Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 93

Tråd: Nødvendig anonymitet eller show-off?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    0

Nødvendig anonymitet eller show-off?

Spesialavdelinger og wanna-be avdelinger har ulik praksis til bruk av balaclava/finlandshette. Politiets UEH bruker alltid, Politiets Delta bruker aldri. Politisjefer skjønner ikke hvorfor enekelte skal ha behov for en slik anonymitet som den sorte hetten gir. Ønsket blir akseptert når bruken begrunnes i behovet for kamuflasje. 016 bruker alltid. FSK bruker ofte. MJK bruker ofte.

Hva mener dere? Er det nødvendig for personell i spesialavdelinger å fremstå med sort hette, eller har politisjefene rett?

boomeranger

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: NØDVENDIG ANONYMITET ELLER SHOW-OFF?

Jeg ser klart et behov for å verne om identitenten til angrepsmenn og politifolk som skal kunne operere, og opererer, mot tung kriminalitet og terrorister. Et argument er at det*skaper tryghet for at*enkeltpersoner*ikke*rammes*priva t etter en aksjon. Et annet argument er at det skaper*robusthet for organisasjoner at de ikke kan rammes og settes ut av spill før en aksjon. De finnes sikkert mange andre argumenter for også. Kanskje ser det mer avskrekkende ut, feks. Alle monner drar når*liv står på spill...*Jeg ser derimot ikke så mange argumenter mot denne praksisen. Bedre føre var enn etter snar

Skal heller ikke se bort fra*at en*hette i brannhemmende materialet kan være både nødvendig og praktisk i enkelte situasjoner

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Skjønner godt at de ønsker å skjule sine ansikter både for å beskytte seg selv, avd. og sine nærmeste. Skal ikke legge skjul på at det ser tøft og litt mystisk ut, men det er ingen tvil om at slike avd. blir kartlagt. Bare husk tilbake til de noske jagerfly pilotene og deres familier som fikk trusler etter deltagelse på Balkan. Og selv om beredskapstroppen ikke skjuler sine ansikter så har de sikkert sine forholdsregler. Det er lett for politisjefene å sitte i sitt trygge varme kontor og mene ting og tang som de ikke har prøvd på kroppen. Hvis jeg ikke tar feil så trenger politimestere juridisk embetseksamen og relevant ledererfaring, men ikke politihøgskole/operativ politierfaring?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    0

NØDVENDIG ANONYMITET ELLER SHOW-OFF?

quote:

Originally posted by: No fear

Det er lett for politisjefene å sitte*i sitt*trygge varme kontor og mene ting og tang som de ikke har prøvd på kroppen. Hvis jeg ikke tar feil så trenger*politimestere juridisk embetseksamen og*relevant ledererfaring, men ikke politihøgskole/operativ politierfaring?"

Tja..... Denne karen har tydeligvis vært i Skogen en vinterdag før....

http://www.politiforum.no/artikkel.jsp?id=276

-- Edited by Boomeranger at 00:56, 2005-01-26

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Interessant innlegg, Boomeranger.

Guest

Jeg støtter vedlig at dette er pga. show-off. Ekesmpel: Når kjk var i Vimenn så kunne de ikke avsløre anskiktene til soldatene pga fare for sikkerheten. Det er bare tull!

Vi ser det blant spesialstyrkene også. De er livredde for å få ansiktet sitt i en avis osv. Men så fort de skal på en ekspidisjon så står de frem med fullt navn og bilde og legger ikke skjul på sin bakgrunn i forsvaret. I USA, som er en god del mer aktive en Norge er, så er det ikke like mye hemmelighets kremmeri rundt spesialstyrkene. Har ikke hørt om problemer med det i USA og jeg tror heller ikke kvaliteten på amerikanske spesialstyrker får lide pga det.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: RE: RE: NØDVENDIG ANONYMITET ELLER SHOW-OFF?

quote:

Originally posted by: Boomeranger

" Tja..... Denne karen har tydeligvis vært i Skogen en vinterdag før.... http://www.politiforum.no/artikkel.jsp?id=276"

Ok, ingen tvil at denne karen vet hva han snakker om, men med politisjefer trodde jeg at*du siktet til politimestre og der av mitt svar,*men jeg står fortsatt på det jeg skrev

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Kan ikke være tvil om at det er totalt unødvendig å bruke ballklava/finlandshette i så stor grad som det gjøre i norge i dag...

Se på bordingslagene... Enkelte av dem er jo så hemmelige at de helst ikke skal vite at de selv er med engang... hehe..

Det er jo INGEN problem for meg å finne ut av hvem som er i 016, spesialjeger eller mjk... enten så fikser jeg meg tilgang til P3 eller så stiller jeg meg opp utenfor leiren,følger etter personen hjem og sjekker hvem som bor der...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Ja, det er jeg helt enig i. Null problem å finne ut av.

Som sagt tidligere; de går jo til og med en beret der det står midt i panna på dem hvilken avdeling de hører til. Hvorfor skal de absolutt ha det grønne merket bak ankeret da, hvis det er så hemmelig?!

Det er bare snakk om status!!

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Er forsåvidt enig i en del som er skrevet her. For personnel i en del avdelinger er det alltid et poeng å herme etter det som oppfattes som "hot"

Men for spesialavdelinger i forsvaret er det bestemt at identiteten til de som er operative skal være "begrenset"; mao har ikke de som arbeider der noe valg. Skal de jobbe der må de følge reglene

At det er "begrenset" og ikke feks "hemmelig" betyr at det er fullt mulig å få tak i identiteten til noe av disse, men at slik informasjon ikke flyter rundt i det offentlige rom. Mao må man gjøre noe aktivt for å få tak i slik informasjon

Påstanden om at*spesialavdelinger bruker*beret og avdelingsmerker er bare tull. Om du ser noen med feks vinrød beret er det folk fra administrasjonen eller vernepliktsfolk. De operative er så anonyme at det til tider kan bli åpenlyst i seg selv

~Thomas Paine

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: RE: NØDVENDIG ANONYMITET ELLER SHOW-OFF?

quote:

Originally posted by: 016

"Jeg støtter vedlig at dette er pga. show-off. Ekesmpel: Når kjk var i Vimenn så kunne de ikke avsløre anskiktene til soldatene pga fare for sikkerheten. Det er bare tull! "

Har det falt deg inn at folk kanskje ikke vil ha bilde med navnet sitt i Vi Menn eller andre medier? Avdelingen jeg tjenestegjør i er ikke hemmelig, men jeg gidder ikke å gi navnet mitt til aviser o.l. dersom de ikke trenger å få det. Så i eksemplet over er det ikke sikkert det er KJK som prøver å skjule identiteter, men personene selv som ønsker å være anonyme. Og det at det går på sikkerhet er vel en grei unnskyldning, spesielt hvis flere fra troppen skal til Kosovo som skarpskyttere..

Guest

RE: RE: RE: NØDVENDIG ANONYMITET ELLER SHOW-OFF?

quote:

Originally posted by: noric1

"Har det falt deg inn at folk kanskje ikke vil ha bilde med navnet sitt i Vi Menn eller andre medier?

Jo. Det er jo forsåvidt det vi diskuterer på denne tråden da, og ditt argument er jo det som alltid blir bruk. Greit nok det, men jeg mistenker*da at dette har*mer med kjekkaseri å gjøre enn tanker om sikkerhet osv. *

Guest

Hei - kaster meg på jeg også :-)

Synes diskusjonen blir litt søkt, og den vitner litt om mangelen vår på "det big picture". Hvis man ser bort i fra de praktiske tingene rundt en balaklava som feks brannsikring, glassbiter, kamo etc så sitter man igjen med en sikkerhets issue.

De fleste av oss vet ikke nok om hva*Delta styrken og FSK gjør utover at de trener, men vi vet at med jevne mellomrom så har politiet/Delta skutt og drept og vi vet at FSK har operert i*utlandet. Tatt i betraktning at vi lever etter 9/11 og Spania eksplosjoner så vet vi også at det finnes en del irrasjonelle mennesker der ute som kan se hevn i det meste, og jeg har ingen problemer med å se at denne typen operatører ønsker å forbli annonyme.*

Å si at man bare kan stå på utsden av Rena leir for så å følge etter noen hjem blir litt "lettvint" og litt av poenget regner jeg med er jo at ved bruk av balaklava så kan 30 mennesker dukke opp på en operasjon, men en vet aldri hvem som feks trekker av. En kan heller ikke stå på utsiden av Politihuset eller Rena fordi man vet ikke hvem som er hvem..

En annen ting er jo hvordan media håndterer saker, og jeg har ingen ide om filmatiseringen av Torp vedr at ranerene fikk med seg ting på radioen faktisk er tilfelle, men i USA så har dette skjedd mange ganger dvs "bad guys" har slått på tv og sett alle politiets posisjoner. Da blir annonymitet et poeng..

Det ble også nevnt at personer i etterkant av tjeneste har gått ut med informasjon om at de faktisk har tjenestegjort som feks Marinejegere. Og så? En personlig avgjørelse - har til dags dato ikke sett et innlegg i Vi Menn der noen sier "Jeg heter Per Persen, jobbet i FSK og tok livet av 5 i Afganistan"..... I så fall ville jeg også passet på familien min, og i Norge kan vel ikke andre en politi bære våpen (etter godkjennelse) utenfor tjenestetid....?

:-)

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Godt innelegg learjet35!

Tydlig at det har blitt mer fokus på slikt mht gutta på gølvet også. Tidligere stod gjerne soldater i utlandet som ble intervjuet frem med fullt navn og hilste gjerne hjem til familien på toten eller hvor det nå var. Idag er det bare sjefer som gjør slikt. Resten bruker som regel kun fornavn

~Thomas Paine

Menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    0

Mange interessante innspill i diskusjonen. Men hvor er dere profesjonelle? Og dere andre som smyger rundt iført mystiske hetter, utydelige ansikter og alminnelige pseudonymer? Hva er grunnen til at dere fremstår som hemmelige? Bør BOR og KJK ha behov for slik anonymitet, eller er dette egentlig ønske om å være litt mer spesiell? FSL i Kosovo var (kanskje) eneste avdeling som ikke brukte avdelingsmerker. Hva blir effekten da? Driver vi show-off, eller er vi seriøse?

-- Edited by Boomeranger at 01:38, 2005-01-28

Guest

Hei Boomeranger

Ser at kommentaren min var litt dårlig formulert*- referete ikke til trådens opprinelse, men forenklingen av hvordan man kan finne ut hvem-som-gjør-hva osv. Synes spørsmålene dine er helt relevante og det er en bra og nyttig diskusjon.

Når jeg referer til "vår på "det big picture" så er det fordi ikke alle på forumet har gått ut med nok info om seg selv at det er innlysende at man/alle har gått med finnlandshete i tjenesten.

Du er gammel nok til å være vidsynt, og du har tilstrekkelig liten operativ bakgrunn til å være ydmyk!* Du må nesten forklare meg hvordan jeg skal lese/oppfatte denne..

hilsen Learjet

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Tjena:-)

Hemmeligholdelse av identitet og bruk av balaklava er jo to vidt forskjellige ting da, gode argumenter for bruk av balaklava har allerede blitt nevnt, vern mot vær og temperatur, andre faktorer etc.

Spesialstyrkene holder lav profil der de kan det, og eksponerer seg aldri unødvendig. Operatørene - gutta på gølvet - har*retningslinjer*å følge, anonymitet er en*viktig del av jobben enten de liker det eller ikke. Les*Immediate*action av Andy Mcnab og merk*nødvendigheten av å være "den grå mann". Innad HJK*sies*det at politisk brune elementer fort lukes vekk under opptak.

Om andre har lyst til å gjemme seg, so what!?*Det interesserer ihvertfall meg fint lite om vedkommende har*stor nese*og fregner.*Kjekkaseri imponerer uansett ikke meg.**

*

*

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

"Learjet35! Hvem er du til å karakterisere denne tråden slik du gjør? Du er gammel nok til å være vidsynt, og du har tilstrekkelig liten operativ bakgrunn til å være ydmyk! Les lenken jeg postet over (intervjuvet med Utelederen med lang operativ fartstid). "

Boomeranger! Bomeranger har en ulempe; du kan rett og slett få den midt i trynet i retur.

Learjet viser stor grad av refleksjon og begrunner disse godt. Det å vise til det en gammel grinebitter av en operativ uteleder måtte mene har null mening.

Argumente for å bruke balaklava for å skjule sin identitet er mer en godt nok for meg.

Synes du er flåsete Boomeranger. Hva slags operativ bakgrunn har du da? Den er sikkert så hemmelig at du ikke kan fortelle oss.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Synes også at Learjet kommer med gode argumentasjoner.

Vi må*inse at med de terror*aksjoner som utføres rundt om er det vel egentlig like greit at vi ikke alltid vet hvem som er hvor/hvem som utfører oppdraget. Noe hemmelighetskremmeri må vi tåle!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Fint dere holder dere saklige i diskusjonen. Om det utarter seg med personangrep, blir det gult kort og tid i skammekroken...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: RE: NØDVENDIG ANONYMITET ELLER SHOW-OFF?

quote:

Originally posted by: admin

"Fint dere holder dere saklige i diskusjonen. Om det utarter seg med personangrep, blir det gult kort og tid i skammekroken..."

MOTATT OG FORSTÅTT!!!!

( Kunne bare ikke dy meg)

tower

Menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    0

er ikke så gamle karen, og har ikke så mye erfaring men tillater meg å synse en liten smule...

Jeg tror at vel så viktig som annonymitet er å gi avdelingen etc. en identitet, ikke nødvendigvis fordi alle andre skal kunne se hvor de kommer fra, men fordi de vill ha sin egen "stil" har tro på at det kan styrke samholdet. *

har selv mottatt trusselbrev i sammenheng med ulvejakta som pågikk i Østerdalen, og samme hvor useriøse de er så påvirker det tankegangen din*hvis det kommer fra annonyme numre ol. Derfor er det greit at spesstyrker bruker balaklav hette under aksjon, shov-off eller ikke, så lenge det ikke gjør noe galt.

men ser problemet ved nokas sitasjonen.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    0

Nå begynner temperaturen å gå opp i diskusjonen. Og det kan jo være bra....

Learjet35: Beklager at jeg var litt (for) skarp! Jeg misforsto din "synes diskusjonen blir litt søkt(..)". :-)

Gammern: Det var på tide du kom inn i tråden. Du var ventet. Kanskje litt mer hissig (og lite ydmyk?) enn jeg hadde ventet....

-- Edited by Boomeranger at 01:28, 2005-01-28

Guest

Ikke noe problem :-) Takhøyde er bra!

Tatt kommentaren i betraktning så synes jeg ikke at jeg er spesielt snev-synt, og med noen hundre timer på busk i Libanon, ukentlige husklareringer og til tider "varme ører" i Jugoslavia så synes jeg igrunn at jeg en gang i tiden var ganske så operativ :-) og skjønte derfor ikke hva du siktet til :-))))

Alderen og tjenesten min fant du sikkert på linken over alder/bosted, og som du skjønner så er ikke min bakgrunn så hemmelig at den ikke kan oppgis og alderen er det lite jeg kan gjøre med, dessverre...

Dette til tross - vi sitter 665 personer i en base med "nick names" :-) ... ironisk, hva ? :-)

Vi snakkes :-)

-- Edited by Learjet35 at 22:27, 2005-01-27

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

"Jeg har 5-10 års operativ bakgrunn fra to av avdelingene jeg nevnte i mitt første innlegg. Jobber i dag i en av disse."

Bommerranger du er fortsatt hemmlig. Du nevnte nesten samtlige enheter som anvender balaklava i vår lille nasjon. I tillegg var du med vilje, eller ikke, noe upresis i hvor mange år du har på baken i to av disse avdelingene, 5 - 10 år. Du lurer ihvertfall meg. Klarer overhodet ikke å gjette meg til hvilken avdeling du snakker om.

Kan vi kalle dette CYBER BALAKLAVA?

Ikke bli forbanna det er bare spøk.

Litt mer alvor. Da er det i og for seg prisverdig at du som operatør tør å være politisk ukorrekt å ta opp temaer til diskusjon som kan føles ubehaglig for andre i bransjen. Masse pluss for det.

Jeg for min del holder fortsatt på at det er en rekke gode begrunnelser for å bruke balaklava: skjuling av identitet, psykologisk effekt, avdelingsfølelse o.a.*

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7

Men for spesialavdelinger i forsvaret er det bestemt at identiteten til de som er operative skal være "begrenset"; mao har ikke de som arbeider der noe valg.

Jeg har alltid trodd at dette var KONFIDENSIELT ? Ikke at det spiller noen rolle, men tatt i betraktning at veldig mange militære har omtrent like mye respekt for BEGRENSET som dasspapir høres det ut som feil gradering?

Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7

Her er et godt eksempel på hvorfor det er så viktig at identiteten til spesialavdelingenes personel holdes hemelig:

(Dette er hentet fra: http://www.specialoperations.com/For...rmany/GSG9.htm* )

June 1994 - German counterterrorist police attempted to effect the apprehension of Red Army Faction leader Wolfgang Grams. A shoot-out erupted and Grams was killed. Later reports indicated that his death may have not occurred during the gun battle, but rather later when, it is alleged, GSG-9 troopers executed him shortly after subduing him. Retaliation followed when members of the offshoot group AIZ firebombed the home of a member of GSG-9. This action was remarkable due to the fact that any and all personal information regarding the identities of GSG-9 members is classified top-secret. The fact that AIZ members located such a target which suggests RAF/AIZ may have had assistance from an "inside" source.

Så ille kan det gå.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    0

Jeg trodde at identiteten til de som er i Beredskapstroppen var hemmelig, og at de ikke kunne si at de jobbet der. Men så feil kan en ta, de har jo ingen problemer med å snakke om det.

Jeg ler litt for meg selv når jeg da tenker på personell i HV (og ikke bare 016) som nekter å fortelle hvilken tropptype/avdeling de er i, av "hensyn til sikkerhet".

Jeg ser godt dilemmaet som dere har diskutert lenger oppe her.. en er stolt og ønsker å vise hvilken avdeling en hører til, men samtidig er det ikke alltid så lurte å flagge for høyt. Men når Beredskapstroppen er så åpne om det, hvorfor skal Utrykningsenheter i HV være så hemmelige?

Guest

Soppe og Sharpshoota: BRA!!!! Enig med dere begge. Sharpshoota trekker mer fakta inn i diskusjonen. Helt topp! Soppe stiller kritiske spørsmål, og sammenligner avdelinger slik Boomeranger gjorde i sine innlegg. Glimrende! Gammern: La oss drite i nøyaktig hvilken avdeling Boomeranger kommer fra. La oss holde oss til saken. Temaet er jo: Har alle avdelingene som nevnt over virkelig BEHOV for å dekke seg til, og være anonyme? Jeg tror at slik fremtreden viser omverden at vedkommende avdeling er en wanna-be-avdeling (dersom en ikke kan begrunne hvorfor de skal være anonyme - slik nasjonale avdelinger kan). Jeg ser ikke at ulike innsatsavdelinger i HV eller Kystjegerne har behov for å dekke seg til. Show-off og useriøst!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

Vel, vel på han igjen (Jan Eggum).

Jeg er ikke av den oppfattning av at alle avdelinge skal stille i balaklava. Derimot tror jeg det skal ligge et rasjonale bak anvendelsen.

1. At politifolk som ofte blir utsatt for trussler anvender det forstår jeg godt. Spes. styrker som mjk og hjk bør kanskje heller ikke eksponere identiteten sin. Delvis pga. trussler, men spesiellt for å unngå å bli identifisert før man eksempelvis skal på oppdrag hvor deres reelle identitet ikke skal brukes.

2. Bruk av balaklava har absolutt en psykologisk effekt under razziar og storming av hus og byggninger. Det er ganske skremmende å møte ansiktsløse mennesker som opererer hurtig, aggresivt og med mye støy.

*

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    0

Jeg kom over denne gamle tråden. Interessant Boomer! Blåser litt støv av den nå, ettersom temaet stadig er aktuelt.

I forbindelse med Rumsfeld sitt besøk i Stavanger, bisto både politiet og forsvaret med personell. Politiet eskorterte, sikret bygninger og kontrollerte demonstranter uten bruk av maske. Forsvaret utførte objektsikring på militært område, og flere soldater var iført balaclava. Her ser vi at politi og forsvar har tilsvarende oppdrag - men bruker ulik bekledning. Har militært personell større behov for anonymitet, eller er politiet naive?

Hva tror du?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    Etter min mening er det merkelig at enkelte HV-avdelinger bruker Balaklava på stående vakthold sammen med andre som ikke gjør det. Det virker bare dumt og trekker unødig oppmerksomhet mot seg selv. Balaklava har sitt bruksfelt i f.eks en aksjon, men har etter min mening ikke noe å gjøre på vakthold av den typen man så i Stavanger. Hvis man er så hemmelig bør man kanskje trekkes litt tilbake og la andre ta portvakta?
    It's not the critic who counts....

Menig
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    0
    Kanskje det var kaldt på nesetippen
    ja, siden det var HV tenkte jeg...
    Sed Quis Custodiet Ipsos Custudios?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Skal ikke blande meg for mye borti denne diskusjonen, men tror nettopp dette er med på å skape avstand mellom politi og avdelinger i HV. "Overhemmelig" og "overoperativhet" er ikke alltid et aktiva. Se bare på HJK/MJK. De skjuler ikke ansiktene sine til enhver tid. Samme som Delta ref innlegg litt over. Sier jo litt.
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Har en kollega som har jobbet på 720 og kan fortelle det samme som admin skriver. 016 benytter balaklava konsekvent, Hjk/Mjk i"ny og ne" Er det for skille seg ut eller er virkelig behovet for total personlig anonymitet tilstede?
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0

Re: NØDVENDIG ANONYMITET ELLER SHOW-OFF?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mosambique
    Jeg kom over denne gamle tråden. Interessant Boomer! Blåser litt støv av den nå, ettersom temaet stadig er aktuelt.

I forbindelse med Rumsfeld sitt besøk i Stavanger, bisto både politiet og forsvaret med personell. Politiet eskorterte, sikret bygninger og kontrollerte demonstranter uten bruk av maske. Forsvaret utførte objektsikring på militært område, og flere soldater var iført balaclava. Her ser vi at politi og forsvar har tilsvarende oppdrag - men bruker ulik bekledning. Har militært personell større behov for anonymitet, eller er politiet naive?

Hva tror du?

Bare en kommentar.
    Hvis politiet skal roe ned demonstranter eller andre personer kan det virke truende eller provoserende hvis det blir brukt maskering eller briller for den saks skyld. Har noe med øyenkontakt. Hvis HV brukte det kan det være for å rett og slett for å skape avstand. Vanskelig å nærme seg hvis det ikke er et smilende fjes eller øyne og få kontakt med.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: NØDVENDIG ANONYMITET ELLER SHOW-OFF?

Sitat Opprinnelig skrevet av pingla
    Vanskelig å nærme seg hvis det ikke er et smilende fjes eller øyne og få kontakt med.
    Tror du _egentlig_ dette er motivasjonen for at denne gjengen tar på seg hette?

XU
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg synes at det er helt greit at f.eks. 016 bruker hette, de er en liten gruppe og det er lett å bli gjenkjent. Kanskje soldatene ikke ønsker at alle skal vite hva de holder på med, slik kan de unngå brysomme spørsmål og masing. Det er heller ikke gunstig å bli gjenkjent av grupper som ikke har rent mel i posen. For å ta et ekstremt eksempel: Terrorister ønsker å plassere en bombe i hangarskipet som kom til Oslo. De vet på forhånd at HV vil bevokte skipet, ut ifra bilder og research finner de ut hvem sentralt plasserte soldater er, og arrangerer kidnappinger av soldatenes familier. Dermed fremtvinger de noen soldaters samarbeidelse, terrorister slipper dermed gjennom vaktholdet og senker hangarskipet. Da synes jeg det er bedre å være føre var og unngå å få ansikter og navn i media.

En annen ting er vel at kanskje Delta er litt naive når de ikke bruker hetter. Greit nok at de ikke bruker hetter når en fyr truer med å drepe kona, men når de driver å roter i det vepsebolet som finnes i det harde kriminelle miljøet, som de har gjort i forbindelse med blant annet NOKAS-ranet, synes jeg at de sterkt bør vurdere å bruke hetter. Man vet aldri om en eller annen ønsker hevn, plutselig dukker det opp et par østeuropeere med med kontrakter på politifolk.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8
    Jeg mener fortsatt det blir i overkant å bruke hette ukritisk. Skal alle som står på vakthold bruke hette for ikke å bli mål for terrorister? Det er vel like aktuelt å gjøre dette mot en annen soldat eller andre som skal ombord på skipene?Hvis man ikke maskerer seg vil man heller ikke fremstå som spesiell og gli inn i massen.

Det samme gjelder for politiet. Delta eller UEH foretar pågripelser, men hva med etterforskeren som kjører saken etterpå? Det er jo han som vil få mest kontakt og ha ansvaret for hva som skjer etter pågripelsen. Han er mest utsattfor trusler.

Jeg mener at HV bør skjele litt mot politiet i denne sammenheng. Politiet fjerner bruken av hette og de er mer utsatt enn HV for trusler. De jobber tross alt med dette hver dag.
    It's not the critic who counts....

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

min mening

å bruke finlandshette under selve aksjonen er en ting, og vi er vel alle enige om at finnlandshette er noe om brukes i de fleste tilfeller under SIBO hvor folk skal arresteres el. da spiller det ingen rolle hvilken avdeling man tilhører, for poenget da er jo å ikke vise ansiktsutrykk\ brannvern\ vern mot glassplinter osv.

HJK\MJK og delta synes jeg at må få lov til å følge egen retningslinjer, dvs. skjule ansikt i media hvis de føler for det. dette er jo folk som er fronten mot terror og grov kriminlitet i Norge. bedre føre var enn etter snar. om de viser seg med avdelingsmerke så er det noe helt annet enn å vise ansiktet på TV.

men at andre avdelinger ikke skal vise ansiktet i media er bare for å kjekke seg mener jeg. hvorfor skal ikke KJK vise ansiktet i media?! det får være grenser, de er bare en vanlig avdeling som er aktuell for utenlandstjeneste, og av min erfaring med avdelinger som er aktuelle utenlandstjeneste, så er regelen at man ikke gir fra seg etternavn. dette gjelder da også for TMBN, som er mer aktuelle for utlandet enn de fleste andre avdelinger. når KJK ikke vil vise ansiktet i media, mens det for andre avdelinger er greit, så viser vel det at KJK bare kjekker seg?!

HV016\HV-I\HV-BOR er vel litt i gråsonen, men på mange militære websider så legges det vekt på at disse avdelingene bare bistår HJK\MJK\Delta i terroranslag ol. så at de står i så veldig stor fare for å bli truet tviler jeg på.

mye kjekkaseri her mener jeg! det er jo bare teit å "skjule identitet" hvis man er i en "vanlig" avdeling.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •