Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Vannhopp

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Vannhopp

Noen som vet fra hvor høyt det er forsvarlig å hoppe fra ned i vann? Har blant annet sett amerikansk felthåndbok hvor man skal krysse beina ved høye vannhopp for å unngå tarmskader.

Gjest

RE: Vannhopp

Vet ikke høyden eksakt men helt klart en stor fordel å knipe sammen fiseringen med ekstra hjelp fra bena om du tar sasts fra double-digit høyde.... Tarmskylling er sikkert kult det men tror legen fikser det litt mer profft enn sjøvann, tang- og tare... ;)

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Vannoverflaten kan være steinhard...Vet ikke hvor høyt det er ansvarlig å hoppe fra, men har hørt om proffe folk som kan stupe 30-40 meter...er ikke helt sikker på den da, bare mener jeg hørte det et sted. For oss vanlige dødelige...kanskje*10-20m med store smerter? Hvis du har noe som kan bryte vannflaten rett før du treffer den, kan du av for en del av støyten. Men ikke mye.

Tror vi mennesker når såkalt "terminal velocity" eller så høyest mulig fart i fall etter ca 20 meter fritt fall. Den er på en plass mellom 150-200 km/t. Så det går fort.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Hvis du ser bort i fra luft motstanden så har du 19.8 m/s som er 71.31 km/h etter 20 meter fall. Tar du med luftmotstand er det noe mindre fart.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Tipper det ligger fra 10 og maks opp til 15 meter. Men har lest om noen danske frømænd som hoppet av fra ca 20-25 meter, med helikopteret i fart... To av dem svimte av i vannflaten og lå med ansiktet ned, mens tredjemann kom til seg selv etter noen sekunder.

Ble medlem
    2004

15m er ihvertfall "intet problem" for oss sørlendinger om sommeren, og da snakker vi bare badebukse. Så tror nok det er litt høyere..mener å huske det var en som hoppet fra ei bro i fylla (veddemål, og var ikke meg=), erke sikker på hvor høyt det kan ha vært men tipper minst 20m+ (kan finne ut). Han mistet pusten og var ganske mørbanket etterpå, men kom da levende fra det og uten noen mer alvorlig skader. Men tydeligvis at han kanskje begynte å nærme seg en grense eller bare hopper "idiotisk" (mest sannsynlig?;).

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Noen som hopper fallskjerm? Tipper de vet hvor fort tyngdekraften får kroppen opp i bra hastighet. Har også hørt at vi oppnår "terminal velocity" ganske kjapt etter ca 25 meter, men igjen, 2. hand info...

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

For noen år siden hoppa vi fra ei bro på sørlandet. Først 15m uten problemer.

Morgenen etter, mens jeg enda sov, stakk to kamerater å hoppa fra det høyeste på broa som er 19 meter. Eneste "som skjedde" var at han ene ble litt rød under armene, siden de var utover når han landa ;)

Tror nok du kan hoppe relativt høyt, så lenge du lander "rett".

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Etter 88.5 meter fritt fall uten luftmotstand, har man en fart på 150 km/h. Ingen som har fysikk? Lengste hopp i fritt fall er kaptein Joseph Kittinger som falt fra 25 820 m og hadde enn fart på 1006 km/h Står i guinness :) Forresten så stuper de i acupulco i Mexico fra 35 meter, og der er det bare 3.6m dypt til tider :)

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Såvidt jeg husker tar det i praksis omtrent 20 sekunder å nå terminalhastigheten i frittfall og på den tiden faller man ca 1000 meter.*På 10 til 20 meter blir ikke hastigheten så svært høy, men jeg er rimelig sikker på det kan være smærtefult om det går galt :)

Sed Quis Custodiet Ipsos Custudios?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Ja, det tar 20 sekunder, ikke 20 meter. Ikke lett å huske alt det i hodet.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Regel for alle hopp over 10 meter: føttene hardt sammen eller i kryss og armene inntil en rak kropp.

Gjest

RE: RE: Vannhopp

quote:

Originally posted by: TMD

"føttene hardt sammen eller i kryss og armene inntil en rak kropp."

hadde nok satt bena i kryss og klemt i fiseringen ja...

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: gnomen

"Såvidt jeg husker tar det i praksis omtrent 20 sekunder å nå terminalhastigheten i frittfall og på den tiden faller man ca 1000 meter."

Det medfører riktighet, gnomen.

Ble medlem
    2004

hmm..hopper ganske ofte fra ett sted hvor det er 12m ute ved hytta vår, krysser aldri benene eller gjør noe annet fiksfakseri bortsett fra å holde armene passelig inntil kroppen og ikke lene seg fremover...funker fint hver eneste gang...kan imidlertid "smelle" litt under føttene om man lander med dem "flatt", men det er ikke noe vondt, blir bare litt rød.

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

quote:
    Originally posted by: kramer

"Noen som hopper fallskjerm? Tipper de vet hvor fort tyngdekraften får kroppen opp i bra hastighet. Har også hørt at vi oppnår "terminal velocity" ganske kjapt etter ca 25 meter, men igjen, 2. hand info..."

Vil bare rette opp i litt av min vill-ledende "info":

En person som veier 75 kilo vil etter et fall på 20 meter oppnå en hastighet på ca 72 km/t. Dette er UTEN luftmotstand + vekten er irrelevant!

Litt OT, men i et lufttomt (vakum) rom vil ei fjær og et kg bly falle like raskt. For å oppnå "terminal velocity" må en falle i 7 sekunder eller 490 meter, men igjen er dette uten luftmotstand.

-- Edited by kramer at 20:43, 2004-11-16

Ble medlem
    2004

Det høres ganske riktig ut. Fallskjermhoppere regner at man bruker 1000 ft. (330 m) på å nå Terminal Velocity som er ca 200 km/t i "X" posisjon. Men det er vel ikke å anbefale å ta vannet i "X" :-)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Sånt kan slå pusten ut av deg får å si det mildt...

Hoppa fra 8,5 m og da fikk jeg litt vondt i nøttene, selvom jeg kryssa beina for å beskytte skrittet. Måtte svømme i land igjen med en arm til svømming og den andre på skrittet for å dempe den vonde smerten. Det hele så ganske så komisk ut :)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Appropo hoppe fra stor høyde...

En kompis av meg var på backpacking i fjor sommer og endte opp i hellas en plass.. Der var det noen klippstupere som stupte fra 25 meter for penger...

Han kledde seg naken og hoppa fra 25 meter for 2 pils... Tror dere han var DRITA???? Lo så jeg holdt på å dø da han fortalte....

Ble medlem
    2004

Haha Ugl, morsom og samtidig fæl historie om du skjønner! Var det kameraten din som hoppet? ouch, tror ikke jeg hadde blitt såå full..(hadde ihvertfall beholdt boxeren på og satset på "spikeren";P)

Ble medlem
    2004

Tror ikke helt på det der med å krysse beina. Og det blir vel bekreftet av L4rZ som fikk en smell i nøttene fra 8,5 m. Hoppa litt fra ca. 15 m på Sørlandet for noen år siden. Går helt fint så lenge man har samlede ben og føttene peker nedover. Boxer er ikke tingen... Skulle brife litt for noen damer, og hoppa i Boxer'n etter noen pils, -det gikk bra med meg, men boxer'n fanger luft i fallet og POP! revna da jeg traff vannet. Krabba på land med lendeklede............ Neste gang blir det i smoking! :-)

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •