Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 39 av 39

Tråd: Milliardsprekk i Forsvaret

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Milliardsprekk i Forsvaret

Pressekonferanse klokken 10:00. Offisersforening sier Forsvarsministeren må gå.

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

RE: Milliardsprekk i Forsvaret

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/18/420642.html

Stiller min plass til disposisjon

Forsvarssjef Sigurd Frisvold sier det er hans ansvar. Kristin Krohn Devold ønsker at Frisvold blir.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8

Skulle ikke Frisvold trekke seg uansett da?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

quote:

Originally posted by: admin

" Offisersforening sier Forsvarsministeren må gå."

Helt*enig med offiserforeningen! Det eneste dette mennesket har gjort er å bli tatt i løgn etter løgn etter løgn. Hun er sikkert en flink politiker, men gjør en elendig jobb med forsvaret. Hun skulle ha fått sparken for lenge siden. Det hadde vært bedre med en forsvarsminister med i det minste litt militærfaglig bakgrunn enn en politiker som liker å kle seg i grønt og hoppe når USA kaller. Men mann kan nesten ikke bebreide henne når hennes egen sjef (Bondevik) er enda verre eller kanskje svakere er det rette ordet?!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Har hun ikke militær erfaring da?

Hun har ihvertfall krigsskolen... trur jeg.....;)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: RE: Milliardsprekk i Forsvaret

quote:

Originally posted by: Utskrevet Menig

"Har hun ikke militær erfaring da? Hun har ihvertfall krigsskolen... trur jeg.....;)"

*Det hun kanskje har er noen ukers kurs lik leger, prester ol. får*for å gi en forståelse/introduksjon, men det er definitivt ikke nok til å lede skuten. Og hvis hun*har*tatt det kurset, ville hun ikke da fått en grad og vært berettiget til å gå med militær uniform*uten at mange fant det upassende eller som et regelbrudd?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Leste 2 innlegg i forsvarsforum - Ærlig talt*(jan/feb 2005) som jeg hadde lyst å dele med dere. Synes det er merkelig lite debatt blandt forumsgutta*med*mil.bakgrunn*rundt dette temaet egentlig?*

``UNIFORMSKRØLL - Det kreves en stolthet og verdighet for å bære militær uniform. Hva blir det neste? At justisministeren kommer i politiuniform og helseministeren stiller i legefrakk?`` Jimmy Bjerkansmo i BFO, til VG.

``UFINE UNIFORMSUTSPILL - Jeg har aldri brydd meg om tullebukker og drittsekker og har ikke tenkt å begynne med det heller.`` Kristin Krohn Devold kommenterer debattinnlegg om hennes uniformsbruk, til VG.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7

RE: RE: Milliardsprekk i Forsvaret

quote:

Originally posted by: Utskrevet Menig

"Har hun ikke militær erfaring da? Hun har ihvertfall krigsskolen... trur jeg.....;)"

*Etter det jeg har blitt opplyst skal ikke forsvarsministeren ha militær erfaring, da kunne hun ikke blitt minister. (en politiker er jo folkevalgt lekmann)** Derimot kan de som sitter i et departement ha relevant erfaring fra fagfeltet, derfor sitter det flere offiserer i forsvarsdepartementet og UD.

Hadde hun hadd KS ville hun garantert ikke bært uniformen feil.

Hørte P3's morsomhet om milliardsprekken; " jeg vil være en venn - ser at du sprekker igjen" og " nå er vi med sammen for krigen"* ...hehe..

-- Edited by Sharpshoota at 23:20, 2005-02-04

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

VG:

Tabben som kan ha kostet hærsjefen jobben

Forsvarsledelsen er sterkt irritert over at generalinspektøren for Hæren, Lars J. Sølvberg, hyret rådyre, eksterne medierådgivere. Det kan ha kostet Sølvberg jobben som militærattaché i USA.

Av TOM BAKKELI

*

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103135

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Angående milliardsprekk

Forsvarminister Devold har hytte på hemsedalsfjellet og som en liten kruiositet til forsvarsprekken tenkte jeg at jeg kunne ta med at når hun og familien skal inn til hytta må ofte forsvarets hellikotere ut for å frakte henne til hytta.
    Er ikke det riktig bruk av ressurser så vet ikke jeg...
    Beat to quarters!

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Er det dette som er innkjæringene ved HJK har ikke de noen grunn til å klage iallefall..

http://www.mil.no/haren/hjk/start/artic ... leID=98975

På grunn av personell situasjonen ved HJK er besluttet at det ikke vil bli gjennomført patruljeføreropptak i 2005. HJK beklager dette overfor de som har planlagt å søke opptaket i år, men vil oppfordre til å søke ved en senere anledning
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Re: Angående milliardsprekk

Sitat Opprinnelig skrevet av Storadmiral Dönitz
    (....) når hun og familien skal inn til hytta må ofte forsvarets hellikotere ut for å frakte henne til hytta
    Det er et poeng bevares. Skal det spares så skal det spares. Men det er da ingenting iforhold til feks "privat" F16 oppvisning i utdrikkingslag ;)

Jeg tror forresten forsvaret bruker en del timer på frakt av regjerningsmedlemmer etc iløpet av et år. Det er en del av de offesielle oppgavene de har

Jeg er ikke helt sikker, men brukes ikke et av JetFalcon ved statsbesøk? Og var det ikke et marinefartøy som måtte tre støttende til for og få Mette Marit dit hun skulle for en tid tilbake?
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Men det var da som f... da? Jeg blir forbannet for denne raseringen og ikke minst de ukritiske/politisk rette beslutningene!!!!!!!
    ¨Forsvarssjef Sverre Diesen varsler en ny, omfattende omstillingsprosess. Etter flere år med krevende omstilling må de ansatte i Forsvaret forberede seg på nye endringer. Forsvarssjefen sier også at organisasjonen må være forberedt på radikale kutt i tiden som kommer.¨
    http://www.milnytt.no/Default.asp?layou ... le&id=3275

¨Forsvarssjef Sverre Diesen vil legge ned 10-15 forsvarsanlegg, mange av dem i Nord-Norge. Hensikten er å drive økonomisk mest mulig effektivt og å satse på de operative styrkene.¨
    http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1316101
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    General Diesen har ingen lett oppgave opp mot våre styrende poltikere ,kan ikke være lett dette,kan nesten minne litt om General Ruge og daværende forsvarsminister.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Den daværende forsvarsminister ble hylldet stort på dette forum for en kort tid siden ,men han var ei heller ikke så rent lite Arrogant å forholde seg til ifølge kritiske røster.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Diesen tar konsekvens av hva han får av penger og oppgaver. Dette har jo vært pratet om lenge, så det bør ikke komme som julekvelden på kjerringa.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Joa, men han og co. må da få snudd på denne kjerringa for svingende!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Det er din oppgave. Skriv en mail til din stortingsrepresentant..... Democracy in action.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når selveste forsvarsministeren ikke får ¨lov¨ til å sende flere kropper til A-stan så sier det litt om maktkampen og motstanden blandt våre folkevalgte. Btw så jobbes det med saken ; )

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja historien gjentar seg ,minner mye om forholdene på 1930 tallet pga av dette ble utrykket Aldrig mer 9 april opprettet da en så konsekvensene av hva en slik forsvarspolitikk førte hen.

En slutter vel ikke å betale brannpolise på sitt hus selv om det er meldt om en våt høst.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    En slutter vel ikke å betale brannpolise på sitt hus selv om det er meldt om en våt høst.
    Meget bra sagt!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Men jeg tror at dette sies av Disen for å gi en heads up da han egentlig ikke er så interessert i å bygge ned forsvaret får vi håpe.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det er din oppgave. Skriv en mail til din stortingsrepresentant..... Democracy in action.
    Your local MP...hehe
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Ja historien gjentar seg ,minner mye om forholdene på 1930 tallet pga av dette ble utrykket Aldrig mer 9 april opprettet da en så konsekvensene av hva en slik forsvarspolitikk førte hen.

Helt enig, dette sa jeg for mange år siden, men ingen ville høre....

Se på signaturen min, den kan lett omskrives til det ifanterist her sier "aldri mer 9. april"
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Yes da er det flere som også setter liten pris på uttalelsene til Diesen. Og det var kanskje dette han ville sette i gang får vi håpe?
    ¨Norges Offisersforbund og flere politiske partier reagerer på forsvarssjef Sverre Diesen sine kommentarer om det norske militærets framtid. – Et helt unødvendig utspill, mener offiserene.¨
    http://www.dagsavisen.no/article2411559.ece

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Håper at de blir enige snart i det minste for rikets skyld : )
    ¨Det blir ingen dramatiske endringer foreløpig, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.¨
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.1320311

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Dette minner om Otto Ruge vs hauge like etter de glade maidager 1945.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Eller trist å se den splittelse ,mellom offiserforeningens talsmann vs General Diesen ,og forsvarsministeren som politiker slår tilbake på sitt vis fight for åpen scene.Samt den nye trenden med å la en del kjerringer få viktige poltiske stillinger på kvotering.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Jeg må si meg svært enig med Diesen...

Hvor mange kampsoldater utdanner vi her i landet? Hvor stor andel av Hæren utgjør de i fredstid?

Hvor stort logistikksystem trenger forsvaret i fredstid?

Hvor lenge varer militærleire/flystasjoner i krigstid?

Forsvaret skal ikke være et distriktspolitisk støttetiltak... Det finnes betraktelig billigere og mer effektive måter å støtte distriktene på...
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Og det samme tipper jeg var et av argumentene som ble brukt på 30 tallet i tillegg til at det ikke var grunn til å tro at lille snille uavhengige Norge skulle bli angrepet osv. Hva skjedde 9 april?

Kan jo ta et eks. der en liten pjuskete dørvakt (ikke i stand til å forsvare seg selv) bare har en trygghetsalarm for beskyttelse. ¨Ikke kødd med meg ellers kommer vennene mine til å banke dritten ut av deg.¨ Ja, det kommer garantert til å skremme vette av angriperne eller førsøk på det...

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Og det samme tipper jeg var et av argumentene som ble brukt på 30 tallet i tillegg til at det ikke var grunn til å tro at lille snille uavhengige Norge skulle bli angrepet osv. Hva skjedde 9 april?

Kan jo ta et eks. der en liten pjuskete dørvakt (ikke i stand til å forsvare seg selv) bare har en trygghetsalarm for beskyttelse. ¨Ikke kødd med meg ellers kommer vennene mine til å banke dritten ut av deg.¨ Ja, det kommer garantert til å skremme vette av angriperne eller førsøk på det...
    Hvem er dem presumtive angriperen? Russland, Finland, Sverige, USA, (Tyskland), (UK) eller (Frankrike)?

Vilka kapasiteter har disse og vilke kapasiteter må vi ha for at kunne ha evne til seier (eller til en levelig våpenstillestand) uten hjelp fra oven?
    Minsk, det nye Utopia

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Skremmer det norske forsvaret vettet av noen for tiden?

Tror ikke det, nei...

Når man utdanner vernepliktige, la oss si i ti måneder, hvor stor del av den tiden er de kampdyktige? De er kanskje noenlunde kampdyktige i to-tre måneder (i beste fall) før de blir dimmitert og sendt hjem til mor...
    Vanvittig ineffektivt, og bortkastede penger...

Jeg ønsker større stående styrker. Det får vi ikke med den modellen vi har nå.

Det spiller heller ikke noen spesiell rolle hvor disse er stasjonert, unntatt de som er operative.

Vi trenger ikke å ha små leirer spredt utover det ganske land for å ha noenlunde forsvarsevne.

Grunnen til at ting gikk så dårlig 9. april var for det første at vi ikke var forberedt, dernest at vi hadde alt for dårlig utstyr...

Så: Legg ned noen unødvendige leire, og kjøp inn nødvendig utstyr for pengene vi sparer.

Og: Ikke lagre alt utstyret på samme stedet.
    Militærleire bør være et sted hvor soldater øver og bor i fredstid. Ikke et sted man fyller med dyrt utstyr i tilfelle krig...

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Det var ikke kun at vi var dårlig forberdt og hadde dårlig ustyr som gjorde at det gikk så dårlig som du sier.Vi hadde også regjeringen Nygaardsvold som var helt fraværende ved tanken på at krigen ville innvolvere Norge, regjeringen fikk flere advarsler på at store ting var på gang og det ble neglisjert meao intet ble foretatt da det begynnte å brenne i naboens hus.Menn som Oberst Birger Eriksen ,og Carl Joacim Hambro forstod tidlig hva som var i gjerde og handlet på eget initiativ.Noe som førte til at kongehus og regjering ikke ble tatt til fange.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Siden vi uansett ikke kan forsvare oss mot de store stygge ulvene så betyr det at vi skal legge oss ned og godta støt bakfra?

HELL NO!!!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Siden vi uansett ikke kan forsvare oss mot de store stygge ulvene så betyr det at vi skal legge oss ned og godta støt bakfra?

HELL NO!!!
    Og hvordan mener du at vi legger oss ned og godtar støt bakfra?

Er det ved å opprettholde leire og flystasjoner, med dertil tilhørende papirflyttere og sivilt ansatte uten å ha råd til å ha annet militært personell?
    Eller er det ved å kutte i antall leire og flystasjoner, papirflyttere og sivilt ansatte, og opprettholde eller til og med øke antallet kampstyrker?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det var mere et svar til lukman, men generelt bør vi ikke bygge ned forsvaret er det jeg vil fram til. Mere bevilgninger i tråd med den nye trusselen.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan

Hvor mange kampsoldater utdanner vi her i landet? Hvor stor andel av Hæren utgjør de i fredstid?

Forsvaret skal ikke være et distriktspolitisk støttetiltak... Det finnes betraktelig billigere og mer effektive måter å støtte distriktene på...
    Hmm forsvaret skal ikke være distriktspoltisk støttetiltak?Husker du den kalde krigen? var det ikke greit å opprettholde sørvaranger? Store norske spitsbergen ,aktivitene i vardø-vadsø?mmbildet snur seg ofte fort .

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan

Hmm forsvaret skal ikke være distriktspoltisk støttetiltak?Husker du den kalde krigen? var det ikke greit å opprettholde sørvaranger? Store norske spitsbergen ,aktivitene i vardø-vadsø?mmbildet snur seg ofte fort .
    Det er forskjell på distriktspolitikk og nasjonale interesser... Alle eksemplene du nevner er av nasjonal interesse. Jeg sier ikke at vi skal legge ned alt. Bare det som ikke er av nasjonal interesse...

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •