Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Tøyer dere ut etter tur?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Tøyer dere ut etter tur?

Da jeg kom igjen etter en oppsynstur i dag, begynte jeg å tenke litt på om jeg kanskje skal begynne å tøye ut etter å ha vært til fjells.

Situasjonen per i dag er den at je g tøyer ut etter "vanlig" trening som løpeturer, sykling o.l, men jeg er ganske sløv med å tøye ut etter at jeg har vært på turer. Tror kanskje det har noe med at når jeg kommer tilbake er jeg i såpass form at det første jeg tenker på, er å lage mat, ta en god varm dusj og hvile. Derfor blir det sånn at jeg sløyfer uttøyninga. Ifm med et idrettskadekurs så lærte jeg det at uttøyning IKKE forebygger stivhet, stiv blir du uansett, men det forebygger kramper.

Leser i Børge Ousland sin bok at han brukte 15 min hver dag under turen over Nordpolhavet til uttøyning. Tror jeg må skjerpe inn på uttøyning etter hvert, har vært forskånet for kramper foreløpig, men plutselig kan de komme.

Hva mener dere?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: Tøyer dere ut etter tur?

Glemte å tilføye at rutinene ifb med overnatting ute hitill ikke har tillat uttøyning. Det har blitt til at jeg har prioritert leir, bål, mat og hvile framfor utøyning. Det kan bli vanskelig å endre rutinene, men det må nok gjøres.

Gjest

Hmm nei det gjør ikke jeg heller - samme som deg - bare etter jogging/sykling osv.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Svar skyldig på meg også - tøyer ikke ut etter fjellturer i utgangspunktet. Men etter "speedmarsj" er jeg flink gutt.

[url="http://www.sparksjefen.com"]www.sparksjefen.com[/url]

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Det er nok ganske induviduelt dette, men jeg tøyer alltid ut på tur. Hvis ikke får jeg garantert ei jævlig krampe i soveposen.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Følger Marius Bakkens gode råd. Han har aldri tøyd ut.

Tøyde ut før og da var jeg faktisk mer plaget med skader som strekk osv. (Kanskj ikke rett uttøyning men allikevel). Nå tøyer jeg ikke og har holdt meg skade fri i lang tid. Når jeg tøyde så følte jeg at jeg ble mykere( stå og ta i bakken med fingrene), men når du glømte å tøye ut så ble en fort stiv og støl og bevegeligheten sank fortere. Nå klarer jeg å ta håndflatene i bakken uten å ha tøyd på god stund. Lurer på om kroppen min er helt normal men :)

Så min filosofi er: Ikke tøy ut, da blir en til slutt så stiv at en føler seg myk :)

Gjest

Jeg tøyer så godt som aldri ut. Det hender jeg tøyer litt for bevegelighet, men veldig lite. Derimot er jeg veldig obs på å drikke mye (camel back revolusjonerte skogturen for min del) og å spise jevnt, men det er jeg vel ikke alene om.

Jeg har aldri opplevd noen gevinst ved å tøye ut etter løping eller gåing. Første gang jeg gikk Nijmegen tøyet jeg en del, men sluttet med det og har ikke merket stor forskjell.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Det er blitt konkludert for lenge siden av eksperter at uttøyning ikke gir annet en bevegelighet (altså at man får evnen til å f.eks ta i bakken med strake ben).

Uttøyning forebygger absolutt ikke mot skader og smerter i musklene dagen derpå. Uansett hvor mye du tøyer vil det ikke føre til at det verker mindre i musklene dagen etter. Tøying kan til og med virke negativt på muskler som allerede har vært utsatt for nok påkjenning under den aktuelle treningen.

På grunn av dette er det fler og fler idrettsutøvere som har sluttet med å tøye ut, men det er fortsatt folk som gjør dette aktivt, uten å egentlig få noe ut av det.

Helvete, trommisen har slips...vi stikker!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg tøyer alltid GODT ut etter en treningsøkt, bruker som regel 30- 60 min. på tøying etter trening. Jeg føler fremgang jeg, tøying er en prosess som tar laaaaang tid hvis man er ute etter å bli ¨ut i spagaten¨- myk.

Nå trener jo jeg kampsport der tøying er viktig, og jeg har der blitt lært opp til over flere år at tøying er BRA! Under selve skoleåret så trener jeg omtrent hver dag i uken (planlegger nå å begynne med klatring også, drev på med det før) og jeg har aldri hatt no skade fordi jeg trener veldig variert og tøyer GODT ut der jeg tøyer i 1- 2 min. på hver muskelgruppe.

Men så varierer det jo litt fra person til person osså da.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

tøying gjør også at restitusjonstiden går opp, og du må hvile lengre.

beste måten å holde deg mjuk på er å drive med trening som krever god bevegelighet.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

På et 016 opptak ble jeg stokk stiv etter noe som føltes som ørten timer. Vi prater full system shutdown.

Når jeg leste denne tråden så kom jeg til å lure på om jeg missa en gylden sjangse til å tøye ut og om det gjorde utslaget. Vi fikk beskjed om å foreta en kontroll av hverandres føtter, men pga at joggeskoa hadde laget gnagsår under 5km testen så måtte jeg bruke tid på å tape dette. Jeg mener å huske at de fleste strakk ut forsiden av låra, men jeg rakk det ikke.

Vet ikke om å strekke de store knestrekkerne (lårene) hadde hjulpet, men hvis noen med erfaring kan bekrefte at dette hadde hjulpet så er det et tips om dere får noen minutter til drikking etc. under opptakene

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Jeg tøyer alltid ut etter tur i fjellet. Hater å få krampe på kvelden. Det er godt mulig ikke uttøying har stor innvirkning, men jeg merker at jeg får bedre bevegelighet og det er jo et pluss.

Jeg har jo siden jeg var guttunge blitt lært opp til å tøye og bøye. Spesielt av gymlærere. Men det siste jeg har hørt er at det ikke har særlig effekt mot skader ja. Men jeg tror at det kan øke bevegeligheten, og gjøre musklene mer fleksible.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Enig med ugress her, jeg tøyer ut etter tur på fjellet/skauen. Har alltid hørt at tøying etter trening gir økt bevegelighet og bedre blodgjennomgang i muskelen. En kamerat sa at det ikke var noen vits å tøye etter trening, men jeg kommer alikevel til å fortsette med det, enten det er etter tur på fjellet eller joggetur!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

tøying etter trening har ikke effekt er min oppfatning, unntaket er lett tøying, ved teknisk, for så å gå videre for å unngå kramper.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •