milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 9 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 344

Tråd: HV-Innsatsstyrker II

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

HV-Innsatsstyrker II

Her fortsetter tråden om alt rundt HV-I.</P>

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: HV-Innsatsstyrker II

Noen som vet når vi får svar på om vi får møte opp på opptak i bergen??</P>

Har sendt det arketsøknaden som vi fikk tillsendt og som de skulle ha tilbake.</P>

Det stod at de fleste opptakene var i april, får vi vite om vi får delta lenge før det skal være??</P>

Spurte på en annen link om det var noen fra bergen som har søkt hv i styrker her inne, fikk ikke svar men vi prøver igjen.. Er det noen her??? Hva har dere søkt??</P>

</span>__________________
    <span class=postBody>gizmoevensen@gmail.c om</span>
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Balder
    Gjest

Er det noen som vet om BOR kjører like beinharde opptak som 016? Ser at de fysiske kravene er de samme og at begge skal gjennomføre 4-dagers opptak. </P>

</P>

</span>

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: HV-Innsatsstyrker II

<BLOCKQUOTE>quote: <hr> Originally posted by: Balder
    "Er det noen som vet om BOR kjører like beinharde opptak som 016? Ser at de fysiske kravene er de samme og at begge skal gjennomføre 4-dagers opptak.

"<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg tror jeg ville avventet litt hva angår informasjonen som er lagt ut under hvrekruttering.no og hva som er fakta. Ring "ditt lokale BOR kontor" og hør hva som er gjeldene krav.

Kravene til 016 stemmer visst nok ikke med hva som er oppgitt på hvrekruttering.no i følge de som har sjekket.

</span>

Balder
    Gjest

Nå tenkte jeg ikke i hovedsak på sit-ups og 3000 meter, men på selve opptaket. Er det lagt opp til å bære tømmerstokker på tom mage, stampe i gjørmeløype osv. Hvor hardt er det nødvendig å trene?

</span>

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg får leke "pappa" (ref Admin) og si noe sånt som "Jeg håper ingen er så lure at de svarer på dette. All info om opptak ol. er ikke noe vi snakker om på forumet."</P>

Når det er sagt så bør du gjøre som kamerat "avec" sa, kontakt ditt lokale BOR kontor og forhør deg litt der.</P>

<span class=postBody>If I ruled the world</span>
    In canis veritas

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

RE: RE: HV-Innsatsstyrker II

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: murre

"Jeg får leke "pappa" (ref Admin) og si noe sånt som "Jeg håper ingen er så lure at de svarer på dette. All info om opptak ol. er ikke noe vi snakker om på forumet." Når det er sagt så bør du gjøre som kamerat "avec" sa, kontakt ditt lokale BOR kontor og forhør deg litt der."

<HR></BLOCKQUOTE>

Bra, kamerat-murre - som jeg skulle sagt det selv + bra dere gutta følger med og ikke minst rapporterer direkte til meg om noen driter seg ut med info som ikke hører hjemme her.</P>

<span class=postBody>Har du støttet Forumet?</span>

killerbug
    Gjest

Opptak til I-Styrken i Oslo førstkommende helg..... Dette blir spennende dere. Da skal vi spise lyng og spionere på turgåere.</P>

Killerbug</P>

</span>

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    Da var nok et opptak over for HV-02's I-styrke!

MEN, tips til de fysiske testene:
    Tren på dem riktig!

Sit-ups:
    Skal gjøres med beina i ribbevegg, 90% i både kneleddet og hofteleddet.
    Hendene bak på hodet, fingrene på hendene må berøre hverandre. Og så skal man berøre knærne med albuene, diagonalt, annenhver gang høyre og venstre.

Push-ups:
    Hendene i skulderbredde, fingrene pekende frem, strak i kroppen og så skal brystkassa berøre gulvet hver gang

Pull-ups:
    Overtak, beina i ro, og haka skal over stanga hver gang

Rygghev:
    Underkroppen i stativ vannrett, slik at overkroppen henger fritt loddrett ned. Henda bak hodet, og hev kroppen slik at den blir strak hver gang.

Dette er stort sett slik testene gjøres på UB/BS/KS i Hæren, for personell som kjenner til det.

Det skal sies at det er slik øvelsene gjennomføres i Oslo, for I-styrken der, og ikke nødvendigvis for andre I-styrker.

For de fleste skal det ikke mye trening til for å klare minstekravet, men det forutsetter at man trener på riktig utførelse.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    takk for tips Ugle!

HV 14 sier at testen er et mål og ikke et krav, det kan være fordi de tror det blir få som søker. det går jo utover motivasjonen, at man kan la være å trene og likevel få være med å leke.

Var det mange som røk ut i 02?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    Det var noen som røk ut. Ikke mange. Man kastet ikke ut folk fordi de lå litt under kravene. Opptaket er såpass kort, og man skal ha så mange inn for å fylle opp plassene, så man lar tvilen komme den enkelte til gode...

Når det er sagt, så vektlegges det at man er trenbar veldig høyt. Og her kommer det fysiske også inn. De som nå kom inn, selv om de ikke besto alt på de fysiske testene, vil bli testet neste trening, og da forventes det betydelig fremgang. Og etterhvert må man klare de fysiske kravene.

Jeg er helt enig i at det virker umotiverende for de som klarer det fysiske, at de som ikke klarer fysisk allikevel kommer inn. Men det er altså flere ting det sees på.
    Man vil uansett også bli evaluert videre i avdelingen. Og det kan nok uansett ta kanskje et år før man ser om man virkelig har valgt rett person til rett stilling. HV har jo rett til å si opp personene dersom de etterhvert mener at personen allikevel ikke duger i tjeneste.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Innsatsutstyr

Er det forresten noen som har fått med seg hvaforslags utstyr I-styrken blir satt opp med? PBU/Samband/lagsustyr o.s.v. Blir hver mann satt opp med felt-1 og 2? Legges samband på MRR? Skulle gjerne sett "KOP'en"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    Det blir mye av det samme utstyret som Hæren har.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tanken er vel at laget være selvforsynt, eget "personlig" lagstelt og bil type GelenderWagen.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    [quote="Ugle" Da var nok et opptak over for HV-02's I-styrke!

Sit-ups:
    Skal gjøres med beina i ribbevegg, 90% i både kneleddet og hofteleddet.
    Hendene bak på hodet, fingrene på hendene må berøre hverandre. Og så skal man berøre knærne med albuene, diagonalt, annenhver gang høyre og venstre.]

Ser at sit-ups gjøres annerledes hos Bordingsoperatørene: 30 stk med fotsålene i gulvet, 90 grader i knærne og henda bak hodet. Tungt som fy om du ikke har trent riktig som Ugle påpeker! Ellers er det 10 dips, 7 kroppshevinger og 15 rygghev i tillegg til svømming og "trå vannet" i ett minutt. Har opptak tidlig i mai så d blir spennende å se hvordan stå er...
    Diligentia Vis Celeritas

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Da kom endelig innkalingen til opptak!!!
    Kjente eg ,om mulig, ble enda mer motivert til å trene... =)

Gode greier!!!

kmstore
    Gjest
    Noen som kan spesifisere nærmere hvilke øvelser og minumumskravet på disse som gjelder for opptak til I-styrken? Har tenkt å søke, men finner ikke informasjon om dette noe sted, ei heller i papirer tilsendt ifra HV.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    3000 - 14min
    push ups - 24
    sit ups - 30
    rygghev - 10
    hang ups - 3 eller 4 (husker ikke)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Riktig, men kroppsheving med overtak er 2 stk (7 stk for Bordingsoperatører og 016, 4 stk for Kontrolldykkere). Gjelder bare menn.

3000 m menn: 13:30 for BOR, Kontrolldykkere og 016. 14:00 for øvrige (unntatt Stab/støtte, HB-fører og fartøysbesetning som har 15:00).

3000 m kvinner: 13:30 for BOR, Kontrolldykkere og 016. 15:00 for øvrige (unntatt Stab/støtte, HB-fører og fartøysbesetning som har 16:00).
    Diligentia Vis Celeritas

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    På hvrekruttering.no kan du klikke deg frem til det som er av nødvendig info, men det er vel ikke alt som er på plass enda.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tidligere har jeg lest på mil.no og jeg ser også at i FAQ på HV016.no så står det:
    ---
    Kan kvinner søke ?
    Ja, kvinner har adgang til å søke HV-016, men søker på like vilkår som menn.
    ---

Mener også å ha lest at www.hvrekruttering.no så skiller man på kravene for menn og kvinner også for 016 opptaket. Er det "politisk uenighet" eller uvitenhet?

Lurer også på hvorfor 016 selv sier at de har 5000m og 2 hangups, mens det på rekruttering.no står 3000m og 7 hangups...
    Det hadde vært fint om noen 016-ere som leser dette fikk noen innad i systemet til å korrigere det som er feil, slik at man får rett info...
    Når det er sagt, så spiller det kanskje ikke så stor rolle...
    Heller frisk og rik, enn fattig og syk!

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    La også merke til at 016 nå løfter fysiske krav til samme som BOR - dette iflg den hvrekruttering.

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg tror kravene som er lagt ut på www.hvrekruttering.no fører til en del forvirringer. Meg selv inkludert, men jeg tror jeg har oppfattet hvordan dette henger sammen.

Slik jeg tror det er så er ikke kravene på hvrekruttering.no gjeldene for 016 opptaket, men at de gjelder 016 operatører som skal være med i HV-innsats. Dette er også i samsvar med kravet om gjennomført 016 grunnkurs.

Alle som skal i 016 må gjennomføre 016 opptaket, et år som aspirant med tilhørende trening, deriblant 016 grunnkurs.

Hvordan 016 operatører fordeles/velges til HV-innsats vet jeg ikke noe om, men jeg har på følelsen at det er mer å anse som en "beordring" og ikke nødvendigvis frivillighet og da skjønner jeg ikke helt hvorfor det er fysiske krav utover det at den enkelte faktisk er 016 operatør. Mulig 016 har får noen flotte sukkerbiter ved å være med i HV-i som vi andre ikke ser/får?

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    016 hadde disse kravene da jeg tok opptaket i 2001:

5000m - 24min
    hang ups - 6stk
    sit ups - 36stk
    push ups - 35stk

Rygghev er noe som har kommet i senere tid, så de utførte vi ikke.

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av SgtFollvel
    016 hadde disse kravene da jeg tok opptaket i 2001:

5000m - 24min
    hang ups - 6stk
    sit ups - 36stk
    push ups - 35stk

Rygghev er noe som har kommet i senere tid, så de utførte vi ikke.
    Hvilket distrikt var dette?
    2016 har andre krav en de du nevner, http://www.mil.no/hv/hv-02/start/organisasjon/02016/

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hmmm... ser ut som om de har firet litt på kravene. Samt. vi løp ikke 5000 med felt og våpen.

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av SgtFollvel
    Hmmm... ser ut som om de har firet litt på kravene. Samt. vi løp ikke 5000 med felt og våpen.
    Ok, da lurer jeg på om du kan ha vært utsatt for jugogfanterivåsemedhensiktåforvirre ;-)

Eksempel: Vi skal gå 5 km uten sekk....[20 min senere] oops, det blir sekk alikevel....traske, gå, traske....[50 min senere] oops, sa jeg 5 km, det må ha vært feil jeg mente 10 km.....

kmstore
    Gjest
    Takker for svar ang. fysiske opptakskrav til HV-I.
    Fikk nylig tilsendt et skriv ifra HV-09/11 hvor det ble opplyst at jeg var anbefalt av områdebefal som kandidat til innsatsstyrken, og derfor ble spesielt kontaktet i denne forbindelse.
    Det vanlige papirene, som enkelt søknadsskjema og egenerklæring helse var vedlagt, men ikke et eneste ord om fysiske opptakskrav. Synes dette var litt merkelig. Heller ikke noe info om dato for opptak, kun søknadsfrist.
    Har i ettertid på egenhånd klart å finne ut opptaksdatoer for både 09 og 11. For håpe de opptakskravene som er opplyst om her på forumet også vil gjelde for disse distriktene.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    Hmmm, mulig noen andre enn meg ble litt forvirret rundt det med fysisk, og 016...?

Men det som er helt klart, er at 016-avdelingene er en del av I-styrkene!
    Det er ikke mulig å være i 016 men ikke i I-styrken!
    016 er en av mange troppetyper som vil inngå i I-styrkene.
    Bare sånn for å ha presisert det.

Jeg ser nå at de fysiske kravene er borte fra www.hvrekruttering.no...
    Kan være at det skjedde noe galt med filen. Eller at de driver å endrer på den. Fint jeg har skrevet den ut...

Men kravene til I-styrken i HV-02 (med unntak av 2016) er slik jeg har beskrevet tidligere. 2016 kjører sitt eget opptak. Det jeg så når jeg sjekket deres krav, var at de har samme krav til både kvinner og menn.
    Mens det i resten av HV-02's I-styrke, er forskjellige krav til de to kjønnene.

Jeg tror at noe av årsaken til at det blir forandring i kravene, er at HV for første gang prøver å lage slike standariserte krav og da styrt fra øverste hold, samtidig med at de bestemmer ting litt seint i forhold til hvor fort de forskjellige distriktene har behov for avklaringer.
    Slik som i HV-02, hvor innkalling til opptaket til I-styrken gikk ut før HV-staben (eller Dombås?) fikk sendt ut de nyeste kravene. HV-02 kunne ikke vente på denne infoen og måtte kjøre med krav de selv mente var fornuftige (etter de retninglinjer de hadde fått).
    Og når man begynner å ha gjennomført en del opptak, og troppssjefer og lagførere får ha noe å si, kan det nok tenkes at kravene endres ytterligere.
    Selv mener jeg at det i operative stillinger ikke bør skilles mellom fysiske minstekrav til menn og kvinner. De skal jo gjøre akkurat de samme tingene.

For de som skal til opptak i HV-02 i april, så bør man forholde seg til det som er sendt ut fra distriktet. Selv om ting endrer seg til da, vil man forholde seg til kravene som har blitt sendt ut eller man har blitt informert om (og pr nå er det de kravene jeg har nevnt i tidligere innlegg... 14min på 3000m for menn...etc)

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Flott presisering, kamerat-Ugle.

XtraLars
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av kmstore
    ....Det vanlige papirene, som enkelt søknadsskjema og egenerklæring helse var vedlagt, men ikke et eneste ord om fysiske opptakskrav. Synes dette var litt merkelig. Heller ikke noe info om dato for opptak, kun søknadsfrist.
    Har i ettertid på egenhånd klart å finne ut opptaksdatoer for både 09 og 11. For håpe de opptakskravene som er opplyst om her på forumet også vil gjelde for disse distriktene.
    Synes det er litt svak informasjonsflyt i HV11 jeg og.
    Var på hv-rep i januar, og da var det en kar innom som sa det skulle komme informasjon i midten av februar. Men det gjorde det ikke.
    Så fikk jeg endelig brev for en uke siden ellerno, og der sto det bare "vi skal ha sånn i-styrke" + søknadsskjema.
    Så sendte jeg en mail om noe annet litt senere, og da ble jeg oppringt. Da sa den karen at informasjonspakken skulle komme etter påske.
    Vet ikke helt hva jeg skal tro, men har sluttet å sjekke postkassa, for å si det slik :)

Ellers: tips for hvordan man kan teste seg selv i rygghev hjemme?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    [quote=Ellers: tips for hvordan man kan teste seg selv i rygghev hjemme?[/quote]

Synes du det er vanskelig å improvisere apparat til rygghev, kan den utføres ved at du ligger på magen og løfter overkropp og bein/lår så høyt som mulig fra gulvet. Husk å holde posisjonen oppe i 5 sekunder.
    Diligentia Vis Celeritas

XtraLars
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ballistic
    Synes du det er vanskelig å improvisere apparat til rygghev, kan den utføres ved at du ligger på magen og løfter overkropp og bein/lår så høyt som mulig fra gulvet. Husk å holde posisjonen oppe i 5 sekunder.
    Kan det sammenlignes med "vanlige" rygghev? I antall altså. Prøver å få et bilde av hvor jeg ligger i forhold til opptaket.

Theim
    Gjest
    Kan man få en oppsummering av opptakskravene til nye HV- styrken, da tenkte jeg ikke på HV016. Er mye rart ute og går, og siden dems ser ikke ut til å virke hos meg..

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Har hørt rykter om at hv-i muligens skal få diemaco..Noen andre som har hørt dette?

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av tomroger
    Har hørt rykter om at hv-i muligens skal få diemaco..Noen andre som har hørt dette?
    Hmm.. hadde dette innlegget kommet 1/4 villre jeg trodd det var aprilspøk.. :-) Har ikke hørt det ryktet før nå, og velger å tro at det kun er ett rykte uten snev av rot i virkeligheten.. Tror nok vi får klare oss m Mp5, ag og glock inntil videre..
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har og hørt disse ryktene, noen jegertropp sjefer som vil ha diemaco eller g-36 til jeger avdelingene sine.. Bare rykter men....

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    hvrekruttering.no er oppe og går igjen.
    ikke hørt om noe annet enn mp5 ag og glock til HV-I

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Martin
    Har og hørt disse ryktene, noen jegertropp sjefer som vil ha diemaco eller g-36 til jeger avdelingene sine.. Bare rykter men....
    I følge KOG'en skal alle mannskaper som befal i HV02 ha AG3 som primærvåpen. MP (militærpoliti) er de eneste som får utdelt MP5.
    Men i praksis flyr det fler rundt med MP5 enn AG3.
    HV jobber med å få innført 5.56mm, men sier at dette kommer til å ta ca 1-3 år.
    "Time will show"

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

Vedr. HV-I Østfold/Oslofjord Info-møter!

Det avholdes informasjonsmøter for personell som kan tenke seg å tjenestegjøre i INNSATSTYRKEN til følgende sted og tid:
    Mandag 11 april kl 1800-2000 Fredriksten festning, Halden
    Tirsdag 12 april kl 1800-2000 Ravneberget fort, Sarpsborg
    Onsdag 13 april kl 1800-2000 Askim Hv-hus.
    Torsdag 14 april kl 1800-2000 Rygge flyst.
    Tirsdag 19 april kl 1800-2000 Flykafen Tønsberg
    Torsdag 21 april kl 1800-2000 Karljohansvern, Horten

Dette til orientering!
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Side 1 av 9 123 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Heimevernets innsatsstyrker like opptakskrav
    By Faml1as in forum Heimevernet
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 151253A May 14,