milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: Gardist med snor

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Gardist med snor

----

soppe
    Gjest

RE: gardist med snor

Du har helt rett, gardistene går nå med våpensnor. Tror dette ble innført i 2003/2004.</P>

Fargene er sort og hvitt, som forøvrig også er fargene til den kongelige politieskorte. Hvitt er tradisjonelt bunnfargen i fanen til alle livvakt-avdelinger, og garden har sin sorte paradeuniform. Derav fargevalget.</P>

Mange*eks-gardister, inkludert meg, synes det blir oppkonstruert og "mindre vakkert" å begynne å tilføre uniformene dill og dall. Og jeg vet at avdelinger som allerede har våpensnor irriterer seg fryktelig over at garden også får slik snor.</P>

*</P>

</span>

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har selv vært i flere avdelinger med egne avdelingsgreier som feks snor, og jeg har iallefall ingen problemer med det der. Når det er sagt kan jeg ikke si jeg la merke til noen som egentlig likte de snorene noe særlig

såvidt jeg har forstådt gjennomføres det et prosjekt i hæren hvor flere og flere avdelinger får eksklusive kjennemerker av en eller anne sort, både beret farge, avdelingsmerker, snorer eller kombinasjoner, som et ledd i å få bedre avdelingsfølelse

</span>
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

soppe
    Gjest

Tror neppe akkurat det å skape større avdelingsfølelse er bakgrunnen for å innføre snor i garden. De har jo allerede gardebelte og båtlua. I tillegg kjøres det hardt på avdelingsfølelse generelt i garden - gardens motto er "En gang gardist, alltid gardist" - altså at når du først er inne i "familien" så er du alltid velkommen. </P>

Garden har jo nærmest en egen historiker i form av pensjonert major Nils Egelien, som selv holder foredrag for gardistene om avdelingens historie. Forøvrig er et meget aktivt veteran-nettverk med på å holde tradisjonen og historien i live.</P>

</span>

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: RE: gardist med snor

Sitat Opprinnelig skrevet av soppe

Du har helt rett, gardistene går nå med våpensnor. Tror dette ble innført i 2003/2004.</P>

Fargene er sort og hvitt, som forøvrig også er fargene til den kongelige politieskorte. Hvitt er tradisjonelt bunnfargen i fanen til alle livvakt-avdelinger, og garden har sin sorte paradeuniform. Derav fargevalget.</P>

Mange*eks-gardister, inkludert meg, synes det blir oppkonstruert og "mindre vakkert" å begynne å tilføre uniformene dill og dall. Og jeg vet at avdelinger som allerede har våpensnor irriterer seg fryktelig over at garden også får slik snor.</P>

*</P>

</span>
    er det noen her på forumet som husker grensesnorene?

grjeger
    Gjest
    Husker? Ja, det er tross alt litt over et år siden jeg gikk med den på grensa... daaah! :P

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Grensesnor

Har gått med to av de tre grensesnorene.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    så den svart hvite snoren for første gang under 5 mila i kollen i helgen.. stusset et øyeblikk på den.. men synes det generelt er positivt at de innfører mer avdelingskjennemerker.. husker hvor stolt kompisen min var når han kom hjem med svart beret og hettegenser med et eller annet kattedyr på ryggen.. :)
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Saniteten har visst også fått egen våpensnor, i rødt og sølv (hvitt?).
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Major Nils Egelien eller kapt Egelien slik jeg husker han var etter min mening Garden himself.

All honnør og opp i rett.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    SAN-snora er (meg fortalt) visstnok kun for dem som passerer nåløyet for Nivå III - SANMANN.

Så du ser ikke dem med AG, for å si det slik.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    169 innlegg
    Sitert
    989 innlegg
    http://www.webstaff.no/100000%20Army...ons/060802.htm

Men san snoren er visst ikke med her.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Joda. Har stridene sanmenn med AG, vi:) 40mm også, for den saks skyld.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Aporopos snora til GSV.. Registrerte for litt siden en heftig diskusjon som utløste litt bråk på leirn angående det der..
    Tidligere har jo dette vært en grensesnor, noe kun grensejegere fikk - noe de syns var litt kult da.
    Nå er dette gjort om til en avdelingssnor så guttan som sitt å målko å drikk kaffe fikk også bruke snoren, noe grensejegerne likte dårli :p

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet
    Aporopos snora til GSV.. Registrerte for litt siden en heftig diskusjon som utløste litt bråk på leirn angående det der..
    Tidligere har jo dette vært en grensesnor, noe kun grensejegere fikk - noe de syns var litt kult da.
    Nå er dette gjort om til en avdelingssnor så guttan som sitt å målko å drikk kaffe fikk også bruke snoren, noe grensejegerne likte dårli :p
    Likte dårlig er vel bare forbokstaven. Finnes ikke en grensejeger, befal eller menig som ikke får ståpels av at GAKP(garnisonsgutta) og til og med GRKP/U(utdanningskompaniet)! får lov til å bære snora. Jeg har ihvertfall til gode å møte en eneste som synes det var fornuftig. Selv ikke de fleste gutta i GAKP når jeg var inne var enig i at dem skulle ha snora.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lasan
    Likte dårlig er vel bare forbokstaven. Finnes ikke en grensejeger, befal eller menig som ikke får ståpels av at GAKP(garnisonsgutta) og til og med GRKP/U(utdanningskompaniet)! får lov til å bære snora. Jeg har ihvertfall til gode å møte en eneste som synes det var fornuftig. Selv ikke de fleste gutta i GAKP når jeg var inne var enig i at dem skulle ha snora.
    hehe, ja det er sant.. gjennomførte skytebane tjeneste for litt siden, så hadde vi en fra målko der. Prata litt me han mens guttan skøyt, og han syntes også at det burde forblitt en grensesnor. Men du har jo de luringene i garnisonen som synes det e litt kult å reise på perm med snor selv om de egentlig ikke er skikket til grense tjeneste engang.

Var vi Garden for for et par år siden..da hadde vi en lignedne diskusjon som gikk ut på at kun gardister som var godkjente vaktgardister gjør seg fortjent til gardesnor, å de som kun er delvis å lurer seg unna vakt mister sin snor. Men da brytes prinsippet med likhet på oppstillig osv... velvel, nå har de gjort grensesnoren til en avdelingssnor, så alle får bare leve med det.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ja du vet dette med enhetsprinsippet =) dette prinsipp har alltid hatt en stor betydning i Hæren .

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel
    http://www.webstaff.no/100000%20Army...ons/060802.htm

Men san snoren er visst ikke med her.
    ---

Hvilken dato har du på Tff 12-3 hos Staff, da ? Han la inn det som sto i 1993 med minimale endringer i reglementet etter den tid så ikke forvent særlig mye derfra :

Ikke er Operasjonsmedaljene nevnt (Sudan, AFG, Irak m.v) og den eneste snor som vel er nevnt var den JEGBN fikk tilbake i 2002.

Lenge mellom oppdateringene, med andre ord.

Ad notam så kom det "nye" medaljer i kategorien operasjonsmedaljer i vinter, men de er ikke nevnt enda i Medaljerådets "offisielle" liste på mil dått enno heller.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    SAN-snora er (meg fortalt) visstnok kun for dem som passerer nåløyet for Nivå III - SANMANN.

Bestemmelser for bæring av kompetansesnoren
    Den påfølgende tekst er innarbeidet i forsvarsgrenenes uniformsreglementer:
    Kompetansesnor, Sanitet er i fargene krapprød og sølv (3 : 1). Sanitetspersonell bærer snoren om venstre skulder.

1. Snoren skal bæres av personell i rene sanitetsavdelinger uavhengig av tjenestestilling. Personell som ikke har sanitet som bransje/tjenestefelt må ta av snoren når de forlater en ren sanitetsavdeling.
    2. Snoren kan bæres av personell som har sanitet som bransje/tjenestefelt og som tjenestegjør i andre avdelinger, uavhengig av tjenestestilling.
    3. Personell i andre avdelinger som har sanitet som hovedoppgave kan bære snoren. Snoren kan kun bæres i den tid personellet besitter en stilling med sanitet definert som hovedoppgave.
    4. Personell med sanitet som bi-oppgave kan bære snoren når de har minimum bestått nivå 3 i videregående førstehjelp iht. utdanningsprogram: Førstevurdering ved traumer og UD 4-1-5 FSAN P-20. Snoren kan kun bæres i den tid personellet besitter en stilling med sanitet definert som bi-oppgave.

http://www.mil.no/felles/fsan/start/...ticleID=117089
    Flag Oscar!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Hvordan fester man egentlig snora på de nye uniformene som ikke har skulderklaffer?

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tja. Sikkerhetsnåler kanskje?

Nå er vel M98 fortsatt standard arbeidsuniform i Hæren, og vil nok være det en stund. Jeg for min del ser ikke behovet for å feste snorer til membran-jakka eller ørkenuniformen eller privat innkjøpt m2000/m/04 eller andre uniformer uten skulderklaffer.

Med mindre snora har en spesiell betydning for avdelingen, f.eks gardesnor, grensesnor eller kavsnor, ser jeg egentlig ikke vitsen med å bruke den i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg hadde brukt f.eks en sansnor hvis jeg hadde hatt en.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Antar snora festes på samma viset som f.eks MP-snora er på Tjenesteantrekk I og II hos Grenaderene i SHAPE :

Sys fast ved sømmen i skuldra på jakka.

Ser underlig ut første gang man ser dette i bruk, "men sånn er det".

Syr man MP-snora med hvit tråd risikerer man et utseende som SAN-snora, om man syr som jeg gjør... (Godt jeg ikke er MP)

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 052140A May 15,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •