milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 2 av 9 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 350
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Skal pipen opp eller ned?

Blåser støv av en gammel men relevant diskusjon......

Her bruker vi metervis med spalteplass, øser bøtter med erfaring og sprer forbandelse på hverandre - bare for å kunne konkludere med en ting: Det spiller ingen rolle!

Krigere i ulike avdelinger og forskjellige land trekker tilbake hhv både med pipen opp og pipen ned. I Norge har man blitt latterliggjort i en mannsalder, dersom en stormet fremover med pipen høyt. Og nå er det plutselig fasit (?) å holde staken høyt....!!??! Til tross for at både våpenet, mannen og mye av utstyret fortsatt er det samme....??.

Det koker ned til at vi må sloss etter prinsipper, og ikke bare teknikker & driller. Prinsippet er finger ut av avtrekkerbøyle når man ikke skal skyte. Dersom en følger dette, kan pipa til makker stå hvor den vil for min del.

Bruker vi for mye tid på unødige detaljer i Forsvaret? Hvem bryr seg om jeg løper med pipa opp eller ned, så lenge jeg har kontroll???? Vi kan prøve å lage regler og SOP`er i bøtter & spann, men det er vel ikke alltid SOP`en stemmer med terrenget. La krigeren selv vurdere.

Rema sier det greit: Det enkle er det beste!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Re: Skal pipen opp eller ned?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mosambique
    Her bruker vi metervis med spalteplass, øser bøtter med erfaring og sprer forbandelse på hverandre - bare for å kunne konkludere med en ting: Det spiller ingen rolle!
    Øyyy ! Stemmer ikke den konklusjonen med mange tråder da ? Det er jo derfor vi har forumet - en god anledning til å kverulere og diskutere over lite relevante detaljer.

Forøvrig er et godt innspill at pipen skal føres like under kornet i siktet. Konstant.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Demaco
    Gjest
    Under forflyttning i angrep er pipe opp bra synes jeg (stillingsbytte,såra makker med tung sekk osv),pipa rett fram synes jeg funker bra i tett vegetasjon (våpenet hekter ikke så lett,men trenger igjennom) også det under hurtig forflyttning,pipa ned bruker jeg bare på patrulje.Samme erfaring har alle jeg har jobbet (operativt) sammen med.
    Men jeg tror nok dette er mer en smaks sak.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Demaco
    Under forflyttning i angrep er pipe opp bra synes jeg (stillingsbytte,såra makker med tung sekk osv),pipa rett fram synes jeg funker bra i tett vegetasjon (våpenet hekter ikke så lett,men trenger igjennom) også det under hurtig forflyttning,pipa ned bruker jeg bare på patrulje.Samme erfaring har alle jeg har jobbet (operativt) sammen med.
    Men jeg tror nok dette er mer en smaks sak.
    Smakssak er jeg helt enig med deg i. Under stillingsbytte foretrekker jeg pipa skrått ned mot fi, spesielt når du går på skrå. Det gir kort vei opp i skulder eller når det brenner på gammeldassen til litt ild fra hoften i fart. Med pipa opp skal balansen i våpenet endres ganske mye før du har en siktelinje synes jeg.
    Ellers enig.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    For oss var det et fett. Det som var kjappest og funka best for oss, var det vi brukte. Men stor forskjell om du er i en liten avdeling med håndplukka folk som har det som trengs enn om du er i en infantri-tropp der 50% er motivert for tjenesten 20% gir faen 20% vil hjem 10% mangler vesentlig motorikk. Da skjønner jeg at sikkerhet og strenge retningslinjer må bli fulgt!
    Frosken

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Nå kan jeg kaste inn i debatten at Sting på skjold driver å driller de nyeste rekruttene sine på kontaktdriller og lign. da med pipen OPP. Jeg har aldri sett på maken....resten av leiren gjør det på "gamle-måten".
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av cap
    Nå kan jeg kaste inn i debatten at Sting på skjold driver å driller de nyeste rekruttene sine på kontaktdriller og lign. da med pipen OPP. Jeg har aldri sett på maken....resten av leiren gjør det på "gamle-måten".
    Se opp for FI .....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Godlike
    Gjest
    masse snø opp, lite snø ned ? kort og godt fortalt.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ser Hamilton kjører Pipe opp i CQB.
    Ser og Søndenfjelske dragonregiment, Våpenskolen for Kavaleriet (film fra FRM (C) 1999 i patruljenærstrid) kjører pipen ned.
    Tar Hamilton feil?

(siste intel Rena sier pipen opp)
    FUBAR!
    Tracers work both ways

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Ned !!

hehe. På tide å vekke en gammel tråd - synspunkter ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En av mine favoritter :-)

Pipen skal peke opp

(Kommer tilbake med hvorfor senere i kveld, nå må jeg hente jentungen på SFO, gutten i barnehagen og kjerringa på jobb, i den rekkefølgen. Ha en fortsatt fin dag).
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Etter diverse adm. og fors. har jeg nå konludert med følgende.
    Lav åling med pipen ned fungerer dårlig. Spesielt i dag med 40 cm ny sne utenfor huset.
    Høy kryping, er lite hennsiktsmessig da dette går unødvendig treig og dekning/skjul kan diskuteres, pipen i denne sammenheng vil peke ut til siden.
    huket gange, går noe raskere, pipen peker her noe oppover og til siden. Med pipen ned vil den subbe i sneen.
    Fremrykning, kontakt front/siden/bak, Peal back, Rally H/V/B:
    I dyp sne, slik som i dag vil pipen ned føre til unødvendig risiko, da det er lett å falle med det resultat att pipen vil bli stappet full med sne/drit. Med pipen opp, springer fremover, dersom mann snubler, vil en kunne rope "jeg faller, jeg faller, jeg faller" mens en tar en kontrolert rulle til venstre. Pipen vil da være fri fra bakken, en kan letter beskytte vitale deler når pipen peker oppover.

I skogsterreng kan pipen opp by på noen problemer med tanke på sne på trærne som kommer inn i pipen, her må en tilpasse. Fremrykning i tett skog går og noe treigere, så risiko for å falle er noe mindre. En må huske på att stubber og skjulte hindre er mer representert i skogsterreng.

I bymiljø er pipen opp naturlig, da bygninger begynner normalt på bakkeplan og går oppover, en må her følge med 2. 3. 4.de etasje, og pipen vil naturlig peke oppover.

Noe av grunne til pipen opp eller ned er stridsdriller der våpenet/pipen passerer egne. Unngå blue on blue situasjoner. Med skarpe skudd i kammer, glemt primærsikring, vil skudd i asvalten rikosjere og være en risiko for egne. Med pipen opp vil skuddet gå opp og ut fra egen sektor. Flagging av våpen på hushjørner, ingen fordeler om en kjører pipen opp eller ned slik jeg ser det på nåværende tidspukt.
    Om en ser i midøsten, der de har lang krigserfaring, kjører de pipen opp under feiring av bryllup, og andre festivitas. Grunnen til dette er att nedfallet ikke skaper risiko for egne (hva naboen 3 kvartal unna tenker er en annen sak. Det som går opp, kommer som regel ned).

Fra undervisningsfilmer slik som Heat og Hamilton kjører de her pipen opp. Da allt som vises på film er sant, så er det naturlig å tro att mest hennsiktsmessige håntering av våpen er med pipen opp.
    FUBAR!
    Tracers work both ways

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Etter diverse adm. og fors. har jeg nå konludert med følgende.
    Lav åling med pipen ned fungerer dårlig. Spesielt i dag med 40 cm ny sne utenfor huset.
    Høy kryping, er lite hennsiktsmessig da dette går unødvendig treig og dekning/skjul kan diskuteres, pipen i denne sammenheng vil peke ut til siden.
    huket gange, går noe raskere, pipen peker her noe oppover og til siden. Med pipen ned vil den subbe i sneen.
    Fremrykning, kontakt front/siden/bak, Peal back, Rally H/V/B:
    I dyp sne, slik som i dag .........
    Jeg ser det for meg. B2Z ålende i sneen mens jentungen griner i baksetet, sulten på vei hjem fra SFO - tanter og egen småtass stående med store øyne langs barnehagegjerdet og hu mor bannende på telefon over gubbe som ikke dukker opp for hente henne ... Go army !

Pipen skal ned, for da kommer du raskere til ildåpning når det trengs. Snø ? Driver ikke med sånn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ja takk begge deler.. Det er ingen konkrete svar, du bruker det som er mest hensiktsmessig i den sammenhengen du er i.
    Ehh... hva gjør den knappen her?

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    B2Z, må si tanken på deg krypende rundt på egne plen var en god start på dagen.. :) Jeg har ingen militær bakgrunn så jeg baserer meg på tillegnet info og sunn fornuft i skjønn forening. Det er ikke noe enten eller svar på dette og i kamp vil omstendighetene bestemme, men munningsdisiplin og lignende bør uansett drilles godt. Jeg mener at i åpent lende i kamp (shoot and manouver) bør pipa opp for disse grunnene:
    1. enklere å bytte magasin mens beveger til ny posisjon
    2. eventuelle vådeskudd vil gå opp og
    3. med pipa ned vil løpet løfte seg og siste skudd, hvis våpenet på slik setting, kunne treffe de rundt deg.
    Mulig at dette er vanskeligere med agen en med lavere kalliber og vekt våpen som M16 serien, men det er bare min tanke. Som sagt er mye av mine tanker basert på seal centre peal og andre taktikker for å bryte kontakt med mye bevegelse og rettet ild..
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Haward
    Ja takk begge deler.. Det er ingen konkrete svar, du bruker det som er mest hensiktsmessig i den sammenhengen du er i.
    Det skulle vel oppsummere det meste.
    På patrulje bærer en AG-en i beredskapsreim, denne vil da bæres med pipen ned.

Spørsmålet er konkret på kontaktdriller, der sikkerhet for andre egne er ett tema.

Finnes en annen tråd som går på kontaktdrill og bytting av magasin, før, under eller etter forflytning, men hva er riktig med tanke på pipen opp eller ned i denne sammenheng?

Ta utgangspunkt i centre peal back drillen.. laget på to rekker under fremrykning, avhengig av situasjonsvurdering.
    Kontakt Front!
    1'er eller den som oppdager FI opner ild, 3 raske, KONTAKT FRONT! VEIDRILL!
    Tømmer mag. mens resten gjør seg klar, vender innover, løper bakover, mens 2'er tar over nedeholdende ild. Hvor er pipen? opp? eller ned?
    UD 2-1 hensyn?
    FUBAR!
    Tracers work both ways

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    UD2-1 gjelder vel bare i fred, så hvis det er krig så driter man vel i den :) Sunn fornuft må råde uansett..

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat UD 2-1 (pkt 1.1.1.2):

"Under internasjonale operasjoner får UD 2-1 anvendelse i den utstrekning det besluttes av operativ myndighet (FOHK)"
    "Initial success or total failure"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Stemmer godt overens med det jeg sa det

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Train hard, fight easy og train as you fight.
    Hvordan trene uten å ta hensyn til UD 2-1?
    Og når en trener etter UD 2-1 så er det vel naturlig att noe av sikkerheten en har hatt med på treningene, tas med videre ut i teig på skarpe oppdrag?

Eller er det slik å forstå at bare en kommer ut, så kan en drite i UD 2-1 med mindre FOHK sier noe annet?
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    UD 2-1 er forandret, og det står der nå at pipen skal peke i ufarlig rettning.
    Hvordan drillene skal gjøres skal jeg ikke kaste meg inn i noen debatt her på forumet. Avdelinger gjør forskjellige ting ut fra sine overbevisninger og hva dem finner ut er best for dem. Det vi læren elever på kursene er "vårt" syn og rettningslinjer. Man velger selv hva man gjør i etterkant av kursene, men under kurset er det en måte det skal gjøres på.

Ellers er det morsomt å se at en gammel tråd har blusset opp igjen. Da jeg startet den var det mange som var mot måten å gjøre det på, samt at det var nytt for mange.. Morsomt å se at det finnen noen ildskjeler der ute!!
    MODERATOR

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Train as you fight er piss. Du trener ikke som du sloss, fordi du trener som regel først.

Fight as you train derimot er det som stemmer, siden det du trener på, det gjør du når dassen tar fyr...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Neo
    Train as you fight er piss. Du trener ikke som du sloss, fordi du trener som regel først.

Fight as you train derimot er det som stemmer, siden det du trener på, det gjør du når dassen tar fyr...
    Train as you fight er faktisk riktig, dvs du trener på det du skal gjøre når det smeller og ikke tar noen snarveier. Mange har sikkert hørt: "Vi gjør det sånn nå, men det skal ikke gjøres sånn når det smeller"......

Men tar poenget ditt, resultatet blir jo: you fight as you train....

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av thaugli
    [
    Men tar poenget ditt, resultatet blir jo: you fight as you train....
    Dette har jo potensialet for en egen tråd som kan bli klassiker. as you fight eller as you train ....

Ad UD 2-1 tror jeg nok du vil finne at gutta i Jåttanuten neppe gir noe frislipp ihht bestemmelsene for vanlige avdelinger. Og det er et problem at i strid kan selvsagt UD 2-1 brytes, mens ikke på øvelse. Feks skyte over/mellom egne.

Typisk kontaktproblem. Kontakten er skrått bak makkeren din som står 5 meter foran deg vendt mot deg. Hva gjør du ? Og hvor har du pipen ? Hehe :)
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Pipen opp eller ned avhengig av situasjon.
    Hva med bevæpning? AG-3 vs. MP-5 og Glock.

AG-3, pipen ned i CQB
    MP-5, Pipen opp
    P-80, pipen opp

Eller pipen opp/ned uavhengig av bevæpning?
    (Eventuelt opp ned/bak frem)

Og det er Train as you fight. En trener på situasjoner og oppdragsløsning slik en ville gjort det i en reel situasjon. Resultatet blir at you fight as you train. En slåss slik som en har trent. Blir omtrent som diskusjonen om høna eller egget. Hvem kom først?

Ikke det at US har fasitten, men her vises begge varianter.
    http://video.google.com/videoplay?do...37297260&q=cqb
    http://video.google.com/videoplay?do...521&q=fallujah
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Det jeg har mest sans for i den dokumentaren er hvordan de sier at de ønsker at alt skal drilles slik at det skjer automatisk, bortsett fra en ting, å trekke av. Det er den ene tingen de vil skal skje svært bevisst.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Gjest
    Sexyen Skrev:

Slik var det iallefall for meg da jeg ble vist pipen opp.. Var veldig kritisk i starten. Snakket en del med venner fra Tyskland under et kurs på ISTC, samt en del amerikanere. Lurte på hva dem gjorde og syntes. Blandede tilbakemeldinger. Italienere bruker pipe opp når dem trener CQB, og det er så vidt jeg kjenner til nå innført under kursene på ISTC. En stund siden jeg var der nå så jeg er ikke helt sikker.
    Ser du har funnet "losningen" i din utleverte DD 2-1:

Seksto Skrev:

UD 2-1 er forandret, og det står der nå at pipen skal peke i ufarlig rettning.
    Flott at usikkerheten din fant en losning ! Staa paa ! Jeg har stor respekt for de som tillfredstilles med aar inn & aar ut med rofis & operer i et miljo der basic kan bli ganske komplisert & ikke alltids "makes sense".
    Tomla/ex Jerry

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hvem var den myntet på Tomla??

Var det meg tror jeg du har bommet fælt!!
    MODERATOR

Gjest
    Ut i fra kommentaren din ser det ut som om det var en innertier.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av tomla
    Ut i fra kommentaren din ser det ut som om det var en innertier.
    Hva er det egentlig du prøver å få frem her?
    MODERATOR

Gjest
    Fint at du engasjerer deg saa folelsesmessig som du gjor. For og svare paa sporsmaalet ditt: Dette forer jo ingen steder & er heller ikke noe bidrag til linken du startet & jeg hopper av her og trekker ripp corden(forslag: diskuter fag & ikke bli for folsesesmessig engasjert & ikke ta det ille opp)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av tomla
    Fint at du engasjerer deg saa folelsesmessig som du gjor. For og svare paa sporsmaalet ditt: Dette forer jo ingen steder & er heller ikke noe bidrag til linken du startet & jeg hopper av her og trekker ripp corden(forslag: diskuter fag & ikke bli for folsesesmessig engasjert & ikke ta det ille opp)
    Jeg er forsåvidt enig i at du kan trekke opp ripp corden din og avslutte nå. Om du leser mine innlegg en gang til er dem seriøse, fagrettet og rettet mot diskusjonen. Hva ditt innlegg var ment på vet ikke jeg, men var langt fra diskusjonens kjerne.
    Om det er seriøsitet du er ute etter bør du ikke poste innlegg som starter med å "disse" andre. Alt det fører til er at noen "går deg i sømmene" å leser dine postede innlegg. Det tror jeg ikke du er tjent på!!

Ha en ellers fin dag!!
    MODERATOR

Gjest
    Rolig nå gutter. Ikke noe vits å skape støy. Ta heller personlig vrede mot hverandre på PM.

Tomla:

Hadde vært interessant med noen innspill fra deg til oss i "rødfismafiaen". Hadde selvsagt foretrukket Simunition, men det jo veldig dyrt da.....skarpt i to-sidig trening er jo og dårlig deal ;-). Har trent en del kontaktdriller, overfall, ildoverfall, innbrudd og strid i stillingens indre med skarpt, men igjen er det jo kun papp vi skyter på. Lett å bli slurvete mtp bruk av dekning, skjul, mikrolendet, you get the picture.

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    For oss som vet minimalt om din bakgrunn tomla, så kan det og bli oppfattet litt feil måten det kommer på.. Jeg aner ikke hva du har drevet med og forstår veldig godt at dette heller ikke er info som skal ut her så det respekterer jeg, men det er jo positivt at vi har motiverte mennesker som står for treningen til unge håpefulle. Og tror nok at etterhvert flere av befalet har vært turer på oppdrag noe som et stadig minkende forsvar tjener på..

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Pipen må etter min mening være opp for infanteristen,og alle andre som ender opp som infanterister,når kjøretøyer,stopper,enten av fuelmangel.eller andre tekniske årsaker.Da er det viktig for oss stridsmenn å ha ett våpen som fungerer,det gjør det ei hvis det er fullt av snø,sand,gjørme.mange har vel sett tegningen av en soladt ,blandt engelene i himmel ,hvor vedkommende ble spurt,,hvorfor er du her allerede? jo jeg hadde desverre snø i løpet.Personlig hadde jeg alltid en rød plast hette som jeg satte på pipa,som lett kunne taes av ved en rask håndvending når ag3 skulle brukes for skudd.vet ikke om noen av dere yngre var borti den.

Gjest
    vet ikke om noen av dere yngre var borti den
    fikk den i 99 regner med at den blir utlevert fortsatt.

Synes nylonstrømpe er greiere... gjør ikke så mye om den tar kvelden og ev. vann kommer ut.

Om pipen skal opp eller ned?

Man skal lære seg å bruke hagla så godt at den blir en del av kroppen og at man føler seg naken uten. Etter det så peker løpet dit det skal under gjeldende omstendigheter.

Personlig så lærte jeg pipen ned.
    Grei løsning for værnepliktige men ikke heldig ved skimarsj Ol.
    Bare så J. vanskelig å ha den i beedskap med løpet opp og ski på bena.
    Modding er vel svaret der, selv om soldater(Nordmenn generelt) ikke kan stå på ski/ forsvaret satser på ørkenstrider

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    hehe artig og fint innlegg Milorg,husker du forrestten hvem som var leder av milorg?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    hehe artig og fint innlegg Milorg,husker du forrestten hvem som var leder av milorg?
    Jens Christian Hauge.

Kom på navnet når jeg ble medlem av AHF Synes det var for mange som viste beundring for Tyskerne der. I ettertid så ser jeg jo att det er ett mer nyansert bilde på den siden.

Etterpå har jeg kalt meg Milorg på alle forum jeg tar seriøst, siden jeg da leere blir kjent igjen av folk med samme interesse.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Milorg
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Jens Christian Hauge.

Kom på navnet når jeg ble medlem av AHF Synes det var for mange som viste beundring for Tyskerne der. I ettertid så ser jeg jo att det er ett mer nyansert bilde på den siden.

Etterpå har jeg kalt meg Milorg på alle forum jeg tar seriøst, siden jeg da leere blir kjent igjen av folk med samme interesse.
    riktig ,,det høres bra ut det du her sier.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    SeksEn gjør en flott jobb som saklig debatant her på forumet! Du driver diskusjonene videre, og besitter interessant militær kompetanse. Kjør på!

Side 2 av 9 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. BFO eller NOF?
    By Resistance in forum Mannskapsmessa
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 230916A Feb 12,
  2. HV I eller F
    By alfa91 in forum Heimevernet
    Svar: 35
    Nyeste innlegg: DTG 201958A Nov 07,
  3. 2.Bn eller Jegerkompani?
    By MH434 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt