Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: Kombinere Push ups osv med vekt trening

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Kombinere Push ups osv med vekt trening

Jeg skal gå igjennom treningsprogrammet til mjk. Men i stede for å bare ta push ups, sit ups, chins og dips (chins og dips har jeg ikke muligheten til å gjøre hjemme heller) så vil jeg kombinere det med vekt trening på helsestudio, da for også å få litt variasjon og holde motivasjonen oppe. Noen som har en god måte å kombinere dette på?

PS: Knallbrad forum :) Hvis jeg en dag ikke føler for å trene så veldig, stikker jeg innom her og leser litt og blir motivert igjen :P

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: Kombinere Push ups osv med vekt trening

Bruker selv å ta masse push- ups, så slenge litt vekt oppi ludvig-sekken for så å ta enda flere push- ups. Ellers så er det bare triceps og biceps trening jeg kombinerer med dette under samme treningsøkt. Triceps trenings hjelper jo litt på det også, øker faktisk jevnt med antall push-ups jeg klarer å ta.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

trening i treningsstudio er meget bra...

Jeg har putta mjk styrken inn i mitt program som består av 2 muskelgrupper hver dag.

dag 1: bein og biceps*- dag 2: bryst og skuldre - dag 3: triceps og laps (også er det bare å starte på dag 1 igjen...)

I tillegg er det annenhver dag mage og boksing...(en av disse hver dag)

Gjør øvelsene variert, men ha i tillegg endel faste (eks. knebøy, benk, bicepscurl, tricepscurl, beincurl) så er det lett å følge med progresjonen og bli motivert... Mageøvelsene gjør vi på 4 forskjellige måter, og varierer disse fra gang til gang...

Pass på å få spist nok mat når du trener hver dag... Kroppen trenger masse energi for*å bygge seg opp når man trener hardt! Spis sunn mat med grønnsaker, potet, pasta, fisk etc etc... Det er det beste kostholdet... (jeg tar i tillegg whey power*plus protein pulver 2 ganger daglig)

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

heh...gjør musklene vant til "fri hvil".

Jeg trente før opptak slik... 1min fri hvil --> 50push --> 1min fri hvil --> 30push osv... kjørte meg helt ut. Dette gir en vanvittig progresjon...og du kan banne på at du har det fint mens alle rundt det sliter som f... når dere har gjort noe galt... Trust me!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg har også fått veldig gode resultater med bruk av diverse kosttillskudd. Jeg tar flere tilskudd, blant annet proteiner, fettsyrer, vitaminer og kreatin.

Det er veldig viktig å få nok av de essensielle fettsyrene. De essensielle fettsyrene kalles nettopp dette fordi menneskekroppen ikke selv kan produsere dem, men må ha dem for å fungere normalt. De essensielle fettsyrene regulerer den mentale helsen, er prekære for kroppens vekst og vitalitet, hjelper til med opptak og transport av oksygen i kroppen.

Det viktigste er at du har et sunt og variert kosthold spredt utover dagen. Det vil i praksis si at du har de 4 hovedmåltidene frokost – lunsj - middag og kvelds. I tillegg kan du spe på med 2-3 mellommåltider. Hovedmåltidene bør være komplette måltider. Dvs. at de bør inneholde karbohydrater – proteiner - sunt fett - vitaminer & mineraler.

Ett viktig poeng er å tilpasse måltidene slik at du spiser ett måltid ca 1 time før trening og ett måltid rett etter trening.

Det er også veldig viktig å få i seg nok vann. Jeg drikker en halv liter til hvert måltid.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Å kombinere vekttrening med push ups, chins osv. går fint. Du kan trene aktuelle muskelgrupper for å øke i antall repetisjoner i chins for eks. Nedtrekk for å nevne en øvelse, eller tricepsøvelser som hjelper på push-ups, slik som L4rZ sa.

Ellers så er jo kosttilskudd meget bra som sagt, korter ned restitusjonstiden og gjør at du yter litt mer på treningene. Tar selv ulike tilskudd, som kreatin, protein, glutamin og karbohydrater. Funker fett for meg! :)

Banned
    Ble medlem
    2005
    Push -ups er en meget god treningsform og en kan gjøre den enda mere efekktiv ved feks å trene på en hånds push -Ups samt feks å legge beina på en stol for så å få en litt bratt vinkel på kroppen .
    Men skal en bli sterk og få en god muskelmasse kommer en ikke utenom vekter i de senere år har man innsett at vekttrening er en av grunnlagene for de fleste idretter kombinert med kondisjonsoppbyggning.
    Med en god grunnform og styrke i muskelgrupper har man ett godt grunnlag for å gå videre det være seg idrett og militære opptak .

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2007
    Ser folk som skal på MJK-opptak bruker proteinpulver, kreatin og andre kosttilskudd. Disse midlene gjør at man blant annet øker mye volum og veier mer. Når man veier mye så trenger man også mer energi, altså mat. Under opptaket så tester de deg vel i hvordan du klarer deg uten mat. Er det ikke da en fordel og heller spise mer fett enn proteiner? Siden fett kan lagres på kroppen og er en energikilde, mens muskler ikke er en energikilde. Noen som er enig eller uenig her?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2007
    Muskler er et energilager og kroppen har en tendens til å hente energi fra muskelmassen før den henter energi fra fettreservene, hvis du tar utgangspunkt i veldig lite mat og mye aktivitet.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av Komajonny
    Muskler er et energilager og kroppen har en tendens til å hente energi fra muskelmassen før den henter energi fra fettreservene, hvis du tar utgangspunkt i veldig lite mat og mye aktivitet.
    Er du sikker på dette? Jeg mener at det sto i naturfagsboken min at kroppen først tærer på fettet, så musklene.
    Fallskjermjeger 2011

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av pølsemannen
    Er du sikker på dette? Jeg mener at det sto i naturfagsboken min at kroppen først tærer på fettet, så musklene.
    Det kommer ann på hvordan du trener kroppen din. Driver du mye med langkjøring osv lærer du kroppen å brenne av fettet først. Holder du bare på med pumping av muskelmasse, dytter i deg protein/kreatin og andre kosttilskudd brenner kroppen din av muskelmassen først.

Selv er jeg litt imot kosttilskudd, samt at jeg mener at det ikke er så lurt når en trener opp mot MJK eller HJK/FSK. Du får i deg like bra næring av å spise kjøttkakene til mor, eller en brødskive med tunfisk. Protein og kreatin gjør at kroppen din bygger muskelmasse raskere, samt dette gjør en tung. Å det å være altfor tung er ikke en fordel på et slikt opptak.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2007
    Nja, du blir nok like tung av kjøttkakene til mor som av proteinpulver. Forskjellen blir jo at proteinpulveret er "kunstig".

Har selv stående en bøtte med proteinpulver, som jeg bruker i de tilfellene jeg ikke gidder å lage meg skikkelig mat, eller når kjøleskapet ikke har noe fristende. I mitt tilfelle trener jeg vesentlig mer kondisjon/sekkgåing enn styrke, og selv om jeg putter i meg litt protein avogtil, er jeg ikke noen "boleklump".

Så fra mitt synspunkt er det ikke noe negativt med protein, jeg ser på det som et hjelpemiddel til å bygge opp musklene ;)

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av SPN
    Sitat Opprinnelig skrevet av pølsemannen
    Det kommer ann på hvordan du trener kroppen din. Driver du mye med langkjøring osv lærer du kroppen å brenne av fettet først. Holder du bare på med pumping av muskelmasse, dytter i deg protein/kreatin og andre kosttilskudd brenner kroppen din av muskelmassen først.

Selv er jeg litt imot kosttilskudd, samt at jeg mener at det ikke er så lurt når en trener opp mot MJK eller HJK/FSK. Du får i deg like bra næring av å spise kjøttkakene til mor, eller en brødskive med tunfisk. Protein og kreatin gjør at kroppen din bygger muskelmasse raskere, samt dette gjør en tung. Å det å være altfor tung er ikke en fordel på et slikt opptak.
    Jeg er heller ikke noe fan av kosttilskudd; det har jo stått en del om det i avisen i det siste hvor de forteller at de har blitt syke og noen dødd av det.

Kreatin er ikke så lurt å ta. Det bare hjelper deg med ekstra energi hvis du tar det regelmessig. Under opptak er det ikke lov til å bruke det. Også legger man på seg ca. 4 kilo, som du sa.
    Fallskjermjeger 2011

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Det er hvis man bruker kreatin som binder vann, det finnes en rekke typer kreatin som ikke binder vann..

Nå er jeg ferdig i Forsvaret, og kan endelig spise skikkelig mat flere ganger daglig, og jeg benytter meg at kosttilskudd. Har en økning i styrke og utholdenhet jeg kunne sett langt etter to år+ i Forsvaret..

Sekken føles kanskje litt tyngre, men thats it

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gainity
    Har selv stående en bøtte med proteinpulver, som jeg bruker i de tilfellene jeg ikke gidder å lage meg skikkelig mat, eller når kjøleskapet ikke har noe fristende.
    Dette er vel litt av det som er feil med kosttilskudd. Skal jo ikke erstatte skikkelig mat, det skal være i tillegg.

Selv har jeg tatt veldig høye doser av B-vitaminer i over et år nå, fordi jeg hadde problemer med flisete negler og dårlig hud rundt neglene. I dag er det ikke mange jeg kjenner som har mer solide negler enn meg. Tar også multivitamin av og til.

OR-5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av endag
    Ser folk som skal på MJK-opptak bruker proteinpulver, kreatin og andre kosttilskudd. Disse midlene gjør at man blant annet øker mye volum og veier mer.
    Kreatin er et prestasjonsfremmende tilskudd og er så langt jeg vet godkjent for bruk hos utøvere innen konkurranseidrett (ref. Olympiatoppen). For øvrig er kjøtt, fisk og meieriprodukter (?) relativt rike på kreatin.

Proteintilskudd (som ofte finnes i pulverform) kan f.eks. være basert på myse, som ellers er å finne i mange matvarer rundt om i verden i dag. Et tilskudd som er basert på melkeprotein kan være utviklet for at kroppen skal kunne ta opp og omsette proteinet relativt hurtig (myseprotein) eller relativt sakte (kasein), samtidig som man unngår større mengder med karbohydrater og fett ved det samme inntaket. Praktisk for bruk rett etter trening, for eksempel. Det er for øvrig ikke mer magisk enn tomatsuppe og rett-i-koppen.

Man blir ikke automatisk svær og tung av proteintilskudd i seg selv. Vektøkning pga. muskelvekst beror mye på hvordan man trener og spiser. Bl.a. bør man ha et daglig kalorioverskudd (høyere inntak enn forbruk av energi) som omfatter tilstrekkelig med karbohydrater, proteiner og fett for å nevne noe. Proteintilskudd blir gjerne brukt av mange utøvere bl.a. fordi det er lettvint og praktisk, men i prinsippet er det en proteinrik matvare på linje med f.eks. kyllingfilét, karbonadedeig, mager skinke, magre fiskeprodukter, andre magre meieriprodukter osv. Det er ikke noe hokus pokus her. Forutsetter selvfølgelig at vi snakker om produkter som er lovlig tilvirket i Norge eller tilsvarende.

Sitat Opprinnelig skrevet av endag
    Når man veier mye så trenger man også mer energi, altså mat. Under opptaket så tester de deg vel i hvordan du klarer deg uten mat. Er det ikke da en fordel og heller spise mer fett enn proteiner?
    At økt muskelmasse gir et økt energibehov kan sikkert stemme.

Javel? Selv har jeg lært at fettomsetning bl.a. er en funksjon av muskelmasse (økt muskelmasse gir økt fettforbrenning) og maksimalt oksygenopptak (VO2maks). Langkjøring (f.eks. 70 % av maks. hjertefrekvens) fører til økt fettforbrenning under selve økten, men om den påvirker forbrenningen ellers beror på hvor mye VO2maks endres. Forskning viser at ren langkjøring har liten innvirkning på VO2maks hos middels til godt trente utøvere.

Du får i deg like bra næring av å spise kjøttkakene til mor, eller en brødskive med tunfisk.
    De er gjerne vinnere på smak, men i motsetning til en del proteintilskudd inneholder gjerne kjøttkakene til mor en god del fett. Etter min mening er det ikke like praktisk å bruke kjøttkaker eller tunfisk som en kilde til protein rett etter trening heller, men det får selvfølgelig være opp til hver enkelt.

Jeg har inntrykk av at spørsmålet om hvordan kroppsvekt og -sammensetning kan påvirke prestasjonene under et krevende opptak står sentralt her og i lignende tråder. Selv tror jeg at dette kommer mye an på individet. Jeg tror det ofte er en fordel å ha høy relativ styrke (styrke ift. egen kroppsvekt). En viss mengde underhudsfett er heller ikke dumt mht. mye aktivitet med moderat intensitet over lengre tid (f.eks. marsj). Samtidig tror jeg det blir feil å hevde at litt muskelmasse er så å si "diskvalifiserende." En muskuløs person som veier over 90 kg kan godt ha høy relativ styrke, være "seig" osv. Husk at den mentale biten spiller en stor rolle her.

Gjest
    Har lest en god stund på dette forumet og tror noen av dere tar litt for lett på det når det gjelder kosthold. Mesteparten av dere har vel dette med kosthold godt under kontroll, men anyways, here goes:

Å tro at "god norsk husmannskost" vil være langt på vei godt nok for en som har over middels ambisjoner for å hevde seg i utholdenhets eller styrke idretter, er en grov overvurdering.

Det vanlige norske kosthold som består i hovedsak av brødskiver og poteter, mangler en lang rekke viktige mineraler, vitaminer og ikke minst proteiner!

Her ser dere en pekepinn på hvor mye du burde få i deg av proteiner per dag.
    Formelen lyder som følger: gram/kg. En kar på 100kg som har en Svært stor treningsmengde skal for eksempel ha 160g proteiner per dag. Grovt regnet.

[align=center]Mosjonist - 1,0
    Utholdenhetsutøver - 1,2-1,6
    Moderat treningsmengde - 1,2
    Svært stor treningsmengde - 1,6
    Styrke-/kraftutøvere 1,2-1,8
    Unge utøvere i vekts - 2,0[/align]

Også ser jeg også en del som fnyser av bruken av proteintilskudd! Har du et komplett og godt balansert kosthold så trenger du i bunn og grunn ikke dette tilskuddet - UTENATT TIL ETTER TRENING - da trenger kroppen, på en tidslomme på grovt 30 minutter, proteiner for å bygge opp igjen nedbrutte muskelfibre. Proteintilskudd bruker mindre tid på å tas opp i kroppen, samt at det er mer konsentrert, og er derfor høyt hevet over vanlig proteinrik mat i akkurat dette tilfellet. Få i deg litt karbohydrater også, sammen med protein-shaken. Kroppen trenger karbohydrater for å greie å ta i binde proteinene. Selv bruker jeg proteintilskudd til 3 av dagens 6 måltider, da jeg ikke har tid eller ork til å preparere 5-6 ekstra kyllingfiléer per dag. En boks Kesam (et melke-produkt, med særdeles lite fett og 12% proteiner) gir deg sirka 36gram med høykvalitets-proteiner.

Jeg har selv en del år ligget under gruppen Styrke-/kraftutøvere da jeg nesten utelukket drev med styrketrening. Frem til fallskjermjeger-opptaket har jeg jo selvfølgelig lagt om til å trene en stor mengde utholdenhetstrening og trappet litt ned på styrketreningen. Jeg har fremdeles nesten det samme kostholdet. Sikkert ikke interessant for de fleste her, som har peiling, men visst det er noen som er usikre så kan kostholdet mitt under, gi deg en generell pekepinn:

Tidspunktet for måltidene varierer men hovedregelen er at det skal ikke være mer en 3 timer mellom vært måltid.

Frokost
    Havregryn med frukt og melk
    35-40g proteinpulver blandet i vann
    10-15 valnøtter
    Hiver også i meg Krill tabletter til frokost. Lukter forferdelig men har omtrent samme nytten som tran.

Mellommåltid
    2 knekkebrød
    1 boks kesam
    Ferske grønnsaker

Lunsj
    Havregryn med frukt og melk

Middag
    Varierer. Styr unna ferdigmat og mat med høyt innhold av mettede fettsyrer.
    Grov pasta/ris og kylling eller annet kjøtt. Wok er bra! Grønnsakene mister lite av næringsverdiene når de ikke blir kokt eller gjennomstekt.

Mellommåltid
    2 knekkebrød
    1 boks kesam
    10-15 valnøtter

Kveldsmat
    Ikke spis dagens siste måltid nærmere en to timer før du legger deg! Kroppen greier ikke forbrenne eller ta til seg næringsstoffer like godt når den sover). Ta heller ikke flerumettede fettsyrer til dagens siste måltid (nøtter, naturoljer, fet fisk, osv...)

2 bananer

"Spis frokost som en konge og kveldsmat som en fattigmann" husker ikke hvem som sa dette, men intelligent var han iallefall.

Jeg ligger selv litt i overkant av den foreslåtte dosen proteiner, jeg veier rundt regnet 94kg. Men SÅ nøye er det da ikke.

Av andre kosttilskudd tar jeg også Omega-3, ZMA og kreatin (ikke vær redd for kreatin, det er godt for alle atleter, fra byggere til sprintere).

Insider tip: ZMA - i tillegg til å øke din egenproduksjon av testosteron, så har det vist seg at ingrediensene også har en positiv effekt på REM-søvnen din. Kort fortalt: ta ZMA 30-45 minutter før du legger deg og du vil sove dypere samt at du vil ha de sykeste drømmene! Har vært innom ekstremt pussige ting mens jeg sover etter at jeg begynte på ZMA. ZMA er forøvrig lovlig i alle idrettskretser jeg har hørt om.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2009
    Det du dytter i deg i løpet av en dag krever jo minst 3-5 timer trening hver dag for at du ikke skal legge på deg. Du trener mye med andre ord.

Selv trener jeg 2-3 timer hver dag og er ikke i nærheten i å dytte i meg så mye.

Frokost:

2-3 brødskiver med makrell i tomat.
    1-2 store glass med melk
    frukt
    Vitamin, tran

Lunsj: (Har gjerne trent mellom frokost og lunsj)

2 brødskiver med tunfisk
    1 rått egg
    1 stort glass solbærsirup
    banan

Middag:

Varierer, vanlig kost med grønnsaker

Aftens:

Varierer (frukt, knekkebrød, melk)

Frokost - trening - lunsj - trening - middag

Sant det du sier om den første halvtimen etter endt trening. Kalles også "The Open Window". Kroppen er mest mottakelig for næring, men samt sykdommer.

OR-5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av flidripp
    Å tro at "god norsk husmannskost" vil være langt på vei godt nok for en som har over middels ambisjoner for å hevde seg i utholdenhets eller styrke idretter, er en grov overvurdering.

Det vanlige norske kosthold som består i hovedsak av brødskiver og poteter, mangler en lang rekke viktige mineraler, vitaminer og ikke minst proteiner!
    Jeg tror og håper at mange er fornuftige nok til å spise mer variert enn brødskiver med brunost og fiskepinner med poteter. Samtidig er det kanskje en del personer som har klart seg relativt bra innen f.eks. militærtjeneste og idrett uten mye fokus på kosthold. Genetiske egenskaper kan også spille inn her. At noen kan "slippe unna" med mindre fokus på den ene eller den andre biten pga. spesielt gode gener er kanskje ikke umulig? På den annen side er jeg enig i at sannsynligvis alle vil dra nytte av å forsøke å optimere kostholdet når det gjelder prestasjoner.

Sitat Opprinnelig skrevet av flidripp
    Proteintilskudd bruker mindre tid på å tas opp i kroppen, samt at det er mer konsentrert, og er derfor høyt hevet over vanlig proteinrik mat i akkurat dette tilfellet.
    Etter det jeg har forstått er tidsaspektet bestemt av hvilken type protein det er snakk om (f.eks. myseprotein versus kasein). Når det gjelder kvalitet på proteintilskudd så varierer det fra produkt til produkt. Etter det jeg vet har det blitt påvist at noen produkter ikke har den innholdsmessige kvaliteten de har blir markedsført med.

Jeg bruker selv proteintilskudd (Myoprotein) først og fremst fordi jeg mener det har en god praktisk verdi, spesielt mht. inntaket rett etter trening.

Det du dytter i deg i løpet av en dag krever jo minst 3-5 timer trening hver dag for at du ikke skal legge på deg. Du trener mye med andre ord.

Selv trener jeg 2-3 timer hver dag og er ikke i nærheten i å dytte i meg så mye.
    Intensitet spiller inn i tillegg til varighet og hyppighet. I tillegg må man ta hensyn til type aktivitet og individuelle faktorer som kroppsvekt og -sammensetning, forbrenning osv.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Dette er jo diskutert på x-tråder, men et innspill som jeg har sikkert gitt på andre tråder og: Til å yte under øvelser og i strid er det altså ikke snakk om å trene på samme måte som en toppidrettsutøver som kan legge opp en god timeplan og spise planmessig. Du må venne kroppen til å hente fra reserver, til å yte mye fulgt av perioder uten mat og søvn - fulgt av yte mye.

Det er mange treningsteoretikere her som kan mye mer om muskelgrupper og ernæring enn de fleste yrkesmilitære, men jeg tror det er flere enn meg her som har sett folk med beinharde og regelmessige trenings- og spiseregimer bryte sammen når klokken er lenge siden mat, søvn er i underskudd og hele spise/hvile/trene regimet er gått fløyten for lengst. Evnen til å hente fra reserver må også trenes.

De som holder er folk som er vant med hardt arbeid, lange turer og har prøvd å gå i kjelleren noen ganger. Blodsukkeret faller som en stein hos "byggerne" så fort de kommer ut av rutinen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Selvfølgelig, det er to helt forskjellige ting..

OR-5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Dette er jo diskutert på x-tråder, men et innspill som jeg har sikkert gitt på andre tråder og: Til å yte under øvelser og i strid er det altså ikke snakk om å trene på samme måte som en toppidrettsutøver som kan legge opp en god timeplan og spise planmessig. Du må venne kroppen til å hente fra reserver, til å yte mye fulgt av perioder uten mat og søvn - fulgt av yte mye.

Det er mange treningsteoretikere her som kan mye mer om muskelgrupper og ernæring enn de fleste yrkesmilitære, men jeg tror det er flere enn meg her som har sett folk med beinharde og regelmessige trenings- og spiseregimer bryte sammen når klokken er lenge siden mat, søvn er i underskudd og hele spise/hvile/trene regimet er gått fløyten for lengst. Evnen til å hente fra reserver må også trenes.

De som holder er folk som er vant med hardt arbeid, lange turer og har prøvd å gå i kjelleren noen ganger. Blodsukkeret faller som en stein hos "byggerne" så fort de kommer ut av rutinen.
    Er enig i det meste her. En grei regel er at man bør trene spesifikt på det man vil bli god i. Samtidig ser jeg ingenting i veien med å følge et systematisk treningsregime for å bygge fysisk kapasitet samt forebygge skader. Man kan f.eks. prioritere maksimal styrketrening i perioder for å effektivisere nerver og muskulatur, så kan man la hovedfokus ellers ligge på opphold ute i marka med lange turer osv. Det er kanskje fornuftig å prioritere det siste kort tid før opptak.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •