milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Hva er kravet pr. dags dato på 3000m befalskole??

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hva er kravet pr. dags dato på 3000m befalskole??

Jeg hører til stadighet forskjellige minstekrav på 3000m-kravet på befalskolen. Enten så er det 14min eller så er det 13.30. Hva er riktig? Løp på 12.15 (med hold :/ ) i dag.. vil bare vite hvor godt innenfor kravet jeg egentlig er?

Nisselue
    Gjest

RE: Hva er kravet pr. dags dato på 3000m befalskole??

I følge forsvarets egne sider står det at kravene kan variere etter hvilken skole du søker på.

Se link:

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/article.jh tml?articleID=26709

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Hva er kravet pr. dags dato på 3000m befalskole??

Hvis jeg husker riktig så er kravet 14 min i opptaksuken (de 3-4 dagene før aspirant perioden), så senkes kravet til 13:30 der mann blir testet på ny i aspirant perioden. Det er for å blant annet*se trenbarheten til kandidatene. Så du ligger innenfor kravene, men husk at det gjør sansynligvis 90% av de andre kandidatene så du burde trene på å løpe fortere enn det. Det kan du gjøre med intervalltrening kombinert med rolige langdistanse løping og testing av 3000m tidene. Du har ca. 4 mnd på deg til opptak så her kan du forbedre deg betraktelig. Husk at søknadsfristen er 15 april (hvis jeg ikke tar feil).

-- Edited by No fear at 10:46, 2005-03-09

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg var på opptak til BSK (kavaleriet) i 93. I forkant av opptaket drev jeg å trente på egenhånd uten å ha særlig peiling. Målte opp ca 3000m i nærheten av bosted og løp denne flere ganger i uken. Hver gang tok jeg tiden og hver gang løp jeg mye saktere enn hva som er kravet. Dvs jeg løp det jeg klarte, men det var for sakte. Løpingen foregikk på asfalt.

Min fetter var en smule mer skolert hva gjaldt treningsteori og var selv ganske aktiv med fotball på høyt nivå og han studerte ved idrettslinjen. Jeg spurte om han kunne hjelpe meg å komme i bedre form mer effektiv en mine egne metoder. Han stilte opp og vi løp ca 3 ganger pr uke. Hver gang løp vi kortintervall og hver gang på asfalt. Dette var alfor tøff trening mht belastning, men kondisjonen ble mye bedre i de mnd dette foregikk.

Dagen før jeg skulle på opptak hadde jeg plutselig smerter på innsiden av leggene. Det viste seg at jeg hadde fått beinhinnebetennelse. Det er ubehaglig å løpe med en slik skade og løping bør stanses med engang du oppdager det. Alternativ trening er mulig i form av svømming, sykling, ski, etc.

Uansett, jeg møtte på BSK og løp 3000m på 12.05 min. Jeg kom inn til aspirantperiode og fikk masse trening i løpet av de 6 uker dette varte (avbrutt noen ganger pga problemene med beinhinnebet.). Vi løp omtrent annenhver dag i I-antrekk. De andre dagene var det marstrening. Marsjering var det stort sett alle dager, men over kortere distanser og lavere tempo. Mer å anse som transport fra A-B. Kondisjonen ble klart forbedret og målet mitt til 3000m vet slutten av aspiranten var 11:30 eller bedre.

3000m kom og jeg løp det jeg hadde og kom inn på 10:58. Gjett om jeg var fornøyd, jeg hadde løpt ca 30 sekunder raskere enn jeg hadde som mål og over 1 min raskere en 6 uker tidligere.

Trening er alfa-omega, men det skjer også noe med deg når du skal "konkurrere" og løpe sammen med andre. Du får en og annen ekstra energikilde som hjelper deg litt på veien. Ikke stol på denne "energikilden", men sørg for at du har grunnlaget i orden.

Mitt tips er at du ikke øker lengden på løpingen med mer enn 10% fra en uke til neste. Eksemelvis kan du løpe 10 km nå, da kan du løpe 11 km neste uke. Jeg tenker på totalen, ikke en økt. For mye løping er ikke bra for ledd og sener. I tillegg bør du løpe med gode sko og på mykere underlag en asfalt/betong. Hvis du ikke er vant til å løpe mye så må du i tillegg trene alternativt for å øke kondisjonen. Bruk sykkel/ergometersykkel, svøm, romaskin, ski, etc. Alt trening hvor du benytter de store musklene gir kondisjon.

Ikke tren for hardt, bygg opp et godt grunnlag. Mengde og lav intensitet er stikkord. Når det nærmer seg opptak så må du begynne å legg inn fart. Dette gjør du feks med intervall trening. Korte intervaller, lange interevaller, fartslek etc. Poenget er at du skal tilnærme deg farten du kommer til å måtte løpe med og det må du gjøre gradvis.

Test deg feks en gang pr mnd under treningsperioden, noe oftere er ikke nødvendig. Ikke test deg for ofte da det ødlegger treningen, fokus på treningen er viktigere enn testing for ofte. Du kommer garantert i bedre form, dessuten blir resultatene høyere når du ikke tester deg for ofte :-)

Du finner dessuten en god del nyttig informasjon om kondisjonstrening på http://www.trim.no

Lykke til på opptaket.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Godt innlegg avec!

Hemmeligheten bak suksessfull trening er å kjøre et opplegg som er tilpasset en selv. Mj-programmet f.eks er laget for godt trente, ikke la dere lure av at det begynner snilt... En ting er å kunne følge programmet, men poenget bak ethvert treningsprogram er å la kroppen ha overskudd til å få utbytte av all treningen.

Selv bruker jeg mj-programmet som en kontroll på mitt fysiske nivå, men kjører mitt eget treningsprogram for å oppnå målene satt i mj-programmet. Og bare det at trening med sekk er lagt inn sååå sent i mj-programmet sier litt om standarden man bør ha for denne type trening... mj-programmet varer for de fleste ikke 16 uker, det varer mye lenger...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    apropos:

http://www.dagbladet.no/sport/2005/03/14/426124.html

Kom over denne rett etter å ha skrevet innlegget mitt... Utrolig!

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av spider
    apropos:

http://www.dagbladet.no/sport/2005/03/14/426124.html

Kom over denne rett etter å ha skrevet innlegget mitt... Utrolig!
    Så kanskje det er god grunntrening i å gå med sekk, trekke pulk.. osv... Håp for oss andre også da...
    ;-)
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jepp, ingen tvil om det! Men det er en livsstil hun har levd store deler av livet. Det blir anderledes når utrente folk kaster på seg 30 kilo sekk 4 mnd før opptak. Langvarig tilvenning er stikkord her...

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Takker for et meget bra og inspirerende innlegg, avec!
    Skal prøve å få dratt i gang løping på tirsdager og torsdager heretter.
    De 3 andre treningsdagene mine er rett og slett hellige. -Da er det styrketrening som gjelder :)

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hei ZubZero! Sjekk også denne linken;

http://php.iform.no/forum/viewtopic.php?t=12143
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Lignende tråder

1. Enhetsbefal: gått ut på dato?
    By hvlt in forum Befal og spesialist i Forsvaret
    Svar: 402
    Nyeste innlegg: DTG 101021A Nov 16,
  2. Forfremmelsen i forsvaret - dags dato.
    By San-Soldat in forum Mannskapsmessa
    Svar: 43
    Nyeste innlegg: DTG 270103A Mar 10,
  3. SJØ 09, hvilken dato er det?
    By endag in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 252008A Jan 09,
  4. Ca. dato for SJØ-07?
    By panzer in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 111623A Mar 07,

User Tag List