milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Benkpress= Armhevninger og Kroppshevninger?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Benkpress= Armhevninger og Kroppshevninger?

Hei!

Hvis jeg trener benkpress, vil jeg da bli dårligere i å ta armhevinger og kroppshevninger?

Må jeg kombinere begge treningsmåter?

Setter pris på svar....

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Benkpress= Armhevninger og Kroppshevninger?

heisann!

Kan prøve å gi deg noen klare svar her....

For det første vil du ikke bli dårligere i armhevinger og kroppshevinger av benkpress, tvert imot, du vil bli sterkere...ellers hadde det kanskje ikke vært så mye vits å trene det.

Jeg annbefaler absolutt at du trener begge deler, altså både øvre ryggmuskler og brystet. I tillegg er det et sjakktrekk å trene smal benkpress for å bli sterkere i armhevinger da den trener triceps, fremre skuldermuskel og litt bryst, akkurat de musklene du bruker mest ved armhevinger. (Det ligger en link til ei bra side som beskriver øvelsene hvis du ser på diskusjonsemnet "pull-up muskel" som ble diskutert her tidligere.) Der står det også veldig mye bra om stryketrening av overkroppen.

Men det nytter ikke bare med eksplosiv styrke når du trener mot armhevinger og kroppshevinger, da er utholdenheten minst like viktig. Så å trene som en styrkeløfter vil bare være dumt, de trener sjelden mer en 8 repetisjoner i set'ene og prøver å løfte så tungt som mulig. Bruk heller et høyere antall repetisjoner, 8 -15 er bra.

Man bør presse seg litt for å prøve å klare litt mer hver gang, et par kilo ekstra eller et par repetisjoner mer...det er da du blir sterkere. Å sette seg et mål gir bare enda bedre motivasjon.

Husk kosten også da, noe av det viktigste med hele treninga er å spise rett.

Lykke til! :)

-- Edited by Sharpshoota at 21:55, 2005-02-01

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

quote:
    Originally posted by: Scouser

"Hei!

Hvis jeg trener benkpress, vil jeg da bli dårligere i å ta armhevinger og kroppshevninger?

Må jeg kombinere begge treningsmåter?

"

Du blir ikke dårligere, men som også sharpshoota nevner nedenfor så er ikke benkpress nødvendigvis optimalt. Et tips kan være at du går ned i ferdigstilling og plasserer en vekt under armene dine. Les av vekten og løft feks dette i benkpress. Da er det bare å kjøre på så mye du klarer :-) Neida, med mindre du skal teste deg da, men da er vel normal pushups like greit. Du kan jo kjøre en 70% x 3 sett feks. Hvor utgangspunktet er at du feks tar maks 10 pushups, og foretar treningen med 7 stk x 3 set. Mer balast vil selvfølgelig gjøre deg sterkere også, men skal du bli god på en øvelse så skal man som oftest trene spesifikt for denne øvelsen. Men nei, du blir neppe svakere, men sørg for å få mengden også ikke bare balasten.

Kroppshevinger kan du jo trene alternativt med nedtrekk, curl, enhånds hantelløft i fremoverlent posisjon med kne på benk, o.l øvelser. Sørg for at musklene som inngår i øvelsen blir aktivisert i de alternative øvelsene.

Leste en artikkel om en amerikansk soldat som scoret maks på de fysiske testene som kjøres i deres hær. Personene trente aldri på den spesifikke øvelsen, feks pushups, hangups....., med unntak av situps. Han kjørte kun øvelser i styrkerommet som aktiviserte de nødvendige musklene han trenger for den spesifikke øvelsen til testen, og for han fungerte jo dette helt tydelig. Jeg hadde lenke til denne artikkelen en gang, men nå finner jeg den ikke igjen dessverre.

Lykke til med treningen.

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hei.

Gode svar fra de andre så kommer ikke til å si så mye mer enn dette; Om du skal trene benkpress, i tillegg til feks pushups,*så husk for all del å gjøre dette med hantler og ikke med stang hele tiden! Variasjon og styrke med balanse er også viktig :)

Lykke til!

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

En side som beskriver en mengde forskjellige treningsmetoder. Den er linket her fra før men er såpass bra at den tåler gjentagelse... Desverre er den kun på engelsk.. http://www.military.com/NewContent/0..._Index,00.html

84mm

-- Edited by 84mm at 14:35, 2005-02-02

Lignende tråder

1. Øker ikke i armhevninger
    By Grønnsak in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 271309A Jul 10,
  2. Benkpress
    By JevèrMann in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 201745A Jun 07,
  3. Benkpress