milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: Råe egg

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Råe egg

Hørte for en stund tilbake at det å svelge et rått egg hver dag skulle gjøre deg godt. Det ville gjøre at man får mer utbytte av trening (i form av styrke og muskler), samt styrke viktige kroppsfunksjoner.

Har nå gjort dette i over et halvt år, men i disse uvisse tider om hva man burde gjøre og ikke gjøre i henhold til trening, lurer jeg på hva kyndige mener om saken. Noen som har noe på hjertet?

"Dette skal bli gøy!!!"

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

RE: Råe egg

Følg denne linken til diskusjon i samme emne/tema.. http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=25197&subForumID=39852& action=viewTopic&commentID=1774275&topicPage=

84mm

Rake
    Gjest

Å spise rå egg hindrer opptaket av biotin.

Du bør heller bruke de ekstra minuttene på å koke eller steke de...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Åkej... :)* Rake har et poeng der, kok heller egget, eller stek det. Kroppsbyggerne pleier lage eggehvite-omelett og mange av proffene der har virkelig peiling på hva man bør spise og hvordan kroppen virker....men man skal ikke høre på alle.

Man kan også lese mange bra bøker som omhandler mat og trening. F.eks. svensken Fredrik Paulun har skrevet et par .

HUSK det er eggehviten som inneholder proteiner , plommen inneholder mest bare fett og kolesterol ,så hvis du skal bruke egg som proteinkilde nr1 så plukk for all del ut plommen, det er det idrettsutøverne gjør.

Særlig ca en time etter at man har trent bør man spise proteinrik mat, men også etter det. Men skal det utgjøre noen forskjell bør man jo helst ta fler enn et egg(eggehviter), 4-6 om dagen fordelt på flere måltid høres mer fornuftig ut. må selvfølgelig vurderes utifra aktivitetsnivået, ikke lurt å legge på seg for mye heller da.

Husk også på at tunfisk , kjøtt , fisk og kylling inneholder veldig mye proteiner.* Og noe som er vel så viktig for å holde seg frisk når man trener hardt er omega-3 som det er mye av i fisk og fiskeolje (tran f.eks.) Dette er nok mye viktigere en det du får via egg (bare les Barry Sears bok "omega sonen".

Trener man så mye at man får problemer med å få i seg nok næring via vanlig mat kan man vurdere protein i form av kosttilskudd.(på den fronten erdet mye dårlige produkter, så annerkjente merker er å*foretrekke) *men mat er det absolutt beste.

Flere små/middels måltider er bedre en et par store også da.

Rake
    Gjest

Proteinet i egget blir ikke fullverdig uten plomma, derfor er det et triks å ha med f.eks. en plomme med 2-3-4 eggehviter.

Sharpshoota har mange viktige poeng - og utenom å ha et godt og balansert kosthold så er det å få i seg rett næring etter trening veldig viktig. Karbs er alfa-omega. Deretter proteiner.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: Råe egg

quote:

Originally posted by: Rake

"Å spise rå egg hindrer opptaket av biotin. Du bør heller bruke de ekstra minuttene på å koke eller steke de... "

*

Hva er biotin og hvilken viktig funskjon har det for kroppen??

"Dette skal bli gøy!!!"

Rake
    Gjest

RE: RE: RE: Råe egg

quote:
    Originally posted by: HJK_neste

"

Hva er biotin og hvilken viktig funskjon har det for kroppen??
    "

Biotin er vitamin H.

Symptomer på mangel på biotin er for eksempel "giddalaushet", dårlig matlyst, depresjon...

Ved biotinmangel kan også kvalme og oppkast komme, og da vil jeg si at det er på tide med bitointilskudd.

Biotinmangel er veldig sjeldent, men det er ikke akkurat nødvendig å fremprovosere ved å spise rå eggehvite. Desutten smaker da egg nærmere 10 ganger så godt dersom det er varmebehandla og? ;)

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Tillegg så eliminerer du mulighetene for salmonella ved varmebehandling. Ja det skal ikke forekomme i norske produkter, men mann kan aldri være på den sikre siden.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Det er ikke det "farlige kolesterolet" i eggeplomme, og den smaker godt. Spiser en del egg i perioder med mye trening (3-4 per dag) og har et kolesterol-nivå som er lavt. Fettet i eggeplommer er sunt fett. Med mindre man har tenkt å hive innpå en hel haug med egg, ville jeg ikke gidde å skille ut plomma. Fiberrik mat (havregryn:-) og mosjon senker kolesterolet.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg selv pleier alltid å starte dagen med 3-4 egg (stekt med bare 1 eggeplomme) og bjørn havregryn. Her snakker vi Raw energi!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: Råe egg

Hvis man skal spise flere egg hver dag så er mitt råd: fjern plomma på mesteparten, ei plomme dekker behovene helt greit.

dietten til No fear høres bra ut, havregryn gir energi i lange baner og den varer ei stund og ei plomme holder.

-- Edited by Sharpshoota at 09:08, 2005-02-04

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Da tror jeg heller du bør sjekke med din lege sharp. Han bør kunne oppdatere deg litt, evt lese denne: http://www.lommelegen.no/art/art1950.asp

-Og hvis legen din sier at eggeplomme ikke er sundt, bør du enten bytte lege, eller sende ham denne: http://www.aftenposten.no/forbruker/...icle766596.ece

-- Edited by Blue at 08:59, 2005-02-04

-- Edited by Blue at 09:03, 2005-02-04

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

ok. jeg gir meg der da. dårlig research av meg, sorry.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

No prob Sharp, En medisinsk "sannhet" varer i snitt i ca. 10 år. Så disse greiene endrer seg jo hele tiden. Om noen år så er sikkert egg usunt igjen, men frem til det har jeg tenkt å nyte plommene også*:-)

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Saken er det det at for hver artikkel/forsker som sier en ting så er det 10 andre som sier noe helt annet, og husk på at alle kropper er bygd opp forskjellig og reagere forskjellig. Det med en eggeplomme og 3-4 eggehviter (slik jeg spiser) lærte jeg av kollegaer som konkurrerte på et høyt nivå i Norge innen kroppsbygging. Det betyr ikke at de har 100% rett, men tro meg de gutta har peil på kosthold (og ja, enda bedre enn mange andre eksperter på dette feltet. Og selv om eggeplommen har mange bra næringsstoffer og bra kolesterol så må du huske på alt for mye av det gode ikke er bra. Ja kroppen trenger kolesterol, men kolesterol er kolesterol og det vil føre til problemer etterhvert hvis du spiser 3-4 egg med alle plommene daglig. I tillegg så har du vitaminer som ikke er vannløselige (A, D, E)*dvs. at de lagrer seg i kroppen som igjen vil føre til hindring av opptak av andre vitaminer/mineraler ergo mangel og forgiftning uten at jeg gidder å gå dypt inn i temaet. Men for all del, hvis det fungerer for deg så er det bra.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Helt enig i at vi er forskjellige, og at noe av det viktigste er å kjenne kroppen sin, og finne sin form. Et par ting jeg ikke er enig i. Kolesterol er ikke kolesterol, dvs. det finnes bra og dårlig kolesterol. Det gode gir deg ikke problemer etter hvert, som du sier.*Når det gjelder kroppsbyggere, så har de ofte vanvittig peiling, men på hva? Deres fokus er mest mulig muskel-masse og så lite undehudsfett som mulig. Det de driver med er ofte ikke sunt. Hvis disse gutta dine konkurrerte på høyt nivå i norge er det stor sannsynlighet for at de lunker på med en del preparater gjennom skinka også. Har også trent en god del sammen med kroppsbyggere, og*mange av dem kjører i seg vanvittig mye dritt for å bli størst mulig.

Synes faktisk kroppsbyggere er et suverent eksempel på at trening og muskler ikke nødvendigvis er synonymt med helse.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

Her er Blue inne på noe.. Det er viktig for en jeger å ha litt fett å tære på når det er knapt med ressurser ellers.. Ikke minst for isolasjones skyld..

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jo`a det er riktig om sunn og usunn kolesterol og at disse gutta driver med bol (det sier seg selv på det nivået) og at en soldat trenger fettlagre, men du kan ikke hive i deg matvarer med sunn kolesterol og fett i*store mengder, og tro at kolesterol/fett prosenten vil holde seg på et stabit/sunt nivå.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg må faktisk si meg enig med No fear her, kommer sikkert ikke som ei bombe....

Kroppsbyggerne som driver på høyt nivå har enormt med peiling på hvordan man bør spise for å få kroppen til å ta opp de proteinene man spiser og nyttiggjøre seg av dem. Det er sikkert mange av dem som driver med dop , men uansett vil ikke det å spise steroider få dem til å bli sterkere/større uten et riktig kosthold. De som ikke driver med dop må til gjengjeld spise enda bedre for å få fremgang.

Jeg vil påstå at : En jeger som allerede er operatør ved, eller en som stiller til opptak til spesialstyrker kan samenlignes med en toppidrettsutøver, og derfor trener og spiser personen akkurat like målrettet som en utøver som skal delta i et Norgesmesterskap eller kanskje til og med et verdensmesterskap. Helt sikkert noen som har andre meninger om det men folk må få mene det de vil.

spiser man mange eggeplommer vil stoffer i dem faktisk forhindre opptaket av protein, noe som også må tas i betraktning. Jeg tror ei eggeplomme vil dekke det daglige behovet.

Håper ikke at folk tror at siden Torry og Rune spiste mest mulig fett for å ha noe å tære på når de skulle ut på ekspedisjon er det det som er dietten til marinejegerne, for det er ikke sånn. Spiser man som om man skulle ut på ekspedisjon hver dag vil det ikke være bra for kroppen. En jeger bør nok ha litt å tære på ja, men innen fornuftighetens grenser....men jeg regner med at de fleste som er her forstår det.

Lifescript skriver dette:

"Although eggs contain 213 milligrams of cholesterol, which makes them a high cholesterol food, the American Heart Association currently does not limit the number of egg yolks that can be consumed by healthy people. However, for those with high blood cholesterol levels, heart disease or diabetes the daily recommended limit is 200 milligrams of cholesterol. That's because research has consistently shown that dietary cholesterol has a small effect on blood cholesterol levels. Saturated fat matters most in heart health.
    esearch has consistently shown that dietary cholesterol has a small effect on blood cholesterol levels. Saturated fat matters most in heart health. " ( for mer info se: http://www.lifescript.com/www/HealthResources/Spotlight/FoodNutrition/ Eggs/index.asp )

Altså mengden kolesterol i hele egg er ikke farlig, men når de annbefaler en dose under 200 milligram til de med diabetes og hjerteproblemer er det helt sikkert en grunn til det. Derfor ville jeg holdt meg i nærheten til den verdien pr. dag når det gjaldt egg ihvertfall ved å begrense inntaket av plommer.

Her er enda litt mer om egg for de som er intressert:

http://www.eggs.ca/nutrition/health/egg_whatsin.asp

http://whatscookingamerica.net/eggs.htm

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: RE: Råe egg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rake
    Å spise rå egg hindrer opptaket av biotin.

Du bør heller bruke de ekstra minuttene på å koke eller steke de...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    "Agmine Consectamur"
    "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Styrke og muskler vs egg...

du er ute etter styrke o g muskler... trening og kosthold, max utbytte ved proteindrikk og creatin.... just do it!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    FUBAR!
    Tracers work both ways

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder