Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Meninger om KJK

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Meninger om KJK

Jeg var nettopp inne på sesjon og bestemte meg for å søke KJK til neste år. Egentlig siktet jeg etter MJK, men synet var ikke godt nok (fikk 7).

Jeg har fått et inntrykk av KJK, og jeg er svært interesert å få høre om andre sine meninger/opplevelser om KJK.

Shear with me!
    Only dead men have seen the end of war
    Platon

Rekrutt
    Ble medlem
    2004
    Media er veldig flinke til å portrettere slik det egentlig ikke er i forsvaret, så prøv å sile ut infoen du får derfra. De eneste kildene du egentlig burde vende øret til er folk som har vært der. Jeg var der selv for et par år siden, men jeg tror det mest relevante kommer fra de som er der nå, evt i fjor. Dette er fordi KJK er en av de avdelingene hvor det foregår mest forandring.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    takk for svaret

Er det noen andre avdelinger som ligner i Hæren? Er de en slags MJK light??

fant denne forkaringen på

http://www.mil.no/sjo/start/article.jht ... leID=86390

"Kommandoen kan sette opp et betydelig antall sensorer og patruljer for oppklaring, overvåkning og målanvisning. Målnedkjemping blir i hovedsak gjort med presisjonsvåpen fra andre samarbeidende enheter, som fartøyer eller fly."
    Platon

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Prøv å søk på "KJK" her på forumet så finner du en nesten helt lik topic, "KJK - noe kult?" tror jeg den het. Den ligger under spesialstyrker.
    Der står det en hel masse om dette.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Takk for svar
    Her stod det en del til nytte, men det var ikke alt jeg forstod.

Force Protection??
    Hva er det en "partulje" driver med??
    Platon

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Anbefaler at du tar en telefon til det lokale Vernepliktsverket evt Forsvarets rekrutteringssenter og forhører deg litt om tjenesten.
    Vet at ved Vernepliktsverket i Harstad så jobber det personell som både kjenner og har jobbet med Kystjegerne og kan svare på den del.
    Tlf sentralen i Harstad er 7701 4000

HP

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Takk for svar.

Jeg har ringt til både vernepliktsverket og Harstad. Fant ut det jeg trengte å vite fra både de og forumet.

Så nå har jeg søk på KJK
    Platon

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004
    Godt forumet hjelper til noe!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

KJK er på vei ut...

Har hørt stgge rykter fra Forsvarsdepartementet at KJK er på vei mot nedleggelse... Grunnen skal visst være at KJK ikke har noen "spesiell" funksjon for det norske Forsvaret, men at de heller er en slags utprøvningskommando for utstyr, som videre skal til MJK og HJK.

Hvis det er noen som har innvendinger mot dette, må dere bare spytte ut:)

No guts, No glory
    Bitit Fyrst

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Det håper jeg ikke. Det er den eneste tjenesten jeg kan tenke meg. Får vel finne en annen mulghet hvis det er tilfellet. Holder fast på planen om å bli spesialjeger.
    Platon

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Hvem skal skyte på båtene fra land hvis ikke kjk?
    In Cani Veritas

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Har tenkt samme tanken... Men etter hva jeg har forstått har denne tjenesten blitt overført til Marinen, og dens skip. Dette fører jo til et mye større arbeid for marienen, men slik skal det visst være... Kanskje man setter inn spesialkommandoer i stedet, dog da i spesielle situasjoner, mens marinen tar resten?
    Bitit Fyrst

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Hmm. er ikke dette litt rart i og med at Norge satser så mye på å bygge opp et ISTAR miljø hvor KJK spiller en sentral rolle med hensyn til å operere i kystsonen. Denne kapasiteten har jo Norge ettersom jeg har skjønt "lovt" NATO at vi skal bygge opp og er en av nisjekapasitetene som Norge skal ha. Videre er jo marinen vår best på og satser på nettopp det å operere i kystnære strøk slik at en kapasitet som dette vil være av svær viktig karakter. Dette er slik jeg oppfattet det da jeg pratet med en i NoTG for ca 1 år siden, mye kan jo ha skjedd siden da...
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Ble medlem
    2004
    Forsvarets ambisjoner mht KJK er reduserte idag vs hva det opprinnelig var. Nå skal de som du sier cap være en ISTAR kapasitet, mens egentlig skulle det være en mer komplett avdeling til forsvar av kysten med en ganske betydelig offensiv kapasitet

I forsvarsstudien av 2003 står at KJK er det første som ryker om pengene forsvinner. Jeg tror likevel ikke det betyr at kapasiteten forsvinner. Jeg tror det evnt betyr at KJK forsvinner som en selvstendig avdeling og integreres med resten av ISTAR i Hæren for å spare penger
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2004
    King; dette høres logisk ut i mine ører. Godt det ikke finnes planer om å nedlegge SF miljø (håper det ikke gjør det ass:)
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    La oss ha en ting klart: KJK er ingen SF avdeling! De eneste SF avdelingene vi har i landet er HJK (m/SJ-tjenesten) og MJK. Dermed er det ingen planer om å kutte ned SF tjenesten i Kongeriket.
    Men, det er korrekt som cap skriver at KJK er en vesentlig del av den maritime styrkesjefs ISTAR kapasitet, og at KNM tar sikte på å bli ledende på offensive operasjoner i kystnære strøk.
    En fregatt med en stor dekkskanon kan ikke gjøre mye dersom han ikke vet hva han skal skyte på. En amfibisk landgangsstyrke (f.eks. UK/NL Marines) kan ikke gå iland et sted der de ikke vet hva de møter på osv. Her er kystjegerne en genial ressurs. De er trenet og utstyrt for lang utholdelse, operasjoner i barskt kystklima, kan sin kjenningstjeneste angående de havgående styrker og ikke minst - er vant til å jobbe i en maritim setting. Det er forskjeller på maritim og landstrid, og det må vi ta inn over oss. Det har Stortinget tydeligvis også innsett, da KJK er vedtatt av Stortinget videreført på Trondenes i Harstad. KJK var faktisk den eneste enheten i siste Stortingsbehandling som var nevnt spesifikt med navn, størrelse og geografisk plassering. Dermed lever kommandoen ihvertfall ut gjeldende langtidsperiode (2008).

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    takk for svar.
    det var betryggende å høre :)
    Platon

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Forsvarssjefen tok utfordringen.

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=99158

Forsvarssjefen besøkte KJK og MJK. Men her nevner reporteren at ¨marinejegerkommandoen er en av tre spesialstyrker i Norge.¨ Vet ikke om det hun ble feilinformert eller om det er gjort med vilje for å skape litt debatt eller at det rett og slett er dårlig reserch. Jeg tipper det er det første alternativet. Når folk i forvaret krangler hele tiden om KJK og 016 skal betegnes som spesstyrker eller ikke så kan jeg godt skjønne at utenforstående går seg vill i den skogen. De er ingen spesialstyrke, men spesiell avd. i tilfelle folk lurer.
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2009

Re: Meninger om KJK

Politiet har jo en spesialstyrke, DELTA

Ble medlem
    2004

Politiet har en gruppe spreke/hvasse tjenestemenn som har streng seleksjon, og som er flinke (ettersigende) til det de driver med. Tror ikke spesialstyrker er en betegnelse som benyttes utenfor militære enheter. Uten forkleinelse mot Delta.

OR-5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2005

4 år gammel tråd. Fiffig.
    In the age of information, ignorance is a choice.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006

Lettere nekrofilt...
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Rekrutt
    Ble medlem
    2008

720 til luftforsvaret er også en spesialstyrke , ergo 3 stk!

Alex

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •