milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 79

Trd: lpe med sekk?

Rake
    Gjest

lpe med sekk?

(c/p tidligere post p mj.no) Er det noen med erfaring, eller kunnskap som kan si noe om dette? Er rimelig redd for begynne lpe med sekk med tanke p slitasje p knr og ankler. Er det noen hensyn jeg kan ta for minske den eventuelle slitasjen? f.eks. hvordan blir det lpe i sanddynene p stranda med sekk? Det veldig myke underlaget der vil det ke eller minske faren for slitasjeskader? Er litt urolig for dette fordi jeg vet om en kar sine drmmer om bli spes. jeger gikk i dass p grunn av at knea rk p grunn av lping med sekk. --- Dette er jo often en avgjrende del av opptak, og mange vurderer dette. Etter jeg skrev dette innlegget p mj.no-forumet har jeg kjrt en 2-3-4 uker hvor jeg hadde to dager i uka jeg jogga med en fem kilo tung sekk, og jeg kunne kjenne at det var en ekstra belastning p spesielt anklene, men langt i fra den graden at det var skadelig (tror jeg). Jeg tror lps trening med tyngre sekk enn 5-10kg br unngs - dersom du trener tilstrekkelig ging med tyngre sekk, s vil ikke det lpe et par kilometer med tyngre sekk nr du m det vre et problem. Noen andre tanker om det?

-- Edited by admin at 14:10, 2004-08-27

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

RE: lper med sekk?

N vet jeg ikke om s mange lure triks for unng belastningsskader, men hvis du starter med lett sekk og lper korte turer p "mykt" underlag, og ker gradvis, vil du nok bli vant til det.

Du m nok kjre litt lping med tyngre sekk ogs. I HJK-treningsprogrammet tror jeg det var lping med sekk opp til 30 kg.*Hvis du har trent p dette*blir det mye lettere for kroppen lpe med 22 kg. Husk at det du trener mot er lpe 8 km med 22 kg p asfalt! Da m du ogs prve dette jevnlig for f mest mulig spesifikk trening.

Ugl
    Gjest

Der er jeg DYPT UENIG!

Det holder ikke bare g med sekk om man skal igjennom det opptaket. lpe med 22,5 kg sekk er jo bl.a. en av testene under grovopptaket... Denne velsen blir man ikke god i av g...

Start gradvis med 5-10 kg sekk og lp med dette et par mneder p variert underlag. Mest mykt... k gradvis helt til man er oppe lper p 20-25 kg...

En ide her er lpe kanskje en dag i uken med tung sekk og resterende dager med lettere sekk... Etterhvert kanskje 2 dager med tung sekk og resterende med lettere sekk.

mezzo
    Gjest

Hmm, er det ikke nettopp det noric1 sier - man m lpe med sekk?? Tror dere er mer enig en du tror ;)

Ugl
    Gjest

quote:

Originally posted by:

"(c/p tidligere post p mj.no) Er det noen med erfaring, eller kunnskap som kan si noe om dette? Er rimelig redd for begynne lpe med sekk med tanke p slitasje p knr og ankler. Er det noen hensyn jeg kan ta for minske den eventuelle slitasjen? f.eks. hvordan blir det lpe i sanddynene p stranda med sekk? Det veldig myke underlaget der vil det ke eller minske faren for slitasjeskader? Er litt urolig for dette fordi jeg vet om en kar sine drmmer om bli spes. jeger gikk i dass p grunn av at knea rk p grunn av lping med sekk. --- Dette er jo often en avgjrende del av opptak, og mange vurderer dette. Etter jeg skrev dette innlegget p mj.no-forumet har jeg kjrt en 2-3-4 uker hvor jeg hadde to dager i uka jeg jogga med en fem kilo tung sekk, og jeg kunne kjenne at det var en ekstra belastning p spesielt anklene, men langt i fra den graden at det var skadelig (tror jeg). Jeg tror lps trening med tyngre sekk enn 5-10kg br unngs - dersom du trener tilstrekkelig ging med tyngre sekk, s vil ikke det lpe et par kilometer med tyngre sekk nr du m det vre et problem. Noen andre tanker om det?"

*

Var dette jeg var dypt uenig i....

SLIK s er det oppklart...

mezzo
    Gjest

He he - arite...

Rake
    Gjest

Dypt uenig, ja - var da veldig...

Jeg vil ikke si at jeg har rett, men jeg vil heller ikke si at du har rett.. ;-) for jeg har ikke noe spes. peiling - tror ogs det er veldig individuelt av hva en tler.

Ellers tror jeg likevel man br vre veldig forsiktig med lping med tung sekk - som sagt - vet selv om en lytnant sine drmmer ble fubar p grunn av lping med sekk, og han stressa veldig dette med faren for slitasje ved lping med sekk. Uansett hvor gradvis og forsiktig du tror du gjr det, s skal det ikke mye til.

N skal det ogs vre sagt at etterhvert kommer jeg nok til bruke tung sekk som en del av treningen jeg ogs, men da kun i moderate mengder - slik jeg ser p det n hvertfall.

Og jeg tror enda du har god mulighet til klare lpe de 8km uten trene systematisk lping med tung sekk.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hres ganske logisk ut. Etter min mening s har det seg slik at s lenge man klarer g med tung sekk, s burde man klare lpe litt med den ogs hvis man er god til lpe fra fr av. Heller lpe slik Rake sier med ikke fullt s tung sekk en gang i blant, ingen vits i ta sjansen p f ****a knr fr opptak.

Ellers ha en fin dag

balsarud
    Gjest

Lp med sekk er en basis velse og ikke minst opptaksvelse ved en rekke norske militre avdelinger (KJK, MJK, HJK etc). Viktig vre klar over at dette ofte ikke er p flat mark men i svrt kuperte lyper (egen erfaring).

Denne velsen er skummel for ryggen, og br derfor startes med lett sekk og g gradvis oppover. Viktig ha "tight" sekk s ikke all lasten (sand/singel/turustyr) ligger slr inne i sekken og sledes skaper ubalanse mens du lper. Uttrykket "speedmarsj" vekker nok vonde minner hos de av dere som har vrt p opptak... En sinnsyk velse som krever kondisjon, styrke og vilje - for de mange av de andre kommer til g fra deg om du ikke har trent nok selv - spesielt viktig trene dette sammen med andre s man kjrer hverandre - akkurat som p opptak...

Noen liker ha vekten hyt - andre midt i. Selv liker jeg ca midt-sentrert i sekken - en sekk som jeg snurper inn s godt jeg kan.

Fyllmateriale som brukes i forsvaret er ofte sekker som soldaten selv fyller opp med singel/sand eller bly.

balsarud
    Gjest

Glemte legge til et svrt viktig poeng:

IKKE lp med Lundhags Pro eller Alfa Beaver etc. Disse stvelene er ikke myke nok og vil garantert gi deg problemer i form av gnagsr ved lp.

Bruker selv Alfa Beaver p marsj/daglig, men ved lp finner jeg alltid frem M-77. Disse er lette og ikke minst - og det viktigste - myke stvler som passer godt til lp.

Har sett enkelte som har trent SIBO med Lundhags... Ikke helt optimalt i knestende og kryping p knrne... Men men...

Ugl
    Gjest

N vet jeg jo ikke hvilken fysisk tilstand dere er i, men lping med tung sekk vil jo bli endel av hverdagen i en "spesiell" tjeneste.... Da synes jeg det er liks godt ha trent endel p det...

Mine erfaringer fra det opptaket som jeg var p, men ikke klarte var at fr neste gang jeg prver skal jeg ha forberedt meg mye p lpe i lange oppoverbakker med tung pakning...

Har i hele vinter trent mye oppoverbakker og da har vi ligget p rundt 25 kg. Det sier seg selv at man ikke klarer lpe flere kilometer i strekk oppover med en snn sekk, men vi*har forskt lpe s mye som mulig og ivertfall p flatene og nedoverbakkene... Oppover m man som det normale mennesket man er sl ned farten til hurtig marsj til tider....

En annen ting jeg har tenkt litt p er dette med bre ekle ting... Ref. vannkanne. Ble vanvittig stiv og sliten av bre slike ting, og jeg tror det kan komme av at man bruker mange uvante muskler nr man skal g "keitete". S tror jeg skal legge inn noen f kter hvor jeg tar p meg ryggsekk og en vannkanne i handa...

N har jeg selvsagt ingen fasit p dette, men jeg tror og mener at lping med 20 kg br vre noen man mestrer godt fr opptaket.... Jeg synes personlig det er en psykisk sperre som ligger i det lpe med s tung sekk kontra bare g... Denne barrieren har jeg planer om komme meg over...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Enig med Ugl i det fysiske/psykiske i lpe med sekk over 20 kg. Lper selv et par turer i uken med rundt 22,5 kg i sekken. Alle disse gangene har jeg gjort bruk av en hyde i nrheten av der jeg bor, som gir meg i underkant av 3 kilometer bratte oppoverbakker fr det gr ned tilbake igjen. Det skal MYE smerte til for klare holde seg p jogg hele veien.

Selv om jeg etter en tids trening p dette viset ikke har kjent noe til skader, er jeg litt urolig for at disse kan komme. Blir dette for hard trening for knr og ankler?

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Jeg ville ringt HJK rekrutteringsoffiser og spurt om hans rd/syn p dette (henvis fra Forumet): Mob 99 22 22 99. La oss vite hva han sa om du ringer.

*

idla_
    Gjest

RE: lpe med sekk?

Nr du mter bakken i et lpssteg, s gjr du det*med 3-4 ganger din egen kroppsvekt, en enorm belastning fra hl til nakke. Du er ikke laget for tle den monotone bevegelsen som lping faktisk er, det er rett og slett ikke naturlig. Tenk hvor mye mer belastning en fr via lping med sekk. Jeg er litt skeptisk til akkurat denne treningsmetoden. Skal man lpe med sekk, br man hvert fall passe p ha riktig sko.*Hvis du feks. overpronerer - at den dempende bevegelsen fra hl til t ikke stopper, men fortsetter og skaper en rotasjon som forplanter seg oppover i fot, hofte og rygg, br du passe p at du har den sttten, og dempingen du trenger.*Lpeskoen er din eneste beskyttelse, og den br passe. Hvis du bruker en sko som ikke er stabil nok, kan du f alvorlige konsekvenser.

Damien
    Gjest

Er ogs svrt usikker p lpe med sekk. Det er den enkleste mten bli skadet p. Selvsakt s gir ekstra belastning ekstra trening, men jeg har sett det g gale for utallige folk den veien. Skal du p dd liv springe med sekk (f.eks teste deg forut et opptak) s begynn _rolig_, ikke gjr det for ofte, og sett av rimelig med hvile og restitusjon bde fr og etter lpiga.

Bena er det viktigste du har i felt, ikke ta noen undige sjangser

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Greit. Jeg skal legge flere av turene til flatere terreng, og kanskje minke til en lpetur i uken. Takk for tilbakemeldingene.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

RE: RE: lpe med sekk?

quote:

Originally posted by: TMD

"Greit. Jeg skal legge flere av turene til flatere terreng, og kanskje minke til en lpetur i uken. Takk for tilbakemeldingene."

Bra - ta det pent hva gjelder lp med sekk. Grunntrening er uhyre viktig. Snakk med HJK direkte for relevante tips for nettopp lp med sekk. Ring rekrutteringsoffiser p mobil 99 22 22 99. Han bekrefter noe sen responstid p telefon og mail grunnet ulike aktiviteter. Men alle fr svar p e-mail.

balsarud
    Gjest

Generell kommentar til dette med lpe med sekk.

Vil ikke rde folk til lpe med sekk p hardt underlag som asfalt. Dette medfrer store belastninger for ryggen og ikke direkte naturlige bevegelser under lpet. Stor belastning kan ogs fre til benhinnebetennelse (ref annen trd). G i terrenget (variert underlag) s du fr "mye" bevegelser for knr og korsrygg. Start pent med vekt og ty ut etter tur som svel etter trening. Ref lange turer med tung sekk er bena viktig pleie - strekk ut legger og lr og ta gode pauser under lange marsjer.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg m bare komme med en liten kommentar.

Det er en evighet siden jeg var inne til frstegangstjeneste, s jeg er ikke en som har planer om ske p opptak ved HJK. Men jeg driver med en hobby ,som muligens kan sammenliknes med deler av tjenesten ved HJK. Jeg er en ivrig friluftsliv mann. Har noen hundrede overnattinger ute i telt, gapahuk og snhule. Denne sommeren var jeg p en lengre tur i Alaska. En 5 ukers tur ute i villmarken. Neste sommer skal jeg p en lengre ekspedisjon, en tur p 100 dager. Det blir min tredje tur ut i Alaskas villmark. P disse turene har jeg hatt meg min son, han skal ogs vre med p neste rs tur. Han var utplassert en uke ved HJK i Juni. Han satser ogs p komme inn ved HJK. Han er 15 r. Vi kjrer et treningsprogram som skal gjre oss i stand til bre sekker p 50 kilo( startvekt) i tillegg kommer vekten av vpen. I r vegde sekkene 43 kilo(startvekt). Min teori er at man m trene for den belastning en vil mte. Med andre ord skal man lpe med tung sekk m man ogs trene lping med tung sekk. Men lpe flere ganger i uken med tung sekk er dmt til g galt. Fr eller siden fr en belastnings skader uansett. Mitt rd ( om det er noe verdt) er at man lper maks en gang i uken med tung vekt. Sats mye p g med svin tunge sekker i terrenget. Da lrer man slite

G med s tung sekk som mulig. Dette vil gi deg en seighet som vil bringe deg over de fleste hinder. G i allslags vr og p dagtid og om natten. Tren av og til p g uten ha tatt til deg mat p en god stund. Dette vil gjre deg sterkere mentalt. En mte komme seg over sperrer p, er tvinge seg til ta seg en gtur som er vesentlig lengre enn det en er vant til. Er du vant med g i 3 timer med en sekk p 25 kilo, press deg da til g en 5 timers tur med 35 kilo i sekken. Da vil en oppdage at g i 4 timer med 30 kilo ikke er et problem lenger. Dette skyllest at man har sprengt en grense. Nr jeg fr problem med benhinne betennelse s har jeg brukt en salve som fungerer meget bra. Orudis, den fes kjpt p apoteket.

Jaja det var bare noen ord fra en gammel sliter som liker flge med p dette forumet. ST P.

[url="http://tjutjakk.blogspot.com/"]http://tjutjakk.blogspot.com/[/url]

Rake
    Gjest

Veldig hyggelig, og interessant hre tips og erfaringer fra deg, "riflen som synger".

Ser du sier at du flger et treningsprogram som skal gjre deg (og din 15rige snn? Imponerende!) i stand til bre tunge vekter. Du har ikke lyst til utdype hva du legger i dette treningsprogrammet litt mer? - virker veldig interessant.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jo, jeg kan vel fortelle litt om hvordan vi legger opp treningen. Kommer ogs etter hvert til legge ut en treningsdagbok p nettet. Om det skulle vre av inntresse s kan jeg jo ogs legge den ut her p forumet. Kan vel starte med fortelle litt om turen og om hvilke utfordringer vi vil mte og om hvordan vi skal trene for mestere de.

Vi skal vre ute i 100 dgn. 75 dgn skal vi bruke til g gjennom en fjellkjede og 25 dgn skal vi bruke til padle en elv. Har ikke bestemt enn om vi skal bruke kano eller kajakker.

Har delt inn turen i 4 etapper. 1 etappe er muligens den av g etappene som kan bli den mest krevende. Dette har med gjre at vi starter tidlig i Juni og vi vil mtte komme til g en del p sn, rtten sn. Samtidig vil vi mtte krysse noen store elver som er flomstore og iskalde p denne tiden av ret. Vi skal krysse en del fjellpass som ogs vil vre sndekte. Dette stiller store krav til den fysiske formen og ens evne til ha det jvlig og likevel fortsette. Vi kommer ogs til g en del p tundraen som er myrene og er totalt forskjellig fra de myrene vi har i Norge. Her vandrerer en p tuer som er 40-50 cm hge og svrt smale og som har en lei tendens til knekke til den ene siden. Dette gjr at anklene og knrne blir belastet kraftig og utsatt for skader. 1 etappe er p 25 dgn. Vi slr leir ved en elv og fr flydd inn med smfly nye forsyninger. 2 etappe er p 15 dgn. Denne etappen er den letteste. Vret vil etter all sannsynlighet vre* bra og fjellsidene vil vre trre og fine g i. Vi ender opp ved et vatn og fr flydd inn forsyninger. 3 etappe er den lengste. 35 dgn skal vi ta oss fram p tvers av en fjellkjede, noe som betyr* mye opp og ned bratte fjellsider. Her vil vi ogs f snfall som gjr det sleipt og surt ta seg frem. Vi vil ogs bli ndd til jakte og fiske en del for skaffe oss mat. Vi vil ikke klare bre med oss nok mat for hele etappen. P vr siste tur hadde vi et daglig inntak p 4600 kal, men vi gikk likevel ned noen kilo. Det er p denne etappen at sult og vekt tap vil bli et problem. Ved for stort vekt tap vil vi miste en del muskelmasse og det er slett ikke bra. S rent mental vil vel dette bli den mest utfordrende.

Denne etappen vil ende opp ved starten p en stor elv, gradert som 2-3. 4 etappe er en padle etappe og det blir rene luksus ferien. Rikelig med mat og lite ging. Utfordringen her vil vre snfall og at elven kan begynne fryse til, spesielt p slutten av etappen. Dette kan bli et alvorlig problem. Men,men.

Hvordan trener vi for mte disse utfordringene. P en s lang tur er det viktig at en er sterk mentalt. Dette trener vi p gjennom vre mye ute i naturen i alt slags vr og utsette oss for lange, kalde og vte turer* som strekker seg over flere dgn. Nr det blir meldt om storm s drar vi p tur. Gr p overnattingsturer alene i all slag vr. Nr vi er slitne og trtte kjrer vi noen sprsml som er til hjelp for ta seg inn igjen. Dette er ogs noe vi ogs gjr om vi handler i en sit. som gjr at en holder p f panikk eller miste overblikket. Vi gr ogs gjennom sit. som kan oppst og ser for oss hvordan vi skal lse problemet. osv.

*

Den fysiske treningen bestr mye av bre tung sekk i terrenget og langs vei. Vi har ikke trent p 3 uker n. Og de siste ukene fr der padlet vi p en elv s g formen er blitt redusert.

Vi startet treningen i forrige uke. Vi legger opp til g 3 turer i uken med en varighet p minst 2 timer og med 25 kg i sekken. Dette er utgangspunktet men slik som n til helgen drar vi p overnattingstur p fredag og kommer hjem sent sndagskveld. Vi bestiger da fjelltopper og fisker en del. Dette er ogs en del av treningen. Det samme hender neste helg.* Men da gr vi hele lrdag og Sndag p smvilt jakt. Dette er ogs trening. I oktober starter vi med klatring innendrs en gang i uken for trene smidighet og styrke, ogs for f variasjon i treningen. Samtidig trener vi 1-2 ganger i uken med pistol skyting. Jeg har med meg en S&W 44 magnum revolver og sonen min har med seg en hagle p turen. Dette for beskyttelse mot bjrn og til jakt. En kan si at vr trening bestr i hst av g med vekter 3 ganger i uken, klatre 1 gang og helga turer s ofte som mulig. Jeg kjrer et poeng system p all trening og s slr jeg sammen poenga p slutten av mnd. For se hvordan treningen har forlpt. Dette fungerer bra. Samtidig er jeg flink til ta hvilepulsen hver dag med det samme jeg vkner. Dette er en fin mte for se hvordan kroppen reagerer p treningen. Dessuten bruker pulsen gjerne stige et par tre dager fr en forkjlelse slr ut.. Stigende puls er et tegn p enten overtrening eller at en sykdom er p vei. Da er det bare ta det med ro. Dette ble litt rotete men jeg skal komme til bake med et fullstendig program nr vi har ftt ting mer p plass.

I skrivende stund er sonen min ute gr 15 kilometer med 25 kilo i sekken p en grusvei.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

.

-- Edited by riflen som synger at 21:30, 2004-09-07

Vidis
    Gjest

Hei!

Veldig innteressant lese om deg og din snns trening, st p! Slike man kaller hardhauser! ;) Foresten, ikke s dum ide det der med pulsen!

-- Edited by Vidis at 17:44, 2004-09-08

idla_
    Gjest

RE: RE: lper med sekk?

En liten ekstra kommentar, til dette med smerte, og overtrening.

quote:

"Enig med Ugl i det fysiske/psykiske i lpe med sekk over 20 kg. Lper selv et par turer i uken med rundt 22,5 kg i sekken. Alle disse gangene har jeg gjort bruk av en hyde i nrheten av der jeg bor, som gir meg i underkant av 3 kilometer bratte oppoverbakker fr det gr ned tilbake igjen. Det skal MYE smerte til for klare holde seg p jogg hele veien.

Trening opp mot smerte og forverrende smerte, er det verste en utver kan finne p. Treningsgrunnlaget i gjeldende muskulatur brytes ned ved smertefull trening! Husk at kroppen fungerer etter smerte-nytelse-prinsippet. Mens de gode og positive flelsene forteller deg at du gjr ting riktig i forhold til kroppens nsker og virkemter, s varsler kroppen med smerte at noe er galt. Kroppen forsker med smerten stanse deg og f deg til ikke gjre det som medfrer smerte.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: RE: lper med sekk?

quote:

Originally posted by: idla_

" Trening opp mot smerte og forverrende smerte, er det verste en utver kan finne p. Treningsgrunnlaget i gjeldende muskulatur brytes ned ved smertefull trening! Husk at kroppen fungerer etter smerte-nytelse-prinsippet. Mens de gode og positive flelsene forteller deg at du gjr ting riktig i forhold til kroppens nsker og virkemter, s varsler kroppen med smerte at noe er galt. Kroppen forsker med smerten stanse deg og f deg til ikke gjre det som medfrer smerte."

Greit jeg skal vre mer forsiktig i fremtiden og heller satse p lange marsjer heller enn bakkelp med sekk. Bra at noen fikk meg til stanse fr skadene kom.

idla_
    Gjest

RE: RE: RE: RE: lper med sekk?

quote:

" Greit jeg skal vre mer forsiktig i fremtiden og heller satse p lange marsjer heller enn bakkelp med sekk. Bra at noen fikk meg til stanse fr skadene kom."

Bra! Jeg lrte det the hard way, og det er absolutt ikke verdt det.

idla_
    Gjest

Quote Trim.no:

Ligg alltid innenfor muskelens positive overskudd

For utveren som nsker oppn maksimale resultater p kortest mulig tid, er det flgende regler som gjelder:

1. All trening m foreg innenfor muskelens positive fase, dvs. innenfor det positive overskuddet. S lenge treningen ikke frer til overtrening og en negativ muskel, s vil treningen medfre at kroppen tilpasser seg ved ke sin styrke, utholdenhet og muskelstrrelse. Dette skjer med forbehold om at utveren er frisk og passer p spise riktig, og heller ikke utsette seg for medisiner, rusmidler eller andre ting som forstyrrer kroppens innhentings- og tilpasningevne.

2. Utveren flger en fastsatt plan hvor det trenes spesifikt opp mot de mlsetninger utveren har for sin trening.

3. Dersom utveren bedriver kontrollert trening som tidvis gr inn i muskelens negative fase (overtrening), m utveren ha tilstrekkelig kunnskap om hvordan hun eller han skal forholde seg til de ulike flelsene kroppen reagerer p treningsmengden med.

4. Treningen m i alle tilfelle innebre en progressivt kende treningsmengde. kningen kan vre i form av hyere intensitet, volum, innsats eller hyppighet, eller en kombinasjon av to eller flere av disse faktorene.

John Gunnar Oppheim

idla_
    Gjest

Quote Trim.no:

Ligg alltid innenfor muskelens positive overskudd

For utveren som nsker oppn maksimale resultater p kortest mulig tid, er det flgende regler som gjelder:

1. All trening m foreg innenfor muskelens positive fase, dvs. innenfor det positive overskuddet. S lenge treningen ikke frer til overtrening og en negativ muskel, s vil treningen medfre at kroppen tilpasser seg ved ke sin styrke, utholdenhet og muskelstrrelse. Dette skjer med forbehold om at utveren er frisk og passer p spise riktig, og heller ikke utsette seg for medisiner, rusmidler eller andre ting som forstyrrer kroppens innhentings- og tilpasningevne.

2. Utveren flger en fastsatt plan hvor det trenes spesifikt opp mot de mlsetninger utveren har for sin trening.

3. Dersom utveren bedriver kontrollert trening som tidvis gr inn i muskelens negative fase (overtrening), m utveren ha tilstrekkelig kunnskap om hvordan hun eller han skal forholde seg til de ulike flelsene kroppen reagerer p treningsmengden med.

4. Treningen m i alle tilfelle innebre en progressivt kende treningsmengde. kningen kan vre i form av hyere intensitet, volum, innsats eller hyppighet, eller en kombinasjon av to eller flere av disse faktorene.

John Gunnar Oppheim

Kjetil
    Gjest

Det som ogs er viktig og tenke p er og legge inn generell styrketrening for beina og ryggen spesielt. Ofte er det manglende styrke som er rsak til smertene som oppstr. Samtidig m en vre jvlig nye med og tye godt fr treningen. Lping med sekk er den treningsformen som stiller strst krav til en oppvarmet og smidig muskulatur. Svmming etter en lpekt er ogs et sjakktrekk. Etter lpekter med og uten pakning er det lett og bli stiv i bein og rygg. En kort svmmetur p 20-30 minutt gjr underverker. S kan en sette seg i boblebadetetc etterp og tye lett. Hvis en p dd og liv m lpe med boots s m en srge for at en kjper ordentlige sler p feks lplabbet. Sler som sorbothaneetc blir for spinkelt. Polysorb lager sler som gjr at du fler at du str p luftputer. Helt geniale. Siden det virker som det er populrt og lpe i oppoverbakker s er det en ting en skal vre klar over. Nr en lper/gr i oppoverbakker s byer man som oftest ryggen forover for og f godt driv forover. Det resulterer i at ryggen fr en brutal belastning spesielt i lengden. Styrketrening av ryggen er derfor meget viktig. Prv ogs og f strekket ut ryggen etter ei kt med pakning. Heng etter armene etc. *Nr man gr med en 40 kg sekk over tid 2-3 dager + s er det oftest ryggen som streiker frst. S ta vare p ryggen. Som s mange andre lrte jeg ogs p den harde mten. Men med rett kunnskap har ikke smerte noe i treningen og gjre. Ihvertfall ikke den skadelige smerten/belastningen.

Vestlandsfanten
    Gjest

Hvilken type sekk lper dere med? En liten stridssekk eller?

Vidis
    Gjest

Kloke ord Kjetil! Skal huske p det. Er faktisk veldig mangen nordmenn som sliter med ryggproblemer, i og med at den lett fr tung belastning!

Og Vesltandsfanten, en liten stridssekk er sikkekrt midt i blinken. (Lper ikke selv med sekk enda!) Hvertfall til begynne med, med lett vekt! Lper du selv med sekk?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Nr man trener med sekk, kan det vre lurt skifte p type sekk en gr med.Bruk sekk med hoftbelte p tunge brer og sekk uten hoftebelte opp til ca 15 kg. Nr en gr med sekk uten hoftebelte blir belastningen fordelt p en helt annen mte enn med hoftebelte. En fr trent magen og hoftelleddsbyerne bra. Bruker selv en haglfs tight sekk p vekter opp til 15 kg og Bergans Viking 1 p vekter over 15 kg.

Her kan dere se noen bilder fra siste tur. Tekst og flere bilder kommer 1 oktober.

Jan det er meg. http://www.rastlaus.no

Ikon
    Gjest

Er det "ludvig sekken" hjk bruker? bruker denne til lpe med.

Vidis
    Gjest

Flotte bilder p siden din Jan! Likte spesielt de fra Brooks Range.

Vestlandsfanten
    Gjest

Tenkte ogs p* "ludvig sekken", vet ikke om det er den de bruker i hjk.

Lper*ikke selv*med sekk, men kunne tenke meg begynne. Har endelig*ftt bukt med beinhinnebetennelsen n :)

parachute
    Gjest

Vil anbefale flge FSK sitt sekk-program..flger du det og lytter til kroppen, s vil du komme langt uten risikere skader/overtr.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

lpe med sekk skal en vre godt trent for gjre. Merker en det minste tegn til problem, s kutt det ut for en stund. Har gtt med sekk i revis, men like forbanna klarte jeg i hst dra p meg en skade i en muskel, tok ikke det p alvor og med det som resultat at jeg n ikke er istand til g 1 km uten f problem med foten. Surt, jvla surt.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

n er det jo veldig mye bra info her ute. men kan jo si hva jeg har lrt og ftt erfare opp igjennom tidene.

i enhver treningssituasjon, spesielt da det er noe nytt du starter p, s M du starte prve deg frem for finne begrensninger. nr du vet hva du kan prestere uten kjre deg i grava (er ofte en fin linje mellom dytte seg selv ekstremt hardt, men s det fortsatt er sundt og delegge kroppen) s m man holde det nivet og sakte men sikkert bygge seg opp. roma ble ikke bygd p en dag. fr man en belastningsskade s m man ta den p alvor med en gang. isolere og starte spesifikk og alternativ trening. er det vondt i over to uker (min regel), s f proff hjelp. er ikke noe poeng ta sjanser med kroppen, du skal ha den hele livet!

ellers er det bare si at kroppen er genial. den er et finpusset instrument som kan utfre enorme oppgaver. p toppen av det hele s sier den ifra hvis noe er galt! s det er bare kjenne etter (o:

riflen som synger: kjempefine bilder du har p sida di. ser ut som noen bra turer. var selv i alaska for noen r siden i godt over en mned. hovedsakelig i fairbanks, katovik (liten isolert by langt nord) og litt i anchorage. blir litt melankolsk nr jeg ser de bildene do:

-- Edited by krabelure at 04:27, 2005-03-03

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

kom forresten akkurat over denne: http://www.treningsforum.no/article/art ... fname=0502 24_unng%E5skader

Ghost
    Gjest
    Jeg har drlig erfaringer av lping med sekk.

Overbelasting p knr... Dette tar LANG tid fr en er god nokk til og trene igjen. I mitt tilfelle 6 mnd. fr jeg kunne fortsette joggetrening. Fr du da skaden under et r fr opptaket s kan en vell si at du sliter.....

Tror ikke det er s mange som vil anbefale lping med sekk srlig tyngre en 10-15 kilo.
    Men g i ulendt terreng med tung sekk er rene kiropraktoren for meg hvertfall.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende trder

1. Lpe-hoste
    By Hessa83 in forum Frstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 151343A May 11,
  2. Sekk-kg? KJK
    By Jenspotens in forum Generelt om norske militre avdelinger
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 010036A May 09,

User Tag List

Brukere som har lest denne trden: 0

There are no members to list at the moment.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •