Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Trd: Definisjoner - marsj/jogg/lp/g

Gjest

Definisjoner - marsj/jogg/lp/g

Hei

Med jevne mellomrom dukker det opp forskjellige begreper som:

Jegermarsj, speed-marsj, jogging, lping, g, marsj etc.

Noen som kan oversette dette i anntall minutter p kilometeren? Kilometer p timen?

hilsen Learjet

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

RE: Definisjoner - marsj/jogg/lp/g

Skal ikke pberope meg vre ekspert p noen mte, men jeg trodde marsj var g i takt.....selv om det hres litt dumt ut nr man sier at man skal marsjere i takt. Hres vel omtrent ut som n man rygger bakover :-)

G/marsj er vel anse at man alltid har en fot i bakken. I det yeblikket man har begge fttene i luften s er det lping/jogging.

Jogging er vel det samme som rolig lping og en rask joggetur er vel en kort lpetur, eller er det en rolig lpetur....hehe, her er det absolutt rom for forvirring.

Hvis jeg jogger s gr det saktere enn nr jeg lper, men jeg lper sikkert saktere enn nr Bjrn Dhli jogger :-) Kanskje kan puls/form ha noe si?

Jegermarsj gr fortere en marsjere, men samtidig kan jeg g fortere en jeg jogger. Jogger man kanskje litt fortere en man gjr i jegermarsj....i sfall byr dette p mer problemer.

Lykke til med 60 meter jogg og 110 m jegermarsj, ogs ses vi nr vi speed-marsjerer over mlstreken p 016 opptaket....eller?

Gjest

He-he - skal ikke se bort i fra at jeg dropper innom en tur :-)

Tenkte mer i baner som:

Marsj i terreng = 5 km i timen evnt speedmarsj = 8 min pr km.

Har sett litt forsjellige hastigheter/tider p dette og lurer p om beina mine er for korte...? :-).

hilsen Learjet

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: RE: Definisjoner - marsj/jogg/lp/g

quote:

Originally posted by: avec

". I det yeblikket man har begge fttene i luften s er det lping/jogging. "

Nei da hopper man, du tenker p nr man har bare en fot i bakken av gangen og det er lping, nr man gr er begge beina i berring av bakken. ref: kappgang. :)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Barbaren:

Tja, tjo, du har et poeng i at det fort kan anses som hopping nr man har begge bena over bakken, men tror egentlig ikke at jeg tar feil. Man kan ikke g med begge bena i bakken, da blir det en form for "subbing". Tilsvarende hvis du lper med en fot i bakken, da blir det gange.

"Subbing" lurte forsvidt ikke Learjet p, men det er jo et artig tillegg til alt som er nevnt av bevegelsesvarianter s langt :-)

Jeg mener at nr man lper s starter man med lfte den frste, fre den frste frem, deretter sparke fra med den andre, s lande med den frste, fre den andre frem, lande med den andre, osv ;-) Forsk s skal du f se....

Learjet:

Hvor hy er du?

Da jeg gikk p befalskolen s hadde vi en liten fyr der. Han kan neppe ha vrt over 160, tipper rundt 155 eller noe snt. Han holdt alikevel flge med de andre, og jeg som er over 190 sleit garantert like mye som han. Tror mye ligger p kondisjon der som p mye annet. Lp mye fortere enn meg p 3000 gjorde han ogs den kdden :-)

Dessuten, om du lper fordi du har korte bein eller ikke s m vel det vre ett fett hvis det bringer deg frem og samtidig gjr det enklere for deg. Forutsatt at tempoet er det samme. Hvis du har forskt tredemlle s merker i hvertfall jeg at nr hastigheten p mlla er p vei opp s m jeg g stadig fortere til jeg m g over til lping. Gangen ble rett og slett for rask, mens lpingen fltes for sakte. Lpingen er lettere enn gangen mener jeg, akkurat i overgangen.

-- Edited by avec at 17:30, 2005-02-22

Gjest

Hei igjen!

Jeg er 1,86 s problemet med korte bein er vel egentlig ikke til stede - men etter ha*hrt hva andre marsjer en kilometer p i full hastighet s begynner jeg lure :-))

Speedmarsj - er*1 km*unnagjort p 6-7-8-9 minutter?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Hvor hy er jeg, Learjet35?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

g med strre hastighet enn 7 - 7,5 km i timen, medfrer ofte belstings skader. Dette gjelder ikke for kappgang, med det er en helt annen sak. g med hastigheter under 7 km i timen medfrer omtrent aldri skader.Dette p veg - god sti.

[url="http://tjutjakk.blogspot.com/"]http://tjutjakk.blogspot.com/[/url]

Ble medlem
    2004

Avec: mest for kverulere for moro skyld. Forsto godt hva du mente.

nr du kommer opp p ca*9 km/t er det p tide lpe, ihvertfall i flge hastigheten vi har p tredemlla p jobb, og for ordens skyld jeg er 1,83 cm hy

*

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

quote:
    Originally posted by: Gammern

"Hvor hy er jeg, Learjet35?"

Avec tipper at Gammern bare er hy p pra ;-)

Learjet35, din hyde er i hvertfall nrmere snittet p en spesialjeger, eller 016 mann enn min hyde er. Det holder nok ikke for komme inn direkte, men det er nok ikke langt unna.

Gjest

Hei

Riflen som synger: Har en lype p 8 km som jeg gr ofte og bruker 8 min p kilometeren som ml og det passer bra med ditt svar dvs 8x7,5 =60. Da bruker jeg 15-22 kg p ryggen.

Avec: Skulle nske hyden fikk meg inn :-))) og ikke fysiske/psykiske prestasjoner -he-he!

Gammern: Du er hy nok, du.

:-)

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Som gammel signalgardist kan jeg utdype begrepet marsj iallfall: 116 slag i minuttet, med skrittlengde p ca. 85 cm.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Definisjoner:

Jogging er vel greit fra 70 til 85% av maks. puls

Speed marsj: Har snakket med noen i HJK der defineres speedmarsj slik: 8km pr time, dvs at det ligger tett opp til det jogge. Hvis man da har tung sekk kan jo det bli tft nok. 8 km pr time innebrer et snitt p 7.30 minutter pr. km.

hilsen 200 cm og 110 kg gammel mann

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Jeg er av den oppfatning at lping er raskere en jogging.

Lping er noe du typisk gjr p enhver konkurranse, uavhenig av om det er maraton eller sprint. Jogging det anser jeg som grunnlagstrening eller ren mosjonstrening. Lping kan ogs vre relatert til trening, men da med konkurransehastighet eller hyere. Typisk for intervall eller tempotrening feks.

Johan Kaggestad, Tv2's kommentator under Tour d France mesterskapet, har gitt ut en bok som heter "I form p sykkel". Selv om boken har tittelen som omtaler sykkel s handler mange av kapittlene om generell trening.

Han deler trening inn i 4 soner. Sone 3 anses vre 70-80 % av maks puls.

P dette nivet er det samsvar mellom opptak og forbruk av oksygen, dvs at tilstanden fremdeles er aerob. Trening med denne intensiteten er krevende. Sone 3 anses som den hyeste fart man kan holde over lengre tid.

For meg s hres dette mer ut som lping enn jogging. Nr vi mter p Lutvann i juni s skal ikke jeg lpe fortere enn dette, da fr jeg melkesyreopphoping og vil vre stiv resten av helgen. Det hverken trenger eller nsker jeg. Men....jeg skal lpe 5000 m, ikke jogge :-)

Hilsen 194 cm og 100 kg ikke s gammel mann

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Gjorde en test p 3000m. det gikk helt greit. Kravet til I-styrken p 14 min er barnemat.

Ble medlem
    2004

quote:
    Originally posted by: Learjet35

"

Speedmarsj - er 1 km unnagjort p 6-7-8-9 minutter?
    "

Speedmarsj er kilometern p 1, 2, 3... det er ihverfall min ringe erfaring

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2004

speedmarsj 7.5 min pr. km. 3000 m p 22,5 min.

3000 p 15 min. (12 km/t) er 5 min. p km.

3000 p 13.5 min er 4,5 min. p km )

3000 p 12 min. (15 km/t) er da 4 min pr. km. ca dobbel hastighet av speedmarsj.

joggegrensa er p ca. 9 km/t = 20 min p 3000

Hva var kravene i Nato marsjen igjen??

Ble medlem
    2004

barbaren: ifl. harding (har ingen grunn til betvile ham) s var det 52 min (7.5km/22kg).

jeg sover med lyset p, ikke for at jeg er redd for mrket, men for at mrket er redd for meg.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Artig trd dette! * Jeg har lurt p det samme sjl vedr. disse definisjonene!*Godt at det bare finnes dumme svar og ikke dumme sprsml i dette forumet! * Har prvd litt forskjellig med tung sekk... Tror rask jogging med 15-20 kg vil rske istykker min fine Bergans-sekk (uten meis).. Tror jeg vil sverge til speed-masj for bevare knr og sekk.. Hva er andres erfaring? * *

*

Hilsen en som er temmelig hy, ikke urimelig drlig kondis, vekt p vei nedover og bare*litt gammel

*

*

(Mtte inn og endre fra lping til jogging.. :) )

-- Edited by OneShotOneKill at 10:13, 2005-02-28

Heller frisk og rik, enn fattig og syk!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

Jeg har lest og hrt mye forskjellig bde av treningsprogrammer og anbefalinger. Det viktigste m vre at man ikke overbelaster kroppen og pdrar seg skader som vil gjre seg gjeldende til opptaket, tror jeg.

Tar man feks utgangspunkt i treningsprogrammet til marinejeger eller spesialjeger s kommer man mest sannsynelig til g p en smell. Progresjonen p disse treningsprogrammene er usannsynelig bratte og de ferreste vil ha mulighet til flge programmet skadefritt med mindre man har et fenomenalt treningsgrunnlag. Det er viktig med hvile og en progresjon som kroppen tler. Begynn med mindre vektbelastning og k denne gradvis. Samme med distansen, k gradvis. 10% p distansen og ikke mer er hva som er anbefalt av diverse kilder innen idrett. I tillegg br man trene noe mindre hver 4 uke for gi kroppen litt hvile.

Jeg mange her br nye seg til g med sekk og jogge/lpe uten sekk. Samtidig s er det er det en kjennsgjerning at mange kan slanke seg pde 5 og 10 kg, noe som betyr at du kan putte 5-10 kg i sekken uten at du belaster kroppen mer enn du er vandt med :-)

Som en kamerat sa til en annen kompis som driver med roadracing. Roadraceren er alltid opptatt av lette vekten p sykkelen ved ribbe sykkenen for det han ikke trenger, kjpe og bytte ut komponenter laget i lettere metall eller carbon etc. Kameraten vr klarte ikke dy seg og sa......hva med slanke "sjaffrn" litt? I dette tilfellet var det helt klart mer hente p sjafren enn p sykkelen....ogs mye billigere da gitt :-)

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Marsj

For sitere en gammel og vis mann jeg mtte en gang:

"Det gr seg til under marsjen!"

;-)

Mvh/ 2000 mm og 100000 gram

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder