milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

God motivasjon

Kommer med et lite tips her, en motivasjonsfaktor som fungerer utrolig godt på meg ivertfall. Når jeg trener med musikk så synes jeg det er mye gøyere å trene. De gangene jeg er lei av å løpe så bare skrur jeg på no musikk, har jeg ikke musikk så tenker jeg på musikk.

Noen som har noen andre tips??

Men husk, den beste motivasjon er så klart fremgang og forbedringer!

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

RE: God motivasjon

Angående musikk: de Britiske spesialstyrkene har en ting de kaller "yomp song". Dette er den sangen du går og tenker på i hodet ditt når du går flere mil i et terreng som kan bli litt ensformig. Dette gjelder vel spesielt under SAS-opptaket i the Brecon Beacons. Jeg opplever stadig selv at jeg har en 2-3 sanger som går og går i hodet under lange turer, og det kan like godt være sanger jeg hater. Hvis du går og*prøver å huske*teksten er dette også en måte å fordrive tiden på.*
    Oppsummert: en yomp song gjør at du ikke dør av kjedsomhet, og den får deg til å tenke på noe annet enn smerten i beina.

mezzo
    Gjest

Jeg forsøker ikke vende meg til musikk etc under lange marsjer - man får jo ikke bruke det under opptak eller tjeneste... Ex SAS og nå forfatter - Barry Davis - sier in sin bok "Are you though enough?" også fra BBC serien med samme navn - at man ikke bør stille til opptak med walkman - likeså at befalet vil mislike det - du vil også misse endel ordre om du går med musikk, sier han tørt... Så get used to it uten.

MEN jeg bruker ofte en politiradio/scanner når jeg går marsj i nærområdet på kveldene. Da fosser kilometerene unna med biljakt og husbråk sprakende inn på øret til enhver tid. Utrolig hvordan man glemmer km og press... Men når jeg sykler, pleier jeg ha full MP3 spiller med div musikk.

mezzo
    Gjest

Leste boken til ex Marinejeger, Eventyrer, Ekspedisjonist - Rune Gjeldnes. I boken hans Ekstreme Eventyr, lister han opp en rekke punkter som motivasjon for alle turene han har gjort:

• Spenningen med forberedelsene

• Uvissheten på turen. Fascinerende og skremmende

• Gjøre noe andre ikke har greid

• Vise at det umulige er mulig

• Oppelvelsen av det ekstreme

• Komme set på et nytt, større og verre prosjekt enn før

• Tøye grensene i forhold til før

• Det spesielle med å oppleve denne naturen

• Det*er i elementet man opplever harmoni. Ingen krangling, iingen som maser. Vi bestemmer.

• Gleden med suksess. Og da må man satse for å få smaken på den. Men den er god og søt.

• Godt å drømme: Falske drømmer før turen. Reelle drømmer på turen.

• Sette seg et mål med mange delmål. Arbeide for suksess med hvert enkelt delmål.

• Bare det å få være på tur. Det er da man lever.
    • [/list]

Litt å tenke over selv for vordende MJK/HJK'ere...

mezzo
    Gjest

Blir endel sanger ja... Hadde gått Idol en høy gang....

Gjest

Om dere liker å høre på "motivatorer" - så kan jeg anbefale Tony Robbins (Anthony Robbins). Stor i USA - ikke religiøs men mer sammenhengen mellom hjernen og helse, motivasjon i livet ref karriere, helse etc etc. Finner de fleste av kursene hans på Kazaa (men det sa jeg ikke...). MP3 lydfiler - flink til å prate og mye kloke ord. Hans mest kjente program er "Get the edge".

idla_
    Gjest

- Motivasjonen for å gjennomføre en slik tur må være på plass god tid i forkant, det er viktig å bruke lang tid på å ta beslutningen for å dra, bli ferdig med alle hvorfor-man -gjør- dette- spørsmålene. Da kan man tillate seg å vingle litt underveis, du vet likevel hvor du skal. Hvis du begynner å stille slike spørsmål der ute er det lett å miste tråden hvis man ikke har tenkt nøye gjennom det på forhånd.

idla_
    Gjest

mistet litt av innholdet i posten... var meningen det skulle stå quote Børge Ousland, under teksten....

Gjest

RE: RE: God motivasjon

quote:

Originally posted by: idla_

"mistet litt av innholdet i posten... var meningen det skulle stå quote Børge Ousland, under teksten.... "

Ok - da maker det sense ja...

balsarud
    Gjest

Ok - her er god motivasjon om dagen - finn frem videoen til Prydz og sangen Call on Me. Tror denne går en seiersgang rundt om i de fleste militærleire - min inklusive... Gikk så langt at jeg lastet den ned på mp3 spilleren - god motivasjon i trimrommet....

Gjest

quote:

Originally posted by: baalsrud

"Ok - her er god motivasjon om dagen - finn frem videoen til Prydz og sangen Call on Me. Tror denne går en seiersgang rundt om i de fleste militærleire - min inklusive... Gikk så langt at jeg lastet den ned på mp3 spilleren - god motivasjon i trimrommet...."

*

Sett og hørt! Lastet ned videoen nå*- oh*my God!

Anbefales på det STERKESTE!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hehe, vanskelig å få øya vekk fra skjermen første gang jeg så den musikkvideon! Den er helt crazy, og man får jo litt lyst til å trimme sammen med de damene i all evighet... =)

Gjest

Helt sykt bra video... Sitter jo bare å gliser når jeg ser den!

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Apropos motivasjon og video!!

Sjekk denne lille filmsnutten fra Danmark

Link: http://www.froemandskorpset.dk/video/FROMAND.wmv

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

quote:

Originally posted by: noric1

"Angående musikk: de Britiske spesialstyrkene har en ting de kaller "yomp song". Dette er den sangen du går og tenker på i hodet ditt når du går flere mil i et terreng som kan bli litt ensformig. Dette gjelder vel spesielt under SAS-opptaket i the Brecon Beacons. Jeg opplever stadig selv at jeg har en 2-3 sanger som går og går i hodet under lange turer, og det kan like godt være sanger jeg hater. Hvis du går og*prøver å huske*teksten er dette også en måte å fordrive tiden på.*Oppsummert: en yomp song gjør at du ikke dør av kjedsomhet, og den får deg til å tenke på noe annet enn smerten i beina."

Har slitt meg gjennom skog og over fjell med "det er lov å være blid...". Helt forferdelig sang, men som sagt retter man oppmerksomheten mot noe annet enn selve slitet.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

quote:
    Originally posted by: baalsrud

"Ok - her er god motivasjon om dagen - finn frem videoen til Prydz og sangen Call on Me. Tror denne går en seiersgang rundt om i de fleste militærleire - min inklusive... Gikk så langt at jeg lastet den ned på mp3 spilleren - god motivasjon i trimrommet...."

Tren som damene i videoen: http://www.dasurf.com/deanne-berry/index.html

Hører vel strengt tatt innunder "interessante linker II" :-)

Gjest

En kompis av meg som var i norgeseliten i en utholdenhetsidrett lærte meg en gang*noe viktig. Når man er ute på langtur er MÅLET det siste man skal fokusere på. Da er det lett å overfokusere på hva som er igjen, og man psyker seg selv ned. Man skal i stedet fokusere på JOBBEN man gjør. Innen organisasjonsteorien kalles det å være PROSESSORIENTERT i stedet for RESULTATSORIENTERT. Det som man også må ha med seg er at dette henger sammen med erfaring. Har man hatt det hardt på skikkelige langturer, hvor målet har virket nesten uoppnåelig, må man lære seg å tenke på dette viset.

For dere som ennå ikke har vært med på opptaksperioder i forsvaret kan jeg love dere at dette blir en relevant problemstilling.*Opptaksbefal er eksperter i å gi deg*"uoppnåelige" oppdrag. Det som skiller klinten fra*hveten er hvorvidt man evner å gå på med krum rygg og gjør arbeidsoppgavene der og da, eller om man blir demotivert, overveldet og gir opp.*

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

quote:
    Originally posted by: Klabb

"En kompis av meg som var i norgeseliten i en utholdenhetsidrett lærte meg en gang*noe viktig. Når man er ute på langtur er MÅLET det siste man skal fokusere på. Da er det lett å overfokusere på hva som er igjen, og man psyker seg selv ned. Man skal i stedet fokusere på JOBBEN man gjør. Innen organisasjonsteorien kalles det å være PROSESSORIENTERT i stedet for RESULTATSORIENTERT. Det som man også må ha med seg er at dette henger sammen med erfaring. Har man hatt det hardt på skikkelige langturer, hvor målet har virket nesten uoppnåelig, må man lære seg å tenke på dette viset.

*
    "

Dette er et kjempegodt tips! Jeg sliter selv med at jeg er alt for fokusert på målet/hvor langt det er igjen av løypa når jeg springer. Tror dette enkle tipset kommer til å gjøre det lettere på den neste kløpeturen!

Tusen takk Klabb!!!

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Shoot me! Dæven "M" trodde ikke det var mulig å gi meg lyst til å danse uten et relativt stort alkohol-inntak, men her sitter jeg på jobben kl 08:45 en mandag

En-to-en-to :-)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: God motivasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av L4rZ
    Kommer med et lite tips her, en motivasjonsfaktor som fungerer utrolig godt på meg ivertfall. Når jeg trener med musikk så synes jeg det er mye gøyere å trene. De gangene jeg er lei av å løpe så bare skrur jeg på no musikk, har jeg ikke musikk så tenker jeg på musikk.
    For å spore litt av (hører kanskje heller inn under Ordet er fritt), hva slags treningsmusikk går det i blant folket? Tar ikke akkurat med meg spiller når jeg løper eller er i skogen, men under styrketrening kan det være greit for å få opp innsatsen litt.

Kjører selv på turboneger.

Lignende tråder

1. Motivasjon
    By adrian.k in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 221857A Dec 16,
  2. Motivasjon
    By 84mm in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 122156A Jun 13,
  3. Motivasjon
    By Neggu in forum Førstegangstjeneste og verneplikt