milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 12 av 12
    Vidis
    Gjest

Mental trening?

Det sies at mental trening er et must, skal man inn i spesialavdelinger i Forsvaret. Ser nå dette ganske klart at slik trening er en stor fordel for hvor langt du kommer!

Men har dere noen gode tips å komme med ang. mental trening? Hvordan en bør gå frem for å bedre motivasjon, takle stress situasjoner osv.?

*

Takker for svar!

balsarud
    Gjest

RE: Mental trening?

Skrivekløe idag... Ikke lett men godt spørsmål.

Gjennomgangstone i det jeg skriver her blir: møt frykten - hva enn den nå er. Det skaper (selv)tillit.

Dette er et vanskelig tema. Mye av dette ligger i personligheten din. Har du hatt en veldig beskyttet oppvekst med overbeskyttende foreldre, er du mest sannsynligvis "pysete" og "alt er farlig". Men dette er selvsagt ikke gitt.

Viktig å bygge opp selvtillit - for veldig mye avhenger av at du har tillit til deg selv og omgivelsene. På opptak og i tjeneste vil du bli stilt overfor ulike scenarioer hvor ting endrer seg raskt og du må handle. Og dette sammen med en haug andre mennesker med dertilhørende komplikasjoner.

Feltmessig robusthet kan trenes ved å skaffe seg feltdøgn i skog og høyfjell. Start med en kompis eller to og så gå over til alene-turer. De første turene vil du ligge å lytte etter all slags dyr og sikkert ha litt puls. Men etterhvert som du forstår at elgen er faktisk ikke ute etter å spise deg (!), sover du bedre og får bedre tillit til omgivelsene.

Er man redd høyder, bør man nettopp møte denne frykten og således starte med klatrekurs, seilfly, fallskjerm eller andre aktiviteter som innebærer høyde. Andre er redd dykking og dyp. Da melder du deg på dykkekurs og møter frykten.

Alt dreier seg om å få tillit - og det får du når du ser at ting faktisk som regel går bra.

Vidis
    Gjest

Er glad jeg ikke har hatt en overbeskyttet oppvekst! :)

Skal nok prøve å få til et par overnattingsturer i skauen under åpen himmel!

Vidis
    Gjest

Andre som har noen gode råd å komme med?

Gjest

Om dere liker å høre på "motivatorer" - så kan jeg anbefale Tony Robbins (Anthony Robbins). Stor i USA - ikke religiøs men mer sammenhengen mellom hjernen og helse, motivasjon i livet ref karriere, helse etc etc. Finner de fleste av kursene hans på Kazaa (men det sa jeg ikke...). MP3 lydfiler - flink til å prate og mye kloke ord. Hans mest kjente program er "Get the edge".

Mc muffler
    Gjest

RE: RE: Mental trening?

quote:

Originally posted by: baalsrud

"Skrivekløe idag... Ikke lett men godt spørsmål. Gjennomgangstone i det jeg skriver her blir: møt frykten - hva enn den nå er. Det skaper (selv)tillit. Dette er et vanskelig tema. Mye av dette ligger i personligheten din. Har du hatt en veldig beskyttet oppvekst med overbeskyttende foreldre, er du mest sannsynligvis "pysete" og "alt er farlig". Men dette er selvsagt ikke gitt. Viktig å bygge opp selvtillit - for veldig mye avhenger av at du har tillit til deg selv og omgivelsene. På opptak og i tjeneste vil du bli stilt overfor ulike scenarioer hvor ting endrer seg raskt og du må handle. Og dette sammen med en haug andre mennesker med dertilhørende komplikasjoner. Feltmessig robusthet kan trenes ved å skaffe seg feltdøgn i skog og høyfjell. Start med en kompis eller to og så gå over til alene-turer. De første turene vil du ligge å lytte etter all slags dyr og sikkert ha litt puls. Men etterhvert som du forstår at elgen er faktisk ikke ute etter å spise deg (!), sover du bedre og får bedre tillit til omgivelsene. Er man redd høyder, bør man nettopp møte denne frykten og således starte med klatrekurs, seilfly, fallskjerm eller andre aktiviteter som innebærer høyde. Andre er redd dykking og dyp. Da melder du deg på dykkekurs og møter frykten. Alt dreier seg om å få tillit - og det får du når du ser at ting faktisk som regel går bra."

Helt enig... før var jeg ikke så glad i å gå alene i skogen om kvelden, men så bestemte jeg meg får å møte frykten; dro opp på et lokalt tett beskoget fjell og gikk hele vein opp alene. kunne ikke se mine egne støvler engang (hadde ikke lommelykt), og på toppen stod jeg plutselig rett ved siden av en ELG. Så nå leter jeg bare etter en ny frykt å møte...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: RE: Mental trening?

quote:

Originally posted by: Mc muffler

"Helt enig... før var jeg ikke så glad i å gå alene i skogen om kvelden, men så bestemte jeg meg får å møte frykten; dro opp på et lokalt tett beskoget fjell og gikk hele vein opp alene. kunne ikke se mine egne støvler engang (hadde ikke lommelykt), og på toppen stod jeg plutselig rett ved siden av en ELG. Så nå leter jeg bare etter en ny frykt å møte..."

Jeg legger mange av løpeturene mine til kvelden nettopp på grunn av dette, dessuten var jeg nettopp på tredagers alene på fjellet. Har aldri vært 'mørkredd', men kan vel si at jeg fram til senere tid likevel ikke har følt meg helt på topp alene i skogen eller på fjellet i mørket, men nå gjør det meg absolutt ingenting lenger.

-- Edited by TMD at 11:36, 2004-10-11

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Endel fobier "skrekker" kan man nok ikke fordrive fullstendig, men man kan fokusere på å bli bedre"kjent" med de. Dvs. at man oppsøker de, med det målet at man skal bli mest mulig kjent med sitt eget reaksjonsmønster. På den måten kan man være best mulig forberedt når man kommer*i en slik situasjon. Det er gitt tips her om å starte forsiktig og så øke på i forhold til det å være ute i skog og mark som eksempel, det samme gjelder også høyder, dyp, trange rom osv. Push dine egne grenser og vær veldig oppmerksom på hva som skjer med med deg selv og tankene dine. Visualiser på forhånd og evaluer etterpå.

Vidis
    Gjest

Meget godt poeng 51210. Det å vite hva som skjer med en selv i ulike hendelser er nok bra!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: Mental trening?

quote:

Originally posted by: Vidis

"Er glad jeg ikke har hatt en overbeskyttet oppvekst! :) Skal nok prøve å få til et par overnattingsturer i skauen under åpen himmel!"

Må si du har fått mye bra info her Vidis! Jeg tror at mestringsfølese har alt med det psykiske å gjøre. Har du vært med på noe lignende før, så føler du deg mere trygg. Tenk bare bare på hverdagslige ting.. Vet ikke hva nivå du er på. Men jeg var Sersjant for noen år siden, og kunne velge soldater til mitt lag først av alle befal i troppen. Vi var et lite lag på 4. OP lag. Jeg valgte de som jeg synes utmerket seg best i løpet av en 3 ukers periode. Det var den tiden vi hadde. Og tok feil.. Vi var et bra lag. Ingen tvil om det. Men de beste gutta i løpet av året, var de som var stille og rolige, og som ikke utmerket seg i starten. Men som vokste i løpet av tjenesten. Som ikke var så frempå, og som holdt litt tilbake i starten. Jeg viste ikke dette, og velgte de første og beste. Skjønner du? Heldigvis så fikk jeg 3 bra gutter, som fikk gjennomgå mye tung bæring og mye dårlige vær forhold. Sånn er det bare som Jeger. Du blir sluppet fra et sted, og skal til et annet. Fra A-B.. Det gjelder å komme dit så "pent" som mulig. Gå fort, uten å lage lyd og spor. Og skal du ha pause, må man gå en liten extra tur, fordi at sporene ikke skal merkes så fort. Kalt fiskekrok.. Dette kan enkelte folk reagere på, fordi det er jo ikke normalt å gjøre sånt? Sånn er det i Jeger tjeneste. Rart? Du skjønner nok det etterhvert. Jeg anbefaler deg å få tak i en sekk, som du kan bære litt kilo i. Melde deg inn i en orienterings klubb. Kombinere orientering med å bære sekk. Begynn lett, og dra på etterhvert.

Og alle de andre tipsene du har ovenfor er gulle gode. Kjør på. Husk at følesen om bli god og kunne komme inn i spes tjeneste, må ligge i hjertet, og ikke en ønske tenkning.

P2

-- Edited by P2 at 14:13, 2004-10-14

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Og har du f.eks høydeskrekk, så kommer all "fin" trening etterhvert.

Forsvaret gir deg all trening, du må bare være motagelig for å kunne ta imot info og utfordringer. De vurderer folk etter dette.

Sitter "NOE" av dette i hjerte og du VIRKELIG vil, så skal du se at det blir en SpesialJeger av deg!

Eller iallefall en kul førstegangs tjænest. Og deretter videre tjeneste kansje?.

Lykke til!

P2

-- Edited by P2 at 14:11, 2004-10-14

Vidis
    Gjest

Takk for flott svar P2. Har som du sier fått mye nyttig informasjon her!

Lignende tråder

1. Mental trening
    By olavhaa in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 41
    Nyeste innlegg: DTG 121308A Nov 17,
  2. Nedsatt mental helse & hørsel?
    By Hektisk in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 141720A Mar 14,
  3. Trening med ett mål i sikte,kontra trening for trivsel .
    By ifanterist in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 091834A Sep 05,
  4. Mental nedtur
    By klorIN in forum Mannskapsmessa
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 211456A Aug 04,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg