milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: epicondylitis lateralis

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

epicondylitis lateralis

Ja.. så var det gjort... epicondylitis lateralis eller tennisalbue som det heter... helv***!! eller #"@&€% som det også kan sies.. Noen som har been there done that? Tips anyone? Legen ønsket å proppe meg full av kortison men jeg var standhaftig og takket nei. Ønsker ikke å bruke et katabolt steroide (nedbrytende steroid).
    84mm :-(
    What happens in the garage, stays in the garage

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

re:epicondylitis lateralis

Kjedelige greier det der..
    Slo opp i noen av min samboers fagbøker(hun er fysioterapi student)
    men det eneste eg fant på epicondylitis lateralis var at det var et bein i armen ved siden av epicondylitis medetrialis.. Skal spørre hun om det finnes noen gode "tips" for å bli bedre/bra..
    Kommer tilbake når eg vet litt mer..
    Det må da være noen fagfolk her inne som kan gi deg noen gode tips??

God bedring!!

Hilsen Martin..
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

Re: re:epicondylitis lateralis

Sitat Opprinnelig skrevet av Martin
    Kjedelige greier det der..
    Slo opp i noen av min samboers fagbøker(hun er fysioterapi student)
    men det eneste eg fant på epicondylitis lateralis var at det var et bein i armen ved siden av epicondylitis medetrialis..
    Det har du helt rett i, tilstanden heter epicondylitt, og har satt seg på epicondylitis lateralis. Rett skal være rett.. Behandling er nok betennelsesdempende midler f.eks naproxen eller kortison. (som jeg ikke ønsker) Det jeg i utgangspunktet ønsker er kanskje treningstips slik at jeg ikke står der med skjegget i postkassa enda engang.. Kjedelig er det iallefall.. Men får fortsette m situps, jogging og trasking med sekk..
    84mm

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Fikk tips av sjefen (les:samboer) om at du kan ta ultralyd som vil hjelpe deg til å bli fortere frisk..
    Små strømbølger som hjelper fibrene som er "rotet sammen" til å ligge seg rett igjen..
    Dette kan du gjøre hos fysioterapaut...

Da tennisalbue er en senebetennelse er det ikke lurt å trene akkurat den delen når betennelsen herjer på som værst..
    Trikset er å bite i det sure eplet å ta noen brexidol (som demper betennelsen) og vente til du er blitt bedre..
    Deretter begynne å trene rolig igjen..
    Når du først har fått senebetennelse en gang skal det mindre til før du får det igjen, så ta det med ro..
    Håper det var noe hjelp i dette, og at du snart blir bedre/frisk..

Hilsen Martin..

regs
    Gjest
    Hei

Var hos fysioterapeut idag (beinhinnebetennelse).

Skal ta en 7-dagers kur på Brexidol i påsken. Så jeg støtter Martin, få i deg noe betennelsesdempende (anti-inflamatorisk - brexidol, ibux, oridus el.)

God bedring.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    Tja, det er vel bare å krype til korset.. problemet vil nok ikke gå over av seg selv.. Takker for tips!

84mm

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ble satt på en 10-dagers kur med Voltaren etter en muskelbrist ifm et kurs i SHV i februar. Syntes helingen gikk tregt til å begynne med men plutselig var jeg smertefri og "KTS" igjen. Hadde ingen bi-virkninger...
    Diligentia Vis Celeritas

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Gode gamle brexidol, eller jegerdrops som det også kalles:), gjør som regel susen. Ta det rolig en stund og tren alternativt så kommer deg seg forhåpentligvis!
    God bedring i alle fall!
    t's impossible to waste ammo, it can only be expended at a highly inconvenient rate.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    oki, da lurer jeg på: hva er tennisalbue (eller hva dere enn kalte det)?? Hva kommer det av? Og hva er greia med å ikke ta kortison osv når man har betennelse? Begynner selv å få en betennelse i skulderen, og vil gjerne vite hva jeg bør si til fysioterapeuten?

mvh buck

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tennisalbue er bare et kallenavn på betennelse i albuen, eller mer eksakt på epicondylitis lateralis i albuen..
    For å bli bedre må en ta det med ro og spise betennelses dempende medisiner eller få kortison sprøyter....

Disse medisinene bryter samtidig ned muskulaturen, og siden du ikke kan trene samtidig som dette pågår vil jo vi helst slippe å bruke slike medisiner.
    Men det beste rådet er å bite i det sure eplet og ta medisin og holde det aktuelle området i ro...
    Hadde for noen år siden senebetennelse i begge skuldrene, fikk brexidolkur på 14 dager samt sykemeldelse(da eg brukte armer/skuldre mye i arbeidet) Da de 14 dagene var gått var eg helt tilbake til normal...

Men husk!: har du fått det en gang, skal det mindre til før du får det igjen.Så ikke tren like hardet med en gang etter du tror du er frisk

Håper dette svarte på noen av spørsmålene dine..
    Tror fysioterapauten kan svare bedre en meg..
    Lykke til!!!

Hilsen Martin...

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •