milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Coopers-test

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Coopers-test

Jeg lurer på om Cooper-testen er*en rimelig*grei måte å måle oksygenopptaket på?

Gjennomførte en i går. Rakk 3450 på de 12 minuttene en har til rådighet. Det bør regnes med at regnet høljet ned og banen var gjørmete og glatt, med flere vanndammer. Ifølge de tabellene vi fikk utdelt hadde alle som rakk mer enn 2800 m et opptak på over 54, men jeg er usikker på hvor høyt jeg ligger, 3,45 km*er jo ganske mye mer enn 2,8.

Har andre noen erfaringer eller eventuelt tips om gjennomførelsen? Andre tester av oksygenopptak?

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Coopers-test

Coopers test er en fin måte å måle O2-opptak på uten en masse utstyr.

Når det gjelder O2-opptak, så skal du ikke bekymre deg så mye over det...Poenget er jo at du skal være i best mulig form. Hvis du løp 3450m på 12 minutter, så er du ganske godt trent, og det er egentlig det du trenger å vite...

Med 3450 har du et ganske godt O2-opptak. Nå vet jeg ikke hvor mye du trener, men trening gjør ihvertfall at du får bedre O2-opptak, og transport av O2 til musklene, samt fjerning av avfallstoffer (melkesyre). Dette er det som avgjør hvor god utholdenhet du har.

Har ikke så mye peiling på hva 54 i O2-opptak betyr, men for å gi en pekepinn så har Tromsø IL sine fotballspillere (leste det i avisa:P) et O2 opptak på rundt 80. Dette er bra. For å ta det helt ut , så har f.eks de beste toppsyklistene 02-opptak på rundt 90...

fønix3
    Gjest

Hvis du veier 70 kg. og får unnagjort 3450 m på 12 min vil O2 opptaket ditt ligge på 64.5.

http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/coopers_12_min utters_loebetest/

Her finner du test kalkulatoren.

Rake
    Gjest

Kan noen forklare meg hvordan du klarer måle o2-opptaket med kun tid og avstand?

Jeg fatter det hvertfall ikke - må jo være helt individuelt, med en hel masse faktorer som spiller inn (f.eks. intensitet).

Altså, jeg ville ikke stolt på det, men...

fønix3
    Gjest

RE: RE: Coopers-test

quote:

Originally posted by: Rake

"Kan noen forklare meg hvordan du klarer måle o2-opptaket med kun tid og avstand? "

Du hoppet over variabelen vekt, men dettte blir naturligvis ikke så nøyaktig som en måling hvor teknologien anvendes. Derimot gir det en indikasjon som alle kan evne å regne ut.

-- Edited by Gammern at 00:04, 2004-09-24

Rake
    Gjest

Ok, nå kommer jeg til å kverrulere litt, men... tidsfordriv ;)

Du har vekta også, men det som også må ha en del å si på den er f.eks. prosentandel kroppsfett. Kan også nevne en hel del andre faktorer som vil spille inn, men det er vel ikke nødvendig; dere skjønner hva jeg mener.

Men, resultatet gir jo en retningspinne på hvor du ligger, det er jo helt klart... kanskje... :)

fønix3
    Gjest

Som sagt en indikasjon, men dette med muskler og fett justerer coopers for:

"Det hjælper ikke noget med en stor motor, hvis det motoren skal flytte er meget tungt. Konditallet er derfor et godt udtryk for hvor god man er til at transportere sin egen kropsvægt.
    Konditallet kan variere fra 20 ml/kg/min for utrænede op til over 90 ml/kg/min for topatleter."

www.motion-online.dk

men ikke som en laboratorie test.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    271 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=87219

Jahn Rønne, 2004-10-29

- Motivasjon er mer enn vinnerinstinkt

Nylig slo sjefen for kystvakten til med bestetid på 3000 meter blant vernepliktige og befal. Dette kan bidra til å motivere andre i Forsvaret til å trene mer, mener de som ser på drivkraften bak mosjon og trening blant militært personell.

Av Trine Sylju Arntsen og Jahn Rønne, Forsvarets mediesenter

Lignende tråder

1. Test
    By Herr Brun in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 162100A Dec 09,
  2. Psykologisk test/IQ test på sesjon
    By BlackBerret in forum S-3 2. Totalforsvaret
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: DTG 231513A Sep 05,

User Tag List

Regler for innlegg