Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Hvor ofte bør man trene?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Hvor ofte bør man trene?

Hei folkens!

Har prøvd å finne noe stoff om hvor ofte man bør trene, og leser utrolig mye rart. Kroppsbyggerne trener en muskelgruppe max en gang pr uke (ihvertfall er det EN mening jeg har lest) og forsvarets treningsprogram for befalsskolen var lagt opp til trening seks dager pr. uke.

Jeg har både lyst og tid til å trene mye nå, så seks dager i uken er fint for meg. Spørsmålet er om det er optimalt. Jeg er nok av den gamle skolen hva gjelder trening og kosthold - likte svært godt notatet fra HV-URS024 hva gjelder treningsfilosofi og kosthold. Jeg TROR også at problemet for mange er nok at man trener for lite - ikke for mye og for hardt. Selv trener jeg for å komme i bedre form, og god nok form til opptaket HV-I. Klarer kravene, men ønsker bedre marginer. Både for opptaket og for kroppens skyld ;)

Så - hvis man som meg trener vekter f.eks. fire ganger pr. uke, aldri samme muskelgruppe uten 2 dagers pause og to dager til spinning/jogging/ski - er dette passe/for mye/for lite. Prøver å spise sunt, men er ingen fan av kosttilskudd eller fedonkurer. Hva bør man evt. endre på i et sånt program?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: Hvor ofte bør man trene?

Du må gjerne trene ofte, men det viktigste er at du tilpasser treningen utifra nåværende treningsgrunnlag. Trener du mye er det viktig at du ikke kjører deg helt ut på en økt, la det gå behagelig, fremgang kommer! Trener du hardt, må du hvile oftere og lenger.*

Hold det enkelt med tanke på kosthold. Spiser du mye usunt, kutt det ut og lag plass til normal, sunn mat. Det viktigste er at du spiser nok.

Anbefaler deg på det sterkeste å laste ned heftet "maksimal fremgang" fra trim.no! Lær deg å forstå hvordan kroppen reagerer på trening og belastning. Dreier seg i hovedsak om muskel/styrke bygging, men det er mye å hente i retning kondisjon også.

*

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Takker for svar... Synes det lukter litt svindel av det trim.no med noen sinnsyke priser på programmer og NÅ: 0,- ;) Men får hente det.

Jeg er mer tilhenger av ofte og heller ikke SÅ hardt (som du nevner) - tror jevnlig mosjon er det beste, jeg... Men så er jeg nok som sagt av den gamle skolen.

Jeg er fan av å trene mye. (Gjor det i allfall før). Trente mye langturer i skauen. Begynn rolig og jobb deg oppover. Når du trener mye er det viktig å variere på ruter, tereng*og underlag.*Kan bli kjedelig og løpe den samme trenings runden 5 ganger i uka, uke eller uke.*Ha forsjelige uker. (A uke, B uke og C uke som er rolig for eks.)

Har og hørt at når man trener vekter skal de forskjelige muskel gruppene ha hvile etter en trenings økt.

Håper det har gitt deg noen hint.

Free your heels and your mind will follow

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Det er essensielt for din fremgang at du lærer å forstå hvordan kroppen reagerer på belastning. Det som er nøkkelen er å lytte til kroppens signaler, og å være ærlig. Du lurer ingen andre enn deg selv, og det fins ingen snarveier. Du kjenne og forstå forskjellen på en positiv muskel og en negativ muskel, og hva dette innebærer. Med en gang overtrening inntreffer, stanser all framgang og utvikling.*Du trenger nok hjelp til å vurdere ditt eget treningsgrunnlag, og hvordan du skal sette opp treningen i forhold til dette.

Jeg har fått mye hjelp i de heftene som spider snakker om. Som trim.no bruker, har jeg fått en kraftig boost i treningslære og framgang.

http://www.trim.no

http://www.trim.no/programmer/

*

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Man kan trene ganske mye, alt etter hvor mye belastning man er vant til. Toppidrettsutøvere trener vel mer eller mindre alle dager, flere ganger om dagen. Må jo også avpasse hvor hardt man trener og hva man trener for at kroppen skal takle det.

Selv har jeg 8 treninger i uka. 5 på skolen, og 3 fotballtreninger. Prøver å hive inn en joggetur/gåtur med sekk når det passer sånn i helgene. Det er ikke noe problem for meg. Men jeg har trent/vært aktiv flere ganger i uka hele livet mitt, og bygd opp med mer trening etterhvert.

Viktig å lytte til signalene fra kroppen, og avpasse treningen etter det. Og uansett om man trener mye, så er alle forskjellige i de resultatene man oppnår. Dette har med den unike blandingen av gener og muskelfibersammensetningen å gjøre.

Men ikke misforstå, hard og målrettet jobbing får deg dit du vil, med mindre det er noe helt galt med deg...Et par føtter i minus eller noe kanskje:)

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •