milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Trening / Bergen / HV?

creo
    Gjest

Trening / Bergen / HV?

Hei

Jeg bor for tiden i bergen, mer presist i området Minde. Jeg trener etter treningsprogrammet for maringejegeropptaket, som man finner på marinejeger.no

Jeg har vert inne til førstegangstjeneste og har ikke tenkt å prøve meg på opptaket, men har gjort litt justeringer og det er greit for mitt formål. Problemet mitt er bare at det er en god del løping og jeg har ikke tenkt å stå inne på treningsstudioet, løping hører hjemme ute. Så om noen kjenner til oppmerkede(3km,5km etc.) løyper, som kan fungere greit for meg er det bare å skrike ut?

Er for tiden i full jobb, men har fri hver mandag og kunne tenke meg å holde på med noe som kan hjelpe meg til å utvikle soldatferdighetene mine. Har tenkt å gå tilbake til forsvaret til sommeren eller neste år. Er det mulig å kunne henge seg på HV i en eller annen sammenheng?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Trening / Bergen / HV?

Jeg er ca i samme situasjon som deg. Jeg har levert inn søknad til HV-Innsats. Anbefaler deg også å gjøre det, men diskuter med dem dine fremtidige planer først. Er jo egentlig 3 års kontrakt.

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hei hei..

Eg ligger i trening for hv innsats , trener på nautilus(sentralbadet) og jogger rundt store lungårdsvannet.. vet ikke hvor langt det er, men det er gode forhold der..*

Er ikke i så usannsynlig god form, men det begynner å komme seg..

Gi en lyd viss du finner noen merkede 3 eller 5 km løyper...

Martin,23

Gjest

-- Edited by Freefall at 14:45, 2005-02-15

wolfbrother
    Gjest

Hei, er ny her på forumet

Prøv å løpe i Hordnesskogen, der er det en god del varierte og fine grusveier*og noen passende runder på 2-4 km. Ypperlig for løping og med fine naturlige omgivelser (skog). Har trent*en god del løping med et idrettslag som benytter dette området hyppig, men nå er jeg ute med skade.

Du kjører mot Fana og tar av til høyre*rett etter du har passert Rådalen avfallsanlegg. Kjør litt innover der så tror jeg det er skiltet til "Bjarghallen" hvor det er mulig å parkere.*

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Det er jo hauger av grusløyper på fløyen, men med helling selfølgelig..

Noen som har peiling på løypene der oppe??

Leter etter det perfekte stedet til å løpe 3000 meteren..

Martin,23

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Du har jo også Isdalen, som ligger mellom Rundemanen og Ulriken, rundt Svartediksvannet. Relativt flat strekning med noen få bakker. Hvis du skal teste deg nøyaktig på 3000-meter bør du finne deg en 400 meters idrettsbane og løpe rundt den 7,5 ganger. Ellers kan du finne ut ca avstand på vanlig løperute på nettkart.

regs
    Gjest

Satser på å gå uten ski, håper det går bra, meldt mildvær de neste dagene.

Anbefaler alle på vestlandet å stikke innom denne siden: http://www.hordafjell.com/*Kjempegod side med oversikt over mange av de vestlandske fjellene sammen med turbeskrivelser og bilder. Stor inspirasjon.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Tenkte jeg skulle gi en liten advarsel, du bør ha gått over vidda mange ganger før du går den midt på natten. Det finnes ganske mange skrenter og stup på vidda, blant annet Dødsdalen er jo kjent for dette. Gå i hvert fall ikke alene hvis du ikke er godt kjent. Eventuelt studer kartet godt.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Flottings med aktive mennesker på vestlandet. Antar dere alle stiller på seminar og får med dere noen så det blir nok personer? Bra motivasjon å møte likesinnende.

Uansett - god tur på fjellet!

wolfbrother
    Gjest

Jeg stiller (selvfølgelig). Skal se om jeg får med meg naboen også. Viktig å få litt input om trening og sånt fra profesjonelle folk. Veldig lett å trene "feil", sånn som jeg gjorde. (er ute med overbelastningsskade)

regs
    Gjest

Hei

Flottings at du blir med!

Har gått vidden en god del ganger nå, både natt og dag, er det for dårlig vær/sikt, legger jeg med rett ned i fjellduken, ingen vits å risikere noe. Har alltid med kart og kompass, vidden kan være ganske værutsatt.

Det er ikke vanskelig å lage seg en løype på 3 eller 5 km i Hordnesskogen, men det er litt opp og ned så det er lett å lage en "naturlig" fartslek.

regs
    Gjest

Hmm. Ingen soloppgang imorgen.. Regn, snø og 2 grader meldt på vidden ikveld. Men det stopper ikke oss. Litt mer utfordring.

Drar fra nedre fløybanestasjon kl 0100 i natt, det er bare å henge seg på!

regs

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

nå ble det noen tur? bilder?

[url="http://tjutjakk.blogspot.com/"]http://tjutjakk.blogspot.com/[/url]

regs
    Gjest

Hei

Det ble kjempetur. Det verken regnet eller snødde.

Det ble tur alene. Dro litt før ett fra Bergen og kom opp på rundemannen litt etter to. Da begynte det å bli en del snø på stien, og i tillegg til stummørket gikk det tregt. Før jeg kom til Tarlebøvannet la jeg meg ned i jervenduken noen timer, det gikk såpass sakte i mørket pluss at is på steinene gjorde at jeg gled hele tiden, tåke hadde også begynt å komme. Før soloppgang kom jeg meg opp (ca 0800), ingen tåke, og trasket opp på selve platået. Soloppgangen var kjempefin, Gulfjellet var badet i snø og sol. Dessverre var det skyer så solen kom raskt bak de etter å ha steget litt. Skulle gjerne hatt kameraet med da.. Var også noen fine øyeblikk av masten på Ulriken som kunne vært festet på film... Det var også nydellig utsikt til Arnanipa og Herlandsfjellet og fjellrekken mellom Redningshytten og Livarden. Fra storevarden var det også kjempefin utsikt over hele vidden og isdalen. Utsikten utover mot havet med de tre første fjellene var også veldig fin. Møtte en rypejeger der oppe, temmelig lite rype der da, men han skulle nedover mot Arna. Senere gikk jeg forbi Turnerhytten og ned Indianerstien/korketrekkeren og ned Nattlandsfjellet. En fin tur, men lite fysisk utfordrende, selvom 1 god time opp til rundemannen i greit tempo får svetten til å sile. Anbefales.

Ble veldig mange stedsnavn her, beklager for det, men kan sikkert være interessant for personer som er kjent her.

Beklager at jeg ikke tok noen bilder, har ikke digitalt, skal se om jeg får låne et neste gang. Ellers er det mange bilder av fjell rundt Bergen på www.hordafjell.com

Ble mye off-topic nå. Som sagt, vidden er kjempefin å løpe på, i hvertfall i de tre varmere årstidene. Hadde en overraskende lett og fin tur i sommer i shorts, da hadde jeg allerede løpt 10 km om morgenen før jeg jogget vidden, kjempetur.

Neste tur på vidden for min del blir helgen 19.-20.02, starter ca 0050 fra samme sted. Det er bare å bli med!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hei regs du er tydeligvis en som har gått denne turen før ja.

Eg kunne veldig godt tenke meg å "henge meg på deg" men går garantert ikke så fort som du da du har gått denne strekken mange ganger.. Pleide når eg var yngre å gå fra fløybanen opp blåmannen, rundemannen, vardegga og så ned til gaupås/arna..

Viss du ihvertfall første gangen ikke gir alt over vidden hadde det vært artig å ha noen å gå med..

emailen min står under nicket mitt.** På emailen ser det ut som om det er et mellomrom, men det skal være strek nede..

Hadde vært greit om du svarte..

Hilsen Martin.23

regs
    Gjest

Hei

Sendte deg en mail.

Snakkes

Lignende tråder

1. Trening med vekter som en del av trening mot å bli en marinejeger?
    By Kris17 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: DTG 102357A Jul 13,
  2. HVU Bergen
    By Loken in forum Heimevernet
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 281726A Jun 07,
  3. Bergen
    By peace in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 171959A Mar 07,
  4. Bordingslag i Bergen
    By Den ukjente soldat in forum S-3 2. Totalforsvaret
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 051711A Jan 06,
  5. Trening med ett mål i sikte,kontra trening for trivsel .
    By ifanterist in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 091834A Sep 05,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 0

There are no members to list at the moment.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •