert ikke en XX aktivitet, men noen fra troppen som ble plukket ut. Spekulasjoner , selvfølgelig :-)

Har ikke sett noen av firmaene skrive: "Vi har flere forettnngsmenn som kunder", "Vi passet på Madonna" eller liknende.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004
    Er det noen som vet noe om www.Iba-norge.no

Og hvor finner man listen over firmaer som har lov til å drive opplæring av ledsagere.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Learjet35: Har pratet med noen forskjellige personer innen sikkerhet ( deriblant sjefen i ronin) og han mente at det var et stadig voksende marked.. Underforstått at de hadde nok å gjøre ;)

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    De som jeg har snakket med, er enige om at det største bredden samt nytten av slike tjenester eksisterer utover Norges grenser.

Dog vet jeg om etpar som har starte eget firma, rikignok i EF foretak.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av murre
    Bra kar han derre Nielsen :)
    Han kjente jeg da han var yngre. Gammel oppklaringsmann han. Gikk BSK en god del år før meg.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Hvor mange her inne er utdannet ledsager? Og ikke minst, hvor mange praktiserer, eller har praktiskert utdanningen sin? Da innenlands- eller utenlands?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Hvis han seriøst trodde at de var terrorister (les livsfarlige) så skulle han holdt seg ¨the fuck away,¨ og tatt i mot tilbudet til Oslo politiet. De har jo eggkastere i Tyrkia de også, har de ikke det?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Link til et av de beste CP skolene i verden.
    www.securityacademy.com
    Grenader

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nå skal ikke jeg snakke dritt om noen som driver "livvaktjeneste" i norge, men ta alt disse firmaene sier med en klype salt.

"Kjenner" en som driver et slikt firma og han er en skikkelig surrebukk, ingenting av det som står på hjemmesiden hans stemmer. Han har riktinok vært i utenlandtjeneste, men ikke som livvakt eller noe annet operativt. Han skryter også på seg andre oppdrag han ikke har hatt, og skryter på seg kontakter som er veldig overdrevet.

Vil ikke nevne navn på person eller firma. Men vær veldig forsiktig hvem du melder deg på kurs hos, og sjekk firmaet nøye, mange som vil tjene penger og kaller kaller det livvaktstjeneste.

En jeg kjenner var innom et annet firma for å høre om kurs og jobbmuligheter, da spurte han om våpen.

Svaret var " Det er jo ikke lov med våpen i Norge, men du kan jo omgå dette med å si at du er på vei til/fra skytetrening." Seriøst?

Men det finnes jo noen seriøs der ute, det er bare å finne dem. Og det går ofte fra munn til munn. Ikke oppslag i aviser og Vi menn. Uansett sjekk referanser og bakgrunn til de som arrangerer.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Ble medlem
    2004
    du kan jo se på kursene de tilbyr, når noen da har kjørekurs med Tony Scotti (var det slik man skrev navnet??) så sier det litt om firmaet

Gjest
    Helt enig i at det sier en del om et hvilket som helst firma hvis de greier og faa autoriteter som Tony Scotti til & delta. Scotti gaar for vaere en av de storste autoritetene innenfor det han har spesialisert seg paa i USA & han kan velge & vrake hvilke firmaer han lar bruke navnet sitt. Ikke daarlig av et lite Norsk firma & kunne dra inn en tungvekter som Tony Scotti.

http://www.praesidia.de/Welcome/Whats_n ... s_new.html

http://www.securitydriver.com/training/

http://www.crossroadstrng.com/

http://www.1adsi.com/media_bosphe.htm

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av barbaren
    du kan jo se på kursene de tilbyr, når noen da har kjørekurs med Tony Scotti (var det slik man skrev navnet??) så sier det litt om firmaet
    Det er akkurat slike ting jeg mener man må sjekke, før man brenner av 12-15000 kroner. Det finnes noen der ute som bare er interessert i pengene våre og ikke tenker så mye kvalitet.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Jeg personlig har bare gode ting å si om firmaet jeg tok min sertifisering. De var seriøse og ryddige. Fikk en godt innblikk i bransjen og mentaliteten man må innøve seg. Det er, per i dag, kun få firmaer igjen som har lov til å drive med opplæring av ledsagere etter at myndighetene fikk ryddet opp litt i bransjen generelt.

Jeg gleder meg storveis til å sette meg i bil med Scotti og bli lært opp av en av de beste!
    In canis veritas

Ble medlem
    2005
    Var det OSG?
    Frosken

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Demaco
    Link til et av de beste CP skolene i verden.
    www.securityacademy.com
    Noen som har vært der?

Ble medlem
    2004
    For å reklamere litt for egen "bedrift". Kp 3 i mpbn har militær livvaktstrening. Bn stilte med et livvaktslag i Afghanistan i fjor. Inntil videre er fremtiden til livaktsbidraget på mpbn uvisst.
    In canis veritas

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

..

Man merker fort om et firma er seriøst eller bare bull. bare tilbring litt tid på tlf med dem og bruk hode og magefølelsen.

firmaer som lover for mye, eks lover jobb etter endt kurs, er det bare å hoppe over.

IBA eks har jeg ikke hørt noe positivt om, desverre. har snakket med folk som kjenner til det både eksternt og internt. men folk får gjøre som de vil,
    men hvos det er alternativet blirjeg hjemme.

Når det gjelder kursene til Ronin kan jeg kvalitetsstemple de. Dyktige instruktører med erfaring og god læreplan!
    Tuere!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

..

Man merker fort om et firma er seriøst eller bare bull. bare tilbring litt tid på tlf med dem og bruk hode og magefølelsen.

firmaer som lover for mye, eks lover jobb etter endt kurs, er det bare å hoppe over.

IBA eks har jeg ikke hørt noe positivt om, desverre. har snakket med folk som kjenner til det både eksternt og internt. men folk får gjøre som de vil,
    men hvos det er alternativet blirjeg hjemme.

Når det gjelder kursene til Ronin kan jeg kvalitetsstemple de. Dyktige instruktører med erfaring og god læreplan!
    Tuere!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

burde jobbe

han burde jobbe litt med siden sin.....
    Tuere!

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Er det noe vits å bruke mange tusen kroner på kursing når de store jobbene krever langvarig bakgrunn fra forsvaret,politiet og lignende instanser for å ikke nevne langvarig kampsport erfaring...

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

..

Du kan aldri få nokk kurs!
    mener nå jeg.

og mange andre. men selfølgelig gjelder det her som i alle andre yrker. ingen vil ansette noen uten erfaring.

sliter litt med den selv jeg
    Tuere!

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Godt sagt. Det gjelder omtrent i alt. I det øyeblikket du tror du er ferdig utlært, er du ferdig...

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

ja

hvertfall når du tror du har mulighet til å nå inn på lista, dukker det opp en helt ny liste.

men det er i motbakke det går oppover!
    Tuere!

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Vi holder slike kurs!
    Og det er utdanning som er både offentlig godkjent OG relevant. Vi har ikke sexy topics som undervannsknivfighting, SWAT-entring og annen BS. En annen fordel er at alle våre instruktører er drevne operatører med lang internasjonal erfaring.

Jeg overraskes ofte av mennesker som gladlig bruker 30000 kroner på hotte kurs med masse kule topics i utlandet - og søker jobb hos oss. Uten å ta seg bryet med å finne ut at man trenger godkjenning og utdanning for dette i norge...
    Stay Safe!

Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ronin01
    En annen fordel er at alle våre instruktører er drevne operatører med lang internasjonal erfaring.
    Denne erfaringen har dere vel fått gjennom det sivile? Håper det iallefall..forsvarets metoder skal ikke være åpne for gud og hvermann

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Vi er ikke Gud, men heller ikke hvermann...
    Har selv over 15 års erfaring fra dette, både sivilt og militært. Og det er ikke akkurat i det norske Forsvar man finner det ypperste...
    Stay Safe!

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Vi er ikke Gud, men heller ikke hvermann...
    Har selv over 15 års erfaring fra dette, både sivilt og militært. Og det er ikke akkurat i det norske Forsvar man finner det ypperste...
    Hei og velkommen til forumet Ronin01!

For å svare på ditt sitat så kommer det ann på avdelig/tjenesten og sammenlagt tjeneste. Men kanskje du kan forklare hvor dere får/rekrutterer deres ¨ikke hvermann¨ i fra?

Ikke noe vondt om deg, ditt selskap eller yrket, men som du sier så er du og instruktørene fra Ronin drevne operatører med lang internasjonal erfaring noe som skulle bare mangle! Noe som de fleste elevene/kurs deltagerne ikke kommer i nærheten av med tanke på operativitet.
    Det er mange som bare har førstegangstjenesten og/eller vekter/dørvakt bakgrunn av forskjellige lengder (ikke det at jeg ser ned på de eller at det er negativt) som tror og blir lovet gull og grønne skoger (les : heavy utenlands oppdrag med 50 000 - 100 000 kr i månedslønn). Hvem er det som er innstilt på et sånt yrke/liv som ikke faller for den fristelsen når han får dette servert av fagfolk...
    Jeg har selv ikke vært på slike bodyguard kurs, men hører jo fra både kjente og ukjente som har prøvd den veien...

Nå må det sies at jobber man i sikkerhetsbransjen militært og/eller sivilt så vil jo visse kurs være et meget godt supplement for tjenesten, noe jeg vet skjer. Poenget mitt er at det er en meget stor risk å ta mange kurs betale 50 000 - 100 000 kr av egen lomme (denne summen er bare et eksempel) og tro at du vil få de tilbake i løpet av 1 - 2 måneds arbeid som det er stor sansynlighet for at en ikke får...

Jeg vil poengtere til slutt at min kritikk ikke er rettet mot noen spesielle firmaer, men er generell.

Gjest
    Ronin er et firma som jeg har stor respekt for & jeg stotter Ronin01 sine utsagn. Naar det er sagt, saa oppforderer jeg Ronin01 & ikke ta opp hansken. Har selv daarlig erfaring med "realitets debatter" her paa forumet som jerry & tomla.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Det er etter min mening en fordel med militær bakgrunn for denne typen arbeid. men på ingen måter et krav! Close protection er ikke relatert til klarering, sabotasje, brigadeangrep og silent killing. Mange lever i en mytisk verden skapt av Hollywood og endel suspekte selskaper med tvilsomme markedsføringsmetoder.

Close protection er i sanneht å FORHINDRE hendelser! Til det trenger man ikke bakgrunn som spesjeger, men man trenger kompetanse innenfor det vi kaller security logistics; Trusselvurderinger, analyser, forarbeid og kartlegging av alle mulige ririki. I tillegg den rent administrative delen. Dette er på mange måter mer service enn security...

Beklager å måtte skuffe endel, men dette er virkeligheten...
    Stay Safe!

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    Det er etter min mening en fordel med militær bakgrunn for denne typen arbeid. men på ingen måter et krav! Close protection er ikke relatert til klarering, sabotasje, brigadeangrep og silent killing. Mange lever i en mytisk verden skapt av Hollywood og endel suspekte selskaper med tvilsomme markedsføringsmetoder.

Close protection er i sanneht å FORHINDRE hendelser! Til det trenger man ikke bakgrunn som spesjeger, men man trenger kompetanse innenfor det vi kaller security logistics; Trusselvurderinger, analyser, forarbeid og kartlegging av alle mulige ririki. I tillegg den rent administrative delen. Dette er på mange måter mer service enn security...

Beklager å måtte skuffe endel, men dette er virkeligheten...
    Ser ut som om du har litt peiling på området, har du noen anbefalinger om hvor man bør begynne?

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Det kommer an på hva man vil.

For det finnes en jungel av tilbud der ute - som lover gull og grønne skoger. Men dette er en uhyrlig vanskelig bransje å komme inn i!

Skal man jobbe i Norge, har myndighetene satt klare krav til godkjenning av ledsagere. Du må gjennom et godkjent kurs hos en godkjent tilbyder av slik utdanning.

Det finnes endel seriøse her hjemme, men ikke mange. Av de seriøse - be om referanser - sjekk dem opp.

Etter et kurs er man kvalifisert til å bære kofferter og hente kaffe. Resten er OJT. Et litt enkelt svar på et egentlig vrient spørsmål. Håper det gav litt...?
    Stay Safe!

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    Det kommer an på hva man vil.

For det finnes en jungel av tilbud der ute - som lover gull og grønne skoger. Men dette er en uhyrlig vanskelig bransje å komme inn i!

Skal man jobbe i Norge, har myndighetene satt klare krav til godkjenning av ledsagere. Du må gjennom et godkjent kurs hos en godkjent tilbyder av slik utdanning.

Det finnes endel seriøse her hjemme, men ikke mange. Av de seriøse - be om referanser - sjekk dem opp.

Etter et kurs er man kvalifisert til å bære kofferter og hente kaffe. Resten er OJT. Et litt enkelt svar på et egentlig vrient spørsmål. Håper det gav litt...?
    Jess, skjønner. - Men det er definitivt en bransje jeg skal inn i ;) Blod, slit, og tårer om jeg må ;)

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Jeg kan på det sterkeste anbefale dette yrket!!

Bare man vet hva man går til. Det er dager i nedtur her som alle andre steder. Men jeg angrer ikke at jeg valgte dette!

Si fra om jeg kan hjelpe/rådgi på noe vis!
    Stay Safe!

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    Jeg kan på det sterkeste anbefale dette yrket!!

Bare man vet hva man går til. Det er dager i nedtur her som alle andre steder. Men jeg angrer ikke at jeg valgte dette!

Si fra om jeg kan hjelpe/rådgi på noe vis!
    Alle yrker har vel det?! :)

Du kan vel kanskje være behjelpelig på hvilke typer "oppdrag" det er en del av?!

Ble medlem
    2005
    Til Ronin01:

Hvorfor velge "deg" fremfor Prosec eller IBA?
    //Moderator//

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av tomla
    Ronin er et firma som jeg har stor respekt for & jeg stotter Ronin01 sine utsagn. Naar det er sagt, saa oppforderer jeg Ronin01 & ikke ta opp hansken. Har selv daarlig erfaring med "realitets debatter" her paa forumet som jerry & tomla.
    Føler du at jeg starter noe useriøs debatt tomla? Noen debatter har tatt av tidligere ja : ) og morsomt er det å lese igjennom, men debatt ble det uansett... Det er alltid litt fram og tilbake i begynnelsen, men nå klarer de fleste å besinne seg. Ha en god og fredfull dag : )

Men tilbake til temaet... Det er jo ikke akkurat det store markedet for livvakter i Norge heller. Ble jo mere etter 11.09. men dog... Man velger selv den veien en ønsker å gå, og er det noe man ønsker å gjøre så er det noe man ønsker å gjøre.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Hvorfor velge oss?
    Fordi vi har den rette bakgrunnen, den rette erfaringen og faktisk har jobbet med dette. På alle nivå, og i alle slags områder... Ikke alle "instruktører" har erfaring... Vi er også offentlig godkjent, noe som bør være viktig. DET er første kriterie for valg. Ring tilbyder, hør på referanser etc.
    Stay Safe!

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •