Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 41

Tråd: HV I-styrke.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

HV I-styrke.

Vongisen, jeg bytter topic med en ny og svarer heller her.

Med mindre du jobber i helgene, skulle ikke tjeneste i I-styrken gå utover arbeidsgiver. For trening vil stort sett foregå i helger. Årets øvelse berører derimot ukedagene, og arbeidsgiver skal normalt sett ikke være vanskelig med å gi fritak fra sivilt arbeid. Du kalles inn til øvelse, og Heimevernsloven regulerer dette overfor arbeisgiver. I tillegg regulerer Heimevernsloven det slik at du kan beordres på kurs hvert 2. år, hvis jeg husker riktig. Som siste uvei, hvis du ønsker å kurse deg mye, kan du benytte ferien din til kurs. Altså ta ut én uke ferie som du i stedet benytter på kurs. Vel anvendt tid, å ta et kurs i ny og ne!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

RE: HV I-styrke.

Høres meget bra ut.
    Har tenkt på kurs og da er det neste troppsjefskurs, men samtidig så er jeg "redd" for at det kan bli for mye adm. i forhold til det å løse selve oppdraget...LF er tross alt en av "gutta", men det blir vel endringer på dette og kan jeg tenke meg.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Enig i det, vær LF så lenge du kan!! Og når det gjelder kurs, settes det opp*flere kurs som kun er tiltenkt personellkategori i I-styrke, og ikke bare for*troppssjefer ( tvert i mot ). Kurssted er HVSKS på Dombås.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Vongisen og Hjortejegern :

Pr. i dag er ikke kontrakten klar. En kontrakt har til hensikt å "gi" tgil begge parter, der Forsvaret er en part og vi som tjenestegjørende er den andre part. Det handler om en forpliktelse fra BEGGE parter sin side. Det økonomiske er en viktig del, men så må man også se på hvor langt en slik kontrakt kan tøyes, rent juridisk.

I alle fall må vi forvente at den blir god for begge parter, men jeg kjenner ikke til detaljert innhold. Trolig er ikke kontrakten klar før utpå vårparten, og skal dere på opptak før dere ser et utkast, ikke bekymre dere om det. Dersom dere finner den uakseptabel etter at opptak er gjort, er det bare å si takk for seg. Men at det skjer, ønsker ikke Forsvaret, da mange allerede er i gang i februar med sine opptak. ( Legger jo et større press på Forsvaret med å få i stand en god kontrakt for I-styrke personell !! ).

Så mitt råd er : Følg med på nettet, fortsett å bygge på formen, så er dere klare for opptak i mars / april.*

Gjest

Greit å flytte diskusjonen hit ja. I-opptak har ikke så mye med donasjon-Sør Asia å gjøre.
    Vel, joda skader ikke å ta opptaket nå, men jeg mener at de burde hatt en kontrakt og evt. info. klat nå slik at folk får litt mere forhold til hva de faktisk søker opptak til og kan forvente å få tilbake både i form av lønn og av tjeneste/øv.
    Ser ikke akkurat på opptaket som en mulighet til kun å få testet formen, det er jo ikke så stive krav til dette.
    Har hørt om sign on fee, mnd. avlønning og sluttbonus ved gjennomført kontrakt.
    Har hørt om dobbel sersjant lønn under øv (2 x 800,- ca.)
    Mange er spente på dette og jeg blir ofte spurt av flere om fremdriften i dette, men aner ikke så mye mer enn andre.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

"fortsett å bygge på formen"....

Har akkurat gjort ferdig 1 time i vektrommet og er dårlig i magen :
    Skikkelig dårlig, men har frem til april mnd...regner med at det da er myyye bedre.

Kjører et opplegg som jeg har fått av en kollega som jobber i et helse studio

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

...hehe, vondt i magen :-). Ta det helelr litt med ro. Jeg kjenner ikke din fysiske form, men alt du trenger å gjøre er å være i en generelt vanlig god form. Hvis det er noe i denne testen for I-styrken som eventuelt kan være vanskelig å klare for Ola Nordmann, er dte i så tilfelle løpetesten.

*

Ellers stemmer de opplysningene du kommer med vedrørende kontrakt rimelig bra med det som er utkastet til nå. Husk at gutta dine og bekjentskapkretsen ikke trenger å bekymre seg for den. Det er mange instanser som har et øye med HV for tiden, så kontrakten blir sikkert bra, den.

God helg :-).

Gjest

Er nok løpstesten som vil evt. bli utfordringen ja.
    Løypa er løpt opp og flere runder skal det bli.
    God helg tilbake.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Må bare slutte meg til det ang. løpingen.
    Styrke øvelsene er ikke noe problem i det hele tatt....

Dere må ha en riktig god helg (kikker innom forumet i helgen) og ikke glem å tren ;-)

Er det forresten andre lukkede forum jeg kan få tilgang til, hva finnes ??

Gjest

Tror BOR har eget her.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Enhver som er i normal fysisk form klarer de fysiske kravene til den normale I-styrken (i Oslo).

20 sit-ups

16 push-ups

10 rygg-hev

3000m på 15 minutter

Alt dette er meget greie krav.

Kontrakt ja....Skuffende at denne ikke er klar ennå. Men det er ikke distriktenes feil. Opptaket må gå sin gang, selv uten kontrakt. Kan ikke utsette opptaket fordi de høye herrer ikke har klart å få den klar.

Personlig vil ikke kontrakten kunne få meg til å droppe I-styrken. Jeg har deltatt på så sinnsykt mye frivillig tjeneste i HV, og ville uansett fortsatt med det hadde ikke dette med I-styrken kommet.

Motivasjonen min ligger i meningsfull tjeneste, godt samhold og miljø i avdelingen og

at treninger og øvelser er lagt opp på en god måte, og med dyktige og forberedte instruktører. Og så heves motivasjonen noen hakk om man i tillegg får litt moderne utstyr.

-- Edited by Ugle at 18:12, 2005-01-14

9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

Velskrevet innlegg, kamerat-Ugle!

Gjest

Skal nok mye til for ikke å søke uansett for min del, kontrakt eller ikke kontrakt klar.
    Utspillet mitt baserer seg på at det er flere i troppen som etterlyser dette for det er ikke alle som har lik mulighet til å bli med på dette uten at de vet hva som ligger foran dem.Det kan være ting i forhold til jobb, hjem og familie osv.
    Har jobb, kone og unger, men det vil nok ikke bli noen forskjell da det allerere tillegges HV mange timer og døgn utover kun årets trening.
    I distriktene så skal det "slankes" endel i mannskapsrekkene og for de som har lyst til å søke I-styrken men får problemer i forbindelse med jobb hjemmet osv. så vil kanskje noen heller søke om dimmitering fra HV( I-styrke kontra forsterkning/oppfølging.)
    Sikkert ikke artig å bli en del av F/O fordi man ikke fikk gjennomslag for I-styrken i jobb sammenheng/hjemmet.
    Uansett så er det jo kun en uke ekstra man må få fritak for på jobb/hjemmet.
    Restern av de tjenestegjørende dagene vil falle på helgene.
    Det har selvfølgelig mye med pri. å gjøre.
    Jeg er klar uansett.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Har søkt....

Men forventningene greier jeg ikke skru opp riktig enda. I første omgang kommer det nok bare opp én utrykningstropp i I-styrken her i 05 i inneværende år. Og så skal troppssjef og NK(!) være yrkesoffiserer på beordringssystemet! De blir sikkert lenge og sikrer kontinuiteten...

Først om noen år skal det være 3 UR-tropper i styrken her. Som troppssjefkandidat og ikke så aktuell for noe annet operativt, er nok faren stor for at jeg har passert de 40 før jeg kunne fått noen tropp. Ergo suser det rett inn i stab :-/ før jeg vil sjøl.

-- Edited by Kompressor at 09:50, 2005-01-18

HV-I [url="http://www.grebe.no"]www.grebe.no[/url]

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Ja da gikk alt til h.... (unskyld språket)

Fikk en rimelig dårlig tilbakemelding fra HV-02 i helgen.
    Egenerklæringen om helsen var ikke god nok dvs. synet er ikke godt nok :(

Var faktisk en ting jeg var redd for når jeg sendte inn søknad om opptak i I-styrken og det var for dårlig syn. Noen som vet om laseroperasjon dekkes i slike forbindelser, er rimelig "desperat" nå ja... blir for dyrt å dekke det selv.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Så teit! Hmmm, jeg vet HV egentlig opererer med et minstemål på helseprofilen. Men har ikke opplevd at de har vist så mye hensyn til det. Jeg mener, det er jo en drøss av eldre mennesker i HV, og synet blir jo dårligere med åra. Men det betyr ikke at du er ubrukelig til ting i HV. Og det er alltid bruk for motiverte personer i HV. Men det har sikkert mye å gjøre med I-styrken og at man nå får mange utenfor HV som søker seg inn....

Og dette er en lett måte for p-seksjonen å sile ut personell...

Jeg tror neppe du får dekket laseroperasjon for å kunne stå i en operativ mb-stilling dessverre.

Men det er en egen tråd på dette om laseroperasjoner under trening her på forumet tror jeg (tok selv laseroperasjon for en del år siden...)

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Synskrav i HV-I? Blir ikke det for dumt, så fremt man har syn som er "correctable to 20/20" som de sier på nynorsk?

Jeg er ganske nærsynt selv, men var PV-1er i Stormesk i førstegangstjenesten.* Det involverte kikkertsikte, måloppdagelse og ymse annet og det fungerte som fjell.

Hvis jeg med min motivasjon, bakgrunn, skyteferdigheter*og fysisk form blir nektet tjeneste i I-styrken på grunn av _synet_, så blir jeg rimelig grinete.

*

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Hardly

".... så blir jeg rimelig grinete. *"

Meget bra kommentar, kamerat-Hardly...

Gjest

Synskrav til I-styrke synes for drøyt. Vel og merke til en viss grad da.
    Det finnes jo folk i HV jegertroppene som bruker briller idag (ukjent styrke på glass vel og merke) som gjør en god jobb som HV jeger.
    Synes de bør se dette an noe og evt bruke referanser på de som dette berører.
    Finnes nok troppsjefer som kan gå god for de at de gjør en kjempejobb til tross for at man bruker "optisk".
    Blir jo ikke stor forskjell på den tjenesten HV jeger troppene gjør idag kontra I-styrke. Bedre utstyr og, vel..mere trening som det skulle bli. 6-15 dager(mannskaper) i året er det siste jeg har hørt og det antall dager er det jo flere tropper som øver per idag. (med frivillig øv selvsagt..markør osv.)
    Synstest gir dem selvfølgelig en mulighet til å kunne selektere mere blant søkerne, men å avskrive en person totalt bare fordi de ikke passerer synstesten blir litt tynt.Men vel og merke og med all respekt til de som bruker briller, man bør ikke akkurat ha flaskebunner.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

RE: RE: HV I-styrke.

quote:

Originally posted by: Hjortejeger

"Synskrav til I-styrke synes for drøyt. Vel og merke til en viss grad da. Det finnes jo folk i HV jegertroppene som bruker briller idag (ukjent styrke på glass vel og merke) som gjør en god jobb som HV jeger."

Er det jeg mener også, og det som forundrer meg at HV kan stille slike "krav" når du ser at enkelte yrkes soldater i USA som fortiden tjenestegjør i Irak bruker briller. Er ikke med på logikken her. Når det gjelder swynet mitt og cola bunner ;-) så har jeg -4,75 på begge øyne...kan ikke si at det har plaget meg under andre øvelser. Når det gjelder avslaget så var det gjennom et brev fra HV og telefon med legen. Jeg spurte om det var andre årsaker enn synet og det var det ikke.

Dersom jeg mot alle odds skulle få en innkallelse til opptak så må jeg nå takke nei pga. treningen (har ikke intensivert den pga.avslaget)...Men..dersom de ikke vil ha en av de beste og lojale og som gladelig vil ofre fritiden så får det bare være :-)

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Vel..., jeg synes det er riktig av HV å ha visse krav til personellet som tjenestegjør. Og spesielt til I-styrken.

Og som jeg skrev tidligere, så er det egentlig minimumskrav til helseprofilen til personell som er i HV, så jeg skjønner igrunn disse P-folka som da bruker det til å selektere personer. Men det burde være skjønn inne i bildet. Ved å ikke vurdere hvert enkelt tilfelle, så risikerer man jo å miste fullgode kanditater, og det tror jeg ikke HV har råd til i etableringsfasen.

Hadde jeg vært Vongisen, ville jeg seriøst ikke godtatt et avslag på bakgrunn av synet når det gjalt I-styrken i HV. -4,75 er relativt mye da... Hva har du på helseprofilen din (det er skala 1-9, hvor 9 er best...)? Jeg vil anta en mulig 4 eller 5? Er ikke sikker hva HV har som krav egentlig, men noe mellom 5 og 7 tror jeg...

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Ugle

"Er ikke sikker hva HV har som krav egentlig, men noe mellom 5 og 7 tror jeg..."

Mellom 5 og 9 på syn, såvidt jeg husker fra en plansje på et infomøte.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Man skal stille krav til personellet i en I-styrke. Men det må være fornuftige krav, slik at man får den rette typen personell. Når det gjelder syn, er jeg overbevist om at Vongisen og meg selv vil være blant de som har best syn, forutsatt at vi har på oss linser/briller. Vi er jo på kontroll stadig vekk, og jeg vet at jeg selv ser som en ørn, i motsetning til en stor del andre som har svakt svekket syn uten å vite det.

Dette er 2005. HV-I skal bestå av ca 5000 godt motiverte personer, som skal klare minstekrav med hensyn på fysisk form, og de skal ha viljen til å trene flere uker hvert år. Noe av poenget med HV er at de som er der er voksne og at de tar med seg ferdigheter fra den sivile tilstand inn i tjenesten. Da må man godta at man også tar med seg følger av alder og utdanning, som for en _stor_ del av befolkningen inkluderer svekket syn, noe man faktisk har hjelpemidler for, nå i 2005. Hva er det man er redd for? At brillene skal knuses? At linsene ødelegges?

Dette er ikke HJK eller jagerflygerutdannelse, dette er HV, og ikke fortell meg at det er noe problem å tjenestegjøre med 2,4 eller 8 i brillestyrke, så fremt man ser godt med briller eller linser. Hvis dette er jevn politikk i alle distriktene, vil de enten ende opp med for få folk, eller ta med personell med perfekt syn, men med mangler ellers.

Jeg vil heller ha en kvalitetsmakker med linser enn et rambo-kjøtthue med perfekt syn.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Hardly

" Jeg vil heller ha en kvalitetsmakker med linser enn et rambo-kjøtthue med perfekt syn."

Veldig bra innlegg :)

Jeg registrer bare valget HV har tatt i dette tilfelle og tar det deretter. Jeg kan som du sier ikke forstå logikken i avslaget. Det som er merkelig er at det er mage soldater med briller/linser som er i skarpe oppdrag i dag (Afganistan, Irkak, Afrika etc.).

Ugle skriver "jeg synes det er riktig av HV å ha visse krav til personellet som tjenestegjør. Og spesielt til I-styrken."

Det er greit det skal være krav, men det bør gå på psyken, holdninger og kondisjon.
    Hva gjør egentlig I-styrken så mye bedre enn de som er i skarpe oppdrag og som bruker briller/linser....burde de ikke vært der i det hele tatt da, og er de dårligere soldater enn de som er i eller skal inn i I-styrken ??

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Det er krav til helseprofilen til alle som drar på utenlandsoppdrag.
    Så er det nevnt.
    Det er ikke slik at man må ha 8 eller 9 på alt, men det er satt et krav.
    Og sånn sett er det satt et krav til HV-personell også....

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Laseroperasjon

Jeg var veldig "skuffet" da jeg så det grønne arket og den brune Helsekonvolutten da jeg fikk søknaden. Er sikker på at de kommer til å bruke syn som siling i I-stryken. Da jeg var på opptak til I-styrken i 02, fikk jeg en "midlertidig" godkjenning av legen. Jeg hadde -4,25. Legen skravlet om noe "linser som faller ut i skogen" -svada. Jeg sa at jeg har lenge planlagt lasroperasjon. Har nå endelig fått ut finger'n og fått bra syn igjen. Det var verdt pengene! Det rare(og kanskje bra?) med slike krav er at de ikke er konsekvente. Kom feks. ikke inn på befalskolen for mange år siden pga. for dårlig syn, men kom rett inn på UB.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004
    Litt sein oppfølging her, men har vært utenfor intranettet en periode. Etter at denne diskusjonen foregikk ringte jeg HV12 og spurte om deres syn på syn :-)

Svaret jeg fikk der var at de ikke hadde tenkt så veldig nøye på det, men at det viktigste var at man fungerte i felt. Jeg tolket det slik at man ville bli skjønnsvurdert, og at hvis man skjøt og så normalt, og øya ikke sto i alle vinkler, så var ikke dette noe problem.

En fornuftig holdning altså.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    vanskelig å skjønne at de kan stille absolutte krav til synet, så lenge det kan korrigeres. er selv bra nærsynt, men hadde ingen problemer med dette i 1. gangstjenesten, brukte linser i felt, funka som snus det!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av lebeda
    vanskelig å skjønne at de kan stille absolutte krav til synet, så lenge det kan korrigeres. er selv bra nærsynt, men hadde ingen problemer med dette i 1. gangstjenesten, brukte linser i felt, funka som snus det!
    Vet ikke om jeg ville benyttet linser som snus, men vi har alle vår smak :-)

Min oppfattning er at de som skal i front og kanksje er litt mer operative enn andre avdelinger må kunne se godt.

Trikset er vel å møte opp til synstest med briller utenpå linsene :-) Legen sier: Vennligst ta av deg brilllene les nest nederste linje! hehe

For de som ser dårlig på et øye er trikset å holde for det dårlige øyet med den ene armen og etterpå holder du over samme øyet med den andre armen :-)

Nei, gutter....ikke juks! Enhver lege med respekt for sitt studie avslører slikt på et blunk...med mindre han ikke ser så godt da.

Rekrutt
    Ble medlem
    2005
    Hei!

Ser det er en del diskusjon rundt fysiske krav.

Jeg var på opptak til I-Styrken HV-02 i april.

Kravene var der:

Hang up: 2stk

Rygghev: 10 stk.

Push-Ups: 24 stk.

Sit ups (90`med bena i ribbevegg): 30 stk

Krav til gjennomført 3000 m var 14 minutter.

Det var andre krav for jenter, de husker jeg ikke i farten.

Ingen ble sparket ut selv om de ikke greide det fysiske, men må gjennomføre og bestå disse ved en senere anledning.

Uansett tror jeg alle som var på opptak syntes helgen var slitsom nok, og veldig givende.
    November

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Bra November.

Det er de korrigerte kravene du nevner her. Og det er de som pr nå er gjeldende for I-styrkene i landet. Stabspersonell, 016, BOR og jenter har andre krav ja.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Noen inspirerende bilder fra militaryphotos.net:
    http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... hp?t=45348

Her er det bare å nyte!
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Er det noen her som kan bekrefte at oppklaringslaget i innsatstroppene har 2 stk skarpskyttervåpen finkaliber? Har fått litt forskjellige input (mangelfull input) angående dette. Har hørt både ja og nei.

Noen som vet hva slags våpen det er snakk om eventuelt dersom det stemmer at det skal være skarpskytter våpen i laget?

Alternativene er vel AG-3 med sksksats, NM-149 eller ett eller annet arvet fra 016 (MSG-90?).

-Avec

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    Da eg var inne til opptak sa de at det var nm149 som gjaldt.. Men flere av befalet gikk rundt med ag med sksk sats på... Har ikke hørt om noen arving av våpen fra 016..
    Dette er ikke noe eg har fått bekreftet..

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av avec
    Er det noen her som kan bekrefte at oppklaringslaget i innsatstroppene har 2 stk skarpskyttervåpen finkaliber? Har fått litt forskjellige input (mangelfull input) angående dette. Har hørt både ja og nei.

Noen som vet hva slags våpen det er snakk om eventuelt dersom det stemmer at det skal være skarpskytter våpen i laget?

Alternativene er vel AG-3 med sksksats, NM-149 eller ett eller annet arvet fra 016 (MSG-90?).

-Avec
    Under B/G hadde vår oppklarings gutter NM149, men de ble snakket om et mer moderne våpen........ men 149ern blir nok leeenge..... men kjempevåpen bare de blir skikkeligt skutt inn og behandlet rett, forresten så tok gutta våre ut 3 eller 4 vognkommandører der nede...... gjett om noen svartskaller som ble sure da :))
    TUERE!!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Stemmer at oppklaringslaget skal ha 2 skarpskyttervåpen, finkalibret. Men inntil Dombås er ferdige med sin utredning om hva slags våpen dette skal være i fremtiden, vil nok type skarpskyttervåpen variere fra distrikt til distrikt. De som har tilgang på NM149, vil nok få dette. Men det er absolutt ikke alle distrikt som har det dessverre.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Snakket med HV03 idag og han slo opp i diverse systemer/registre og kryssjekket... Oppklaringslaget skulle settes opp med "heimeværnets-skarpskyttersats". Sålangt han visste hadde de ikke noe sats til AG3, men endel NM149.. Så han var rimelig sikker på at det var NM149 som var våpenet... (I tillegg til kikkerter etc)

Det strider litt mot organiseringen vedr. skarpskytterne, at oppklaringslaget får denne rollen... Tidligere har det vært sagt at all finkaliber sksk skal samles i regionsresurser, som det skal finnes 4 stk av rundt i Norge. (I tillegg til evt. sksk i 016 avdelingene)

Er glad dette ble brakt opp, slik at jeg rakk å logge min interesse for en slik stilling i HV03 før alle stillinger ble besatt...
    Heller frisk og rik, enn fattig og syk!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Ja, det vil nok være en del distrikt som har tilgang på NM149 (men ikke HV-02....)

Slik jeg ser det, strider ikke det med oppklaringslagene mot organseringen av regionsressursene. Oppklaringslaget organiseres i Innsatstroppene. Her opererer troppen samlet. Og har eget oppklaringslag og eget skarpskytterlag.

Jegertropper og skarpskyttertroppene opererer normalt lagsvis/parvis, normalt aldri som samlet tropp.

Slik sett vil man kunne sende skarpskytterpar og jegerlag rundt om i Norge og la dem underlegges andre avdelinger. Men dette gjør man ikke med innsatstroppenes lag. For her er troppen som helhet samkjørt.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ugle
    Ja, det vil nok være en del distrikt som har tilgang på NM149 (men ikke HV-02....)

Slik jeg ser det, strider ikke det med oppklaringslagene mot organseringen av regionsressursene. Oppklaringslaget organiseres i Innsatstroppene. Her opererer troppen samlet. Og har eget oppklaringslag og eget skarpskytterlag.

Jegertropper og skarpskyttertroppene opererer normalt lagsvis/parvis, normalt aldri som samlet tropp.

Slik sett vil man kunne sende skarpskytterpar og jegerlag rundt om i Norge og la dem underlegges andre avdelinger. Men dette gjør man ikke med innsatstroppenes lag. For her er troppen som helhet samkjørt.
    Hos HV14 er det nok NM149 som blir de aktuelle våpnet i første omgang, vi har fått noen oppgraderte og ny"shinete" våpen, samt kikkert, og guttene var godt fornøyde med det.

O-laget opererte som to gjenger, innunder tropps/avd oppdragsløsning, så de var godt fornøyde med våpen og det nye utstyret de fikk testet, så er de noen som er nyskjerrig på denne tjenesten så tror jeg det er mye utfordringer der.

De sitter jo på en formidabel ressurs med sin optikk ang støtte/op.....
    Nu begynner det forresten å nærme seg med stormskritt hos HV14, August er måneden da det skjer, håper bare at de er flere soldater som vil/ tør prøve seg...... blir visst ganske ok etter de siste man hører....
    TUERE!!

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Har nettopp kommet hjem fra opptak i hv11.
    Her ble nm149 nevnt som våpen til spotter. Men jeg fikk inntrykk av at det ikke var helt sikkert. Var ikke sikkert med primærvåpen til 12.7 MØR-skytterne heller.
    [size=7]Des Franctireurs du Roi[/size]

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •