Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: syn ved fallskjermjeger-opptak

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

syn ved fallskjermjeger-opptak

god dag godtfolk. jeg har et lite spørsmål: hvor går grensene for "normalt" syn i forhold til fallskjermjegeropptaket?

jeg har skikkelig lyst til å prøve meg som fallskjermjeger, og vil gjøre alt som er mulig for å forberede meg til opptaket,

men jeg innså at det ikke er noe poeng i det hvis jeg ikke har godt nok syn i utgangspunktet...

noen som har vært til opptak som kan svare meg på spørsmålet? (har selv ca -1,0 og -0,75 på øynene, finnes det noe håp?)

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: syn ved fallskjermjeger-opptak

Søkeren må ha godkjent syn:

* ikke være fargeblind (fargesvakhet vurderes av HJK's lege ved grovuttaket)

* bestå en normal synstest uten bruk av briller eller linser.

* laseroperasjon er OK, såfremt resultatet er godkjent synstest.

* Søkeren må bestå legesjekk.

http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJ ... bli_jeger/

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

" bestå en normal synstest uten bruk av briller eller linser."

det var den delen der jeg tenkte på ja... definer "normal" for meg noen, er*dere grei(e)? =)*kan jeg "prøve meg selv" noe sted, hvis dere skjønner hva jeg mener? for å finne ut om jeg har såkalt ikke-normalt syn FØR jeg møter opp og driter meg ut?

-- Edited by baller at 23:30, 2005-03-08

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Det er vel strengt tatt militær karakter 9/9 som er kravet her. Dette får du jo vite på sesjon. Så da gjelder det bare å ikke ødelegge øyenene før grovuttak.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005

Sant. Svaret er så enkelt som at du må ha 9/9! Fikk du det (på begge øynene testet separat) på sesjon så går det nok greit. Var jo ikke så mye.

Ellers er det jo laser mulighet. Når det gjelder laseroperasjoner så finnes det 3 metoder. "Lasek" og "Lasik" operasjon vil være diskvalifiserende, mens PRK godkjennes så fremt resultatet er bra. Mer info: http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... ftf_48079a .pdf

-- Edited by krabelure at 00:48, 2005-03-09

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: RE: syn ved fallskjermjeger-opptak

quote:

Originally posted by: krabelure

"Når det gjelder laseroperasjoner så finnes det 3 metoder. "Lasek" og "Lasik" operasjon vil være diskvalifiserende, mens PRK godkjennes så fremt resultatet er bra. Mer info: http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... ftf_48079a .pdf -- Edited by krabelure at 00:48, 2005-03-09"

Dette gjelder for luftforsvaret* hvis mann skal søke flyverutdannelse, og ikke tjeneste i HJK/MJK.

For beste svar vil*jeg anbefale deg baller å ringe til HJK og spørre. Lykke til!

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

tusen takk for alle svar gutta! jeg kan ringe ja, og så kan jeg jo f.eks. poste det her når jeg vet noe mer... hvis jeg vet noe mer da:P takk igjen.

*

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •