Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 53

Tråd: Kosttilskudd

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: Kosttilskudd

Jeg bruker Atlethes Choice kreatin, kjøpte en boks med 500 g. på internett. Jeg gikk opp tre kilo i vekt. Har snart brukt det opp og jeg gidder ikke kjøpe mer fordi det koster flesk.

Men, det holder sikkert frem til sommeren,(begynnelsen på juli) skal trene vekter frem til da.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

ja, dere trener styrketrening med vekter?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Ja, har gjort det en god stund nå, men snart blir det armhevinger og situps! :)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg trener styrke, uten vekter... stort sett. 10% av styrketreningen har foregått med vekter.

Begynner på nytt program idag.

http://www.trim.no/artikkel.php?id=332

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Bruker du noen for for kosttilskudd idla? Ser forresten at armhevinger er bra greier ja!

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

For det første, legg merke til at i den artikkelen presiseres det veldig tydelig at armhevinger er bra til å bygge grunnlag... For å bli STERK må du nok gjøre mer enn å ta førti tusen armhevinger. ;-) Min mening.

Ang. kosttilskudd så har jeg vært borti litt forskjellig; diverse kreatin produsenter og varianter, diverse proteinpulver produsenter og varianter, karbtilskudd, div. fettgreier (++?)

Pr. i dag tar jeg ingen tilskudd (ikke en gang multivitaminer, eller tran, noe jeg kanskje burde...).

Passer, though, på at jeg spiser slik at jeg får i meg nok av proteiner, fett og karbs.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Dere må ikke bytte ut styrketrening med vekter for det programmet der!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

For å bli sterk, må man først og fremst ha et skikkelig treningsgrunnlag.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Sitat: "Etter hvert som du danner et stort grunnlag med massevis av repetisjoner, så vil dette gi deg et treningsgrunnlag som i løpet av en måneds tid kan omformes til blytunge sett i benkpress med få repetisjoner."

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

... Du skal ikke tro alt du leser.

Men, fortell meg hvordan det går heller.

Tenk på dette:

En som trener benk og har en 1RM på ca. 100kg tar kanskje 50 armhevinger relativt greit.

Ikke pokker om en som trener armhevinger og tar 50stk av dem, tar 100kg i benk relativt greit.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

RE: RE: Kosttilskudd

"Tenk på dette:

En som trener benk og har en 1RM på ca. 100kg tar kanskje 50 armhevinger relativt greit.

Ikke pokker om en som trener armhevinger og tar 50stk av dem, tar 100kg i benk relativt greit."

Tvile litt på den teorien der...tenk om han som løfte 100 kg 1RM vege 150 kg...Tvile sterkt på at han hadde klart 50 pushups relativt greit.

Eg e derimot med på den andre teorien din..!

Personlig tar eg 90 kg i benken, men tar ikkje 45 pushups relativt greit.

Life is short, play it hard

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Neida. Jeg er ingen pioneer innen trening. Skal ikke påstå at dette er den eneste måten å gjøre det på, eller den rette. Men det jeg vil tørr å påstå med ganske stor sikkerhet, er at bruker jeg denne metoden, er sjansen for overtrening veldig liten. Musklene og senene mine vil etterhvert bli veldig slitesterke.

I og med at jeg ikke skal på noe opptak før neste sommer, vil jeg bruke tiden fornuftig, og ta de forholdsregler som trengs. For å si det sånn, så vil jeg heller ligge under lista, enn over. Det er farlig å ligge å vippe på randen til overtrening. I tillegg består arbeidsdagen min av veldig mye fysisk arbeid.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg kan alltids kjøre på - toppe formen - når tiden for opptak nærmer seg.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Joah - veldig liten fare for at du overtrener deg med armhevinger...

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

Hvilke typer kosttilskudd har gutta hatt gode/dårlige erfaringer med + hva bruker dere det til (øke vekt/styrke/etc).

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Tror det er veldig viktig å tenke litt på kroppsvekt også. Bruker selv kreatin i perioder, og har brukt protein tidligere. Ser ofte en del karer som ser store ut, og trener med dette som hovedfokus. De tunge gutta ryker oftest ganske fort ut på opptak (med unntak, selvfølgelig) og er ikke altid så sterke som de ser ut. Mange av oss har vel merket hvor tungt det er å løpe med noen kilo ekstra (Muskler eller ikke).

Jeg trente for mye styrke tidligere, og har tatt vekta (mest muskler) ned bortimot 10kg Merker stor forskjell!

Når det gjelder å toppe formen, funker kreatin supert for meg, og er verdt de ekstra kiloene det gir

aorvik
    Gjest

OBS OBS!!

Mener helt bestemt at kosttilskudd ikke er lov under alle former for spesialopptak, grunnen til dette er at alle skal stille likt...

Dersom du venner kroppen din til å bruke diverse kosttilskudd, og da spesielt kreatin (som øker glukogenlagrene i musklene hurtigere og gir bedre prestasjoner), vil det kunne skje at den får et slags "sjokk" når den plutselig ikke får tilgang til dette mer og prestasjonene vil dale.. så ikke baser treningen deres på kosttilskudd, trapp ned i god tid før opptak og innrullering.. bare et tips...

- orvik

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Konklusjonen jeg kan trekke herfra er

Trennig med Kosttilskudd kan være til god hjelp, men slutt i god til før opptak.

Men en ting må dere som vurdrere/går på kreatin være klar over. Hvis du går på kreatin og slutter å trene mister du ALT, hvis ikke mer. Nesten uansett hvor godt du*er trent vil du gå ned i vekt og muskelmasse nesten øyeblikkelig hvis du slutter å trene regelmessig. Jeg gikk selv på kreatin for*halvannet år siden, treningen gikk*kjempefint, merket forskjell nesten hver eneste dag og*var i toppform :)

Men så ble jeg syk, veldig syk, såpass at jeg*ble liggende*på sykehus i over 2 uker. Da jeg kom ut hadde jeg gått ned 15kg,*og var*spinklere enn noen gang før. Dere kan tenke dere hvordan der var å stille på Sports Klub og se at alle kameratene deres var 3 ganger så sterke som deg, selv om dere begynte alle på samme dag å trene :(
    Tok del tid før jeg var motivert til å begynne på ny, ca en halv sesjonsdag faktiskt :D

En annen ting å huske på er at kroppen kan slutte å produsere naturlig kreatin hvis du tar det konstant over lange perioder. Jeg vil anbefale å gå med ca 2 månender med kreating og 2 uten. (drikk mye vann)

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Jeg syns det virker helt latterlig å bruke kosttilskudd. Friske, spreke gutter trenger ikke sånt møkk. Spis god, sunn mat. Det har jeg troen på.

*

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Meningene om Kreatin er svært varierte. Noen hater det, andre ser ikke vitsen å trene uten. Mange ser også på det som juks "Så klart er han så stor når han går på kreatin" osv.

Kan summere opp de fordelene/ulemper jeg vet

Fordeler:
    -Mye større progresjon
    -Du blir sterkere/mer utholden
    -Musklene ser større ut enn det de burde ifølge styrke
    -Bedre motivert (merker du bedre prestasjon hver dag blir det nesten gøy å trene, du gleder deg til hver økt)

Ulemper
    -Det koster
    -Blir treningen avbrutt vil du gå akutt ned i vekt, muskler og prestasjon. Trener du tørt en periode før du slutter vil denne effekten være mindre/forsvinne.
    Du drikker, spiser og driter mye :)
    -Du bør trene regelmessig og på et stramt skjema for å få maksimalt utbytte.

Jeg mener at å gå på*kreatin i perioder vil være svært lovende. Skal du inn til opptak om et år skader det deg på ingen måte å hive innpå,*men slutt i god tid før, ellers vil*du gå på en smell når du har slutter.*Du vil ca gå ned 20% i prestasjon når du slutter på det i forhold til når du gikk på det, men du*er allerede 2 ganger sterkere enn det du ville være hvis du ikke gikk på det i det hele tatt.

Just for the record så har jeg ikke tatt kreatin i forberedelsen til MJ opptak. Pluss så merker du*best forskjell når du trener styrke (Løping er mest å presse seg selv)

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

arg Skriveleif, hvor blir det av en rediger innlegg funksjon?

Ble medlem
    2004

Det siste jeg har lest, indikerer at inntak av kreatin i 6-8 ukers perioder ikke reduserer kroppens egen produksjon. Faktisk var den siste konklusjonen jeg så at selv ved lengre bruk, opprettholdes kroppens egen produksjon. Når det er sagt så endres jo medisinske sannheter støtt og stadig.

En del av elite skiløperene våre bruker et kosttilskudd med kreatin hele sesongen. Jeg bruker det i 6 uker et par ganger i året, og har aldri gått på et sjokk når kuren er over, selv med relativt store treningsmengder; bare en liten nedgang i prestasjon, ned mot "normalen". Det er klart at dette er veldig individuelt, og det er jo ikke spesielt kult når man har en reduksjon i formen, selv om man vet man trener riktig.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Folkens, det er matinntaket som gjør at mange blåser seg veldig opp når de driver med styrketrening. Mange vil fort opp i vekt for å bygge mere muskler fortere og øker derfor bevist fettprosenten. Men dere trenger jo ikke å gjøre dette.

Spis ofte og næringsrik mat, så kan dere øke mye i styrke uten å gå så veldig mye opp i vekt. Kreatinen er kjent for å øke kroppsvekt når dere bruker det. Men så aktive som dere er, så kan dere sikkert ta så mye proteinpulver dere bare gidder uten å merke det på vekta.

Dessuten er det jo bare å følge med på vekta, så ofte som mulig, hvis man føler at man er i faresonen.

Ha en fin dag!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Hei Blåmann... er du på Kreatin til september? ;-)

Har ikke prøvd kreatin selv om jeg vurderte det da jeg tenkte størrelse. Nå vil jeg heller være lettere så f.eks kropshevninger slår ut med enda 3-4 reps over marginen.

Ble medlem
    2004

He, he Tror ikke det, men skulle det røyne på med dips og chins, ville jeg gjort det.

Så vidt jeg husker er det vel ikke styrke-elementene du bør tenke på. Vet ikke om effekt økningen av kreatin oppveier vektøkningen, men tipper det, siden skiløpere bruker det.

Snakket med spec om å ta en liten oppfrisking på tau-bruk en dag før september. Trene litt sikringer, toptau og rapell. Er du interessert i noe sånt?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Er inne i en periode hvor jeg også er flink å jogge...

Litt rapell kos hadde vært fint.

Ble medlem
    2004

Hmm, det er ikke jeg, padling gir vel ikke den beste løpeformen...

Er i Kanada til 7 aug. men en kveld eller dag etter det hadde vært fint. Har du noe utstyr?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg har en gammel sele jeg må bytte ut (passer ikke lenger), og tauet er fra tidlig 90-tallet og har nå blitt branntauet mitt hjemme...

Desverre er det bare klatreskoa som er brukanes.

Mulig jeg kan låne et tau som er 4 år gammel. Det holder vel til rapell. Ellers har jeg noen karabiner og noen slynger.

Ble medlem
    2004

Bare ta med deg tvangstrøya di' du spec, så skal vi nok få deg trygt både opp og ned ;-)

Har også tau, noen slynger og litt tjafs. Nok til å sette fast til rapell og top-tau. det er vel neppe relevant trening å lede, så det burde holde. Jeg er så gammal (les gjerrig) at jeg bare bruker tau-brems (stich) og rapell otter. Har du en Giri-giri, mtart, så kommer vi til å kalle deg "M" heretter. Hmm... med spec som 0016 så kan vel jeg være 007 da? -Please, please!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg har også bare stich og åtter.

Hvorfor ser jeg for meg åpningsscenen til Cliffhanger?

Ble medlem
    2004

Suverent!

Jeg nøyer meg med fransk rapell (hodet først) nedover Color-Line i smoking med Walter PPK'n trukket, myser jeg inn Vinduet til turens Bond babe, som heter Irena Puppiskova eller noe slikt.

Har bare ett problem; -en god Martini bør faktisk være "stirred, not shaken"

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Konge - ser det for meg. Så forøvrig en 412SP hovre sideveis vs DFDS på søndag i lett tåke - antar de filmet deg mens du skled ned skutesiden som beskrevet.

[url="http://www.sparksjefen.com"]www.sparksjefen.com[/url]

Ble medlem
    2004

Neida, -det var de som satte meg ombord :-)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Ok - det forklarer. Trodde du entret i baugen med kajakk og så steg ned igjen men da forstår jeg 720skv assistanse.

Bra vi holder oss til kosttillskudd topic - all den tid det svært få som klarer det kunststykket du gjør uten kunstig gjødning og aktiv tilførsel av flydium. Martinien du bragte med deg, beviser at kontinuerlig tilførsel av væske er alfa omega for performance...

[url="http://www.sparksjefen.com"]www.sparksjefen.com[/url]

Ble medlem
    2004

Jepp! Blir så inni granskauen tørst av Creatin, da er det martinien kommer til sin rett.....

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Finner ikke noe info om Fransk rapell. Vet du hva det heter på fagspråket?

Siden vi skal ha "stresstest" så kan det hende at vi som på FS utdanningen skal rapellere og bli testa i gangetabellen samtidig. Hmmm... må innrømme at jeg aldri lærte meg den utenat. Vi ingeniører bruker kalkulator. Det må imponere like mye hvis jeg samtidig klarer å punche på den mens jeg flyter ned tauet.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg har vært på opptak.

Nå skal jeg på bordingsoperatørkurs med noen andre på forumet. Likevel skal vi rekvalifisere krav i tillegg til noen nye ukjente momenter.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Ok - hørest bra ut. Fått veldig sansen for HV's satsing på nettopp Bordingslag. Det kurset du nevner som avholdes i det vakre Nordland, driftes av noen eks MJK'ere - bra folk som kan sakene sine. Du/dere kan glede dere!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg hadde håpet på tur til Lofoten (har campet litt rundt der for noen år siden), men kurset blir i Stavanger. Med så sein sommer blir det sikkert fint der også. Håper det ikke blir for varmt i bekledningen.

Ble medlem
    2004

Beklager M har ikke noe annet uttrykk for Fransk rapell; kanskje noen andre på dette utmerkede forumet kan hjelpe?

Når det gjelder kajakk og bording, tror jeg den er lite egnet. I en Bond film vil den selvfølgelig kunne brukes som ubåt

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •