milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: Klatretrening med fokus på fingerstyrke?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Klatretrening med fokus på fingerstyrke?

Jeg begynte å klatre for en stund tilbake, og fikk sjokk da jeg oppdaget hvor svak jeg var i fingergrepet. Jeg mener å ha hørt at klatring er alfa omega i en spes.styrke...så for de som ikke har prøv skikkelig klatring bør prøve det.Man blir skikkelig senesterk av dette;-)

Men må innrømme..hvilken progresjon man får av klatring når det gjelder seighet.Merker det på hangups`ene etc.

Så jeg velger å kjøre kombinasjonen løping/klatring/svømming mot opptak når det*gjelder det fysiske.

mezzo
    Gjest

RE: Klatretrening med fokus på fingerstyrke?

Har selv vært inne på tanken om klartring. Sjekket ut et par muligheter på Østlandsområdet.

Litt spørsmål som keen potential climber på hvordan du gjør det:

- Hva må man legge ca i utstyr for å være på nett?

- Driver du med friklatring eller tau/full pupp?

- Utendørs eller innedørs?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Det første du bør kjøpe deg hvis du vil investere er gode klatresko. Videre blir seff tau,sele,karabiner etc.

XXL.no har jo det meste til en fin penge, men mye av utstyr kan leies ved en innendørs klatrevegg etc. Blir mest klatring innendørs med vegger oppmot 12m høyde, da med sikring i form av "buddy".klatring er nesten som dykking, man bør være 2stk, som bytter på å klatre imens den andre sikrer.

Friklatring er en fin måte å trene teknikk og styrke på..men da i form av "buldring" som er en slags vegg opptil 5m..der man ikke slår helse av seg om man skulle slippe taket. Fin sommeraktivitet da man bare trenger å finne seg en bratt bergvegg;-)

Merket at jeg aktiviserte mange muskler som jeg ikke bruker noe særlig...selv om jeg driver ganske allsidig fra før.

mezzo
    Gjest

Takker. Ikke umulig at dette blir en ny sommer-aktivitet i ledige stunder. Var nær å komme med på et nybegynnerkurs for litt siden.

Håper å kunne bekrefte det du sier iløpet av sommeren...

Ugl
    Gjest

RE: RE: Klatretrening med fokus på fingerstyrke?

quote:

Originally posted by:

"Har selv vært inne på tanken om klartring. Sjekket ut et par muligheter på Østlandsområdet. Litt spørsmål som keen potential climber på hvordan du gjør det: - Hva må man legge ca i utstyr for å være på nett? - Driver du med friklatring eller tau/full pupp? - Utendørs eller innedørs? "

Det første du bør gjøre er å dra å klatre sammen med noen som kan dette og få dem til å lære deg knuter, rutiner etc..

Utstyr kan du tenke på senere... Men egne sko er et must!

Jeg er utstyrt for å kunne klatre lange ruter, og innkjøpsprisen på alt mitt utstyr ligger på rundt 200 000,-

Men for den normale klatrer så holder det med følgende utstyr:

- Sko, hjelm, sele (3000,-)

- Tau (ca 1500,-)

- Expresslynger, karabinere, slynger (1000 - 5000,-)

Det som er kjekt med klatring er at man ofte er et makkerpar som kjøper utstyr som supplerer hverandre.. Da sparer man MANGE tusenlapper...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Oh my god..Ugla. Det var litt dyrt utstyr da :o

Men regner med du henger i vegger på flere hundre meters høyde, så da bør man vel tenke sikkerhet og merkevare. Men for en hobbyklatrer som meg holder det med billigutstyr;-)

mezzo
    Gjest

He he Ugla er en rik trønder som bruker gullbelagte kabler og diamant-belagte karabinkroker...

Vidis
    Gjest

Klatring er jo gøy, vi fikk prøve det på leirskole. Er lenge siden, men hadde vert artig å begynnt litt med det.

Og det med fingerstyrke, det er viktig når du skal klamre deg fast til de små sprekkene i fjellveggen og kun har tak med fingrene!

Ugl
    Gjest

RE: RE: Klatretrening med fokus på fingerstyrke?

quote:

Originally posted by:

"Oh my god..Ugla. Det var litt dyrt utstyr da :o Men regner med du henger i vegger på flere hundre meters høyde, så da bør man vel tenke sikkerhet og merkevare. Men for en hobbyklatrer som meg holder det med billigutstyr;-) "

Det du sier er faktisk direkte feil.... Klatreutstyr er dyrt fordi det er sikkert... Karabinerne skal tåle så å så mange kilos trykk før de ryker etc... Det er derfor og bare derfor at klatreutstyr er så himla dyrt og derfor det heller ikke er lurt å kjøpe brukt fordi man vet ikke hvilken behandling det har gått gjennom.... En klatrekarabin som er godkjent og testet koster fra 90 - 150 kroner... Skrukarabinerne er litt dyrere.. Det sier seg selv at om man skal ha 20-30 karabinere så blir det peng...

Kan f.eks. nevne at jeg har bl.a. kassert noen karabinere og et tau etter at jeg hadde et heftig fall på karabinerne og kom opp i et visst antall fall på tauet... That's life...

Mange populære klatreplasser (eks. lofoten) så henger det igjen mye utstyr i rapellfestene på toppen av rutene som folk har brukt når de skal ned... På slike plasser bruker jeg ofte de gamle (om det ser bra*ut)*+ en backup fra mitt eget utstyr... (mot normalt feste*+ backup fra mitt eget*utstyr)*Jeg stoler aldri på at det som henger der fra før av skal holde. Selv om det mest sannsynlig vil gjøre det så risikerer jeg ikke livet mitt*på et 30 meters fall ned en fjellvegg. Regnvær*kostet meg og makkeren min 600 kroner hver i utstyr en gang som vi måtte sette igjen i veggen når vi snudde og rappellerte ned...

Du kan sammenligne klatreutstyr med dykkerutstyr... Dyrt som faen, men det du får er orntlig... Det er ingen som kjøper seg dykkerdrakt fra ellos...

Når det gjelder hva man trenger for å klatre innendørs så er det svært lite.... Sko, (sele og noen express slynger...)*Sikringsverktøy*(gri-gri / sticht) må man enkelte plasser ha selv.

Klatresko ligger fra 400 og oppover, men her vil jeg anbefale å legge noen hundrelapper ekstra i. Det er verdt det!! (akkurat som med fjellsko)

Når det gjelder det utstyret jeg har så bruker jeg sjeldent alt utstyret ja... Men har endel finurlige ting som er kjekke å ha i f.eks. en redningsaksjon (er med i Røde Kors hjelpekorps).

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Mhm..enig i det du sier der.

Jeg mente da helst ikke utendørsklatring, men innendørs. Ville så absolutt hatt kvalitetsutstyr om jeg skulle klatre i fjellveggen;)

Vestlandsfanten
    Gjest

Skal ta et sikkringskurs om noen uker. Da er vi to som har kurs og kan klatre på tur. Skal nok klatre inne om vinteren og ute til sommeren.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

det er noen spørsmål du må stille deg, før du kjøper utstyr, det første du må gjøre er å prøve klatring, det beste er om du kjenner noen som kan ta deg med eller ta et grunnkurs på 20 timer. det er stor forskjell på utendørs og innendørs klatring, inne trenger du ikke så mye utstyr, skqal du bare buldre trenger du bare sko og en kalkpose, skal du klatre alpint/vinter trenger du alt av utstyr. jeg har klatret i 11 år og er godkjent fjellklatreinstruktør, jeg begynte sammen med en kompis og lærte underveis, det tok meg et par år å lære det du lærer på et grunnkurs til 1800 kroner. I ettertid ser jeg at vi gjorde mye feil som kunne fått fatale følger. Buldring er også blitt kalt for "styrkeklatring" for de som er interessert i trening av styrke er nok det et godt og rimelig alternativ når det gjelder utstyrsinnvestering.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Bodde på slependen for et par år siden. tenkte du inne eller ute??

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Fint å klatre i Bærum. Kolsåstoppen er velkjent. litt for mye folk der til tider.*Fint å klatre i Vardåsen. Vardåsen er mest sva klatring men ganske fint for ferske klatrere. I tillegg er det ferdig bolta ruter, hvor boltene blir testet regelmessig. NB! det samme bør gjelde for borebolter som for igjensatt utstyr beskrevet av UGL. Ikke stol på det uten at du snakker med lokale først! Det som er litt kult med vardåsen, er at innsteget er ganske høyt, sånn at man får litt luft under rumpa og fin utsikt selv på ruter med 2-3 taulengder

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Den beste måten å trene underarmene/fingrene er å buldre. å klatre fram og tilbake i en klatrevegg til "syra" river i underarmene gir god progresjon. Etterhvert som du blir sterkere/bedre teknikk kan du fortsette å buldre, men prøv å klatre den samme distansen med færre/ og mindre grep.

Et annet alternativ er å klatre en rute på topptau, når du er oppe firer sikreren deg ned og du støter ruta en gang til - gjenta til du ikke klarer lengre (og ikke bare bruk de største grepene)

*

Husk å tøye underarmer og fingre godt etterpå.

*

parachute
    Gjest

Metz:Fingerstyrke er ikke a&o..den kommer etterhvert, jo mer man klatrer. Fokus på teknikk, å bruke beina mer i klatringen..gutter bruker armene 60-60% normalt sett i forhold til hva de bruker beina.

-- Edited by parachute at 00:33, 2005-03-03

Lignende tråder

1. Fokus: Kongo
    By Lille Arne in forum Tema: Afrika
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 1 uke siden,
  2. Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)
    By Znuddel in forum Sjøforsvaret
    Svar: 184
    Nyeste innlegg: DTG 041635A Jun 19,
  3. Fokus: Japan
    By NK Milforum in forum Tema: Kina, Nord-Korea og øvrige Asia