Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 52

Tråd: Dykking

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Dykking

Her er en bra side med mye tips om Dykking. Spesielt bra for dere som opplever ubehag/problemer relatert til f.eks. utlikning etc.

http://www.dykkesiden.com/forum

[url="http://www.sparksjefen.com"]www.sparksjefen.com[/url]

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: Dykking

En til som Maverick en gang i tiden anbefalte:

http://www.frivannsliv.no

[url="http://www.sparksjefen.com"]www.sparksjefen.com[/url]

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Prøv også nattdykk for å teste hvordan man reagerer på mørke dybder....spennende;-)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: RE: Dykking

quote:

Originally posted by:

"Prøv også nattdykk for å teste hvordan man reagerer på mørke dybder....spennende;-)"

Høres spennede ut, har kun prøv det i basseng jeg..! :)

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Noen med skipsdykkerbakgrunn som har tenkt seg å gå mj-kurs 2006? Sannsynligvis ikke... er bare plutselig blitt keen på å ta et år med hardcore-ape-militær-kjør mens jeg stadig er "ung og villig" (ung? vel vel, 25 år...), og fordi jeg stadig tenker tilbake på min tid i militæret. Bedre sent enn aldri. Dessuten vil det alltid være noe man kommer til å tenke på, dersom man aldri prøver det.*Men man er jo nødt til å gå på med*dødsforakt og offervilje for å komme igjennom kurset! Blir evt ikke mer enn et år for meg, da*jeg på den tiden er ferdig utdannet i det sivile liv. Et slags "pause-år" (uten noen form for pause, hø hø...).

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: norge

"Noen med skipsdykkerbakgrunn som har tenkt seg å gå mj-kurs 2006? Sannsynligvis ikke... er bare plutselig blitt keen på å ta et år med hardcore-ape-militær-kjør mens jeg stadig er "ung og villig" (ung? vel vel, 25 år...), og fordi jeg stadig tenker tilbake på min tid i militæret. Bedre sent enn aldri. Dessuten vil det alltid være noe man kommer til å tenke på, dersom man aldri prøver det.*Men man er jo nødt til å gå på med*dødsforakt og offervilje for å komme igjennom kurset! Blir evt ikke mer enn et år for meg, da*jeg på den tiden er ferdig utdannet i det sivile liv. Et slags "pause-år" (uten noen form for pause, hø hø...)."

Har tenkt på å søke mj-kurs. Hvor gammel kommer du til å være når du eventuellt søker? Jeg tenker at jeg kanskje begynner å bli for gammel. Jeg vil i så fall være 26/27 når jeg søker. Hva tror dere?

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

RE: RE: RE: Dykking

quote:

Originally posted by: yellowcab

" Har tenkt på å søke mj-kurs. Hvor gammel kommer du til å være når du eventuellt søker? Jeg tenker at jeg kanskje begynner å bli for gammel. Jeg vil i så fall være 26/27 når jeg søker. Hva tror dere? "

Du er jo ikke for gammel da. Du kommer sikkert til å være en av de eldste, men dette har vel ei betydning. Det er nok heller en fordel. Men hvis du begynner å bli 30 vet jeg ikke helt... Men det burde gå fin-fint.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Det har vel vært endel 30-åringer på mjk-kurs..dette*er jo helst befal. Det som mjk tenker på mht. alder er jo hvor lenge du kan være operativ for*dem...men bevares, det er sikkert noen som er over*40år og fortsatt operativ...er nok individuelt*:-)

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Hepps

Nu vel, ikke skipsdykker men om ikke annet kystjeger i et par år.....er vel muligens gått fremover der oppe også håper jeg. Uansett, jepps, er ferdig med sivil utdannelse i 06 og da blir det tilbake til det kalde geitehelvete av et nord norge:) ogja.....da er jeg 25 når opptaket starter...men, samma det.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Prøvde dykking i Rhodos tidligere i sommer.. helt konge. Fikk svømme i grotter, mate fisk med hendene osv. Var nede på 10 meter. En opplevelse for livet.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Ikke lenge til dykkerkurset mitt begynner nå, gleder meg.

Blir dyrt da! Kurs og eget utstyr osv kommer opp i rundt 25 000. De pengene tjente jeg i sommer skal nok få ben å gå på...

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Dykket med utstyr på kreta for et par år siden, men jeg har drevet med fridykking i flere år. Antar at jeg har gått ned til*et sted over*15 m (føtter, våtdrakt, maske, snorkel, og 2-3 kg bly).

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

15 m er ikke verst. Har dykket i mange år, men det blir mer og mer fridykking. Det er fin trening, og lite styr med utstyr. Litt fisk og skjell blir det også.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Blue

"15 m er ikke verst. Har dykket i mange år, men det blir mer og mer fridykking. Det er fin trening, og lite styr med utstyr. Litt fisk og skjell blir det også."

Alle jeg har snakket med som har gått over til fridykking har sagt akkurat det; lite styr, fort ut i vannet, lenge i vannet, og fort opp.

Ble medlem
    2004

Det er ikke noe problem å drive fridykking hele året hvis man har skikkelig drakt. Fikk meg en "open cell" drakt for et par år siden, og dykker relativt komfortabelt om vinteren også. Mye bedre sikt når vannet er litt kaldere. Bruker du harpun eller slynge?

Kjenner en kar som fridykket etter Camchatka krabber i Porsanger i sommer. Han mente at det å plukke krabber aldri kommer til å bli det samme.....

Ble medlem
    2004

Det snakkes en del på forumet om mental trening. Fridykking er god mental trening, man lærer sine egne grenser og kropp å kjenne, og tøyer begge deler.

Har en kompis som driver som profesjonell fridykker. Han bruker nesten like mye tid på mental trening som på fysisk. På trening bryter han verdensrekorden i å holde pusten jevnlig (8,06 min.) Da skal du være stærk i hodet også.

Var ute en tur i helgen (fridykka) Det er kjempesikt og en god del fisk i Oslofjorden

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Vestlandsfanten

"Ikke lenge til dykkerkurset mitt begynner nå, gleder meg. Blir dyrt da! Kurs og eget utstyr osv kommer opp i rundt 25 000. De pengene tjente jeg i sommer skal nok få ben å gå på..."

tror du får tak i billigere utstyr pent brukt feks på qxl

jeg anbefaler deg å kjøpe brukt utstyr , jeg driver selv med dykking og har kjøpt alt mitt utstyr brukt

dette har jeg spart en masse penger på . ser i dag får du kjøpt krute godt utstyr til 6-8000 nkr *på brukt markede

og hvis du ikke er veldig utstyrsinterisert så er det jo nån penger*og spare hvis du skipper dykkercomputeren oxo

dykkertabellen fungerer heilt fint den

lykke til

håper dykkingen gir deg mange fine opplevelser

*

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Hvordan er det å dykke om vinteren? Begynner min dykker utdanning i januar, og ser for meg det kommer til å bli kaldt :P

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Dykking i minusgrader er ikke noe problem hvis du vet hvordan du skal gjøre det.

Tørrdrakt er selvfølgelig å anbefale. Husk at du trenger ekstra med klær under drakten når det er kaldt. Dette fører til at du trenger litt mer bly enn ellers.

En annen ting som er viktig er å ikke puste i ventilene over vann da dette kan føre til at de fryser i åpen stilling. Det samme gjelder for purge-knappen, ikke bruk den over vann.

Bare spør hvis det er andre ting du lurer på om dykking. Lykke til med kurset, du vil oppleve at en ny verden åpner seg for deg!!

Diver

Ble medlem
    2004

Riktig som diver sier. Et tips til for å unngå ventil-frys ved hyppig dykking (Dykketurer, kurs etc,) ikke skyll ventilen din i ferskvann etter dykk. Sjøvann fryser ved -2C og den lille forskjellen er ofte nok til å unngå frys. Ellers skjer 90% av ventilfrys i overflaten eller på den første meteren, så det er lurt å gjøre klar til dykking og forlate overflaten hurtig.

Det finnes mange ting som kan gjøre vinterdykking mer komfortabel, varmeposer, ansiktsmasker i neopren, inflator gass til drakta som isolerer mer enn luft, (argon) helmasker osv, osv.

I utgangspunktet er ikke noe av dette nødvendig til vanlig sportsdykking, men mer til teknisk dykking med lengre dykk/deko

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

For de som er interessert i dykking, må vel dykkeinstruktør være et veldig bra jobb-alternativ? Er det et attraktivt yrke? Mange om plassen? Hvordan er det med lønn osv?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Ikke noe særlig å livnære seg på som dykkerinstruktør... Kanskje et fåtall gjør det*i oslo, men ellers er det nok få eller ingen som bare driver med kursing...

Dykking som jobb er en møkkajobb!!!

Sportsdykking er fint, men de stakkarene som er yrkesdykkere er avhengige av jobber for å tjene penger... Jobb er det ikke så voldsomt mye av og dermed så tar dem det de får... Sveise 200 dingsebomser til kaia, spyle mærene i oppdrettsannlegg osv.... Mye jobb og FARLIG...

Takke meg til sportsdykking...

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Helt enig med Ugl. Dykking er noe man bør drive med når man selv har lyst.

Har dykket siden jeg kom i tjeneste i 92. Har prøvd meg på arbeidsdykking også, men de beste dykka er de man gjør i egen regi.

Har drevet med teknisk dykking de siste 5 årene. Knallfine utfordringer.

Ble medlem
    2004

Har jobbet både som dykkerinstruktør og arbeidsdykker. Instruktør jobben var kul en kort tid, men kurset er relativt kort, så det blir nye elever hele tiden, og ganske fort blir du lei folk som ikke kan dykke (!)

Arbeidsdykking er tungt, møkkete og kaldt.

Slutter meg til gutta over; dykking bør forbli en hobby.

Zulu var du på DFS?

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Må si meg ganske*enig med Blue.

Jeg har vært instruktør, og er nå arbeidsdykker/student...

Arbeidsdykking er tungt møkkete og kaldt, og bedre betalt enn de fleste overflatejobber uten all verdens krav til utdannelse. I tillegg er arbeidsdagene ofte litt mer varierte.

Arbeidsdykking er i alle fall i mitt tilfelle en genial jobb for å spe på økonomien ved siden av studiene.

I tillegg håper jeg at studiet jeg går på (ingeniør) vil gjøre meg mer attraktiv til en litt varmere form for arbeidsdykking... Mmmm, varmtvannsdrakt! Deilig!!!

Men generelt sett: Skygg unna alt som har med spyling av oppdrettsanlegg å gjøre! Det er nemlig svært usunt både for kropp og sjel...

-- Edited by dobrodan at 17:06, 2004-12-16

Ble medlem
    2004

Hehe Spyling suger! Har ikke spyla mærer, men kjenner mange som har hatt den gleden. Spyla en del grøfter til kabler. Det er noe av det kaldeste som finnes. 50% av vannet går bakover i en vifte, for å unngå at dykkeren blir blåst bakover av vanntrykket. Følgen er at man tusler bortover i en helvetes kald strøm. Hatt den gleden Dob.?

Høres ut til at du planlegger "klokka" på sikt?

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Re: RE: RE: Dykking

[quote="yellowcab"]
    Har tenkt på å søke mj-kurs. Hvor gammel kommer du til å være når du eventuellt søker? Jeg tenker at jeg kanskje begynner å bli for gammel. Jeg vil i så fall være 26/27 når jeg søker. Hva tror dere?

Du er ikke for gammel, hvis jeg ikke er det!! KOmmer selv til å være godt 27 år når MJ-opptaket starter. Sorry det sene svar, skyldes at jeg ikke har vært inne på denne siden på laaang tid, og at jeg kun ved tilfeldighet så et svar i dag.. Håper å se deg på startsstreken om drøyt et år, yellowcab! Vi skal nok klare det skjønner du. Sees!

-Norge

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    hva med 34 år? er det i det meste laget?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    [hva med 34 år? er det i det meste laget?]

Man skal ikke sette begrensinger for seg selv, er du i god form og villig så lykke til. Kan dele livsvisdom og erfaring med de yngre :D

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Oki . Men jeg søkte for to år siden og da fikk jeg til svar at jeg var for gammel plus at tjenesten ville være for røff for en person på min alder.

Da spør jeg hvordan kan de svare meg slik hvis de ikke kjenner meg.
    Eller vet hvilken form jeg er i.

Hvorfor får jeg da ikke muligheten til å stille til opptak på lik linje med andre rekrutter.

Er det meningen at en er nødt til å tigge .Dvs sende søknad på søknad ,bare for å vise at en er motivert .

Jeg føler meg ganske klar for en slik tjeneste . Å jeg vil tørre å påstå at jeg vet meget godt hva som kreves av meg i alle de ukene som aspirant perioden varer.

Dette er et bilda av meg vill ikke si at jeg har godt ut på dato enda .

http://www.imagehosting.us/imagehosting ... ?id=435424

Rekrutt
    Ble medlem
    2004
    Jeg føler meg ganske klar for en slik tjeneste . Å jeg vil tørre å påstå at jeg vet meget godt hva som kreves av meg i alle de ukene som aspirant perioden varer.

Dette er et bilda av meg vill ikke si at jeg har godt ut på dato enda .

http://www.imagehosting.us/imagehosting ... ?id=435424

Du ser ut som om du er av det rette kaliber, thorfinn! Målrettet og hard i blikket! Husk at de eldste på kurset ofte er dem med mest erfaring, ikke bare hva angår militær karriere, for det mener jeg er fullstendig underordnet, men psyke og livserfaring, en "etableret personlighet", selvsikkerhet osv osv er utvilsomt viktig.. Dessuten kanskje hatt en jobb i noen år og vet mer om hva som kreves i det vanlige liv for å oppnå det man vil. Personlig tror jeg alle erfaringer man har gjort seg i løpet av livet, uansett hva det dreier seg om, kan være av stor verdi når man sliter seg gjennom de tøffe dagene på en hard utdannelse, som det MJ-kurset nok er. Man blir nok bedre til å se tingene fra en litt større distanse og et annet perspektiv når befalene bjeffer og er krakilske som værst. Dette er seff bare hva jeg tror, kanskje for selv å backe meg opp også, men jeg mener definitivt det er noe i det.

De amerikanske Delta-Force gutta var jo helt i slutten av tyve- og i begynnelsen av tredveårene da de opprettet Deltaforce i sin tid. Og det var nettopp dem som var de tøffeste i ligaen! En av offiserene på MJK, uten å nevne navn, var 30 da han tok kurset, og av en bekjent har jeg hørt at det også var en på rundt 30 som tok kurset i fjor. Så det skulle ikke være umulig å overtale dem. Men skjønner selvsagt at overtalelse ikke burde være veien å gå. VIlle likevel prøvd å ringe direkte til MJK og høre om muligheten igjen, og uttrykt enorm interesse for kurset. Så har du i hvert fall prøvd! Håper vi sees til neste år!
    -Norge

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Bekymring nr 1 for MJK ang. "eldre" folk på opptak er nok ikke om de er i stand til å gjennomføre opptaket, men hvor mange år de kan tyne ut av deg etterpå. Det koster MYE penger å utdanne en marinejeger, disse pengene vil de helt klart skal føre til maksimal utnyttelse i form av mange års jobbing av marinejegerne. En 34 åring har kanskje ikke noe problem med å gjennomføre kurset, men vi snakker vel et veldig begrenset antall år før kroppen begynner å si stopp når den gjevnlig blir utsatt for de belastningene som man får i en slik tjeneste.
    La oss si en person på 34 år gjennomfører kurset og alle MUP'ene, så er man kjapt 38 innen man er "fullt" utdannet (uten at man noen gang kan bli fullstendig uttdannet, men dere skjønner tegninga). Etter at MUP'ene er gjennomført så vil de ha tilbake pengene sine i form av tjeneste fra den personen, og da tviler de vel på at en 40-åring har nok tid å gi tilbake på.

Er ikke ment som et personangrep eller noe i den retningen altså. Og jeg ser absolutt muligheten for at MJK kan ha bruk for en person som deg om det viser seg at du har de riktige forutsetningene. Men det er jo en grunn til at du ble avvist, og jeg tror det jeg nevnte over er et godt gjett på hvorfor.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Jo kilo det høres ut som en veldig grei forklaring det der . Det er mye som gjenstår etter aspirant perioden . Å det var nok det de mente også.

Takk for veldig greie svar .

Mvh. thorfinn

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004
    Utrolig bra dykke-regler - MUST read:

http://home.online.no/~doverli/dykkereg.htm

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Fine regler der admin :D

Hvordan unngå hai angrep:

Aldri forlat Tynsett.
    Rull deg rundt i skit før dykking. Hai har også krav til hvordan maten skal smake.
    Alltid dykk med en buddy. Når en hai kommer, pek på buddy.
    Dykk med stress-koffert. Haien kan ta feil av deg å en advokat og la deg være i fred pga profesjonell høflighet.

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004
    He he blant mine favoritter også... Konge!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Dykking e sjitt ja....

Kjenner igjen mye av det Blue sier. Har noen timer med grøftespyling ja. Det værste var at vi jobbet fra åpen båt, og hadde 14 timers arbeidsdager. Ikke bare var det kaldt i vannet, men du sto jaggu å fraus mens du venta på dykk nr 2.

Men det værste jeg har drevet med er kamskjelldykking. Det er teksas det.

For de som tror at det er penger som sportsdykker intruktør. Glem det. Det er en skikkelig pirat bransje og mange av de som hyrer instruktører utnytter deg for deg du er god for. Ser også at det har blitt priskrig på kurs sør på. Selv kjører jeg kurs for 3500,- det må man nesten ha vist man skal lage et skikkelig kurs. Og da ikke sånn, fint du ikke daua kurs. Her har du lappen.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2006
    Rotet i gamle tråder og fant denne!

Noen tips ang dykking i Tenerife- Kanariøyene? Skal en tur i mars.
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Ble medlem
    2004
    Dykka på Lanzarote for noen år siden, og det blir vel mye det samme. Du kommer til å trenge en våtdrakt i mars. Jeg hadde med drakt + abc, og leide resten. OK sikt, noe liv, men slett ikke spektakulært. Pass deg for kråkebollene (det gjorde ikke jeg. De er litt giftige, -ikke farlig men det blir knallbå merker der de pungterer huden og det svir....

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2006
    Tar med BCD, semi-dry og ventilsett tenker jeg. Kanskje finnene. Håper det finnes noen lengre turer med båt som kan gi noe å se på- det er jo et bra dyreliv der om man vet hvor man skal dra har jeg skjønt.
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •