milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: TRENINGSTIPS

Boomeranger
    Gjest

TRENINGSTIPS

Ser det er flere unge som søker informasjon vedr diverse opptak. Ser også at det deles ut "råd" og "tips" fra personer som aldri har vært gjennom opptak selv. Tror det kan være vanskelig for en 17-åring å skille gode råd fra synsing. Ser også at enkelte eldre, som vil inn i spesialavdelinger i Forsvaret, "tar litt av". Her er derfor mine subjektive treningstips, som jeg hadde god nytte av:

1. Det finnes ingen hemmelige treningstips. En god måte å komme i form på, er å følge anbefalingene som ligger på nettet. Her er mer enn nok informasjon til å kunne møte forberedt:

HJK: http://www.hjk.mil.no/start/utdannin...program_spjeg/

MJK: http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststr.../grunntrening/

DELTA: Få tips og råd fra personer som har fullført i nyere tid.

ANNEN "SPESIALTJENESTE": Tren deg opp til å bestå de fysiske minstekrav med god margin. Vær i generelt god form, og ha bakgrunn i variert idrett.

2. Mange som ryker på opptak, ryker fordi de pådrar seg skade, eller møter til opptak med en sliten kropp. Følg anbefalingene i programmene over, og IKKE OVERDRIV. Noen på forumet løper rundt med pakning på flere ti-talls kilo. Det er bare tull! Bruk lang tid på å komme i generell god form, og TRAPP NED treningen i forkant av opptaket.

3. Mange/De fleste som ryker på opptak, ryker fordi de ikke orker mer. Før jeg skulle inn, skrev jeg en liste med gode grunner på hvorfor jeg ville inn. Denne lå og murret i bakhodet mitt gjennom hele opptaket. Du må ha bestemt deg på forhånd, og ha vektige grunner til hvorfor du skal inn! Vær ærlig med deg selv!

4. Noen på forumet sammenligner dette med eliteidrett. Det kan være riktig nok. Forskjellen oppstår imidlertid ved at eliteidrettsutøveren skal prestere maksimalt i løpet av sekunder/minutter/timer. På opptak skal en prestere over dager/uker. Man kan derfor ikke lade opp ved å være i superform på opptaksdagen. Da har man ingenting å gå på. Ved å trappe ned i forkant av opptaket, har en mer reserve på lur, og formen vil stige gjennom opptaket.

Det eneste som nytter, er fornuftig og hardt arbeid over lang tid!

DET ER VERDT SLITET!

Lykke til!

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

RE: TRENINGSTIPS

Dette er vel de beste rådene jeg så langt har sett!

84mm

fønix3
    Gjest

Takk for gode råd Boomer!

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Gode råd Boomer! Bare lurer litt: Du sier du skrev en liste før du skulle på opptak...Hvilket opptak var det og hvordan gikk det? Funket lista?

Gjest

Glimrende innlegg!!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Mange gode råd her ja, absolutt verdt å lytte til for dem som skal trene til opptak!

** ...særlig er det viktig å bruke lang tid på å komme i form som det blir sagt. Begynner man i feil ende blir man bare skadet.

Bare en liten tilføyelse... det*finnes flere konkuranser innen idrett der man skal prestere over dager/uker. Ta f.eks: Tour de France, Paris Dakar, det hundeløpet jeg ikke kommer på hva heter, og sikkert en god del flere, Uansett, motivasjonen må være minst like sterk for å klare et opptak.

-- Edited by Sharpshoota at 21:02, 2005-02-08

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Kloke ord!!

Det er nok av "toppidretts" events som sannsynligvis er en vel så stor belastning på kroppen som et opptak, men det er vel knapt noen som stiller like store krav til hele individet som et opptak. Det kan være artig og sammenligne slikt selv om det egentlig ikke er sammenlignbare greier; det ene er sport, det andre et forsøk på å få seg en jobb

Iditarod er med sine vel 1850 km på ca 2 uker et eksempel, selv om det er hundene som er heltene der. Eco-Challenge er med sine 500 km på x-antall dager et annet eksempel. Men min personlige favoritt er:

Marathon des Sables 243 km gjennom Sahara på 6 dager

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

selv om du har fått mye, så får du et til: meget kloke ord!

mest er ikke alltid best! er viktig å ha kvalitet og ikke kvantitet. ta det fra en som har brent seg på det nok ganger :oD

det er en ting jeg har fått erfare som jeg vil ta ut mer tydelig, selv om det kom frem oppi her:*det er*VELDIG viktig, både for å oppnå best resultat og for å unngå skader,*å trene jevnt og stabilt med faste rutiner. ikke trene hardt en uke så ha fri en uke for så å kjøre dobbelt opp neste uke osv. man burde ha en jevn kurve med minst mulig "bølger"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Enig med alt som er sagt over her! Hvis man har bestemt seg for å dra på opptak er det ingen vits i å vente til en spesiell dato for å starte treningen. Begynn treningen idag!! Har selv litt erfaring med hastetrening og det fungerer ikke. Begynn i GOD tid i forveien og ikke press på 100% i hver økt, da går man fort lei og*veien til overtrening er kort.

Har selv tenkt meg på opptak om ett års tid og vil når dagen kommer ha bygd*opp treningsgrunnlaget rimelig bra og ha fått rikelig med kilometer i beina.*Kjører ca 70% i hver økt og øker belastningen i form av økt distanse. Slik bevarer jeg treningsgleden på topp mnd etter mnd! *

Lignende tråder

1. MJK treningstips
    By StormtrooperTed in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 271511A Mar 14,
  2. Treningstips/Treningsprogram
    By Grasklyppertraktor in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 091137A Jan 13,
  3. Treningstips!
    By M.Johansen in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 151348A Oct 11,
  4. treningstips
    By Ola Nordmann1995 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 061523A Feb 11,
  5. Treningstips for utrent
    By Skarven in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 021606A Jun 04,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 0

There are no members to list at the moment.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •