Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: "Profesjonell" behandling av beinhinnebetennelse

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

"Profesjonell" behandling av beinhinnebetennelse

I fjor høst begynte jeg å ta opp løp/sekktrening relativt brått, og utviklet ganske fort beinhinnebetennelse i begge leggene. Det har vært veldig frem og tilbake, ofte forsvunnet når jeg har hatt lengre pauser fra jogging, men så kjenner jeg det igjen når jeg begynner å trappe opp.

Nå er det snart et år siden jeg først merket det, og jeg er luta lei. Jeg har vært rimelig påpasselig med å ikke jogge for mye, jogger på mykt underlag, og har gode sko. Jeg har virkelig lyst til å bli kvitt faenskapet, og ble her om dagen anbefalt å gå til homøopat. Er det noen som har erfaring med behandling av beinhinnebetennelse, og eventuelle anbefalinger? Tenker spesielt på behandling hos "profesjonelle" og ikke bare hvile etc.

På forhånd takk for svar

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: "Profesjonell" behandling av beinhinnebetennelse

Jeg gjorde akkurat den samme tabben. Det du kan trøste deg med, er at med riktig behandling, går det som regel bort. Selv oppsøkte jeg ikke fysioterapeut før det nesten hadde gått 1 år. Når man først har skadet muskelen såpass, er det veldig vanskelig å bygge den opp igjen. Det er fordi man hele tiden balanserer på en hårfin tråd når det gjelder smertegrensen - hvor mye en kan trene før man kjenner smerter/ubehag i skadeområdet. Fysioterapeuten ga meg mange gode råd. Strekking og uttøying av belastningsskader må unngås. Tøying legger mer belastning og slitasje på bindevet, og kan medføre at skaden forverrer seg. Bare bevegelse, lett massasje og gniende bevegelser er bra. Det øker blodsirkulasjonen i skadestedet.

Jeg fester en strikk til foten, og kiler den fast i en dør (strikk av den type man pakker bagasje med - bare pass på å lås døren, hvis ikke kan du få deg en ubehagelig overraskelse hvis døren skulle bli åpnet). Da er det mulig å justere belastningen etter behov. Øvelsene er veldig enkle; vippe foten oppover - belaster fremsiden av leggen, vri den innover/utover - belaster innside, og utside av legg. På den måten bygger jeg sakte men sikkert opp det skadede området. Etter 1 år med prøving og feiling, er dette den metoden jeg har hatt mest fremgang med. Smertene er nå borte. Men, jeg fortsetter med denne type trening i 6 måneder. Det mange gjør, er å begynne for hard belastning, for tidlig. Kjenner du smerte i skadeområdet, må du bare avslutte treningen, og deretter trappe ned på intensitet og varighet. Kroppen varsler deg med smerten at du har fått en skade, og dermed ikke må belaste skadeområdet noe mer. Smerten prøver også å motivere deg og fortelle deg at skadestedet skal holdes i ro og hviles. Start ikke belastningen så fort smertene er borte fra skadestedet!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Det dere tydeligvis vet er at hvis du kjenner smerte på forsiden av leggen ved løpetrening, bør du være på vakt. Sannsynligvis dreier det seg om beinhinnebetennelse, en tilstand det kan være vanskelig å bli kvitt hvis man ikke tar hensyn til symptomene og justerer treningen i tide.

Tibialt stress syndrom” eller ”shin splint” er to av mange navn på smerte lokalisert til skinnleggen. I tillegg til beinhinnebetennelse kan smerten ha mange årsaker. Alt fra tretthetsbrudd til losjesyndrom er sannsynlige årsaker. Forskjellig årsak til symptomene krever også forskjellig behandling, slik at det er viktig å stille riktig diagnose. Men den vanligste årsaken er altså beinhinnebetennelse.

Hvorfor får man beinhinnebetennelse? Tilstanden er vanligst hos to grupper idrettsutøvere: løpere og utøvere av idretter hvor det kreves ekstrem og til dels eksplosiv belastning på leggens spenstmuskulatur.

Beinhinnebetennelse er et overbelastningssyndrom og har derfor enn sterk tendens til å inntreffe ved brå endringer i aktivitet. Et utrent individ som over natten bestemmer seg for å bli aktiv jogger, og begynner å trene mye løping på hardt underlag, er særlig utsatt for å få beinhinnebetennelse.
    På den andre siden rammer ikke lidelsen bare utøvere med begrensede treningskunnskaper og treningsgrunnlag. Endringer i løpsunderlag, terreng og økt treningsintensitet er vanlige faktorer som gjør at også veltrente personer rammes.

Smerte er alltid til stede ved beinhinnebetennelse. I de tidlige stadier av skadeutviklingen kan smerten forsvinne etter oppvarming og komme tilbake igjen mot slutten av treningsøkten eller etter avsluttet trening. Etter hvert som tilstanden forverres blir smertene sterkere og kan føles gjennom hele treningsøkten. Enkelte må også avbryte treningen etter bare en kort oppvarming, og kan til og med ha problemer med å gå.

Noe av det kjedeligste en skadet, ambisjonsrik idrettsutøver får høre fra legen er at han eller hun må hvile over lengre tid. Det er dessverre dette som er det viktigste prinsippet i behandlingen av beinhinnebetennelse, og det er det eneste som alltid hjelper. Det finnes imidlertid en del andre behandlingsformer som kan komme i tillegg.

Teiping, betennelsesdempende midler, kosttilskudd, uttøyningsøvelser, salver som stimulerer blodgjennomstrømningen, ultralyd og lokale kortisoninjeksjoner(sprøyte) er eksempler på behandling som blir brukt.

Med hvile menes ikke at man må holde seg helt borte fra idrett. Sykling, svømming, skigåing, roing og padling er fine måter å opprettholde kondisjonen på, og for den seriøse løper bør løping i vann med en spesiell flytevest supplere denne treningen.

Alt etter hvor alvorlig tilstanden er kan også løping inngå i treningen. Når symptomene begynner å minske, vanligvis etter den første eller andre uka med bahandling, kan løping tillates, men kun i form av korte økter og helst på mykt og jevnt underlag. Løpingen må foregå i rolig tempo. Viktig er det også å ha gode sko, kanskje må du ha sko som er spesielt tilpasset deg og dine bein.

Hvis du ikke har latt tilstanden komme for langt og lytter til kroppens signaler under behandlingen, er du antakelig tilbake i full trening etter tre til seks uker.

Lykke til Idla!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Reseptbelagt medikament som heter Voltaren. Dette er en kur som skal motvirke beinhinnebetennelse. (Har hjulpet mange etter bla Nijmegen:) Ellers fysikalsk behandling og alternativ trening som allerede er nevnt her.

God bedring!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Ligger et link til en dansk hjemmeside om sportsskader. RIGTIG PÆDAGOGISK.

http://www.sportnetdoc.dk

Pas i øvrigt på med Voltaren, Ibuprofen og andre NSAID. Det KAN give nyreskade, hvis man samtidig er meget dehydreret, hvilket man jo oftest er under/efter træning.*DERFOR! Sørg for at drikke rigeligt med vand før, under og efter træning - det gælder jo hvad enten du bruger NSAID eller ikke.

I øvrigt findes NSAID også i bark fra piletræer (lav te eller tyg det)*- det kan instruktørerne IKKE tage fra dig;-)

-- Edited by nom_de_guerre at 15:22, 2004-10-10

Gjest

Jeg ble henvist til fysioterapeut da jeg fikk smerter i beina under trening (blant annet rundt og i beinhinna), og vil absolutt anbefale det - jeg har ikke den store troen på homeopati i slike tilfeller.
    Nå har du gått fantastisk lenge (!) uten å oppsøke noen form for behandling, jeg fikk selv beskjed om at det var på høy tid med behandling (kun uker etter overbelastning), for å unngå kronisk betennelse.

Fysioterapeuten "brakk opp" smertestedet så det skulle gro riktig (mulig dette blir feil beskrivelse, jeg husker ikke nøyaktig,*men poenget:*det fungerte), dvs hun banket det opp mens jeg var der,*og ga meg lette øvelser for oppbygging (som idla skriver) som jeg kunne gjøre på egen hånd.

Oridus er en krem for betennelse som også fungerer bra, men ikke godt nok alene.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Jeg kjenner problemet ditt fra da jeg brått begynnte med piggsko ved bane løping.

1. Vær forberedt på å leve med det, erfaringsmessig tar det mange år.

Desverre funker ikke almenlegens standard råd om å ta det med ro. Smerten går bort om du hviler i flere mnd, men da er sener og muskler så svake at de ikke tåler belastning så:

2. Du må trene deg forsiktig frisk, smerteterskelen er styreinstrumentet ditt.

3. Varme hjelper, det finnes leggvarmere av samme type som du ser håndballspillere ha på knærne. Bruke disse ved belastninger.

4. Du kan gjøre mye med god løpe- og gå-teknikk, det vil avlaste påkjenningen på bena dine. Rulle fra utsiden av hælen og over på tå-ballen. Bevege knære og hofter i fartretningen uten å være hjulbeint eller kalvbeint. Sette foten ned bak kneet for å unngå motstøt etc.

Noen mener man har det gang og løpesettet man har og skal kompensere med sko, jeg mener du først må korrigere teknikken, så evt resten med sko og innlegg i skoene.

*

All men die, few ever really live.

Gjest

RE:

Var plaget av beinhinnebetennelse på fotballtrening.
    Kjøpte "gummiskåler" som festes på hælen. Brukte dem uansett om jeg var ute eller inne.
    tar av mye av den harde belastningen på hælene.
    Var suverent på meg.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

RE: RE: "Profesjonell" behandling av beinhinnebete

quote:
    Originally posted by: Hjortejeger

"Var plaget av beinhinnebetennelse på fotballtrening.

Kjøpte "gummiskåler" som festes på hælen. Brukte dem uansett om jeg var ute eller inne.*
    "

Allright! Kan du utdype disse skålene litt? Hvor kjøpte du dem, hva heter de?

Du ser det, jeg sliter med en belastningskade av en ukjent art i hælområdet jeg fikk i fjellet i høstferien.

Fysioterapeutene mener at å avbelaste trykk på hælen er løsning (åltså, få best mulig demping når jeg trør ned), og det høres jo ut som om det er det disse "skålene" gjør? Eller misforstår jeg?

Bruker allerede innleggs-hæl i sko...

Gjest

Vet ikke om disse innleggshælene er det samme, men kjøpte dem i sportsbutikk.

Var jeg hjemme så satte jeg dem på hælen under sokkene og gikk med dem konstant. De er laget av myk gummi med "lammeller" under som demper.

*

Ninjatriks i beinhinnebetenelse.

Har to råd. Bruk skogen som trenings område. Mykt under lag. Vekk fra grusveier og ut i myra og microlende.

Behandle med varme og kulde. Får kjøpt sånne gele poser hvor man fryser den ene og varmer opp den andre. Veksl mellom å ha dem på leggene. Ha dem på så lange du klarer. Eller stå i dusjen med vannstrålen på leggen. Skift mellom meget kaldt og veldig varmt. Dette øker blodsirkulasjonen i leggene.

Free your heels and your mind will follow

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: "Profesjonell" behandling av beinhinnebetennel

Når man får beinhinnebetennelse, så er det fordi hinnen mellom skinnebeinet og musklene rundt blir betent av at muskelfacien (hinnen rundt musklene) drar i beinhinnen. De river seg litt løs. Teiping av leggen er et godt tips. Få hjelp av en fysioterapeut til å teipe. Leggvarmere er bra, de bedrer sirkulasjonen og hjelper med å holde leggen "på plass". Det er også bra å ise ned leggen og etter trening.

Enkelte kan være ekstra utsatt for beinhinnebetennelse. Dette har med teknikk/fotfeil å gjøre. En fysioterapeut kan hjelpe til å korrigere fotfeil.

Ser at mange har fått beinhinnebetennelse etter at de startet å trene løping med sekk. Det er et hint. Mennesker kan trene seg opp til å tåle både det ene og det andre, men løping med tung sekk er ikke noe man bør ha på programmet regelmessig. Du kommer uansett ikke til å øpe med 50 kilo i sekken, 4 dager i uka som MJ/FJ/SJ osv.

Har hørt det fra flere hold, blant annet fra Hans-Kristian v/HOU: Tren på å løpe vanlig, og på å gå med sekk.

Prøvde selv å løpe litt med sekk, gikk ikke lang tid før jeg kjente det i leggen. Kutta den treningen pronto. Fikk ingen varige men. Holder meg nå til å gå med sekken.

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Min gamle beinhinnebetennelse kom på besøk i går. jeg løp på tredemølla, ikke noe nytt, men jeg har tatt det rolig lenge og ikke løpt hardere enn 3000m på 12 min i går tok jeg*i mer enn før, løp hardere og lengre. har gode løpe sko og trodde jeg var kvitt problemet, forbanna skit, og jeg som tenkte*å ta*Nato testen på fredag. jeg har jo en duckwalk beinstilling og kanskje det har noe å si??

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: "Profesjonell" behandling av beinhinnebetennel

Duckwalk? Føttene utover? Det kan hende at beinstilling/løpeteknikk gjør at belastningen øker, og med den, sjansen for å få beinhinnebetennelse.

Enkelte er ekstra utsatt pga sin teknikk/beinstilling.

Ble medlem
    2004

Ja, føttene utover, prøver å løpe med fotbladene mest mulig fremover. før så kom betennelsen med en gang jeg løp, men etter at vi fikk tredemølla på jobb foran speil og jeg så hvor jævlig det så ut når jeg kom med føttene i vidvinkel, begynte jeg å rette dem opp og da har det gått bra helt til jeg på mandag løp hardere og lengre enn noen gang! løp litt i går for å kjenne etter, startet rolig og økte på uten å toppe, og det kjentes greit ut

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Hei. Kommer litt sent denne men.

Den eneste måten du kan fjerne betennelsen helt er rett og slett å kirurgisk fjerne selv benhinnen. Mange alpinister har måtte gjort dette. Koster en del men du vil aldri få betennelse igjen. Ellers har jeg erfart at det bare er hvile som får det til å gå bort. modifisering av skotøy hjelper også hvis man MÅ bruke føttene.

T

Ble medlem
    2004

ri0t, hmm hørtes noglet drastisk ut, men mener jeg har hørt at man kan operere det bort så stemmer nok. Skulle imidlertid tro at man har beinhinnen for en grunn? Er det ingen "bakside" av medaljen ved å operere dette bort? Eller vet de ikke riktig? Noen som aner ca. hvor mye dette koster? Har kronisk beinhinne betennelse, kjempe festlig, men klarer å trene en del da..håper det kan "trenes bort"..

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Det kan ikke trenes bort. Det eneste som nytter, uten kirurgisk inngrep, er en hvile periode med total avlastning. 14 uker på krykker skulle gjøre susen, deretter begynne fra bunn, med økende belastning. Les mer på www.trim.no

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: RE: RE: "Profesjonell" behandling av beinhinnebete

quote:

Originally posted by: Rake

" Allright! Kan du utdype disse skålene litt? Hvor kjøpte du dem, hva heter de? Du ser det, jeg sliter med en belastningskade av en ukjent art i hælområdet jeg fikk i fjellet i høstferien. Fysioterapeutene mener at å avbelaste trykk på hælen er løsning (åltså, få best mulig demping når jeg trør ned), og det høres jo ut som om det er det disse "skålene" gjør? Eller misforstår jeg? Bruker allerede innleggs-hæl i sko... "

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter, men det ligger en butikk i Sandnes, som heter Samarit. Der selger de forskjellige helseartikler og legemider, og det var der jeg fant mine innleggssåler og støttebandasjer.

Ble medlem
    2004

Hmm. Nå*ligger jeg liksom på grensen til hvor mye jeg kan trene, jogger i underkant av 3x40min i uka (kutter ned mot halvtimen de dagene jeg kjenner det i beina). Bruker leggvarmere (slaktet ett par ullsokkert fra hæren) og har en aloe vera krem fra sasco eller noe sånt som jeg smører på hver kveld (øker blodgjennomstrømningen, føles omtrent som tiger balsam). Har ikke så mye vondt på fremsiden av leggene lengre slik jeg hadde før, er mer nede 15cm oppforbi hælen kanskje, og liksom mer på innsiden av leggen enn frempå, selv om jeg ved store belastninger kjenner det på utsiden av leggen også. Har tatt det veldig rolig i perioder men har hatt det i 2år nå, så er ikke så keen på å ta 14 "dasse" uker. Derfor trener jeg så mye jeg tør, og ligger på grensen. Fristende å operere bort faenskapet selv om jeg nok ikke har penger til det:/

Pratet litt med min søster som studerer noe medisin helvete, og hun mente beinhinnen innholder nerver og blodårer og forsyner knokklene med ernæring og slikt..kjipt å operere bort den så kan man drikke så mye melk man vil men beinene knekker likevell;P hehe

-- Edited by cap at 16:58, 2004-12-25

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Jeg har slitt med benhinnebetendelse i maaaaange år nå, men jeg har funnet et produkt som funker for meg.

noe med det maskuline navnet "ice dancer" dama fikk meg til å prøve den.

Når jeg legger meg eteer trening/lang hard dag på jobben....sliten i bena hvertfall, smører på den....nye ben dagen etter!!

funker veldig bra for meg. navnet er "epock ice danser" ca 250,-

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Om du er aldri så lite keen på 14 uker uten belastning, er det fremdeles det som gjør at du vil bli kvitt problemet. Jeg gikk med en overbelastningsskade i 2 år, prøvde ørten forskjellige behandlingsmetoder, som påkostet meg flere tusen. Denne enkle metoden gjorde at jeg ble frisk. Opptreningsfasen etter avbelastning er et veldig kritisk punkt, derfor anbefaler jeg deg å laste ned heftet "belastningsskader" på www.trim.no. Du kan spare deg selv for mye frustrasjon og penger med å bare gjøre det med en gang.

-- Edited by idla_ at 13:13, 2004-12-26

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •