Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 139

Tråd: OPPTAK HV-016

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

OPPTAK HV-016

Er det noen som vet mer spesifikt hva som kreves for opptak til HV-016?

- Maks./min alder

- Militær bakgrunn

- Etc.

All info. av interesse!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

RE: OPPTAK HV-016

Du kan ringe Oslo HV-distrikt for info.

Det jeg har hørt er at gjennomsnittsalderen er ca 30 år. Og tror ikke du burde bruke noe særlig mer en 2 timer på å komme deg dit. Relevant militær bakgrunn er sikkert en fordel. Det er opptak i Oslo til helgen.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by:

"Er det noen som vet mer spesifikt hva som kreves for opptak til HV-016? - Maks./min alder - Militær bakgrunn - Bosted - Etc. All info. av interesse!"

Sjekk ut linken

http://www.mil.no/hv/start/avdelinger/hv-016/

Drit i været!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Fra linken til HV-016 på www.mil.no:

http://www.mil.no/hv/start/avdelinger/hv-016/hv_krav/

*

Søkere må ha:
    - relevant erfaring/utdanning,
    - god fysikk og mental helse,
    - positiv holdning,
    - må kunne delta i minimum 25 døgn i året.

Fysiske opptakskrav:
    5000m løping med våpen og feltuniform: Max.29 min
    Armhevinger : 16 stk
    Situps : 20 stk
    Heving i bom med overtak : 2 stk

Man stiller store krav til personellets faglige, fysiske og psykiske kvaliteter. Motivasjonen hos den enkelte står helt sentralt. Det hjelper ikke at en søker har god faglig ballast, er fysisk og psykisk sterk, dersom han ikke er motivert for tjenesten og har sosial tilpasningevne.

Tjenesten stiller store krav til samtlige, ikke minst til ledere på alle plan. Den er krevende i utførelsen, samtidig som man må beregne å bruke noe mer tid på Forsvaret enn man ville gjort dersom man var rulleført i en ordinær militær avdeling.

*

[url="http://www.sparksjefen.com"]www.sparksjefen.com[/url]

Gjest

Fant en okey link på HV-08 sin side. Treningsprogram til 016 opptak (ikke så revlusjonerende, men verdt en titt) også noen tips til opptaket! http://www.mil.no/multimedia/archive/00044/Treningsprogram_for__44492a .doc

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Dette programmet sender de sammen med innkallingen i Oslo distriktet, men her var det helt klart kommet med pene motivasjonsbilder.

quote: "test av motivasjon, fobier, samarbeidsevne..."
    No **** Sherlock!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Hei, er det noen som vet om det er opptak i Bergen, og når på året dette er? Er student, men kjemper mot abstinensene, det sivile helv... var ikke så spennende etter tre år i grønt:)

Hilsen Ewing

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Hmm, ingen som vet noe om det finnes muligheter for å joine 016 dersom man bor i Kristiansand, de har jo ingen avd. her såvidt jeg vet, og planer om må opprette er vell heller ikke eksisterende. Går det ann å joine Rogaland f.eks. om de har 016 der?

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

De har vel et par timers kjøring som grense....

Men alt kan vurderes som dem sa...

Ble medlem
    2004

Ok Ugl, så dersom de har en HV-016 i stavanger så er det jo "ett par timer" ifra Kristiansand...

Er det bare å søke opptak, møte opp og tjo-hei-leverpostei, og dersom man klarer det så vurderer de hvor de setter deg opp etc. og kan "vurdere" det evt?

HV-016 virker jo som en bra plass å "pensjonere" seg, misforstå meg rett nå=)

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Ble medlem
    2004

En annen ting sånn i farta, disse nye I-styrkene i HV, går det ann å melde seg inn i dem (dersom f.eks. HV016 skulle gå i dass el.lign)? Hva om man ikke er mob.disponert i HV, kan man søke seg over? Savner litt info om dette på mil.no. På mitt HV distrikt står det ikke en dritt..(Agder)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

1. Man kan bli mobilisert i HV ved å ta en telefon og ringe sitt distrikt og be om å bli mobilisert... Om du også ber om å bli vurdert tatt opp i I-styrken så blir de sikkert glade...

2. Når det gjelder HV016 og kjøretid så vet jeg ikke dette eksakt, men ble fortalt på infomøte engang, at det kan vurderes i hvert enkelt tilfelle... Alle HV-distriktene som har 016 har jo en "koordinator" som jobber i distriktet som du kan få prate med om du ringer og spør... Han kan nok svare på dette mye bedre enn det jeg kan synse meg til...

Ble medlem
    2004

Jepp, får nok ta en tlf til dem..men takk for synsingen anyway=)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

slettet

.....
    In canis veritas

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Ring personen som er ansvarlig for HV016 i et av de fire distriktene(Oslo, Bergen Stavanger, Trondheim) og spør. Jeg bor i Bergen og ringte Løytnant Myhren på tlf 55 54 63 13, og fikk svar på (nesten) alt jeg lurte på. Saken er som Myhren sa, at HV016 promoterer seg selv, og de som er mest intereserte finner utav det ve vil ha svar på. Det er8i stor grad) ikke for de som leser om opptaket en måned i forveien.

Håper det var til hjelp, hilsen Ewing

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

slettet

.....
    In canis veritas

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg har ombestemt meg. Søker 016. Legger opp et relativt tøft løp fremover, men ikke i nærheten av MJK programmet. Gleder meg til å se dere andre på startstreken.

Jeg vil gjennkjennes ved at jeg kommer til å rope GAMMERN høyt under oppstilling. Håper ikke sjefen tar dette fornærmende. hahahahahaha!

Gjest

Er det mange her som bor i Oslo området som tenker på 02016? Isåfall kunne vi jo prøvd å kjøre en felles trening eller lignende....

Selv sikter jeg mot sommerens opptak. Men har et stykke igjen før formen er der den skal være.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg bor i Oslo området. Kjører litt ego med tanke på trening. Ikke for å være asosial, men primært for å tilpasse dette til familie, arbeid og studier.

Er ferdig med studier til sommeren. Vil da være mer klar for litt fellesopplegg - og 02016.

Treningsopplegget mitt består primært av lange løpeturer, styrke ( vekter ) og lange gå/skiturer med ok vekt - 15/20 kg.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: RE: OPPTAK HV-016

quote:

Originally posted by: Gammern

"Jeg har ombestemt meg. Søker 016. Legger opp et relativt tøft løp fremover, men ikke i nærheten av MJK programmet. Gleder meg til å se dere andre på startstreken. Jeg vil gjennkjennes ved at jeg kommer til å rope GAMMERN høyt under oppstilling. Håper ikke sjefen tar dette fornærmende. hahahahahaha!"

Godt å høre.. *glis* Jeg henger meg på jeg også, hiver inn en søknad. Jeg kjører også sololøp mht til trening. Vi får dra opp snittet (i alder), tenkt å søke i hv-02? Jeg bor i underkant en time fra oslo.

84mm

-- Edited by 84mm at 10:36, 2004-11-26

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Hvis det er noen i Bergens område som tenker på opptak til 016 til våren og trenger noen å trene med er det bare å ta kontakt. Synes det er bekymringsfult lite bergensere på forumet, kanskje det har noe med at bergensere er så rolige og reserverte;) Blir det en liten gjeng tar jeg gjerne ansvar for fellesturer osv. Ikke nøl med å ta kontakt!!!

Hilsen Ewing

-- Edited by Ewing at 14:31, 2004-11-26

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Neste opptak i trondheim?

Noen som sitter på neste opptaksdato for HV-016 i HV12?

Jeg sitter midt i mellom eksamenslesinga og grubler på hva jeg skal gjøre fremover. Dimiterte fra forsvaret i sommer etter å ha gått UBHV og savner allerede litt action, men er litt usikker på om jeg klarer å kombinere 016 med studier.

Regner egentlig med at jeg stiller til opptak, noen i tr.heimsområdet som trener mot et nytt opptak? Jeg har hørt rykter om grunnlønn på 8 høner hver mnd utenom reptilleg, noen som har formening om dette?

jaw

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Her er mitt treningsprogram:

mandag: styrketrening: oppvarming 20 min. rolig jogg

1. Benkpress: 3 x 12 reps 85 kg

2. Curls: 3 x 15 reps 30 kg

3. Sit ups: 3 x 50

4. Beinpress: 3 x 12 120 kg

tirsdag: hvile

Onsadag: 1,5 time rolig jogg 75% av max puls

Torsdag: 6 km 85% av max puls

Fredag: hvile

Lørdag: 15 min rolig jogg + intervall: 10 x 200 m nedjogg: 10 min

Søndag: Lang ( dvs 3 - 6 timer ) gå/skitur med pakkning på 15 - 20 kg

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

RE: Neste opptak i trondheim?

quote:
    Originally posted by: jaw

"....og savner allerede litt action, men er litt usikker på om jeg klarer å kombinere 016 med studier.

jaw
    "

Du klarer å kombinere 016 med studier!

Når folk i arbeidslivet klarer det så er det bare å gi gass!!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Gammern; trener du ikke rygg?

Det styrkeprogrammet ditt er jo skreddersydd for badestranda! ;)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Mulig jeg burde trent rygg spesifikt. Benkpress tar jo en god del i øvre del av ryggen. I tillegg hjelper situps og benpress godt.

Dessuten hjelper det godt på rygg å gå i ulendt terreng.

Er ingen strandløve, har for mye overhudsfett til det. Forøvrig er min erfaring at det er viktig å ha litt å tære på;)

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Gammern

"Mulig jeg burde trent rygg spesifikt. Benkpress tar jo en god del i øvre del av ryggen. I tillegg hjelper situps og benpress god.

Hei Gammern. Ville bare nevne at du trener brystmuskel, triceps (bakside overarm) og fremre deltam.(skulder) når du utfører benkpress. Disse musklene er da synergister.

Ruggmusklene i en benkpress øvelse vil utføre motsatt bevegelse (antagonister) sammenlignet med muskler vi ønsker å trene. Ergo så vil ryggmuskulaturen arbeide under benkpress, men ikke av nevneverdig karakter for at den skal vokse/bli sterkere. Eks. nedtrekk til bryst/chins for å trener øvre del av ryggen og da er brystmuskulaturen en antagonist. Det samme gjelder når du trener mage. Da er ryggem. antagonist. Jeg anbefaler deg å trene korsryggen ved siden av mage (sjekk trening.no). Bare et lite tips for å hjelpe en ``good guy`` på veien.

Ellers så har du rett i at marsj i ulendt terreng er bra trening for ryggen, så her er det bare å ønske deg lykke til på ferden og opptaket. Finns det vilje, så finns det vei!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Takker for gode råd! Det er fort gjort å*komme i vaner/uvaner som ikke gir resultater i treningssammenheng.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jo, men ikke glem at du sikkert skal løpe endel hinderøyper. Kanskje du til og med må løfte deg mye opp med sekk og utstyr på ryggen.

Du burde sikkert ha mye hang ups og ro øvelser (stang roing eller hantelroing). Alle burde kjøre markløft. Men da går det kanskje utover restitusjonsstiden(?). Kjører man markløft, så får man en veldig bra gripsevne også, noe som sier seg selv er lurt å ha som "soldat".

Ha en fin dag!

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Heisann gutta.

Tenkte å legge inn min treningsplan fra den gangen jeg trente til opptak og gjennomførte det. Sant nok hadde jeg nettopp kommet hjem fra militæret, og var i relativt bedre form enn det jeg er nå. Planen er ut fra mitt eget hode, så den er ikke fult så detaljert.

Tips:

Ikke bruk så mye tid med vekter. Dette bygger muskler og gjør deg tung og mindre smidig. Hold deg unna sykkeltrening da dette gjør deg tung i bena. Konsentrer deg om utholdenhet. Jeg hadde*3 helger før opptak hvor jeg og en kompis på eget initiativ gikk 'en fjelltur' i ca 40timer i strekk med push ups, sit ups, løping, jogging, kryping, sprint og brytekamper innlagt. Dette var slitsomt som faan ! Men det var verdt det.

Dag1: Rolig jogg i minst 2,5 time. (litt strategisk hvis du har hatt en bløt helg) Push ups, hang ups, sit ups.

Dag2: Terrengløp. Dvs løpe på stier i skog, med innlagt klatring i bratte bakker og klipper og annet som virkelig sliter deg ut.Push ups, hang ups, sit ups.

Dag3: Lytt til kroppen... Orker du å sette ut på en løpetur, eller kanskje du skal ta dagen fri og se på McGyver på TV2??? Greit å la musklene få hvile og restituert seg !

Dag4: Ut på tur. Last opp sekken med masse driit til en totalvekt lik 25-30 kg. (Jeg anbefaller å laste opp med tøy o.l, så vekten blir fordelt riktig. Ikke kult å ha 2stk 15kg manualer nederst i sekken.) Gå til du begynner å bli*relativt sliten, snu og gå den samme avstanden tilbake.Push ups, hang ups, sit ups.

Dag5: Kondisjons trening. Løp en lengre avstand i intervaler. Last gjerne opp en mindre sekk hvis det trengs. Push ups, hang ups, sit ups.

Dag 6+7: Dette er dagene for en skikkelig muskelrestituering. spis godt, hvil mye, besøk venner eller familie, ta deg av din egen familie og nyt livet.

4 gode tips ved trening, og utenom trening:

1. Drikk vann

2. Drikk vann

3. Drikk vann

4. Drikk vann

Håper dere får bruk for noe av det jeg har skrevet, og lykke til.

-- Edited by SgtFollvel at 08:52, 2004-12-01

Ble medlem
    2004

Etter det jeg har hørt skal man være forsiktig med å begynne med for tung sekk. Alt er jo relativt og hvilken form man er i dikterer. Det beste er vell å få et spesial designet treningsprogram (slik HOU kan gjøre) til akkurat deg. Slik unngår man lettere belastningsskader og feiltrening.

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

Hvordan går det med dere som søker 016? Motivasjon oppe og god progressjon i treningen?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Er blitt en tviler.

Det handler om tid, trening og motivasjon. Lysten er der, men det var dette med evnen da, hehehe.

Bestemmer meg før februar.

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

Hva med BOR eller URS i HV? Tror BOR i ditt område har opptak neste helg og URS er vel i samme modus tror jeg.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

016 tjenesten....?!

Du spør om motivasjon og progressjon...

Vinteren sålangt har gått med til generell styrketrening for det meste, fremover nå må jeg fokusere mer på kondisjon og utholdenhet...

Motivasjonen både for å trene og aktiv HV-tjenste er tilstede... så det blir nok opptak i Oslo i juni ja... Spør ikke lenger om hva opptaket går ut på, nå er det blitt mere fandenivolsk innstilling... Mere i denne stilen: Kom med utfordringene!

Men det jeg lurer på nå (tror ikke det er gradert info?) er hvordan man velger seg tjenestestilling innad i 016... Jeg forstår at alle har en grunnpakke slik at alle operatører er høvelige til det meste, men hva skjer deretter... Blir man bare plassert der det er "ledig plass", eller har man reelle valgmuligheter til egen tjeneste? Det er ikke alle oppdrag i 016 jeg brenner like mye for, for å si det på den måten... Da kan I-styrken være mer fristende siden man der søker seg inn stillinger på avklarte lag/tropper.

Heller frisk og rik, enn fattig og syk!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Motivasjonen og viljen er på topp.

På denne tiden av året er vel ikke progresjonen så stor(heller ikke det viktigste). Det dreier seg mest om å holde formen ved like. Så lenge en ligger godt innenfor kravene, får en heller øke*til det lille ekstra så fort vi får litt varmere/lysere dager. Må vel være ærlig å si at det å "fly gatelangs" ikke er den mest spennende treningsformen. En blir fort litt mer motivert når isen/snøen forsvinner i marka.

*

Hold ut gutter.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Jeg lurer på en ting.. Noen her som vet når neste opptak i trondheim er? Jeg har nå startet på marinejegerprogrammet og har rundet min første treningsuke. Anbefaler dette sterkt til alle som er i tvil til hvordan de skal legge opp treningen til opptak i spesialstyrker/befalsskole. men som jeg spurte i sted så er jeg utrolig interessert i å vite neste opptakspunkt(er).

Mvh

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Neste opptak i trondheim er 7-10 april

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005

quote:

Originally posted by: Utskrevet Menig

Alle burde kjøre markløft. Men da går det kanskje utover restitusjonsstiden(?). Kjører man markløft, så får man en veldig bra gripsevne også, noe som sier seg selv er lurt å ha som "soldat".

Ikke tren for mye ren styrketrening på bena, markløft og knebøy og sånt ,det KAN føre til at man får mer eksplosiv muskulatur enn utholdende, da får man bare problemer med melkesyre og blir sliten ved utmarsj og jogging. så ikke tren bena slik som en kroppsbyggerne/styrkeløfterne gjør, tren heller benmuskulaturen til å bli seig og utholdende.

Da er det mye lurere å gå med pakkning ,begynn med 15 hvis man er utrent og øk gjerne helt opp til 40kg etterhvert.

bruk gjerne pakkning når du trener på 5000m løp etterhvert også, 15-20kg, det er utrolig god trening! Bare bruk fottøy så du unngår overtråkk for det er noe dritt. Bruk sportstape om nødvendig.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

For dere som løper med sekk: hvor tung sekk løper dere med?

- hvor langt løper dere?

- hvor mange min. bruker dere pr. km under trening?

- hvor ofte løper dere med sekk/hva anbefaler dere?

mvh

Den gammle hobby-soldat.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •