Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk



Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Trenger treningstips!

  1. #1
    OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    367

    Trenger treningstips!



    Hei!





    Jeg har tenkt å starte på Marinejeger programmet. I ca. 1 år har jeg trent på et treningstudio, og jogget 2 eller 3 ganger i uka. Nå som jeg har tenkt å begynne på MJ programmet, har folk rådet med å ikke trene så masse med vekter (Heller med kroppsvekt), da dette vil resultere i at det blir tyngere*å løpe. Er dette rett?





    Noen andre retningslinjer som kan bli gitt for dette treningsprogrammet vil jeg sette veldig stor pris på!





    *



    __________________
    Smerte er bra har mer på lager
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

  2. #2
    OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    120

    RE: Trenger treningstips!

    Vel, trener du med vekter blir du generellt sett treigere. Men tren med kroppsvekten du! Husk og ikke begynn for hardt heller, det kan lett føre til skader. Tenker da spesielt på løping/jogging og gåing/jogging med sekk på ryggen.

    __________________
    Tren hardt, bli hard!

  3. #3
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    67

    RE: Trenger treningstips!

    Hvorfor blir du treigere av å trene med vekter?



    Selv har jeg kombinert mj-programmet med trening med vekter med hell.

    Og ettersom du allerede har et medlemskap på et treningstudio, og dermed enkel tilgang til vekter vil jeg fraråde deg å slutte med dette.

    __________________
    and-rak(a)online.no

  4. #4
    OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    2.350

    RE: Trenger treningstips!

    Når det gjelder det å trene med egen kroppsvekt:



    Hvis du trener med vekter, så øker du muskelmassen og du blir tyngre i kilo. For hvert ekstra kilo med muskler du har på kroppen, får du et kilo ekstra å bære på når du løper. Og når du trener musklene, f.eks lårene på kortvarig og kraftig muskelarbeid, blir de dårligere på langvarig muskelarbeid. (løping) Og hvis du skifter mellom å trene maks og utholdene muskelarbeid, blir du neppe så veldig god i noen av dem, snarere sånn passelig i begge. Men dette er alt etter hva du ønsker.



    Derfor bør du trene med egen kroppsvekt som belastning, for da øker du din styrke, men din relative styrke. Du får ikke like store muskler, veier mindre, men blir ikke dårligere å ta f.eks. armhevinger, snarere bedre. Selv mener jeg trening med vekter ikke har noe særlig for seg i forbindelse med trening mot MJK/HJK opptak.



    På opptak får du neppe ordre om å ta 150kg+ i benk f.eks.



    Hvis du vil bli god å ta armhevinger, TA armhevinger. Hvis du vil bli god i å gå langt med tung sekk; ditto.



    Sier ikke at trening med vekter er meningsløst, det er ingenting galt med god styrke, men du må vurdere hvor mye muskler du ønsker å ha i forhold til løping. I tillegg så må du tenke over hva du trenger å trene på. Tenker du ikke har løpt så mye med sekk, og det bør du da øve mye på. For hver time du tilbringer på treningsstudio, bruker du en time som du kunne brukt i skauen med sekk.



    Men igjen, dette må du vurdere selv hvor mye tid du føler at du trenger å bruke på vekter.



    Jeg vet ikke all verden om trening med vekter, holder kun på med egen kroppsvekt og av og til en gang på styrkerom på skolen. Så si ifra hvis dere ser noe som er feil.

    -- Edited by Crazy_K at 21:14, 2004-10-12

    __________________
    Live fast, Die young
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

  5. #5
    OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    120

    RE: Trenger treningstips!



    Når det gjelder dette med å bli tregere av å trene med vekter; har ikke noe vitenskapelig bevis på dette men min teori er at dersom du over lengre tid trener vekter (heller litt tyngre vekter) vil musklene vende seg til treige bevegelser og derfor ikke arbeide så kjappt dersom du f. eks. skal slå et slag. Har og hørt at dette bare er tull og at man ikke blir treigere visst man bruker riktig teknikk.





    Er ganske enig med Crazy K her, du vil ikke få fullt utbytte ved å trene vekter og kondisjon om en an. Den muskelmassen/styrken du har trent deg opp til med vekter vil gradvis forsvinne ved kondisjonstrening alt etter hvor mye kondisjon du trener. F.eks. ikke noe galt å ta en ti minutter på sykkel eller tredemølle etter en økt med vekter!





    Og som sagt, det sier seg selv at jo tyngre du er, jo tyngre blir løpingen. Er du f.eks. rundt hundre kilo og skal løpe/jogge et stykke så er dette en stor belastning for knær og ikke minst leggmusklene. Så trener du seriøst til opptak (Trener du til opptak Scoucer?) så sats heller på skauen, sekk og noen økter med styrke (med egen kroppsvekt) som Crazy sier!



    -- Edited by Vidis at 21:49, 2004-10-12

    __________________
    Tren hardt, bli hard!

  6. #6
    OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    191

    RE: Trenger treningstips!



    Etter min mening så er det lurt å trene litt med vekter også. Greit nok at man ikke skal ta 150+ i benk på opptak, men det er alltid greit å være litt sterk også og ikke bare utholdende. man kommer nok utfor en god del situasjoner der det er greit å ha litt eksplosiv styrke.





    Selv har jeg blitt bedre til å ta push- ups etter at jeg begynte å trene med vekter. Blodsirkulasjonen går mye greiere rundt i kroppen og så sannelig yter jeg litt ekstra! Men det varierer nok litt fra person til person. Jeg har heller ikke blitt særlig treigere på løpinga.



    __________________
    Jau jau, hest og sau.

  7. #7
    OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    624

    RE: Trenger treningstips!



    Jeg mener at det er svært viktig å også ha trent litt vekter. Pushups gir hovedsaklig utholdende styrke, men det gir ikke automatisk større eksplosiv styrke. Det er også forskjell på å bygge muskler og trene styrke. Ved å trene relativt få repetisjoner med høy vekt vil ikkenødvendigvis musklene bli dramatisk større, men evnen til å løfte tunge vekter vil bli mye bedre. Jegtror det ideelle er å kombinere utholdenhet og styrke. Det er egentlig et større behov for allsidig styrke, enn det pushups, situps og pullups vil gi.





    Eksempel 1:*Hvilken av disse standardøvelsene trener deg til å bære en båt over hodet i lengre perioder? Kanskje pushups, men det går mest på skuldrene, dette er altså en muskelgruppe som er neglisjert i bla. mjk-programmet. Feks militærpress eller skulderpress*vil hjelpe i en slik øvelse.





    Eksempel 2: Du*har en sekk på en 50 kg (ikke uvanlig), denne skal du i utgangspunktet ta på deg selv.*Hvis du blir nødt til å ta denne av og på mange ganger, vil det slite*særlig på ryggen,*rygghevninger gir en viss forberedelse for dette, men blir ikke sammenlignbart. Øvelser som roing og markløft vil være en enorm fordel i slike situasjoner.





    Til slutt kan jeg ta med at en som tar 100 kg nok tar en 50 pushups, mens e som har et treningsgrunnlag på 50 pushups neppe*tar 100 kg.*Kan nevne at blant*fallskjermjegere er det flere som tar en 130 i benken. Maksen på pullups var en som tok 35 stykk.





    Ikke undervurder vekttrening til opptaksforberedelser!**



    -- Edited by harding at 23:22, 2004-10-12


  8. #8
    OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    367

    RE: Trenger treningstips!



    Når jeg trener på MJ programmet så øker jo kondisjonen. Men får jeg egentlig muskler av å ta 20x20 pushups og kroppshevninger? Har vurdert å investere i noen manualer, for jeg får liksom ikke tid å gå på treningsstudio+ MJ programmet+ Skolen og Lekser+ Fritidsaktiviteter. Hva burde jeg egentlig prioritere????





    (Jeg har tenkt meg på Befalskolen for Sjøforsvaret....)



    __________________
    Smerte er bra har mer på lager
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

  9. #9
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    67

    RE: Trenger treningstips!

    harding skriver bra om hvorfor å trene med vekter er en bra ting. Også bra eksempler mtp. reps vs. set. Eksempelet med kg i benk vs. antall armhevinger har jeg også nevnt i "Hvordan trener DU?"-tråden en gang.



    Mine poeng:

    1. Det er forskjell på å trene styrke med vekter og å leke kroppsbygger. (mtp på å legge på seg x kg muskler)

    2. Vekter trener generell styrke bedre enn armhevinger, hangups, osv.

    3. Aldri undervurder generell styrke. (tenk for eksempel på å håndtere utstyr på 50kg+, da skader det ikke akkurat å ha håndtert langt tyngre ting før)



    Ang. å være treig: Teknikk. Utførelse. osv...

    Jeg kjenner kampsportutøvere på nasjonalt nivå som trener med vekter for å *øke* hurtigheten.



    Uansett - jeg sier ikke at å trene med vekter er en nødvendighet, men dersom du har muligheten (f.eks. allerede er medlem på et treningstudio, osv) så er det uansett positivt. Så lenge du har litt kontroll på hva du holder på med... - mener jeg.



    (35 pullups? høh. ****.)



    __________________
    and-rak(a)online.no

  10. #10
    OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    624

    RE: Trenger treningstips!

    Det høres kanskje sprøtt ut med 35 pullups, men det er blanke fakta, en kar på 1,60, som også tok 140 i benk. Siste påstand er ikke selvsett.


  11. #11
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    67

    RE: Trenger treningstips!

    Det var ikke det at jeg tvilte... Det var bare sykt. ;-)

    __________________
    and-rak(a)online.no

  12. #12
    OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    120

    RE: Trenger treningstips!



    Meget godt poeng du kom med harding, generell styrke er nok positivt, og klart litt vekttrening som en del av trening er positivt, MEN husk at du ikke får fullt utbytte av kondisjonstrening og vekttrening om en an. Men uansett så vil nok dette være et bra alternativ fordi du ikke trenger*kanon god kondis og*styrke. Så greit, om du har tid tren litt vekter i tilegg!





    Har en aldri trent med vekter før og skal trene f.eks styrke så vil en nok uansett legge på seg muskler og gå opp i vekt. Men tro ikke at en ikke blir sterk ved å bygge, forskjellen er bare antall sett og repetisjoner. Og stemmer som du sier Rake, det finnes teknikker for å øke sin eksplosive styrke. Driver forresten selv å trener på et studio, jeg trener for å bygge, men steike jeg øker i styrke og!





    Vel, Scouser,*du får gjøre det som du føler du har tid til og det som du tror vil gi deg best trening! (Lekser kommer først!)





    *





    Men en må nok prioritere skauen mer en trening på studio! En må hvertfall trene seg opp til et godt nivå når det gjelder trening med sekk.





    *





    mvh Vidar.





    *



    __________________
    Tren hardt, bli hard!

  13. #13
    OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    67

    RE: Trenger treningstips!

    Vi har alle hver våre meninger.



    Selvsagt kan du ikke bli olympisk mester i både vektløfting og marathon, men du kan bli bedre enn de fleste i begge deler, om du bare vil.



    Og, "selvsagt" ;-), når musklens tverrsnitt øker, så øker også musklens kraftutviklingspotensial. Altså, en større muskel er en sterkere muskel. Alikvel blir det litt feil å si at man blir så sterk som mulig ved å trene for å få så store muskler som mulig. Her er det masse andre ting som spiller inn, som for eksempel neurale tilpasninger.



    Selv begynte jeg min seriøse trening for 3-4 år siden, og har drevet slavisk med styrketrening siden den gang, og lest og testet det meste som er om trening, anatomi, kosthold, osv...

    Siden den gang har jeg endret syng og meninger om veldig mye, mener nesten at treningsteori er noe unødvendig dritt ;-)

    Særlig har jeg jo lagt om treningen veeeldig mye etter interessen for å få noe skikkelig ut av militæret, og interessen for friluftsliv, jakt og fiske meldte seg.



    For de som trener til en "spesiell" styrke i militæret, e.l. så mener jeg at å supplere treningen med vekttrening er en bedre enn å ikke gjøre det, men selvsagt ikke en nødvendighet. Og selvsagt bør heller ikke fokuset i treningen ligge på vekttrening. Og man kan også selvsagt kjøre sykluser hvor man fokuserer på vekttrening for å avlaste stresset føttene generelt utsettes for ved løping 4-6 ganger i uka. Uendeligt med variasjoner...



    Nå har jeg bare lufta litt tanker her. Ha en fortsatt vakker aften!

    __________________
    and-rak(a)online.no

  14. #14
    Rekrutt
    Ble medlem
    2004
    Innlegg
    4

    RE: Trenger treningstips!

    har faktisk hørt om nærmere 50 pullups på en liten fyr på rekruttskole KNM harald H.....!!


Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv


Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •