Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Søking?

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Søking?

Har sett litt på de forskjellige spesialavdelingene i det norske forsvar, og har fått inntrykk av at man må verve seg til 7 års tjeneste ved t.d. MJK og HJK. ( vist man klarer utdanningen)

Dette vil i tilfelle medføre et stort opphold i eventulle utdannings planer etter endt tjeneste. Er snart ferdig på VGS og ønsker en hard førstgangs tjenste.

Går det an og avtjene førstegangs tjenseten ved HJK, KJK eller MJK (el.l)?

Håper på svar

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: Søking?

Det er intet problem å ta førstegangstjeneste ved KJK/HJK eller MJK. Du får da første utdanningsåret som førstegangstjeneste også er du ferdig eller kan fortsette om du vil. Tror ikke det er så mange plasser ledig hos KJK, men mener de enda har noen for de som går førstegangstjeneste. MJK er jo greit, der er det bare å søke. Samme hos HJK, da må du søke fallskjermjeger som er et år. Dersom du ønsker å fortsette videre utover 1år (etter endt førstegangstjeneste) er det ikke noe problem å verve seg, da enten 7 år eller mindre. Dersom man har en 7 års kontrakt sier de at det ikke er noe problem å bryte denne før tiden, man kan da risikere å miste evt. økonomiske goder og lign. som man hadde i 7 års kontrakten.

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Ble medlem
    2004

Er det mulig å verve seg direkte fra fallskjermjeger, eller må man søke opptak til spesialjeger etter fallskjermjegertjeneste?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Må nok rette på deg cap. Mann*kan ikke verve seg fra førstegangstjeneste som fallskjermjeger til spesialjeger.*Mann må på opptak uansett, men har*en stor fordel hvis mann har*vært*fj.*

-- Edited by No fear at 21:10, 2005-01-22

Ble medlem
    2004

Ja, om man vil fortsette etter fj må*man gjennom "FSK" opptaket. Hos MJK kan man forsette på mup3-5 altså videre utdanning mot å bli marinejeger operatør.

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •