Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Ikke start for hardt!!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Ikke start for hardt!!

Har ambisjoner om FJ neste år. Siden jeg ikke har trent noe særlig på to år fant jeg ut at det var på tide å begynne igjenn. Fant (som mange andre her inne) et treningsprøgram på marinejeger.no Dette så jo bra ut, men joggingen mente jeg begynte litt pysete. Satte derfor igang med å jogge to turer i uken på i overkant av en mil pluss en på 5km. På de lange joggeturene bruke jeg ca 5 min på kilometeren. 5 kilometeren gikk på litt under 21 min.

Resultatet etter tre uker var beinhinnebetennelse i høyre legg. Har tatt pause (trener på sykkel) nå i en måned, men ikke helt bra enda. Nesten alt foregikk på asfalt, men hadde gode sko.

Sikkert mange som vet dette fra før, men utrente bør begynne forsiktig.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: Ikke start for hardt!!

Gikk på samme smell selv for*1 år siden. Ikke bra. Oppsøk lege og fysioterapeut med en gang. Du bør gjennomføre en breksidol kur, samt smøre med betennelsedempende krem (Orudis fungerer). Du må*sannsynligvis ha resept for å få kjøpt disse produktene. Hadde jeg vært deg, ville jeg kuttet ut all belastning til du er ferdig med kuren og*oppsøke fysioterapeut som vil gi deg veiledning i opptreningsfasen.

Jeg viser til en tidligere post, med samme emne*som topic:

http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=25197&subForumID=39852& action=viewTopic&commentID=615508

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Legger frem link til programmene, for enkelhets skyld.

http://www.trim.no/programmer/pers.p...tningsskader=1

http://www.trim.no/programmer/pers.php?maksimal=1

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Takk for tips idla.

Har lastet ned heftene nå. Mye bra*informasjon her ja.

Burde vel oppsøke fysoterapaut (tror ikke fastlegen min er særlig brukende her), men blir ikke det fryktelig*dyrt?

*

*

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Hvis du får rekvisisjon fra fastlegen din, kan det hende trygdekassen betaler. Men det må du undersøke nærmere. Hvis du må ut me penger fra egen lommebok blir det dyrt. Men så kan du spørre deg selv; er det verdt det? - Ja - uten tvil. Får du ikke ordentlig behandling, kan du bli sittende med dette problemet i lange tider. Og det skal ikke være nødvendig. En ting til, bestill time hos løplabbet, si du vil ha løpsanalyse. Da får du sjekket om du eventuelt må anskaffe spesialsko. Det er en nødvendighet. Lite vits å spandere på seg sko til 1500kr fra den lokale sportsbutikken, som er gode for naboen.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Svømming og sykling....

Mitt forslag er som følger:

Svøm til du ser mannen med hjåen!!

Kutt ut gåing og løping i en måned... I denne perioden svømmer du masse og sykler litt...

Så sykler du enda mere og begynner å gå med joggesko (uten sekk), gjerne med slike gåstaver..., Bare pass på her at du går på et mykt underlag.. Barkelagte stier er bra... Hardpakka grusveier og asfalt bør du ikke trene på i det hele tatt det neste året!

Men svømming er utrolig bra trening og er ingen problem å drive med selv om du har beinhinnebetennelse... Sykling er også brukbar trening, men svømming er nok mest effektivt i forhold til din kommende tjeneste.

I tillegg til det gode tipset om løpelabbet så bør du når du skal starte å trene med marsjstøvler igjen putte en sorbothane såle e.l. nedi skoa... Jeg begynte å bruke sorbothane da jeg var i f.g.tj. Har ikke vært plaget med beinhinnebetennelser siden... Og jeg hadde endel av dem før.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Ref innleggssåler og joggesko. Man skal være forsiktig med å bruke dette for mye, hvis man ikke skal gjøre annet enn å gå. Såler og joggesko med mye demping skal brukes til nemlig jogging. De er laget for å ta imot det støtet alle ledd, muskler og sener i føttene får, når fotsålen møter underlaget. Dette støtet oppstår ikke når man går. Derfor er det fare for at myke innlegg, og joggesko på sikt kan*skape enda flere problemer.*Føttene har sin naturlige måte å takle den eventuelle belastningen man får ved hjelp av spasering. Man risikerer også*å*gjøre skade*på fettputene i fotsålen,*pga. de ikke får den naturlige belastningen de er skapt for. Jeg skal være veldig forsiktig med å uttale meg*for mye om akkurat dette emnet, det er bare noe jeg har gått kjapt*gjennom med fysioterapeut.**

Jeg skal til kontroll om 2 måneder, kan prøve å grave ut litt mer når tiden kommer.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Har vært heldig jeg da. Har nesten alltid brukt M-77 med innlegs såler til ca 200,- kr.

Har ikke plages med noe, untatt noen gnagsår og trykkskade på lange turer. Men det er jo normalt tror jeg.

På vinteren har jeg konsekvent brukt 1 sett med tynne Ullfrotte sokker innerst, og militære Gråe sokker innerst. Synes de gråe er geniale.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: RE: Ikke start for hardt!!

Har vært heldig jeg da. Har nesten alltid brukt M-77 med innlegs såler til ca 200,- kr.

Har ikke plages med noe, untatt noen gnagsår og trykkskade på lange turer. Men det er jo normalt tror jeg.

På vinteren har jeg konsekvent brukt 1 sett med tynne Ullfrotte sokker innerst, og militære Gråe sokker innerst. Synes de gråe er geniale i riktig størrelse.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Snakket med gymlæreren min i dag. Han er aktiv fotballspiller og treningsnarkoman så han hadde hatt beinhinnebetennelse flere ganger. Det som hjalp for han var leggvarmere og betennelsesdempende krem (uten resept). Han skulle også spørre fysioterapeuten til laget.

Dette er tips jeg også har fått her, tror prøver dette.

Vil oppsøke løpslabb når jeg er klar til å begynne igjenn, som idla foreslo.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •