Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 28 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 1097

Tråd: Klassiker: Hvor blir det av jentene?

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Klassiker: Hvor blir det av jentene?

Ser uforskammet få jenter her på forumet. Om jeg ikke husker feil, var det et par jenter innom mjk-forumet i gamle dager. Mulig vi har for sterk kropplukt...

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

RE: Hvor blir det av jentene?

eller for stor kjeft...? :P

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Hmm, ingen jenter her nei. De kommer vel med tiden...

Hadde gjort seg med noen!

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Kan være... Men må si jeg har i mine år møtt mye bra damer - som absolutt kunne gjort en strålende innsats som operatør.

Husker heftig debatt på mjk-forumet (som førte til stengning) om kvinner i spesialstyrkene. For min del - flott i de fleste seanser. Men ser begrensning på ryggsekk/pakning og forflytting etc.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Noen som vet om det er damer i 016 og Bordingslag? Tror det finnes kvinnelige Kystjegere men ei Marinejegere eller Spesialjegere til dags dato.

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

ei fallskjermjegere heller...

Tror ikke det står på evnene, men på motivasjonen; både*hos potensielle kvinnelige søkere og hos avdelingene selv. Forsvaret er en mannsbastion, og spesialstyrkene er en bastion i bastionen. Er ikke lett å være første operative kvinne i et slikt miljø. Dette er kun spekulasjon fra min side, men jeg tror dessuten*at avdelingene er uttrygge på hva kvinner vil bety for miljøet og nivået; dvs ikke at kvinner vil trekke ned nivået direkte, men at det vil føre til færre mannlige søkere

Men det er slett ikke alle som ønsker flere kvinner i forsvaret hverken for forsvarets del eller i likestillingsøyemed. I artikkelen under mener faktisk en kvinnelig politiker at forsvaret vil ødelegge norske kvinner

http://www.dagsavisen.no/debatt/article1134712.ece

*

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Bare reminder (ikke noe galt enda):

Vi satser på seriøs diskusjon om jenter slik at vi unngår barnslige utskeielser og styr som vi opplevde på mjk-forumet.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Jeg hvet om ivertfall ei jente som kunne overlevd ganske greit i en tjeneste som fsk, mjk osv.

Ho løper flere mil hver dag uten problemer, pomper jern til det ytterste, har turna hele sitt liv, er knallsterk og ho har tatt ¨en gutt¨ i handbakk. Høres ho skummel ut? ja ho er skummel, men også ganske søt :)

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Men tenk deg da. Du er ei kvinne. Så skal du verve deg frivillig, til en av de hardeste og mest sagnomsuste avdelingen som finnes. Og du vet at dette har INGEN greid før deg!*Jeg hadde uansett gjort det!! :)))

Tror det går en del på at de ikke firer ned på kravene. At det kanskje blir skummelt da. Men for all del, jeg kjenner jenter som banker meg. Som kan gå timesvis med tung sekk, og som har vilje som en elefant. Så jeg tror det snart kommer en liten evolusjon! Norges første kvinnelige marine- / fallskjermjegere! Gooo girls!**

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Enig - mye bra damer og tæl i balla og sterke som okser. De pleier ofte være morsomme damer også - just en viktig egenskap... Kommer vel noen snart?

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

http://bt.no/lokalt/article248593

Påminning. Ikkje la denna "debatten" komme så langt..!

Life is short, play it hard

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Ja, sånn kan det gå. Sjef for en MTB- skadron sier at folk som kommer med slike utsagn ikke egner seg som marinejegere.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Selvsagt gjør de ikke det. De er umodne og useriøse! Kvinner kommer til å bli intergrert i forsvaret - det tar bare litt tid.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    0

Eg tror at det bare er snakk om tid før vi får den første spesialstyrke jenta i norge. og når vi først får en så kommer det fort flere til. slik som med menn så krevs det at mange søker for at få skal klare det, eksempelvis 100 søkere på 10 marinejegere.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Jeg vet om en jente som har gjort endel harde ting i forsvaret. Hun har klart 016 opptaket.... Hun var visst sinnsykt rå! Men hun bestod ikke Grunnkurs 016 og ble derfor ikke innrullert i styrken....

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

Jeg har selv sett samme jenta (kvinne) du nevner. Minte meg på en måte om GI Jane bortsett fra at hu virket ekte. Var helt sikker på at hu kom til å klare det, som hu også beviste.

016 grunnkurset høres ut som en real fortsettelse på opptaket hvis folk faller fra der og.

Guest

Enig med svaberg indianer - la den første komme så kommer det fler.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Var det ikke noen jenter på mjk forumet?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Jeg kan ikke huske å ha sett e-mailen til noen av disse - ellers ville jeg tipset de*om sidene her.

Kommer vel til noen etterhvert som sidene her blir kjent - her har alle en oppgave - spread the word!

Spennende*at så mange av brukerne våre er i aktiv tjeneste innen HJK, KJK, 016 osv osv - øker kvaliteten på forumet og gjør debattene meningsfulle.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

Det var en jente som tok minedykker'n for noen år siden.

Litt av en babe, men samtidig en av gutta.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Men fortsatt skremmende total-fravær av jenter her.

Guest

Ikke for å kritisere jenter, men jeg er strekt tvilende til at det blir en strøm av jenter (eller noen overhode)*som kommer inn i spesialstyrkene i Norge. Det er*et faktum at jenter er fysisk svakere enn det menn er.*Eks:En jeg vet om (nå i*HJK)*var blant norges beste langrennsløpere da han var yngre ( men ikke helt i toppen). I en alder av 17år påstod han at han hadde vunnet NM i ski for damer senior hvis han hadde stillt der. De vil atså si at han var i beder form enn verdens beste kvinnelige skiløpere 20-30 år.

Selv om det har vært damer i 016 så er det langt ifra det til å komme inn i HJK eller MJK. Men jeg har selfølgelig ingen ting imot at jenter prøver så lenge de har samme krav som gutta!

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

Jeg er igrunnen enig i det Svaberg Indianer sa om at det er for få jenter som har prøvd til at den/de som kunne passert nåløye har prøvd enda.

Diskusjoner om menns kulturelle trang til omsorg for kvinner (i strid) og lite pene forhør av krigsfanger skal jeg ikke begi meg inn på. Men jentene vil alltid få dette slengt mot seg...

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

mtart, du er inne på noe der. Israel trakk kvinner ut av stridene stillinger på bakken, nettopp fordi deres mannlige med-soldater fikk problemer*ved skader/død*

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

Blue: Da lå jo egentlig problemet hos mennene, og ikke hos kvinnene :)

Helvete, trommisen har slips...vi stikker!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

He, he, Ja det er et godt poeng Rac00n, men det hadde vel blitt litt tynt i rekkene hvis de skulle trukket alle menn ut av stridene stillinger.....

Guest

Tror jeg har "sett" en her inne. Husker ikke nick men håper da vi har behandlet henne bra så ikke hun stakk...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7

Jojojo, GI Jane var vel nicket. Hun skulle prøve FJ 2005.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Sluker noen av dere alt som blir sagt av folk med striper og stjerner på skuldrene?

Grunnen til at det ble slått så hardt ned på er at det er et sårt emne for mange*og folk reagerte utenifra. Derfor måtte forsvaret gjøre noe med det. Det er veldig mye kvinnediskriminering i forsvaret. Trur dere at det er noe mindre i spesialavdelingene? Trur dere at de passer ordspråket sitt mer enn andre?

Det var derimot*veldig artig å lese artikelen! :) Det er så tydlig at*forsvaret så gjerne vil redde sin egen ræv.

Ha en fin dag! ;)

Menig
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    0

Hei gutter.

Jeg er ei ny jente her på forumet, og det virker som om jeg er den eneste.Har dere skremt dem vekk? Det finnes da en del jenter i forsvaret, hvorfor så få som prøver seg som spes. og marinejegere?**Selv skal jeg prøve på FJ 2006.

*

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Hei og velkommen, j22!

Håper ikke/tror ikke at gutta på Forumet har skremt jentene unna (har de det, så "stryker" de på opptak...). Det er et par tre andre jenter i tillegg til deg men ikke alle er like aktive.

Uansett*- velkommen til Gards og håper du får nytte av Forumet og informasjonen du finner - storveis at du har satt deg mål av opptak 2006!

Menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    0

Re: Hvor blir det av jentene?

Halloen jenter og gutter!

Ser dere etterlyser flere jenter på forumet så jeg fikk lyst til å skrive litt. Men bare for å ha sagt det med en gang; jeg har ingen umiddelbare planer om å søke på spesialjegertjeneste… - det toget har gått for min del. Aldersmessig hører jeg til den gruppen som har passert 30, mener jeg så nevnt noen forferdelige beskrivelser på den aldersgruppen, slikt som gamlinger/oldiser!?!..., Skjønner ikke det, - det er jo nå livet begynner! Vel, en er ikke gamlere enn hva en føler seg, ikke sant? ;-) Jeg er vernepliktig befal, har tidligere vært noen år i hæren og er på den måten kjent med forsvaret. Fant linken til dette forumet på www.mil.no, ble selvfølgelig nysgjerrig og har vært og surfet litt rundt omkring her nå.

Ja hvorfor er det ikke jenter i spesialstyrkemiljøet?!

Fysikk er selvfølgelig en avgjørende faktor. Tror ikke at det er så mange prosent av jentene i den generelle befolkningen som klarer de fysiske kravene (både for opptak og til perioden etterpå). Psyken tror jeg ikke er problemet, tvert i mot. ”King” har et godt poeng i det at kvinner kanskje ikke har den samme motivasjonen som menn for å gjennomføre en slik tjeneste. Vi er nå en gang forskjellige. Men selvfølgelig, også kvinner søker seg til spennende, krevende og utfordrende jobber, og de kan som menn ha et sterkt ønske om å oppnå mål, forsvare, beskytte og kjempe for noe de tror på, med de midler som måtte trengs. Det å være den første kvinnen i et spesialtjenestemiljø virker kanskje skremmende for noen, men jeg tror også det fungerer som en stor gulrot, nemlig å bli den første operative kvinne i spesialtjenestemiljøet. Et annet godt poeng nevnt tidligere her var at en må bare vente til at nok antall jenter søker, en dag vil ei komme igjennom nåløyet. Så øk rekrutteringen!

Tror ikke det vil virke negativt for en spesialavdeling å ha kvinner med, heller ikke at det vil minke rekrutteringen. Er overbevist om at både kollegaene og sjefer vil bli veldig stolte av dem, og at de vil være et pluss for avdelingen. Hvis det fysiske opptakskravet derimot hadde blitt redusert slik at jenter hadde fått fordeler, da vil jeg nok tro at det kan ”skade” avdelingen og gjøre tjenesten mindre aktiv for gutter også. Et redusert krav ville nok også være et minus for jenter, det vil følge dem for evig og alltid at de kom inn bare pga at de var jenter og at kravet var ”for lavt”.

Kommer jenter på opptak, folkens, vær greie med dem og gi dem en sjanse! Men husk, særbehandling er faktisk ikke å være grei. Men inkludering og imøtekommenhet er det, bare for å nevne et par eksempler.

Så til dere jenter som tenker å søke; dere blir helt sikkert tatt godt imot og dere kan få en fantastisk tjeneste. Forsvaret generelt er en kjempefin arbeidsplass med masse flotte utfordringer og fint miljø. Stå på, dere er kjempetøffe som tør å prøve, ikke gi dere!

Og helt til slutt; ”Mezzo”-dear, hvis du vil kan jeg sende deg en link til Trond Viggo Torgersens ”Kroppen vår”, kapittel ”Anatomi”, underkapittel ”Forskjellen mellom kvinnekroppen og mannekroppen”… (ref det du skrev litt lengre opp). ;-)

Ha en fortreffelig uke, folkens!
    Utpåturaldrisur

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Hei KV og velkommen på Forumet. Bra innlegg. Av ren nysgjerrighet - kan du oppgi hvor på Mil.no du fant link hit?
    admin

Menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    0
    Skal se om jeg finner det igjen!

Her er forumet omtalt:

http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 53271a.pdf
    Utpåturaldrisur

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Jeg kommer ikke på en eneste god grunn for å innføre verneplikt for jenter. De jentene som er motiverte søker seg inn uansett - for den gemene hop gjelder fortsatt visse fysiske forskjeller som gjør at gutta er bedre egna til å ta tøffe tak. Det er en grunn til at de fleste profesjonelle styrker med mye stridserfaring er restriktive med å plassere kvinner i kampavdelinger.
    Beidh a lá leo

Guest
    Bestefar,

det det er snakk om nå (med forbehold om ny info jeg ikke har fått med meg), er allmenn sesjon.
    Dette for å sørge for at informasjonen kommer ut til alle, noe jeg ikke forstår kan være negativt, så lenge kravene for opptak beholdes (ingen kvotering, med andre ord).

Jeg tror ikke det er noe problem for mange i "den gemene hop" å trene seg opp til et godt utgangspunkt, dersom de bare er motiverte nok.
    Det er nok av slappfisker blant gutta også, så igjen; her må man se person og ikke kjønn.

Ellers kan jeg gi deg èn god grunn for å innføre verneplikt for jenter, siden du etterlyser det; det står i Grunnloven.
    I teorien er det allmenn verneplikt - det praktiserer bare ikke.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Det er en grunn til at de fleste profesjonelle styrker med mye stridserfaring er restriktive med å plassere kvinner i kampavdelinger.
    ... I tillegg er det selvfølgelig forskjell på ulike tjenester, og de svake soldatene (uavhengig av kjønn) sendes dit de passer best, de sterke (både mtp psyke og fysisk styrke) sendes dit de trengs.
    Jeg ser ikke problemet med det.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av charlie.6
    Bestefar,

det det er snakk om nå (med forbehold om ny info jeg ikke har fått med meg), er allmenn sesjon.
    Dette for å sørge for at informasjonen kommer ut til alle, noe jeg ikke forstår kan være negativt, så lenge kravene for opptak beholdes (ingen kvotering, med andre ord).
    I artikkelen står det verneplikt for alle, ikke sesjon for alle.

Jeg tror ikke det er noe problem for mange i "den gemene hop" å trene seg opp til et godt utgangspunkt, dersom de bare er motiverte nok.
    Det er nok av slappfisker blant gutta også, så igjen; her må man se person og ikke kjønn.
    Sant, men nå er det slik at vi ikke utnytter den reserven vi har av gutter - og vi er kjent med at gutter har et større potensiale fysisk sett. Så lenge forsvaret fortsetter å skjæres ned, ser jeg ikke hvorfor vi plutselig skal begynne å snakke om verneplikt for jenter.

Ellers kan jeg gi deg èn god grunn for å innføre verneplikt for jenter, siden du etterlyser det; det står i Grunnloven.
    I teorien er det allmenn verneplikt - det praktiserer bare ikke.
    Det er ikke en god grunn. Sedvanen er at kun menn har verneplikt. At det står i loven er uansett ikke noe godt argument; dersom du har et godt argument som viser at en økt kvinneandel øker forsvarets operative evne, vil jeg gjerne høre det. Det eneste jeg kommer på i farten er oppgaver som søk av kvinner i VCP'er etc; men det rettferdiggjør hverken kvotering eller verneplikt for jenter.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Det er en grunn til at de fleste profesjonelle styrker med mye stridserfaring er restriktive med å plassere kvinner i kampavdelinger.
    ... I tillegg er det selvfølgelig forskjell på ulike tjenester, og de svake soldatene (uavhengig av kjønn) sendes dit de passer best, de sterke (både mtp psyke og fysisk styrke) sendes dit de trengs.
    Jeg ser ikke problemet med det.
    Som sagt; US Army, US Marines, IDF, og Royal Marines(for å nevne noen) har alle enten sperra tjenesten helt for kvinner, eller så har de sperra tjeneste i kampavdelinger som eksempelvis infanteri for kvinner. Kvinner tjenestegjør stort sett i støtteavdelinger. Det er ikke et spørsmål om styrke, eller resultater på tester. Kvinner har ikke lov til å tjenestegjøre i de samme MOSer som menn har - fakta. Dette er gjordt utfra en saklig begrunnelse, som jeg ikke har noe problem med å skjønne.
    Beidh a lá leo

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Apropos argumentet med at svakere soldater kan operere i "bakre" mens de mer dugelige soldatene er i fremste linje: Man trenger ikke å lese mye krigshistorie, ny og gammel, før man skjønner at bakre plutselig blir framre, og omvendt. Og da hjelper det ikke å si at "nei, jeg kan ikke sloss, fordi jeg har ikke treningen". Krigens krav er høye, og skiller ikke på kjønn. Forstå dette - så kan vi fortsette diskusjonen.
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Det der er ikke nødvendigvis helt riktig, XU. Som amerikanerne selv sier, det er en betydelig forskjell på å avverge og overleve et ambush mot en kolonne i Baghdad og å delta i et lengre angrep mot eksempelvis Fallujah. Ja, du må kunne påregne å bli beskutt uansett hvor du jobber, men det er fortsatt forskjellig hvor mye de forskjellige MOSene krever.

Besøk military.com forumene for ytterligere utbrodering.
    Beidh a lá leo

Side 1 av 28 12311 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •