milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 14 av 14
    mezzo
    Gjest

Trening rett før opptak

Hva legger gutta opp til med tanke på treningsmengde rett før opptak? Tar dere helt fri uken før med komplett treningsfri? Eller lett jogging etc?

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

RE: Trening rett før opptak

Jeg har fått tak i litt info om formtopping. Dette brukes av aktive idrettsutøvere som en forberedelse til konkurranser.

Dette går i hovedsak ut på å trappe ned treninga samtidig som du øker karbohydratinntaket 1-2 uker før konkurranse/opptak. Sagt på en enkel måte: når du trener brytes kroppen ned, og når du hviler bygges kroppen opp. Når du møter på opptak bør kurven være på et toppunkt.

De siste 2 ukene før opptak kjører jeg trening ca annenhver dag, og de siste 5-6 dagene kjører jeg rolige økter og hviler de 2 siste dagene, med ekstra mye inntak av karbohydratholdig mat.

Se artikkel på Trim.no: http://www.trim.no/fkart.php?id=formtopping&kat=tre

mezzo
    Gjest

Takker/nyttig. Bra link. Har planlagt å roe ned den siste uken, men det med inntak pasta o.l. i to og ikke en uke før hadde jeg ikke tenkt på.

Rake
    Gjest

Jeg vil tro at det er et triks å finne ut hvordan du forbereder kroppen på å få minst mulig mat i løpet av en del dager i forkant av et opptak - dersom du først skal ta optimaliseringa når det nærmer seg opptak så seriøst.

Nødvendigheten av dette bør kanskje også diskuteres med noen som har vært på tilsvarende/liknende opptak før... (?)

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Rake: jeg tror ikke det er så lurt å "forberede kroppen på å få lite mat" før et opptak. Jeg har hørt at noen kjører på med burgere og masse feit mat i*forkant, for å ha litt å gå på, men da kan du riskikere at kroppen blir for vant til å få denne maten. Den beste løsningen tror jeg er å sørge for at lagrene dine av fett, karbohydrater og proteiner er godt fylte før du møter på opptak. Da er kroppen klar for aktivitet. Prøv også å bygge opp et godt*lag med underhudsfett over lengre tid.

Utdrag*fra intervju med Børge Ousland på Trim.no:

"Ute på isen er det viktig med underhudsfett. Selv om Ousland daglig spiser over seks tusen kalorier, så blir det for lite og han taper gradvis underhudsfett og muskler. Ti timer på ski hver dag med 170 kilo på slep i pulk, er en enorm påkjenning for kroppen. Kaloriforbruket er svært høyt. Men det går bra så lenge kroppen har et betydelig lag med kroppsfett, sier Ousland. Da slites ikke muskelmassen ned i særlig grad, og kulden er ikke noe problem. God klær, god form og nok mat er sentrale elementer i Børges oppskrift. Men så fort underhudsfettet begynner å skrante, da begynner muskelmassen å tæres, og da merkes både sult og kulde i større grad. "

Rake
    Gjest

Selvsagt. Mener laaaangt i fra at det er noe triks å spise seg ned over lenger tid. Snarere tvert i mot - selvsagt bør du feite deg opp.

Jeg tenker mest på 1-2-(3?) dager i forkant for å forberede magesekken, men jeg har ikke satt meg skikkelig inn i det, så kanskje det er helt bananas...

diemaco
    Gjest

spec016: Du har tenkt å søke spesialjeger, ikkesant?*Men jeg leste i forumet en plass at du*er 30 år, og grensen for menige er 25. Grensen for befal derimot er 30 år.*Med enkel resonering kommer jeg frem til at du*må være befal :) Men hvor?

idla_
    Gjest

Anbefaler nok en gang å laste ned heftet "Maksimal fremgang" - Der blir dette med toppform beskrevet nøye.

*

http://trim.no/programmer/pers.php?maksimal=1

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    271 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Dette temaet begynner vel å bli høyaktuelt for mange av dere...

rac00n
    Gjest

Jeg ser liten grunn til å drive med formtopping frem mot opptaket. Greit, jeg kommer sikkert til å slappe av de siste to dagene før den 25.juli, men vi skal jo ha en 3 ukers rekrutt med masse slit uansett. Det spørs om man kommer til å ha så enormt utbytte av å drive med formtopping før dette.

Jeg er såpass på etterskudd at jeg kommer til å trene som faen ganske tett opp mot grovuttaket, så får vi se hva som skjer!

Kom gjerne med tips! Kanskje jeg er på villspor :)

RKID
    Gjest

RE: RE: Trening rett før opptak

quote:
    Originally posted by: rac00n

"Jeg ser liten grunn til å drive med formtopping frem mot opptaket. Greit, jeg kommer sikkert til å slappe av de siste to dagene før den 25.juli, men vi skal jo ha en 3 ukers rekrutt med masse slit uansett. Det spørs om man kommer til å ha så enormt utbytte av å drive med formtopping før dette.

Jeg er såpass på etterskudd at jeg kommer til å trene som faen ganske tett opp mot grovuttaket, så får vi se hva som skjer!

Kom gjerne med tips! Kanskje jeg er på villspor :)
    "

Hehe, da er vi i samme båt. De siste 3 månedene har gått unna. Russefeiringa har ikke akurat hjulpet på formen :-)

Frink
    Gjest

Er i akkurat samme båt som dere. Russetida tok på kroppen, og det ble desverre mye skipping av treningsøkter da. Har vært et lite slit å ta seg inn igjen, i hvert fall på styrketreningen :

Ugl
    Gjest

Dette med å forberede magesekken på sultfølelsen er bare tull.... Det har overhodet ingen hensikt. Det som derimot er viktig er som tidligere nevnt å ha et bra lag med underhudsfett å tære på.

I forhold til magesekken så trekker den seg svært fort sammen og utvider seg også svært fort når den får mye mat.

Rake
    Gjest

Nå har jeg jeg prøvd å finne ut av dette "å spise seg ned" greiene. Faktisk hørt med en lege tilogmed! ;-)

Og det kan hjelpe i forbindelse med det man populært kaller helvettesuka hvor mat er et noe begrenset begrep.

Viss du spiser deg ned et par, få, dager i forkanten av en slik øvelse vil sultfølelsen antageligvis melde seg seinere enn ellers, og også, kanskje, ikke i så stor grad.

Det viktigste ved en slik "nedspising" er at du likevel får i deg tilstrekkelig med næring, osv.

Jeg måtte bare finne ut av hvordan det var, fordi jeg er noe så inni granskauen sta, og hater å ha feil... :-)

Hvor nødvendig dette er har jeg ikke i det hele noen formening om - og så lenge ingen sier til meg at jeg SKAL gjøre det, så kommer jeg nok ikke til å gjøre det heller.

Oppfeiting derimot... ;-)

Lignende tråder

1. FSK-Trening mot opptak
    By Zikka in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 290135A Dec 11,
  2. Skade rett før hjk-opptak. hva nå ?
    By sindrulf in forum S-3 2. Totalforsvaret
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: DTG 262131A Jul 06,
  3. Trening til mjk opptak 2006
    By Freedom in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 47
    Nyeste innlegg: DTG 192159A Feb 06,
  4. Video-opptak av en 016-trening!
    By OneShotOneKill in forum Mannskapsmessa
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 051837A May 05,
  5. Trening til mjk opptak 2006
    By imported_Freedom in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 47
    Nyeste innlegg: DTG 010200A Jan 70,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •