milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Kondisjonstrening

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Kondisjonstrening

Sikkert mange eksperter her på hva som er best hva gjelder kondisjonstrening. Tenkte liste opp typiske aktiviteter og så kjøre litt diskusjon rundt hva gutta gjør. Ble inspirert etter å ha lest om dette på Elixia nylig:

1) Jogging: Antar noe de fleste gjør - rolig langkjør/lav puls og interval/høypuls. Selv har jeg erfart viktighet av riktig tilpassede joggesko - koster skjorta men helt ny løpsoppelvelse. Bruker også pulsklokke som en guide når jeg må roe meg ned hvis rolig langkjør etc. Blir omtrent 50/50 tredemølle/utendørs (f.eks. Sognsvann/Paradisbukta Huk etc).

2) Svømming: Er ganske aktiv på denne fronten. Syntes det gir overall god trening i de fleste muskelgrupper samt økt vannfølelse. Varierer med høy intensitet og rolig langkjør + dykke øvelser.

3) Rollerblades: Noe jeg gjør fra tid til annen med staver - normalt langs Frognerkilen. Aktiv langrennsløper om vinteren og har funnet godt supplement in "inlines" m/staver. Kjører som regel "hardt" på.

4) Kajakk: Ikke aktiv her selv men kjenner noen av dere her på forumet som "sverger" til kajakk - sågar noen mer ekstreme enn andre (!). Dere kan jo selv kommentere hvordan dere trener og effekten?

5) Sykling og Spinning: Sykler endel i marka, men ikke regelmessig. Har hatt noen langturer (+5 mil) i sommer med rolig intensitet/tur-tur. Har ikke prøvd spinning, men antar dette er kanon-bra for kondisjon.

Damien
    Gjest

RE: Kondisjonstrening

Blir for det meste jogging. Det gir god trening, du kan jogge nesten overalt siden du ikke er avhengig av treningsanlegg/asfalt som du er med svømming/rollerblades og det trener bena, som er det viktigste du har å trene i opptaks sammenheng.

Og så svømmer jeg så ofte jeg får tid. Trener mye av kroppen, du får en fin figur, det er gøy, du svetter ikke eller blir ubehagelig varm (som du kan bli med jogging i sterk solskin) og så er det krevd av mjk :)

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

all kondistrening er vel bra, og det er nok lurt å lunke på med no/low impact trening for å unngå skader (blades, sykkel, kajakk, svømming etc) For trening til opptak er det ikke tvil om at den viktigste grunntreningen er løping/jogging. Samme hva slags spesialtjeneste man søker blir det mye gamping i forskjellige former.

*

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

En annen vri sakset fra VG idag:

Sprett deg sprek

Slik trener du på trampolinen

Grip sjansen når ungene har lagt seg: Ta treningen på trampolinen i hagen!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235272

fønix3
    Gjest

For dere som skal til opptak nå er nok mitt enkle tips litt sent:

1. Løp to turer fra 60 - 90 minutter pr. uke i et rolig tempo

2. Intervall 1 gang pr uke: 10 min rolig oppvarming, 8 - 10 x 400m i maks tempo, 10 min. nedjogg.

3. Hver søndag brukes til lange gå turer i skog, 4 - 8 timer, gjerne med sekk.

4. Tre økter i uken med styrketrening: 30 - 45 min. bruk øvelser hvor du anvender din egen kroppstyngde som belastning.

mvh

Tower

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    270 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Velkommen tilbake fra ferie, Tower!

Ingen dum ide - løping/jogging er nok noe mange undervurderer.

Gjest

Jeg trener for det meste løp/jogging + svømming. Lite styrke utover egen kroppsvekt.

miper
    Gjest

RE: RE: Kondisjonstrening

quote:
    Originally posted by: admin

"En annen vri sakset fra VG idag:

Sprett deg sprek Slik trener du på trampolinen Grip sjansen når ungene har lagt seg: Ta treningen på trampolinen i hagen!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235272
    "

"Bounce your way to buns of steel" tror jeg det treningsprogrammet heter

Lignende tråder

1. Kondisjonstrening fra absolutte bunn!
    By Tacticfanatic in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 030802A Aug 10,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •