milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 789
Viser resultatene 321 til 350 av 350
    AGR416
    Gjest
    Jeg så mest for meg en SIBO situasjon, f.eks. taktisk magbytte i en stack før du melder klar.
    Da har jeg pipen i low port/patrol ready.

Det jeg egentlig ville fram til, er at hvis du da bytter magasin med pipen opp, så vil det være minst bevegelse på pipen om du går fra/til high ready/port kontra low port. Bare en ting å ta til tanke om man er en low port mann.
    Og hvis man har folk over seg?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg
    Ok, ingen fan av magbytter i low port. På min kropp vil våpenet da dekke store deler av magasinene, og spesielt de som er lengst mot høyre som er de jeg vil bruke ved taktisk bytte.

Samme tilbake, hva om du har folk under deg? Det er vel større sjanse for at man må jobbe seg opp kontra ned..
    Om du peker pipa på en vegg, så bryter du en våpenregel uansett, da du ikke vet hva som er på andre siden. Eneste løsninger er å la våpenet ligge hjemme hvis man skal tenke slikt...
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    57 innlegg
    Sitert
    415 innlegg
    For en tråd. Jeg bruker som regel rem på våpenet og pipen ned, magasin bytte er ingen problem siden remen er med å stabilisere våpenet selv med bare en hånd på pistol skjeftet. Min tjeneste er ikke veldig ninja. Vakt og vei patruljer dekker det meste av lende så pipe ned og 45 grader passer godt, men jeg har aldri trent med pipe opp.

AGR416
    Gjest
    Ok, ingen fan av magbytter i low port. På min kropp vil våpenet da dekke store deler av magasinene, og spesielt de som er lengst mot høyre som er de jeg vil bruke ved taktisk bytte.
    Det er lov å ikke låse seg helt. Om man altså da vrir våpnet slik at det ikke ligger med siden inntil kroppen, men at pistolgrepet peker inn mot kroppen og siktet bort fra kroppen, så funker det helt fint. Evt vrir det end litt lenger sånn at håndflata nesten peker opp.

Samme tilbake, hva om du har folk under deg? Det er vel større sjanse for at man må jobbe seg opp kontra ned..
    Om du peker pipa på en vegg, så bryter du en våpenregel uansett, da du ikke vet hva som er på andre siden. Eneste løsninger er å la våpenet ligge hjemme hvis man skal tenke slikt...
    Hvorfor er det mer sannsynlig? Man har da stige i SIBO satsen?

Og nei, eneste løsningen er ikke å legge våpenet sitt hjemme. Man kan risikere å sveipe folk bak vegger, bak hus, bak skoger etc. Det finnes inegn 100% løsning for å unngå å sveipe folk man ikke ser. Poenget er man må ha en bevissthet rundt pipeføring.

Og hvis det blir avfyrt et vådeskudd, vil du helst bli skutt i foten eller i hodet?
    Sist endret av AGR416; DTG 031757A Jun 12 kl

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg
    Vi tar SIBO i SIBO tråden?

Jeg vil helst ikke bli skutt, men jeg ville valgt foten hvis dette var en enten eller situasjon. Dog er det lov til å ha litt SA, og tilpasse vinkelen på pipen etter behov? Man må jo være hjernedød hvis man velger high ready og står å peker pipa rett i skallen på kollegaen sin. Bevissthet er vel nøkkelen som du sier..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En meget bra diskusjonstraad som tok tid aa lese igjennom ,det artige er at den har vart over flere aar ,og underveis har tohaands vaapen blitt byttet ut og det som var aktuelt for feks AG 3 ,gjelder kansje ikke for dagens nyvinning som har blitt innlemmet i vårt Forsvar ,Her var allt ifra aa holde Pipen ren for sne og annet skitt,ulumskheter til Krigføring i SIBO m mere .

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Pipa ned selvfølgelig. Det vil ikke si at man ikke kan kjøre med pipa opp (police), men for oss gamlinger er pipa ned SOP. Om man går inne i et hus og peker ned eller opp, betyr det kanskje nada, da det kan være folk både under og over deg. Som tidligere nevnt i tråden er det kontroll på pipa og aller mest kontroll på avtrekksfinger som er viktig. Enten man entrer med stige eller tar bussen, gjelder samme prinsipper. Men det er lov å tenke selv, samt at man har et område å sikre. Mulig noen finner på at pipe opp er veien og livet, men pipe ned prinsipp funker under alle operative forhold, ingen tvil om det.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
    Pipa ned selvfølgelig. Det vil ikke si at man ikke kan kjøre med pipa opp (police), men for oss gamlinger er pipa ned SOP. Om man går inne i et hus og peker ned eller opp, betyr det kanskje nada, da det kan være folk både under og over deg. Som tidligere nevnt i tråden er det kontroll på pipa og aller mest kontroll på avtrekksfinger som er viktig. Enten man entrer med stige eller tar bussen, gjelder samme prinsipper. Men det er lov å tenke selv, samt at man har et område å sikre. Mulig noen finner på at pipe opp er veien og livet, men pipe ned prinsipp funker under alle operative forhold, ingen tvil om det.
    Hehe bra sagt MGhøyre kort og godt illustret og oppsumert .

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    183 innlegg
    Beste bumpen noensinne. Jeg elsker disse trådene, både for alle fakta, og den store humoren det er at alle fagfelt har sånne diskusjoner som bare varer og varer.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Ble dere enige til slutt? Pipen opp eller ned?

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Siden alle andre i hele verden - fagfolk med valide meninger eller ikke - allerede har ment noe i denne tråden, så tenkte jeg at jeg også skulle mene litt:
    Jeg mener det er helt amatørmessig å fiksere og låse seg fast i èn av de to måtene å ha pipen i sikker retning på, og at den ene utelukker den andre, fordi "den ene er bæsj og den andre er best". I likhet med Holger Danske tilbake på side-11 - i 2007 - synes jeg det kraft ete meg er helt utrolig hvordan noe så enkelt som om pipen skal være opp eller ned klarer å generere 17 sider (med støy, for det meste), men sånn går det vel når alle liksom skal få ha sin mening om dette.
    Situasjonen dikterer alltid hva som er best måte å bære våpenet på - ikke hva 150 forskjellige fenriker (med eller uten SME-ballast), airsoftere eller hasbeens har sett på YouTube, eller lest i en Navy SEAL eller SAS-bok, eller selv drevet med "back in 19-pilogbue".

Dette har også Forsvaret tatt litt konsekvensen av i det siste også, sikkert som følge av at hver kursdeltager på hvert eneste skytekurs de siste 11 år har hatt SIN/MIN RIKTIGE MENING! om dette, og man har brukt en signifikant mengde tid på å drive å snakke, gnæge og krangle om noe som rent egentlig er komplett uvesentlig - da framfor å faktisk bli gode på å skyte.
    I det nyeste Reglement For Patruljenærstrid for Hæren, datert Mars/April 2014, står det nå svart på hvitt at pipe-ned er normaltilstand (i Hæren), mens pipe-opp er en fullt ut lovlig og innafor måte å bære våpenet på dersom det er behov for dette. Situasjonen dikterer, som det står.
    Sjøforsvaret, ihvertfall de avdelinger der som driver med grønn tjeneste, har valgt å la pipe-opp være standard (jfr. SÆP 40), men "anerkjenner" også pipe-ned som en måte å bære våpenet på, ved behov --> Altså, situasjonen dikterer.

"Sluttilstand er nådd når pipen peker i sikker retning og man hurtig kan komme til skudd ved behov" kan man vel reformulere disse to blekkene til å egentlig mene. Om dette så betyr at pipen peker rett fram kunne ikke jeg ha brydd meg mindre, sålenge denne pipen ikke sveiper egne og/eller en lite gunstig bakgrunn, og skytteren kan avgi ild innenfor en akseptabel mengde, altså kort tid.

Slår man opp i SNL under ordet/begrepet "drøvtygging", dukker link til denne tråden opp.
    Elite Som En Trensoldat

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    160 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Siden alle andre i hele verden - fagfolk med valide meninger eller ikke - allerede har ment noe i denne tråden, så tenkte jeg at jeg også skulle mene litt:
    Jeg mener det er helt amatørmessig å fiksere og låse seg fast i èn av de to måtene å ha pipen i sikker retning på, og at den ene utelukker den andre, fordi "den ene er bæsj og den andre er best". I likhet med Holger Danske tilbake på side-11 - i 2007 - synes jeg det kraft ete meg er helt utrolig hvordan noe så enkelt som om pipen skal være opp eller ned klarer å generere 17 sider (med støy, for det meste), men sånn går det vel når alle liksom skal få ha sin mening om dette.
    Situasjonen dikterer alltid hva som er best måte å bære våpenet på - ikke hva 150 forskjellige fenriker (med eller uten SME-ballast), airsoftere eller hasbeens har sett på YouTube, eller lest i en Navy SEAL eller SAS-bok, eller selv drevet med "back in 19-pilogbue".

Dette har også Forsvaret tatt litt konsekvensen av i det siste også, sikkert som følge av at hver kursdeltager på hvert eneste skytekurs de siste 11 år har hatt SIN/MIN RIKTIGE MENING! om dette, og man har brukt en signifikant mengde tid på å drive å snakke, gnæge og krangle om noe som rent egentlig er komplett uvesentlig - da framfor å faktisk bli gode på å skyte.
    I det nyeste Reglement For Patruljenærstrid for Hæren, datert Mars/April 2014, står det nå svart på hvitt at pipe-ned er normaltilstand (i Hæren), mens pipe-opp er en fullt ut lovlig og innafor måte å bære våpenet på dersom det er behov for dette. Situasjonen dikterer, som det står.
    Sjøforsvaret, ihvertfall de avdelinger der som driver med grønn tjeneste, har valgt å la pipe-opp være standard (jfr. SÆP 40), men "anerkjenner" også pipe-ned som en måte å bære våpenet på, ved behov --> Altså, situasjonen dikterer.

"Sluttilstand er nådd når pipen peker i sikker retning og man hurtig kan komme til skudd ved behov" kan man vel reformulere disse to blekkene til å egentlig mene. Om dette så betyr at pipen peker rett fram kunne ikke jeg ha brydd meg mindre, sålenge denne pipen ikke sveiper egne og/eller en lite gunstig bakgrunn, og skytteren kan avgi ild innenfor en akseptabel mengde, altså kort tid.

Slår man opp i SNL under ordet/begrepet "drøvtygging", dukker link til denne tråden opp.
    Så det du egentlig vil frem til er at det er best med pipen opp...?

*trolle trolle*
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg
    "Pointy end towards enemy."
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    201 innlegg
    Jeg husker at det jordanske spesialpolitiet i Kosovo hadde lagt seg på en "mellomlinje".
    two to the heart, one to the mind...

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    126 innlegg
    Sitert
    513 innlegg
    Utdrag fra Sikkerhetsregler for våpen, UD 2-1 pkt 3.2.1.1
    2) Pek eller sikt aldri på noe du ikke er villig til å bekjempe.

- Våpenet skal peke i en sikker retning, med mindre du skal engasjere ett mål
    - Våpenet skal peke i minst farlig retning, med mindre du engasjerer et mål
    - Noen ganger vil den sikre retningen være opp, noen ganger ned, noen ganger horisontalt.

The End. A og O. Etc
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    172 innlegg
    Sitert
    999 innlegg
    Partypooper
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg
    Det har jeg sagt siden 2006.....velkommen etter lizzm!
    It's not about surviving, it's about winning.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg
    OK, da ser vi ut til å være enige, da.
    Case closed.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Pipen ned er vel den britiske måten å gjøre det på ("Northern Irleand carry" etc.), mens pipen opp har amerikanske røtter (i alle fall fra Vietnamkrigen og innføringen av M-16 av)?
    Om pipen henger opp eller ned, så er vel uansett det viktigste at pipen ikke peker en vei som medfører høy risiko for treff i uønsket mål ved ev. vådeskudd.
    Hvilken vei pipen peker er i selv ingen idiotsikker garanti for at liv ikke kan gå tapt ved utilsiktet avfyring.
    Pipen ned innebærer økt risiko for at kulen kan endre retning ved rikosjett. Pipen opp innebærer at kulen vil lande et sted. Ikke nødvendigvis i hodet på en selv pga. jordrotasjon mm., men hvor den lander???

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    126 innlegg
    Sitert
    513 innlegg
    I repeat....

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post

- Noen ganger vil den sikre retningen være opp, noen ganger ned, noen ganger horisontalt.

The End. A og O. Etc
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

21. Liker Kdo_Under likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Før i tiden var jo regn i pipa et moment i vurderingen. Dvs pipe ned i Bergen, ref Sjøforsvaret over. Er det ikke det lenger altså?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T35)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    141 innlegg

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Sv: Pipen opp eller ned

Ettersom innføring av MP-7 i HV påståes å medføre "sveipefest" kom naturlig nok det alltid dagsaktuelle temaet for denne tråden opp igjen!

Pipe opp - eller ned?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T60) SPONSOR

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    178 innlegg

Vanligvis ned. Under ild og bevegelse og ulendt lende - opp. IMHO
    Dona Ferrea

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    303 innlegg
    Sitert
    371 innlegg

Oh boy, here we go again....
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

27. Liker onkel smerte likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Men for svarte svingende...
    Til alle nye lesere — vennligst les gjennom hele denne tråden før du legger inn et nytt svar!

29. Liker Kdo_Under, NK Milforum likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Men for svarte svingende...
    Til alle nye lesere — vennligst les gjennom hele denne tråden før du legger inn et nytt svar!
    Hvorfor det? Nye meninger, nye våpen, nye muligheter!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

31. Liker NK Milforum likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg

Inb4 jaffar:

The End. A og O. Etc
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Ja, pipe opp eller pipe ned, det er spørsmålet.
    Eller har vi allerede fått det autorative svaret på denne tråden?

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

The End. A og O. Etc
    @jaffar har selvsagt rett.

Jeg beklager dersom dette har revet opp gamle traumer hos folk.
    Men se positivt på det - nå vet også de oppvoksende generasjoner milforumister hva som er korrekt!

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 789

Lignende tråder

1. BFO eller NOF?
    By Resistance in forum Mannskapsmessa
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 230916A Feb 12,
  2. HV I eller F
    By alfa91 in forum Heimevernet
    Svar: 35
    Nyeste innlegg: DTG 201958A Nov 07,
  3. 2.Bn eller Jegerkompani?
    By MH434 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt