Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: Søking til Fallskjermjeger

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Søking til Fallskjermjeger

Tenkt å søke fallskjermjegeropptaket i år. Bare lurte på om det er noen som vet om fravær på skolen har noe å si for å i det hele tatt bli tatt inn til opptak? Hadde litt fravær på skolen. Ca 5 dager og 20 enkelttimer hvert år. Noen som vet noe om dette?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: Søking til Fallskjermjeger

Klart at fravær også vil bli vurdert i en slik sammenheng. Dette som en del av et større hele. Men 5 dager og 20 enkelttimer er ikke å betrakte som det helt store avviket.

I vurderingen til opptak er man vel ute etter folk som er jevne i prestasjonene sine, dvs. ikke har påfallende avvik. Det er ikke nødvendig med de aller beste karakterer, men unngå de dårligste. Husk at det ikke nødvendigvis er åndseliten de er ute etter, men folk som er trenbare både intelektuellt og fysisk utfra et minimumskrav.

hilsen

lærer og hobbysoldat.

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Takk for svar!

Så du tror ikke jeg behøver å bekymre meg for å ikke en gang bli tatt inn til grovuttak med det fraværet?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Mange gode poenger Gammern. Har et inntrykk av at denne filosofien er mye brukt i Forsvaret: "Det er lettere å lære en mann å løpe og skyte, enn det er å endre hans holdninger."

5 dager og 20 timer er ikke så mye...20 timer er kanskje litt for mye, men ok.

Litt sykefravær og forsovelser må man regne med.

Men fravær sier litt om holdning, så for mye gir jo et bilde av noen som ikke gidder, osv. Tror ikke ditt fravær vil gi deg trøbbel.

Det er imidlertid veldig mange som søker på FJ/MJ, og noen må velges. Det er en vanskelig jobb når de ikke vet så alt for mye om deg. De vil jo at man skal legge med relevante attester, slik at de lettere kan rangere søkerne.

Ikke bekymre deg for å ikke bli kalt inn, tenk framover, og stå på opp mot opptaket:)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: RE: Søking til Fallskjermjeger

quote:

Originally posted by: Tigergutt20

"Takk for svar! Så du tror ikke jeg behøver å bekymre meg for å ikke en gang bli tatt inn til grovuttak med det fraværet?"

Nei!

De vurderer en helhet før opptaksperioden.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Hei

Ny på forumet her, og har mange spørsmål vedrørende opptak FJ.

Har et ganske gjennomsnittlig karkort, med en blanding av firere og femmere, men klarte på et eller annet vis og dra en toer i BIO. Den ser jo rimelig stygg ut på kortet. Kommer det til å få noen følger?

Har sett fram til å prøve meg i FJ og begynner å bli skikkelig gira nå når det bare er litt over et halvt år igjen, men er redd for at denne vederstyggeligheten kommer til å ødelegge helhetsinntrykket.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Hei, og velkommen til forumet skal du være!

Hvis du har mest 4ere og 5ere er jo det bra. 2ern ser litt stygg ut, ja, men tror ikke det ødelegger helheten..siden du har så gode kar i de andre fagene, viser jo det at det var en glipp for å si det sånn. Selv om det ikke er så bra med en 2er da.

Tror ikke karakterene dine vil skaffe deg trøbbel...hvis du ser min tidligere post på denne tråden, så står det litt mer om dette.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Takk for fint svar.

Synd at man ikke søker på sommerkarakterene. Vet du hvor stor vekt de legger på attester som førerkort, storviltprøve, båtførerbevis og denslags?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Førerkort er ikke et krav. Attester som storviltprøve kan være med å tegne et bilde av deg. De vil at man skal legge med relevante attester. Hvis du legger ved storviltprøvebevis, viser jo det at du er vant til å være ute i skogen og at du kan skyte..

Det vil nok gi deg et lite puff i køen.

Så: Relevante attester teller positivt. Førerkort og båtførerbevis vil du aldri få bruk for som Fallskjermjeger, og har dermed lite/ingenting å si.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Crazy_K

". Førerkort og båtførerbevis vil du aldri få bruk for som Fallskjermjeger, og har dermed lite/ingenting å si."

Tja..vet ikke helt jeg.. HJK disponerer både gummibåter og kjøretøy..

84mm

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Jojo, men du vil jo få opplæring i disse hvis du skal bruke dem...

Fortsatt enklere å lære en mann å kjøre båt enn å endre hans holdninger:)

Dessuten er det vel tren eskadron som tar seg av det når det trengs sjåfører..

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

hei! jeg lurer på om noen vet noen konkrete fakta om hva som foregår på rekruttskolen før FJ opptak? hvilke krav og disipliner som utføres der? hvor mange som går videre? hva som skal til for og gå videre?

kan det være til fordel at man har tatt jegerprøve/storviltprøve?

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Rekruttskolen er det mest konvensjonelle med hele fallskjermjeger-året. Den skiller seg ikke noe særlig fra en vanlig rekruttskole, dvs grunnleggende soldat-disipliner. Det finnes tross alt ikke så mange måter å gjøre slikt på. Men en rekruttskole kan være en opprivende opplevelse for noen og enhver selv om den er "vanlig"...

Grunnleggende soldat-disipliner er slikt som: lære om utsyret, vask og vedlikehold, grunnleggende felt, litt tørr-trening på ild og bevegelse, litt våpenbehandlig og kanskje litt skyting, litt sanitet, orientering og marsj-trening, hinderløypa, kanskje litt slutta orden, etc. Men jeg har hørt rykter om at de er i bassenget en del og det er kanskje ikke så vanlig på en rekruttskole. Dessuten er det nok litt høyere tempo enn på andre rekruttskoler

Jeg tror stort sett alle som fortsatt er med etter rekruttskolen uten for store skader på kropp og sjel kan begynne på opptaket om de fortsatt ønsker det

De eneste aktivitetene du har noe særlig igjen for (dvs i større grad enn andre aktiviteter) er orientering, svømming, og muligens klatring. Er du god på slikt er det lett og vise seg frem og du slipper mye hodebry og nerver

En ting du kan tenke på om du har planer om å fortsette med spesialjeger-opptak rett etter året som fallskjermjeger er at du får nøyaktig null tid til å forberede deg for det opptaket i løpet av året som fallskjermjeger. Derfor kan det være en god ide og forberede seg mot kravene til spesialjeger mht styrke, svømming og o2-snapping. Marsjtrening for du sikkert nok av som fallskjermjeger ;)

NB! Jeg har ikke gjennomført rekruttskole ved HJK

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Rekruttskolen før FJ opptak. Vel, rekruttskolen har ikke noe med FJ opptak å gjøre så vidt meg bekjent. Rekruttskolen i det aktuelle våpen (Marine, Luft, Hæravd) fokuserer på grunnleggende soldatferdigheter, og det er uavhengig av et eventuelt FJ opptak. Det som gjelder å fokusere på for din egendel er at du har fysisk form godt over gjennomsnittet og at du har en vilje av stål. Bestem deg før du møter at uansett hva så skal du ikke gi deg. Samme hva de kaster til deg, om det er hinderløpye for nte gang, eller om du må svømme i det kalde bekken nok en gang, så skal du ikke gi deg. Tenk hele tiden et skritt foran, og vær alltid forberedt på at det kan og vil komme værre ting en du har opplevd når det holder på. The only easy day was yesterday :-) Sørg som sagt for å ha det fysiske i orden, da blir det litt lettere på det mentale også, men du må også være forberedt på at det vil bli et sant helvete og samtidig at du aldri skal gi deg.

Ble medlem
    2004

quote:
    Originally posted by: avec

"Rekruttskolen før FJ opptak. Vel, rekruttskolen har ikke noe med FJ opptak å gjøre så vidt meg bekjent. Rekruttskolen i det aktuelle våpen (Marine, Luft, Hæravd)

"

"Vi tar inn ca 300 stykker til grovuttak. Av disse starter ca 150 på en tre ukers rekruttskole periode. De som fullfører rekruttskolen tilfredsstillende starter på selve opptaksuken"

http://www.hjk.mil.no/start/Om_HJK/ofte_ss/

Pass på slik at ikke synsing fremstilles som fakta...

~Thomas Paine

Ble medlem
    2004

King; "o2-snapping"? Antar dette har noe med oksygenopptak eller noe? Er ikke helt på nett her, noen som kan forklare? på forhånd takk:)

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Hehe... O2 snapping vil si løping (kongen av alle idretter).

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

ok. takker for svar! jeg anntar at man trenger ikke være supermann for og bli fallskjermjeger. Fysisk form er nok et `must`

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

RE: RE: RE: Søking til Fallskjermjeger

Pass på slik at ikke synsing fremstilles som fakta...

King, derfor skrev jeg "så vidt meg bekjent", den gang da jeg var inne så var det slik jeg beskrev, og det er derfor jeg ikke var bastant i mine påstander. At dette er endret er ukjent for meg.

Ble medlem
    2004

Godt å få på plass slike grunnleggende begreper (02 snapping). Løping er konge, synd jeg ikke kan drive stort med det for tiden (beinhinnebetennelse), men svømming/sykling og turer i skogen med pakning blir det enda. Så får jeg bare håpe det går i orden til sommeren.

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Ble medlem
    2004

cap: Sorry om jeg utrykte meg litt klønete. Men det var, som No fear forklarte, kun løpsutholdenhet jeg mente

avec: Var ikke ment som noe personanngrep fra min side. Men det er forøverig en del som synder mot akkurat det der av og til, meg selv innkludert

~Thomas Paine

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

Skulle til å si det samme som avec, at rekruttskolen ikke, som meg bekjent, hadde noe med HJK å gjøre, men her er det tydligvis skjedd ting de siste åra. Før var det bare en opptaksuke også, (2 uker nå?) Og det å være i god form er selvfølgelig et stort pluss. For min egen del, den gang, kunne min form vært en god del bedre. (Var en uvitende tulling og hadde ingen idè om at det var opptak til HJS*da jeg begynte på*rekruttskolen den sommeren. Visste vel at det fantes fallskjermjegere her i landet, men*initialene HJS*sa meg heller lite før de kom og*infomerte om*HJS*på rekruttskolen.)

Men god form hjelper ikke uten vilje. (Og et lite tips, som var spesielt lurt under hoppekurs, er å tape føttene, hvis en er litt utsatt for*overtråkk når en blir sliten og trøtt. Finnes flere eks. på folk som har måttet gi seg pga forstuet fot, og det er ganske surt.)

Ang. lappen på bil, båt osv så er det bare kjekt å ha og ikke noe must det heller. De har egne sjåfører og skulle de ha bruk for en ekstra sjåfør (i en krise) er det alltids*noen som har lappen. (snakker fortsatt utifra en del år gammel "kunnskap", men tror at dette fortsatt gjelder)

Når det gjelder karakterer på skolen er det alltid en fordel at de er gode, spesielt etter førstegangstjenesten når du (kanskje) skal bli sivil igjen,*men jeg tror ikke at HJK legger seg for mye opp i det. (tror!) Hva du gjør og presterer på opptaket er nok mye viktigere. Artium er vel heller ikke noe must (lenger?) slik som f.eks ved befalsskolen. Og husk; hvert år er det 20-25 stk. som gjennomfører dette på HJK så det er fullt mulig. Det er bare om å gjøre å ikke å gi seg, så blir en av dem deg. (lett sagt, og om ikke så lett gjort så ihvertfall mulig...) Og en trenger vel ikke å si at friluftsliv er et viktig stikkord her, for det blir det mye av i året som FJ!

-- Edited by Willi at 03:03, 2005-02-24

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •