Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 24 av 24

Tråd: I-styrke til Battle Griffin

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

I-styrke til Battle Griffin

Hallo alle som er nyskjerrige på tjeneste i I-styrken.</P>

Hv-14 sender en I-styrke ca 100 mann, I-tropp, jeger, hund, MP ++til årets natoøvelse, og dette blir en spennende sak, topp motiverte soldeter, men mangler mange soladetr enda , så de er bare å melde seg....... siste signaler på kontrakt høres veldig bra ut, uten å ha fått konkrete detaljer....</P>

For de som er litt opptatt av hvilket utstyr som I-styrken får......</P>

- 2 sett feltuniform, 1 std, 1 hellytech feltuniform(nyeste mod), stridsvest, hjelm, stridssekk, jødebag, nettingundertøy, ullfrotte, multiverktøy, camelback,nanookjakke-bukse hvit/grønn, kamonett-enkeltmann, jervenduken termo, shurefirelykt, hansker, ny feltlue, pat.hatt,ny vinterkamo,briller m/3glass, ny sovepose, nytt pat.telt,*gps, 40mm,NM19, NM100,*samt litt til "stash", men dette er nok litt inviduelt for vært distrikt*hva som kommer og hvor fort, men vi drar ut til øvelsen med de meste :O))*</P>

*</P>

Så vi gleder oss alle mann,vi skal drive et "skuespill for en flernasjonal FN-styrke..... anførst av*en finsk bataljon, men treffer også bla USA, og mange flere... der blir ca 14.000 soldater*i området og ca. 650 spes.avd, så de blir spennende og mye å bryne seg på...*første I-styrken i Norge**som skal i ilden og*får sjansen*teste litt av konseptet og det nye utstyret, inkl 12.7 MØR med alt tilbehør...... der er de noen gutter som gleder seg...., samt GIHV, vi har fått lykke ønskninger der fra, så de vi presterer blir nok litt retningsgivende for de som kommer etter......</P>

Så følg med de kommer sikkert endel etterhvert, og sjekk internettsia til HV-14, de har lovet å oppdatere med masse stoff fra øvelsen</P>

Og for de som vil ha en litt mere meningsfylt Hv tjeneste, meld dere!!!!!!!! hvorfor ikke tjenestegjøre sammen med personell med bred bakgrunn, og stor motivasjon uten rambo faktor, her finner du folk med bakgrunn fra Fjk, Mjk, Kjk, Utlandet, generelt, modne og kjempeflinke folk, mao, en god del av "kremen av de norske forsvar" så kom igjen.....</P>

Og for å forberede dere til opptaket..... tren etter opplegget til 016, da er dere godt forberedt, men HUSK, mentalt og motivasjonen må være der..... hvis ikke nytter de desverre ikke...</P>

*</P>

*</P>

*</P>

*</P>

-- Edited by r66 at 19:18, 2005-02-19

-- Edited by r66 at 20:24, 2005-02-19

-- Edited by r66 at 20:46, 2005-02-19

-- Edited by r66 at 21:03, 2005-02-19

</span>__________________
    <span class=postBody>rune kvarsnes</span>
    TUERE!!

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: I-styrke til Battle Griffin

Ahh.. keep us posted.. :-)</P>

84mm</P>

<span class=postBody>jeg har donert, har du?</span>
    What happens in the garage, stays in the garage

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Bare å spørre, ska svare så langt som de går

TUERE!!

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Jeg er med HV 14 til battle Griffin, men det er ikke Innsatsstyrken, den er ikke etablert, de (HV 14) ønsker at det er Innsats, vi er vel en slags midlertidig Innsatsstyrke, eller man kan si det slik at alle som ønsket det kunne si at de ville til Battle Griffin også fikk de dra fordi det var GIHV som hadde bedt HV 14 om å stille en Innsatsstyrke. Det er mange måter å se det på, jeg har forstått det slik at vi skal være markører for Finnene. </P>

r66 kan du sende meg en pm om hva du har av info.</P>

For mer info om BG:</P>

http://www.mil.no/fol/bg05/start/;jsessionid=4QXN0I1DJIZ31FOUN3MSFEQ ?_ requestid=355991</P>

-- Edited by barbaren at 17:09, 2005-02-21

</span>

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Du har rett i at avd ikke er opprettet offisielt, men den består av ca 70% personell som er motivert og klare, er enda en stund til avd skal meldes operativ.</P>

men vi er de første til å prøve ut konseptet</P>

TUERE!!

Ble medlem
    2004

Så var vi hjemme igjen, og vi snakker ikke mer om det.

</span>

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: RE: I-styrke til Battle Griffin

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: barbaren

"Så var vi hjemme igjen, og vi snakker ikke mer om det."

<HR></BLOCKQUOTE>Hvorfor ikke det?

<span class=postBody>Give gas, kick ass!</span>
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

ikke bare I styrke. det er også en pen bukett spesialjegere med i øvelsen ca. 500 mann:</P>

http://www.mil.no/multimedia/archive/00056/Battle_Gazette_nr_1_56675a. pdf</P>

</span>

Ble medlem
    2004
    No fear:

Jeg var vel litt negativ rett etter hjemkomst. likevel: det er intet spesielt nytt å melde. det hele fortonte seg som en god gammeldags HV øvelse bortsett fra en viktig faktor som løftet det hele: fylla var borte og personellets motivasjon var høy.

ooops! jeg glemte meg jeg skulle ikke snakke noe mer om dette.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av barbaren
    No fear:

fylla var borte og personellets motivasjon var høy..
    Kan faktisk ikke huske fyll&fanteri på en hv-øvelse siden øv Viken i 1996.. Manglende motivasjon hos hv folk ja den ser jeg hver gang jeg er ute..
    For å hoppe litt videre, så fikk jeg endelig svar på "kontakttelefonen" for HV-I i Østfold hvor de kunne berette at det vil bli annonsert om info-møter i media vedrørende rekruttering og annet hv-tjafs i april. Også de hevdet at opptakskravene var et mål og ikke et bastant krav, men at "trenbarheten" og motivasjonen var en stor faktor. Også annen erfaring var noe de så på under utvelgelsen.
    Så den som har lever får se...
    Hepp!
    84mm

Ble medlem
    2004
    Så nå på hvrekruttering.no at det er opp til det enkelte distrikt å avgjøre hva de vil gjøre med de som ikke klarer kravene og gi dem en frist til å trene seg opp for så å ta testen igjen.

det har vel ikke vært så mange HV øvelser siden slutten 90 tallet?

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Hva i all verden er det mannskaper som trener max 20 dager i året trenger ALT dette utstyret til? Hvis det hadde vert utstyrslista for 016-avdelingene, hadde jeg ikke engang lettet på øyebrynet. Totalt bortkastede resurser. De kunne heller sørget for at mannskapet blir tatt godt vare på med å lage litt ekstra god mat i messa, lønnet oss ekstra for kursing gjennom HV så det blir mer atraktivt, eller rett og slett organisert slik at de som vil kan trene litt ekstra i frihelgene sine og fortsatt få en liten 'slant' for det.

Jeg forstår at HV nå har tatt på seg ansvaret for 'rikets sikkerhet', men er det ikke en liten idè å utdanne mannskapet så de klarer de disipliner de er påkrevd, og mestre de utfordringer som ligger forran dem? Det er ikke utstyret som avgjør hvorvidt soldaten mestrer sine pålagte oppgaver.

Beklager en kanskje litt hard post her, men jeg blir veldig frustrert når man skal bli kledd opp som en elitesoldat, og man desverre ikke er det. GoreTex er et klesplag man må ha erfaring for å kunne bruke riktig, samt alt dette andre 'stasjet' som man antakeligvis ikke kommer til å andvende nok til å lære seg hvordan det fungerer.

Jeg har opplevd skrekk eksempler i fortiden hvor jeg møtte en HV-soldat oppkledd i GoreTex, Chestrig, MP5 med rødpunkt og en hel del andre gadgets. Jeg spurte hva slags stilling han hadde, og han svarte at han var skarpskytter (ikke spotter). "Hva slags våpen er du satt opp med, eller hvilket andvender du"? spurte jeg. "Jeg bruker dette våpenet jeg har med meg her" (MP5 m/ rødpunkt). Samtidig hadde han brukt ti-tusenvis av kroner på GoreTex dressen, støvlene og alt det andre.
    Det er dette jeg frykter at vi får en styrke som er oppsatt med en haug med det nyeste utstyret, men har for dårlig råd til å bli trent opp som den styrken vi burde være.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Follvel, jeg kan bare si en ting: Jeg er så hjertens enig!

Ble medlem
    2004
    det kommer jo mye an på mannskapene man rekrutterer, de ønsker jo motiverte soldater og det er jo meningen at man skal ha en viss evne til å lære, men, ja, jeg ser poenget ditt, og faren er der, men vi får håpe at LEDELSEN i alle ledd klarer å formidle de riktige holdningene og verdiene som skaper gode soldater og ikke bare utstillingsdokker.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    SgtFollvel, det høres ut som om du mener at I-styrkesoldatene heller skal benytte seg av det gamle HV-utstyret, og så at det satses på de "godene" du ellers beskriver?
    Der er jeg uenig. Det er på høy tid at HV får materiell som er likt som det resten av Hæravdelinger i fremtiden vil ha. HV må være tidsriktig for å kunne løse sine oppdrag og for å kunne fremstå som troverdige. Det er på høy tid at HV står for det materiellet som kan bidra til å heve stridsutholdenheten og øke sjansene for å løse oppdrag. Tidligere har man selv måtte kjøpe dette. Og det at man selv må kjøpe noe er i utgangspunktet galt.

Ja, det må satses på utvelgelse av personell, trening og utdanning, men det gjøres det jo.
    Jeg hadde likt å høre deg definer hva slags utstyr som er tiltenkt HV, som er bortkastet?

Dette eksempelet du viser til, er jo av en HV-soldat som har kjøpt utstyret sitt selv... Og det med skapskyttervåpen... Det er jo en av tingene som det nå brukes penger på.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Ugle: du har nen gode poenger.

Tror likevel I-styrkene fort kan bli weekend-warriors. Rekruteringen foregår primært i egne rekker, ihvertfall i første omgang. Kjenner fler som har laaaaang erfaring fra int.ops. som ikke engang blir vurdert. Andre igjen blir innkallt tiltross for tjeneste som kryptografer i marinen. Dette er tross alt infanteri tjeneste. SgtFollvel viser en sunn skepsis.

Jeg tror det er viktig at vi som skal inn i I-styrken viser en sunn skepsis, og signaliserer hva vi forventer av kvalitet på styrkene ikke bare på materiell. Materiell er selvsagt viktig. Vel så viktig er det at vi, fotfolket, blir med og setter premisser for kulturen i våre respektive avdelinger. Rett og slett bidrar til å skape kvalitet.

Ble medlem
    2005
    venter dere ennå på kontraktene? r66? Hadde hørt at jegerne fikk seg litt av en marsj med de nye recon sekkene!! fikk høre litt av hvert om HV-14 sin innsats på øvelsen

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Kanskje vi burde fortsette diskusjonen på HV-Innsatstyrker II? De siste gode innleggende er jo av en mer generell karakter enn det som opprinnellig var temat her..
    84mm

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ugle
    SgtFollvel, det høres ut som om du mener at I-styrkesoldatene heller skal benytte seg av det gamle HV-utstyret, og så at det satses på de "godene" du ellers beskriver?
    Der er jeg uenig. Det er på høy tid at HV får materiell som er likt som det resten av Hæravdelinger i fremtiden vil ha. HV må være tidsriktig for å kunne løse sine oppdrag og for å kunne fremstå som troverdige. Det er på høy tid at HV står for det materiellet som kan bidra til å heve stridsutholdenheten og øke sjansene for å løse oppdrag. Tidligere har man selv måtte kjøpe dette. Og det at man selv må kjøpe noe er i utgangspunktet galt.

Ja, det må satses på utvelgelse av personell, trening og utdanning, men det gjøres det jo.
    Jeg hadde likt å høre deg definer hva slags utstyr som er tiltenkt HV, som er bortkastet?

Dette eksempelet du viser til, er jo av en HV-soldat som har kjøpt utstyret sitt selv... Og det med skapskyttervåpen... Det er jo en av tingene som det nå brukes penger på.
    Ok... la meg forklare meg bedre.

- 2 sett feltuniform, 1 std, 1 hellytech feltuniform(nyeste mod), stridsvest, hjelm, stridssekk, jødebag, nettingundertøy, ullfrotte, multiverktøy, camelback,nanookjakke-bukse hvit/grønn, kamonett-enkeltmann, jervenduken termo, shurefirelykt, hansker, ny feltlue, pat.hatt,ny vinterkamo,briller m/3glass, ny sovepose, nytt pat.telt, gps, 40mm,NM19, NM100, samt litt til "stash".
    Jeg har her streket under noen av tingene på listen som er beskrevet over.
    1. 2stk felt uniformer. Hva trenger man to stk til? Man trenger strengt tatt ikke mer enn 1.
    2. Undertøy. Fint for dem som ikke har slikt, men jeg regner med at de personene som søker innsatsstyrken har noe erfaring fra bekledning og evt friluftsliv.
    3. Nanoojakke. Med riktig bekledning trenger man ikke nanoojakke med mindre du skal ha en lang helg på Finse på vinterstid. Dette blir et plagg man tar på seg på kveldstid når man sitter rundt 'leirbålet' og forteller røverhistorier.
    4. Kamonett. Meget bra for Sk.Sk, men ikke for aksjonslag eller oppklaringslag som sakl være lett utrustet og mobile.
    5. Jervenduk. Samme som over.
    6. briller m/ 3 glass. Hvorfor ikke heller satse på å utruste mannskapet med ordentlige taktiske briller som faktisk tåler en støyt?
    7. Ny Sovepose og nytt patr. telt. Passer også godt for jegeravdelinger som faktisk opererer i skog og mark, ikke for URS/Hund. Med dagens trusselbilde blir oppdragene neppe lange nok til at lagene får opprettet bivuak og brukt den effektivt. Min erfaring er at vi blir forlagt på kasserner eller bygninger av annen sort. Å ligge i telt over lengre tid tærer på stridsutholdenheten din.
    8. 40mm, NM19, NM100. Alt for kraftige våpen i mine øyne. man skyter ikke spurv med kanon.

Min ønskeliste:
    Knebeskyttere
    Taktiske briller
    skråstilte mag.lommer
    Håndjern
    Osv osv
    Og mer penger til trening av mannskaper.

Det gamle utstyret vi har fått utdelt: Ludvig, kryssreimer osv osv, får man ikke levert inn på depoene rund om i landet, for HV vil ikke ha dem tilbake. Men... samtidig, hvis du ikke leverer dem tilbake når din tid er over i HV, så må du betale for dem. Det begynner å fylle seg opp i skuffer og skap, når man har en 4 roms leilighet, bikje, kjærring, unge og venter en på vei!

Det jeg sier her er at etter dagens trusselbilde, er HV I-styrke nå en lettvekt-styrke, som får et oppdrag og utfører det innen KKK (med fratrekk av jegeravdelinger som opererer slik de er ment å operere)
    Så klart så er det motiverende å få moderne utstyr slik at vi føler oss godt tatt vare på, men man må da for guds skyld lære og skjønne hvordan man bruker det, og det tar ikke bare et par helger i året.
    Pr i dag er det ikke lagt opp noe opplegg for mer-trening eller kursing unntatt ved HV-skolen Dombås. Hvorfor ikke opprette noen grupper rundt om i landet som holder weekendkurs, skyteøvelser, enkeltmannsferdighetskurs, ekspedisjoner o.l for å holde ferdighetene til den respektive soldat som er klar for litt mer trening enn max 25 dager i året, oppe på et slikt nivå at han ikke trenger å bruke et døgn på å omstille seg de få helgene han er på samling. Kanskje også slenge inn en liten 'gode' for å gjøre det mer atraktivt.

Jeg kan fortsette mange Kb til, men gidder ikke ;)

Finn de soldatene som er klare for å yte litt ekstra, og gi dem det de trenger av opplæring og mengden trening for å mette deres behov.[/quote]

Ble medlem
    2004
    Vi får håndjern, batong, pepperspray, vi skal IKKE drive med SIBO, men vi skal ha flashbang, før du begynner med å kritisere så burde du vel skaffe deg en bedre oversikt, eller kanskje innsikt og komme med noe litt mer konstruktivt heller enn et surmaga oppstøt, jeg driter i om du har liten plass i kåken for å si det sånn.

SAS. angående HV 14 og Battle G. kan ikke du sende meg en PM om ryktene du har hørt, det kan jo være du sitter med noe konstruktiv kritikk som gjør at jeg/vi kan lære noe og dermed bli bedre til det vi skal gjøre.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Vi får håndjern, batong, pepperspray, vi skal IKKE drive med SIBO, men vi skal ha flashbang, før du begynner med å kritisere så burde du vel skaffe deg en bedre oversikt, eller kanskje innsikt og komme med noe litt mer konstruktivt heller enn et surmaga oppstøt, jeg driter i om du har liten plass i kåken for å si det sånn.
    Gud hjelpe oss alle sammen... Forum krig.
    Jeg velger her og heve meg over akkurat den meldingen du skriver her, for det må jo være det MINST konstruktive jeg noen gang har lest.

Dette er mitt syn på ting, og et forum er et sted man kan dele sitt syn med andre mennesker uten å bli rakket ned på av slike hissigpropper som deg.

Antakeligvis er informasjonen litt annen fra den ene delen av landet til den andre. Klarering av et bygg uten definert FI før man evt besetter det, er en av oppdragene vi kan få. (bare til opplysning)

Jeg ønsker gjerne fler tilbakemeldinger, da får jeg bare et større innblikk av hvor stor forskjell det er på de respektive HV distriktene. På forhånd takk.

Ble medlem
    2004
    Sgt. follvel: i din argumentasjon finner jeg mange ting som rakker ned på tjenesten i HV-Innsats, du rakker til og med ned på soldatene og det FØR innsatsstyrkene er opprettet, da bør du faktisk ha såpass med selvinnsikt at du tåler å høre det uten at du skal erklære at noen har gått til krig mot deg.

Og jeg mener fortsatt at om du har en liten leilighet eller en svær villa er lite relevant for diskusjonen rundt HV-I, og det nye utstyret, derfor tolker jeg det som et surmaga oppstøt som ikke er konstruktivt i en slik diskusjon, og det må jo være konstruktivt å si i fra om det og slik danne rammene for hva som hører hjemme i en slik diskusjon.

Det virker som om du er mer fokusert på de bildene du ser i brosjyremateriellet som skal rekruttere folk enn du er i teksten, jeg synes det er for mye "actionbilder" som ikke gjenspeiler realiteten. Vi skal klarere hus/ rom, ja, men ikke direkte SIBO trening, (her kan det være forskjell mellom områdene og geografi) les hva som står på hvrekruttering.no. det er mye av de samme oppgavene HV alltid har hatt. men nå skal lagene opperere mer på egenhånd, med eget kjøretøy. dette innebærer at man må regne med å ha oppgaver ute i felt (terrenget) også over tid og da er det behov for soveposer, varmejakke, kamonett (vi skal da ha stillinger for sikring av CP) Vi er ikke en slags antiterrorstyrke som skal operere kun i tettbebygd strøk (det er liten vits i å drive terror i skogen ja) men om man skal sperre av et område, la oss si en flyplass så havner man nødvendigvis utenfor nærmeste hotellfasilitet med varmt vann og dusj.

Uansett så er det ikke helt konkret hvilke oppgaver vi skal ha, men vi får det utstyret som skal til for å løse en hel rekke av forskjellige oppdrag på en bedre måte enn før, særlig med tanke på samband, våpensystem og opptikk.

Vi fikk prøvd ut endel av konseptet på Battle Griffin og det funker som fy, mer er det ikke å si om det.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    SgtFollvel:
    Kommentar til de tingene du ramset opp som du ikke så helt nytten på....

1. Det er to forskjellige typer feltuniformer. Og jo, det er nok bruk for begge to. Tro meg.
    2. Undertøy. På tide at dette inngår som noe man ikke må kjøpe selv. I en prioritert avdeling forventer jeg å få det utstyret jeg trenger, ikke at jeg må kjøpe det for egne penger.
    3. Nanoojakke. Ypperlig plagg. Og brukt av mange oppegående avdeliger. Og som I-styrke kan man bli satt inn i hele landet, også til statiske oppdrag.
    4. Kamonett enkeltmann. Tro meg her også. Dette kan man få bruk for!
    5. Jervenduk. som over!
    6. Brillene. Disse får alle avdelinger i Hæren. Og har mange bruksområder. Blant annet erstatter de de gamle "fluebrillene"
    7. Sovepose og telt. Igjen, oppdragene man kan få kan tilsi at dette er nødvendig!
    8. Våpensystemer... I-styrken skal kunne operere i krig også! Og 40mm har annet bruk også! Man har jo 84mm RFK i HV også!

Men takk for at du tok deg litt tid til å svare.
    Kan jo være at noe av dette utstyret du nevner kommer til å bli lagsutstyr, men jeg ser ihvertfall behovet for det i en styrke som I-styrken.
    Og det dukker nok opp ytterligere behov også. Slik som en del annet nevnt her.

Mye av det utstyret som I-styrken får, er og blir det samme som Hæren bruker. Og mange Hær-folk kommer over i I-styrken etterhvert. Da vil det ikke være store overgangen og opplæring på bruk av utstyret vil ikke være så stort. Alle avdelinger i Hæren skal jo blant annet ha membranuniform i fremtiden.

Nei, det er kanskje ikke lagt opp noen kurs utenom det som distriktet legger opp og det Dombås har. Men kurs vil bli gitt der det er behov.

Men som Gammeen skriver, så syns jeg det er bra at man viser en viss skepsis. Man må stille krav til det nye HV. Men jeg synes hittil at HV er på riktig vei.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Detter er litt svar til både den ene og den andre her(husker ikke hvem alle var)

Skal si de var mye rart å lese etter jeg startet et innlegg som var men som litt info, "rekruttering", og litt "skryt" for at vi fikk bryne oss litt under BG.

Var selv LF, men er egentlig nktr/urs, men de var en drøm å få jobbe med motiverte soldater igjen!!!!!

Si meg..... hvor mange av dere her som var med der???? Aner jeg et"snev av misunnelse" over at Hv-I får noe litt mere tidsriktig utstyr???

Nei gutter, se heller de positive i dette, og gi jernet og satse på å bestå opptaket, for de er ikke verdigt å bli med på "disp" til man klarer kravene...... har noen av dere prøvd dere før i andre operative avd, ja da vet dere at de er bare en ting som gjelder..... BESTÅ!!!!!

Fan, er du soldat, ja da er det bare å trene fysikk og jobbe med motivasjon ---En for alle, og alle for en--- og de krever sin man........
    TUERE!!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •